Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

*KL

Alltså :love:
Fick Ninya på terminens första lektion idag. Och hon har aldrig känts så fräsch och härlig efter sommarbetet som hon gjorde nu! Superhärlig lektion och allt jag hörde var "ihop med händerna" (mååånga gånger :angel: ), i övrigt fick jag ingen kritik alls = BRA, speciellt då min ridlärare brukar vara lite extra noga med att rätta till en när man rider just Ninya :D härligt att ridläraren är på om händerna, så det kanske sjunker in någon gång. Brukar få mer "blandad" kritik, så jag ser det som positivt att hon bara hade en sak att säga till om idag.

Ninya är visserligen tjock, men inte så extremt som hon brukar bli. Tyckte det såg ut som att hon fyllt upp lite mer runt manken också, men det kanske är önsketänkande eller för att min bild av hennes rygg fortfarande är att den ser ut som den gjorde för drygt ett år sedan (och åren innan dess). Eller så är fett helt enkelt.
I vilket fall ser hon bättre ut i kroppen än hon burkar efter betet. Däremot är hennes man heeelt saboterad och finns knappt kvar bitvis :wtf: antingen pga täcke eller kli-kompisar. Ser hemskt ut, men man växer ju ut som tur är i alla fall :angel:

Härligt! :D

*KL*

Hur långt är era dressyrpass på banan då ni rider själva? Jag har läst flera gånger att vissa inte rider mer än 40 min inkl fram och avskrittning. Jag förstår inte hur man hinner med då? Nu skrittar jag alltid fram minnst 10-15 min och av lika länge, de kanske inte alla gör men ändå. Vi behöver nog ändå 30-40 min effektiv ridtid för att få ut något av passet... Jag menar typ 15 min av dessa minuter går ju till att jogga igång och mjuka upp? Är jag kvar i stenåldern? :banghead:

Självklart förstår jag att tiden varierar det gör det ju för oss också, visst kan vi ibland när allt är på topp vara klara på 25 min, men i genomsnitt.. :)

Jag brukar gå med min i 5-7 minuter, sedan några varv på långtygel och så börjar jag mjuka upp på halvkort tygel i skritt (flytta, ställa, böja lite lätt) gå över i trav några varv länga fyrkanten o samma där, avsluta uppvärmningen med att galoppera på ngra varv och sedan gå in på en galoppoval för att han ska få ställa o böja lite uppmjukande. Uppvärmningen efter jag har suttit upp brukar ta 20-25 minuter.
Sedan jobbas han i ca 10 minuters "intervall" (paus i skritt på långtygel nåt varv), beror ju på vad vi gör så klart men generellt.
Jag joggar ned i trav på stora volter, inte jättelänge dock utan tills han känns avslappnad, och "klar" och så går jag med honom en stund.
Så själva ridningen utöver uppvärmning/nedvarvning/avsuttenav o påskrittning tar väl mellan 20-35 minuter?

Jag rider oftast max 40 minuter inklusive fram- och avskrittning, men då sitter jag på en 19-åring också. Han är alltid mjuk från början, så det blir några varv i trav och galopp i låg och rund form innan jag rider lite skolor och förvänd galopp eller vad jag nu bestämt mig för att träna på. Oftast rider jag bara igenom ett eller två program och ger mig sedan, då jag i princip bara rider på banan när jag behöver träna program, annars rider jag dressyr i skogen.

Jag skrittar fram till ridhuset/ridbanan vilket är ca 500 m och sedan några varv där. Sedan börjar jag oftast trava eller galoppera fram utan alltför höga krav, som uppvärmning. Rider ca 30 min på banan och då hinner jag med det mesta jag vill få igenom.

Tack till samtliga för era svar!
Mycket intressant att läsa :) Fler får gärna fylla på :)

Precis som Freeride så behöver nog min en del uppvärmning fortfarande för att bli mjuk och smidig för att jag ska kunna göra det jag tänkt med passet. Så typ 15-25 min ( i skritt, trav och galopp) är uppvärmning för oss och sedan (efter en skrittpaus) kanske jag rider det jag planerat i allt från 5-20 minuter. Detta resulterar oftast i en ridtid på ca 30-40 minuter totalt. Pluss att jag skrittar fram och av på lång tygel eller gåendes brevid i 20-30 min.

Ett pass brukar bli 55 min - 1h 10 min beroende på hur det känns, avslutar aldrig utan att det känns bra först. Skrittar fram 5-10 minuter, oftast för hand. Att värma upp och komma till bra arbete kan ta allt mellan 20-50 min beroende på dagens förutsättningar. Ibland släpper det ovanligt tidigt och då blir hon också trött tidigare, kortaste passen har blivit ca 45 min.

Skrittar av för hand med, brukar bara bli knappt fem minuter :o för att Ninya tycker det är dödstråkigt.

Runt 1 h, ibland mer. Har en häst med mkt energi som alltid går bäst sista kvarten, efter hon är ordentligt genomgalopperad, så det är då vi "får nåt gjort".

Om det tar kortare tid på banan (t ex för att det går dåligt :D) brukar jag jogga eller skritta i låg form i skogen eller på vägarna, med lite kravlösa skolor o sånt. Gör vi det i en timme brukar jag kunna få igenom det jag ville med passet i slutet ändå, när hon börjat bli trött. Skönare än att traggla på volt.

Att skritta fram på lång tygel i en kvart verkar överdrivet tycker jag. Däremot kör jag kanske en kvarts ordentligt skrittjobb i början av passet, men lång tygel får hon mest som belöning mellan "intervallerna".

Jag tycker det är viktigt att träna hästen, inte bara kolla att den är lydig. Vill att den skall vara stark och uthållig också så den håller länge, det blir den inte om hela ridpasset inkl fram och avskrittning är en halvtimme....

Rider ca 1h "dressyrpass" på min nu igångsatta "konvecalent" *ta i trä*. Men hade rider nog ungefär lika länge oavsett vilken nivå hästen är på i kondition/utbildning/stryrka, jag ökar bara intensiteten på själva träningen.

Rider 10min innan och efter i skritt sen rider jag ett par trav/galopp pass varvat med skrittpauser på lång tygel.

När jag tränar för tränare blir det ofta längre pass då man rider fram i ca 20-30min, träningarna är ca 45 min och det är inte ovanligt att de drar ut på tiden men även de innehåller minst två lite längre skrittpauser.

Ren konditionsträning utomhus är oftast längre - då man ska ta sig till de bra trav/galoppvägarna.

Centaur sa något mycket klokt där, det blir ju en balansgång av att rida för att träna och samtligt inte slita på hästen..

annabjorklund - Jag skrittar alltid 5-10 min gående vid sidan och 5 min uppe på lång tygel innan jag kortar tyglarna. Har haft en lång konvalicens efter en varning på en sena så är extra noggrann med just fram och avskrittning, kanske överdrivet jag vet inte men så gör jag :)

Jag rider oftast ca 45-50 minuter. Skrittar fram och av till och från banan. Min framridning tar ca tio minuter och är alltid likadan oavsett jag rider själv, för tränare eller på tävling. Massa halter, övergångar och tempoväxlingar i alla gångarter. Sen skrittar jag några minuter. Sen beror det på vad jag vill arbeta på för dagen som jag gör, men hur eller hur blir det mycket skrittpauser emellan. Carl Hester sa på nån clinic att man ska tänka dressyrträningen som intervallträning vilket jag försöker ta till mig. Känns som att det funkar rätt bra och blir att jag rider i typ tiominutersintervaller vilket blir ganska naturligt. Tävlar man är man ju 5-10 minuter inne på banan dessutom så det blir ett rätt bra tidsintervall att hålla igång.

Kan tillägga att på fyraåringen är förstås väldigt mycket kortare pass. Ca 10-20 minuter beroende på vad som ska göras och med en el två pauser beroende på passets längd.

Det finns konstigt nog inte så mkt forskning på hur träning påverkar hållbarheten, förutom att fel och ensidig träning är dåligt.

Men det lilla som finns visar att de flesta hästar får alltför lite träning och det är en betydligt större faktor i hållbarhetsproblem än att man "sliter" på dem. Det idealiska är två pass per dag, ett träningspass och ett lättare, på olika underlag. Och givetvis varierad träning, inte galopp på på volten eller samlad trav i en timme.

Många dressyrhästar rids 30-40 minuter 5 dagar i veckan, och står resterande tid på box eller om de har tur några timmar i en lite grushage där de i regel står lika still som i boxen. Om man tänker lite på hur mycket hästen rör sig varje dag i vild tillstånd så är det inte konstigt att de får ledinflammationer osv med det upplägget.

Tycker också att det är konstigt att det inte finns så mycket forskning inom området, tycker det är ruskigt intressant och hade verkligen velat läsa på, men det finns ju knappt något!

Jag tror att all rörelse på dagarna förutom den 1 h kanske som man rider måste ha stor betydelse. Ja menar 5 h i veckan kanske vi rider resterande veckans 163 h rider vi ju inte. Och där tror jag en stor del ligger i de timmarna vi inte rider, precis som du skriver är det inte konstigt att de hästar som står inne större delen av dagen får diverse skador som följd med tanke på vad de är födda till.

Jag försöker rida så varierat som möjligt och hoppas att det är nyckeln till hållbarhet samt att jag tror skritt är underskattat! Hade jag kunnat hade jag nog gärna lagt till en skrittpass för hand i skogen varje dag, men ja man har ju tyvärr inte obegränsat med tid tyvärr...

Å andra sidan så står elitryttarnas hästar ganska mga timmar på box per dag. Även om många av dem går två pass (dvs typ skrittmaskin resp ridning) så är ju ett av passen enbart ersättning för att de (överlag) går så kort stund i hage. Så elithästarna går ju heller inte så mga timmar i veckan i förhållande till ledig tid.

Personligen har jag svårt att se att fler timmars arbete skulle ge ökad hållbarhet. Däremot att de ska röra sig mkt mellan arbetspassen tror jag är en viktig faktor för hållbarheten. Hade alla haft stora kuperade hagar som inbjöd till rörelse så tror jag inte att forskningen hade visat att ett lätt pass och ett "hårt" pass per dag hade varit det bästa för hållbarheten. Utan det är nog snarare ett resultat av att vi sällan kan ge dem så mkt naturlig rörelse i hage och därför skulle behöva erbjuda dem ytterligare ett (lätt) pass per dag.

För att gå tillbaka till ursprungsfrågan så rider jag överlag ca 1 h eller mer (inkl. fram- och avskrittning) på vuxna hästar. Oavsett om jag rider på bana eller i skogen.

Jag rider nog minst en timme när jag dressyrar på banan. Min häst är sådan att han, i alla fall än så länge, behöver ganska lång tid innan han kommer igång i kroppen. Dessutom är han ofta lite okoncentrerad i början. Vi tränar än så länge inga hårda pass med krav på schwung eller samling för vi är inte redo för det. Utan vi jobbar med fokus helt på takt-lösgjordhet-kontakt och att få honom mer liksidig. Mycket av passet brukar vara skritt eller trav under lättridning med mängder av lösgörande övningar, med fokus att han ska kännas lika "loss" åt båda hållen. Han brukar inte vara svettig eller flåsig när vi slutar, om det inte har varit mycket varmt. Jag kan tänka mig att vi, när (om?) vi kommer längre och det ställs högre krav på honom, får jobba kortare pass på banan och tänka mer i termer av intervallträning.

Utöver jobb på banan rider vi ut en längre tur per vecka och en ren skrittur i kuperad terräng.

Fast på vilket sätt skulle två pass vara optimalt? (Förutsatt att hästen går i en vettig hage om dagarna). Jag tror som Saigon att mer träning inte ger hållbarare hästar. Däremot tycker jag att det är vanligare där hästarna inte får tillräckligt med återhämtning och variation i sitt arbete och det är då de går sönder.

Träningen i sig är ju nedbrytande-det är vilan som bygger upp:).

Fast på vilket sätt skulle två pass vara optimalt? (Förutsatt att hästen går i en vettig hage om dagarna). Jag tror som Saigon att mer träning inte ger hållbarare hästar. Däremot tycker jag att det är vanligare där hästarna inte får tillräckligt med återhämtning och variation i sitt arbete och det är då de går sönder.

Träningen i sig är ju nedbrytande-det är vilan som bygger upp:).

Varför tror du det?

Det gäller ju för i princip alla andra domesticerade landdjur (inkl människor) att ökad rörelse ger ökad hållbarhet, varför skulle hästar vara undantag? De är dessutom strövande djur, som evolutionärt är framselekterade för lågintensiv rörelse merparten av dygnet.

Att motionera dem längre tid men med lägre intensitet och stor variation, är antagligen det ideala hållbarhetsmässigt.

Å andra sidan så står elitryttarnas hästar ganska mga timmar på box per dag. Även om många av dem går två pass (dvs typ skrittmaskin resp ridning) så är ju ett av passen enbart ersättning för att de (överlag) går så kort stund i hage. Så elithästarna går ju heller inte så mga timmar i veckan i förhållande till ledig tid.

Personligen har jag svårt att se att fler timmars arbete skulle ge ökad hållbarhet. Däremot att de ska röra sig mkt mellan arbetspassen tror jag är en viktig faktor för hållbarheten. Hade alla haft stora kuperade hagar som inbjöd till rörelse så tror jag inte att forskningen hade visat att ett lätt pass och ett "hårt" pass per dag hade varit det bästa för hållbarheten. Utan det är nog snarare ett resultat av att vi sällan kan ge dem så mkt naturlig rörelse i hage och därför skulle behöva erbjuda dem ytterligare ett (lätt) pass per dag.
Anledningen att elithästarna inte rids så jättemycket kan ju vara för att man har 1000 lågavlönade unga hästskötartjejer som kan promenera med dem några mil om dagen. :D

En vanlig dödlig får försöka få fram den motionen på andra sätt. Har man hästar som rör sig mycket i hagen så kul för dem, men de flesta hästar står ju rätt stilla i miljöer de är vana vid? Och mängden hästar som är tjocka, understimulerade, överfodrade och oarbetade tycker jag ökar, kanske delvis för att folk missförstått ordet "hållbarhet". Folk verkar tro att man kan spara en häst i form.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
364
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama