Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag förstod alldeles utmärkt vad du menade, vad jag vänder mig mot är att framhålla det som en anledning att knappt motionera hästen, vilket är vad en del ryttare gör.

Att skritta en timme eller jogga några varv på banan kan inte räknas som träning för en frisk vuxen häst. Det är motsvarigheten till "vardagsmotion" för människor.

Men det är ju en helt annan sak? Jag antog att du motsade dig vikten av vila samt att en vanlig häst i en bra stor hage skulle behöva komplettera sin träning med en timmes skritt för hand för att komma upp i tillräcklig rörelse.

Jag tror heller inte att nån häst som du beskriver som bara motionsrids har särskilt stora hållbarhetsproblem. Hållbarhetsproblemen borde rimligen vara betydligt större bland de ryttare som tränar och tränar och har dålig variation av ridningen. De som inte "orkar" rida är nog inte så representerade i skadestatistiken kring sina hästar.

För att komma upp i 5 mil per dag så räcker inte en stor hage nej, även om de som du säger pysslar runt och äter gräs. Men givetvis är det oändligt mkt bättre än en liten grusruta!

Min erfarenhet är tvärtom din, för det jag ser är att hästar som rids superkorta (men gärna intensiva) pass, har många vilodagar och står några få timmar i en lite ruta snabbt får problem med båda leder och senor. Hästarna tränas och rör sig för lite och när de väl tränas har de inte grundstyrkan för uppgiften och då kommer problemen.

Om det är för att folk inte ids/har tid/ork/möjlighet att rida mer eller om de verkligen tror att hästen slits sönder om den får röra på sig varje dag låter jag vara osagt. Jag orkar inte heller träna/motionera mina hästar så mkt som är idealiskt och som jag gjorde tidigare pga att jag är för sjuk. Nu har hästen vilat hela första halvan av året eftersom jag spenderat tiden på sjukhus och de få dagar jag varit hemma har jag varit för svag för att göra annat än att ta några varv i paddocken. Knappast bra men så kan det ju bli.

Så jag har absolut förståelse för att det inte alltid går att genomföra att tex gå en timme med hästen varje dag, rida ut i tre timmar för att stärka senorna på varierat underlag osv. Men jag ser rött när folk påstår att deras hästar förutom 3x30 min i ridhuset varje vecka och kanske en tävling i helgen skall vila sig i form i kombination med minimal hagvistelse. För rider man mer än så "nöter" man...

Hästar är stora djur som behöver massa rörelse med båda låg och hög intensitet och klok träning för att hålla och vara ridbara tills de blir gamla.

Senast ändrad:

Väldigt tråkigt att höra att du inte är fräsch i kroppen:(.

Är fem mil nån form av idealsträcka en häst bör röra sig varje dag? Jag tror inte man kan se vildhästars rörelsesträcka som nån form av ideal när vi pratar om tävlingshästar. De ryttare du pratar om som tror att det räcker med 3x30 min i ridhus och rsten i grushage blir förstås fel. Men jag tror inte felet ligger i för lite träning per definition utan problemet ligger i att träningen blir helt ovarierad. Hästen får inte komma ut i skogen och den får heller inte röra sig natrligt i hage.

Barbie går som allra mest tre dressyrpass i veckan. De är iofs längre än 30 min totalt, men själva arbetet är inte mer än 30 minuter. Sen kompletteras den träningen med motionsridning i skogen 2-3 dagar (oftare 2 än 3...) och att hon rör sig rätt mycket i en bra hage med kompis. Jag tycker att upplägget med henne passar oss utmärkt på hobbynivå:).

Kl
Jag tror väldigt många ryttare överskattar hur "hårt" deras hästar jobbar .
Jag tror lika många ryttare underskattar jobbet hästen gör , översatt till slitage på sin häst i form av att hästarna helt enkelt inte rids i balans , och inte i tillräckligt insatt varierat arbete och form . den kategorin tillhör främst hobby ryttare precis som ovan kategori ;)

Jag tror faktiskt inte några ridhästar , även med stora gigantiska hagar , motionerar så till den grad att de kommer upp i mil av strövande . Däremot tror jag möjligheten till strövande och naturligt beteende i största allmänhet , som att gå och plocka efter mat , välja vilken gångart de vill röra sig i fritt osv , avgör mycket i fråga om allmän hälsa hos hästen . Både fysisk och psykisk . Den psykiska aspekten spelar ofta roll för den fysiska , och tvärtom .

Jag tycker att det är lite underligt att vi hästmänniskor ofta struntar i det man faktiskt vet om muskeluppbyggnad. Hur rehab och syresättning fungerar. Vad man ska med antioxidanter till och hur muskler byggs. Det är inte rocket sience, men det är kanske jobbigt att läsa sig till hur det funkar? :meh:

Hästmagar och deras matsmältning fungerar ju annorlunda mot vår men hur musklerna fungerar skiljer sig inte supermkt. Styrka (kort och i intervaller), uthållighet (jämnt och anpassad efter befintlig nivå), syresättning (se till att bli av med slaggprodukter i musklerna genom stretching, massage, avjoggning och rätt foder) och sen vila i lagom mängd. Vila kan som sagt också vara aktiv genom att promenera så att musklerna inte stelnar till. Skritt/promenad 20 minuter en vilodag är också vila.

Sen att säga att vuxna hästar behöver vila helt 3 dagar i veckan som vissa gör i städerna, för att det finns annat som är roligare att göra för deras ägare, det är bara ren lathet. :cautious:

Jag tycker att det är lite underligt att vi hästmänniskor ofta struntar i det man faktiskt vet om muskeluppbyggnad. Hur rehab och syresättning fungerar. Vad man ska med antioxidanter till och hur muskler byggs. Det är inte rocket sience, men det är kanske jobbigt att läsa sig till hur det funkar? :meh:

Hästmagar och deras matsmältning fungerar ju annorlunda mot vår men hur musklerna fungerar skiljer sig inte supermkt. Styrka (kort och i intervaller), uthållighet (jämnt och anpassad efter befintlig nivå), syresättning (se till att bli av med slaggprodukter i musklerna genom stretching, massage, avjoggning och rätt foder) och sen vila i lagom mängd. Vila kan som sagt också vara aktiv genom att promenera så att musklerna inte stelnar till. Skritt/promenad 20 minuter en vilodag är också vila.

Sen att säga att vuxna hästar behöver vila helt 3 dagar i veckan som vissa gör i städerna, för att det finns annat som är roligare att göra för deras ägare, det är bara ren lathet. :cautious:
Asså, vila för återhämtning och vila för att undvika slitage är två helt olika saker.

Varav det senare är bs. :p

Även återhämtning görs ju bäst genom att variera träningen. Explosivitet ena dagen, uthållighet nästa, osv. Inte genom att stå still.

20 min skrittpromenad är ju motsvarande att gå och köpa mjölk för en människa. Det räknar jag inte som motion direkt.

Idag kunde jag rida någelunda, har inte kunna ridit annat än skritt nu i 2 dagar då jag skadade knäna på jobbet i Torsdags.
Körde in knäna i en plåtkant och flyttade knäskålen åt sidan och så gled de i rätt läge igen:crazy:

Smärta var bara förnamnet fi f*n.

Idag kunde jag som sagt rida men skippade lättridningen dock.

Det börjar lossna allt mer och mer nu..KUL:)

imorgon om vädret tillåter blir det en långtur med fika till mig och morot till jorunnborun:)

kl

puuh, vilken snurrig kväll alltså. Ska iväg och tävla imorgon och har förberett under dagen. Var bara flätningen kvar och åkte ut förut för att fixa detta. När pålle var färdigflätad och jag satte mig ner för att borsta av hovarna ser jag det...det som inte får hända.... en fucking tappsko! :banghead: :arghh:
Hoven var hel och fin, men vafasen gör man kl 21 en lördagkväll? ringde hovis som inte svarade och efter lite funderade fick jag tag i stallägarens pappa (som precis satt sig för att äta) och ja -jag fick packat in pållen i transporten och åkt bort till deras gård och nu är skoeländet på!
Inte den uppladdning jag tänkt mig men nu laddar vi om! ;)

Hur kan vila för att undvika slitage vara bs? Det är nog många gånger bättre att låta bli att rida i ridhuset femte dagen i rad och skritta ut istället bara för att undvika just det slitande monotoma arbetet som blir i ridhuset.

mackan: Tror du har helt rätt i att folk överskattar hur mycket deras hästar arbetar. Jag ser dock inte det som ett dressyrproblem/träningsproblem utan snarare ett fodringsproblem då hästarna både blir för tjocka och för pigga så deras ryttare fastnar i ett ridhus och inte vågar rida ut tex. Men en hobbydressyrhäst på lätt nivå behöver ju faktiskt inte ha superdunderkondis och vara jättetränad. Är nog många gånger lättare för hobbyryttare att ha sin hästar i betydligt mer moderat kondition än i för hög kondis. Det tar mycket tid att underhålla en supertränad häst och de är heller inte alltid så himla lätta och rida när de är uppe i de energinivåerna.

Hur kan vila för att undvika slitage vara bs?

Därför att fysisk träning minskar riskerna för: artros, benskörhet, respiratoriska sjukdomar, senskador, hjärt- och kärlsjukdomar, idiopatisk smärta, magproblem, fång, övervikt (med alla problem relaterade till det...) och inflammationer. För att nämna några saker.

"Slitage" sker på döda saker, levande blir starkare av användning. Och tvärtom, de egenskaper man inte använder förlorar man, för att kroppen är ekonomisk och prioriterar de mekanismer den har behov av att underhålla.

Exempelvis: människor som cyklar mycket och har jättebra muskulatur har ändå högre risk för benskörhet, för att skelettet inte belastas när man cyklar. En som springer och belastar sina ben hårt, får istället starkare och mer hållbart skelett.

Sen minskar ju också fysisk träning risken för psykiska problem, stress och oro. Vilket ju gör träning och inlärning lättare. :)

För att komma upp i 5 mil per dag så räcker inte en stor hage nej, även om de som du säger pysslar runt och äter gräs. Men givetvis är det oändligt mkt bättre än en liten grusruta!

Kanske inte riktigt rätt att jämföra de där 5 milen och hästar som enbart ska leta föda med hästar som arbetar ordentligt- nog för jag är för utevistelse o stora hagar men att traska 5 mil ihop med träning som är arbete för kroppen- obs alltså inte vanlig lufs i skogen- tror jag blir onödigt o väl tufft- tänk lite mer på jämförelsen om inte annat med belastning på ryggen.

Nu var inte poängen att hästen skulle skrittas fem mil varje dag i tillägg till träning.....

Det var endast för att illustrera hur fel det är att tro att hästen motionerar sig själv tillräckligt av att bara gå i hagen.

Jag älskar skrittmaksin, särskilt nu när jag rider en häst som behöver lång framridning men gärn blir ordentligt trög när man leder eller skrittar uppsuttet.
Istället för att gnata i skritt kan han askritta i 20 min och sen sitter jag upp och så kan vi börja jobba.

Hästarna går inte rundade i bålen i en skritt, de går oftast som i en hexagon och jag tror att vinsten är större än slitaget.

Överlag är nog problemet ensidig motion, vi hobbyryttare är för dåliga på att veta hur år träning inverkar på hästen och därför kan vi inte variera tillräckligt.

Hur kan vila för att undvika slitage vara bs? Det är nog många gånger bättre att låta bli att rida i ridhuset femte dagen i rad och skritta ut istället bara för att undvika just det slitande monotoma arbetet som blir i ridhuset.

mackan: Tror du har helt rätt i att folk överskattar hur mycket deras hästar arbetar. Jag ser dock inte det som ett dressyrproblem/träningsproblem utan snarare ett fodringsproblem då hästarna både blir för tjocka och för pigga så deras ryttare fastnar i ett ridhus och inte vågar rida ut tex. Men en hobbydressyrhäst på lätt nivå behöver ju faktiskt inte ha superdunderkondis och vara jättetränad. Är nog många gånger lättare för hobbyryttare att ha sin hästar i betydligt mer moderat kondition än i för hög kondis. Det tar mycket tid att underhålla en supertränad häst och de är heller inte alltid så himla lätta och rida när de är uppe i de energinivåerna.

Tror kanske du missförstått det jag menade . Jag pratar ju om slitage som blir på hästar som i snitt rids året runt i lite halvkass/bristfällig balans osv . Om dessa hästar samtidigt rids i ridhus större delen av veckan så blir det SLITAGE . Dvs man kan rida sina hästar rätt rejält dåligt i obalans osv året runt utan att de går sönder , (titta på ridskolehästarna ) men om det sker med intensitet så blir det förr eller senare slitage och skador . Dvs det räcker med en bricka i ekvationen - tex obalans , monotont arbete/belastning , och den underlag , så har du slitage . Det är där just hobby tävlings ryttarnas hästar är överrepresenterade i fråga om belastnings/slitage skador . Och i den ekvationen kan en vilodag eller flera i veckan balansera upp .

Fetma kopplar jag inte till pigg häst öht . Däremot vill jag mkt gärna ha en mkt taggad dressyrhäst . Ser ingen länk mellan att de för den skull inte går att rida ut . Däremot håller jag helt med om att en dressyrhäst inte behöver intervall kondis träning i sig öht ;)

Hoppas du förstod hur jag menade ?

AVB : jag förstår öht ingenting ang att slitage sker på döda ting ? Det gäller verkligen inte hästar under belastning ..

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama