Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

För mig handlar det om naturlig rörelse. Dvs, att om man har hästarna i bra hagar som främjar rörelse (kollar man på hästar i hage är det sällan dom står helt stilla, utan dom rör sig lite hela tiden-iofs med näsan i backen:p). Sen är träning en sak och motion är en annan. Jag tror inte att övertränade hästar blir inte hållbara, däremot tror jag att välmmotionerade hästar möjligen blir det-om inte annat mår de nog bra psykiskt.

Fast jag menade inte att flera timmars arbete skulle ge hållbar häst, utan snarare att man kanske inte alltid bara ska fokusera på ridningen och den träningen eftersom den bara är en liten del av resten av hästens vardag. Dvs motion och träning i form av bra hagar osv borde också fokuseras på eftersom det är så mycket större del. Sen innebär självklart inte detta att ridningen inte har betydelse ! :)

Hur långt är era dressyrpass på banan då ni rider själva?

Mina dressyrpass ligger på ca 30 min effektivt arbete (fram- och avskrittning borträknat) för båda hästarna. Behövs det så blir det lite längre. När jag rider för tränare är inte passen så himla långa heller utan för båda mina tränare är passen 30min.
På tävling brukar jag lägga på sadeln när det är 45 min kvar till start och så promeneras hästen medan jag klär på mig, sedan hoppar jag upp och skrittar på lång tygel lite till, övergår till skrittjobb och därefter trav+galopp -detta funkar för mina, de är uppvärmda men inte hunnit bli trötta till starten. Avskyr när det "händer" nåt så att tiden drar iväg och framridningen blir för lång.

En "vanlig" uteritt brukar bli 45-60 min ungefär.

Hur mkt tid har du spenderat på att betrakta hästar i hage? Hästar i grushage står stock still vid sin hötuss, hästar i stora gräshagar på några hektar rör sig lite mer men inte i närheten av vad vilda hästar som måste leta efter maten gör.

För att ersätta den lågintensiva långvariga rörelsen som är naturlig för en häst så måste hästen ut och skritta i minst 1 timme om dagen. Utöver annan träning.

Det blir fel att säga att det är vilan som är uppbyggande, då hade man blivit superatlet av att ligga i sängen....

Kanske ska testa att få fast en stegräknare på hästen en heldag i hagen? :D

*delvis kl*
Jag tror att det är så många faktorer som spelar in i hållbarheten (underlag, rörelsemekanik, ryttare, utrustning, etc) att längden på ridpassen spelar mindre roll. Själv varierar jag oerhört mkt beroende på vilket humör jag är på. Vissa dagar är det bara blätråkigt att trimma, och om hästen då sköter sina uppgifter väl ser jag ingen anledning för nån av oss att vi ska hålla på 60 min, när 40 min räcker gott och väl :)

Exakt.

Vi har en jättehage på kanske 10 hektar, kuperad och härlig. De går oftast 3-5 hästar där. De busar väl nån gång i månaden (då springer de säkert fleeera hundra meter! :D), annars går de inom en 30-metersradie från grinden, eller står och sover. Särskilt på vintern, då kan man se i snön att 95% hagen är helt otrampad.

Vet inte varifrån idén kommer, att stora hagar och långa utevistelser skulle göra jättestor skillnad? :confused:

Självklart blir man inte vältränad av att vila. Det tror jag inte Fiorano menar heller. Däremot är de väl allmänt känt att träning bryter ner musklerna, sedan måste man genom kosten tillföra protein så att musklerna under vilan kan "laga sig" och på så sätt bli starkare än innan nerbrytningen=träningen.

Ang rörelse i hage har det ju att göra med hur hagarna ser ut. En liten grusad rasthage inbjuder ju inte direkt till rörelse... Har man däremot stora kuperade hagar gärna med vattnet i ena änden och tex utfodring i andra änden osv. Så inbjuder man till mer rörelse. Jag tycker alltid mina hästar har strövat runt i hagarna, vissa tider på dygnet står de jou och vilar/sover man annars rör de sig mycket. Men det är nog många faktorer som spelar in, hage, flock osv.

Jag har för övrigt lärt mig att hästen behöver minst 10-15min skritt före och efter träning. Detta pga att en häst i vila har sin blodcirkulation koncentrerad runt matsmältningsorgan, genom att aktivt skritta igång förbereder man kroppen för arbete. Sedan beror det ju på hur hårt arbete som ska utföras.

Jag skrittar alltid minst 10min före och efter passet. Joggar ca 10 min i början och i slutet. Själva passet bli ca 20-30 min med många korta skrittpauser. Gäller vuxen häst i träning.

Det är bl.a. därför jag personligen är anhängare av active stable-lösningar där hästarna har mer incitament att röra på sig.

Ja vi har närmsta ridbana 15 min skritt från stallet så då tar vi kringelikrokvägar hem om vi känner för det.

20 minuter.
Men min är 4 år och då tycker jag det räcker att man sitter upp, checkar så det funkar och nöjer sig. Eftersom jag inte kan erbjuda min häst stor hage i flock så får han gärna gå flera dagar i veckan, men inga långa pass. När han är i skogen så han såklart vara ute längre men det är mest i skritt.

24 åringen går inga långa pass heller, kanske 30 min.
Också lite längre pass i skogen.

Hur länge jag rider varierar väldigt mkt beroende på viken häst, ålder och vad syftet är just då.

Lite vidare fundering på rörlighetsbehovet som togs upp. Vad anser ni om skrittmaskiner i den aspekten?

Själv tycker jag det blir lite trist. Bara gå runt och runt och runt. Men för många är det ju en förutsättning för att ligga på en högre nivå. Många av dessa brukar inte i lika hög grad som "genomsnitthästen" gå i lite större hage eller med andra, iaf som jag har märkt.

Jag rider alltid tills jag är nöjd. Kan inte sluta ett pass med att det går dåligt för då är hela min dag förstörd typ. Så länge hästen orkar med det så rider jag tills det går bra! Brukar väl bli pass på en timme ungefär. Har inte haft klocka på mina pass på hela sommaren..

Jag rider iprincip aldrig utan klocka! Klockar alltid fram och avskritt samt själva passet, även om jag självklart rider på känsla och inte klocka vill jag ändå ha koll. Men sen är jag kontrollfreak också :p

Spännande att läsa allas åsikter och erfarenheter ! :)

Jag tycker det är trist med skrittmaskin, tänk så mkt roligare för hästen om man skrittar/leder den i naturen. Men det är väl bättre än att stå still.

Hur mkt tid har du spenderat på att betrakta hästar i hage? Hästar i grushage står stock still vid sin hötuss, hästar i stora gräshagar på några hektar rör sig lite mer men inte i närheten av vad vilda hästar som måste leta efter maten gör.

För att ersätta den lågintensiva långvariga rörelsen som är naturlig för en häst så måste hästen ut och skritta i minst 1 timme om dagen. Utöver annan träning.

Det blir fel att säga att det är vilan som är uppbyggande, då hade man blivit superatlet av att ligga i sängen....

Har faktiskt betraktat hästar i hage ganska mycket:). Dels i ett skolarbete för hundra år sen då vi under ett antal timmar satt och betraktade en stoflock i en stor hage för att se hur de betedde sig. De rörde sig hela tiden, även om det var i långsam takt och med näsan i backen. De fanns viss social kontakt, men mest bland de yngre i flocken. Naturligtvis rör de inte sig som vildhästar gör, men det går självklart heller inte att jämföra med hästar i grushage. Liten grusruta är heller inte vad jag menade med "bra hagar". Dels har jag haft hästar gåendes utanför mitt fönster i stora hagar och kunnat konstatera att de sällan står stilla och bara hänger.

Sen är det enkel fysiologi att det är vilan som bygger upp. Träning bryter ner. Träningsvärk är för att muskelfibrer har gått av, när de växer tillbaka blir de fler och starkare-muskelmassan ökar och detta sker i vila. Om du inte låter hästen vila så gör du inget annat än att bryta ner och låter inte kroppen bygga upp och läka ev småblödningar osv. Alla som tränat själv vet att man får lite ont i kroppen av att träna. Fördelen för oss människor när vi tränar är att vi kan punktträna-vilket inte går att göra på samma sät med en häst.

För att förtydliga så är det ju självklart så att vila enbart är uppbyggande om det sker träning.. eftersom det verkade vara oklart för vissa.

Vill man ha en hållbar häst så ska man nog resonera som Fiorano vad gäller att det är vilan som är uppbyggande, självklart menar hon att vila under träning är mer viktig än att alltid, ihärdigt träna varje dag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama