Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

KL

Nu börjar det märkas att hösten är på ingående, kallt det blir nu på kvällarna.

Träningsvärk jag har i magen idag efter ridlektionen i Fredags, jösses haha
Men det är ju ett gott tecken, då har vi jobbat bra med bålen.
Behöver stärka den så jobbar rätt mkt just nu med bålstabiliseringsövningar inne på gymmet.
Sjukt jobbigt

Idag är de bra mulet ute men jag chansar på regnfritt och rider till grannens galoppbana.
Tänkte träna lite kondis med Jorunn idag, nått vi bägge behöver bli bättre på:)

Knapp.

Lite spinn på filmen som visas. Hur är det med Rysslands dressyr nu? Det har ju ploppat upp en här och där som har varit ganska duktig. Men förr var det väl bättre? Tänker på t.ex Kyras Edinburgh som kom från Ryssland men även den lilla skimmeln Balagur som hade en fantastiskt fint OS 2008. Är det svårt för dem att resa till de större tävlingarna?

*KL*

Nu har jag fått förklaringen till febern och varför Z var så avig på meetinget förra helgen. Han har anaplasma. :( Är det någon av er som har erfarenheter av det? Febern har gått ner från 41 till 38,6 med antibiotikan som vet. ger intravenöst. Hur lång tid brukar de vara konvalecenta och jag har läst att de kan vara sega i kroppen i månader efter att behandlingen tagit slut, är det vanligt? :crazy:

Låter som en jobbig sjukdom aldrig hört talas om den innan jag läste här så var tvungen att googla lite:D

Och vad jag fick fram är det supervanligt att djur/människor är sega och hängiga månader efter bettet.
Så håll dig till att bara skritta på hästen ett par veckor framöver och se hur de går med han=)

Jäkla fästingarn otyg till djur!:yuck:

Vilket skiftande väder det är ute nu ett tag, såhär rolig såg himlen ut igår när vi skulle rida, men vi hann tack och lov med 45 min skrittning.
Jorunn och jag fick va sällskap och moraliskt stöd till en i stallet som red med kandar för första gången på sin häst.

Så vi lunkade på där i paddocken i lugnan ro:)

Himlen i går.

1002884_10152091079558998_39036285_n_zps310370f5.jpg

Jag tänkte nästan det när du skrev att han hade feber...Jag hade en häst som hade det på den tiden det kallades för Erlichia. Han sprutades direkt i blodet med ett speciellt penicillin som var väldigt starkt i 7 dgr.
Därefter vilade han nån vecka eller ett par, minns inte helt, o skrittades sen igång. Vill minnas att jag la totalt ett par månader på att få tillbaka honom som han var innan men han blev helt bra och tävlade i många år efter detta.

Men under den här perioden var det många hästar här som fick anaplasma och ett par av dom blev aldrig bra. De fick följdsjukdomar typ konstiga hältor, nervskador mm mm. Och några hästar sprutades inte, de blev heller inte bra. Jag vet att det varit väldigt många turer fram och tillbaka om man ska spruta dom eller ej men just min erfarenhet har ju varit att utan penicillinbehandlingen så blir de inte bra. Kan såklart finnas andra med annan erfarenhet.

Tack för svar. Det verkar väldigt oklart hur lång tid det tar. Oturligt nog verkar det som om febern kom en bit in i sjukdomsförloppet för Z så vi kanske får ta det lugnt i månader, trots att han också blivit intravenöst behandlad.

Nu är vi halvvägs in i processen (5 dagar) och det märks att han har ont i leder och inte är jättesugen på att äta trots att han är feberfri. Planen är för tillfället att låta honom ta det lugnt med kortare promenader för hand i två veckor efter penicillinet/antibiotikan tagit slut och sen se hur han känns uppsuttet.

Jag har läst att för varje dag med feber över 40 grader ska de vila en vecka helt, men i vårt fall får vi nog se hur mkt energi han har. "Tyvärr" hör han till ett väldigt tjänstvilligt släkte som inte säger ifrån för än det gått alldeles för långt. :banghead:

Sjukt jobbigt med en sjukdom som ingen verkar veta vidare mkt om. Och diffusa symptom hos djur som inte kan prata är inte det lättaste att tolka, även om vi lärt känna varandra bättre genom det här. :crazy:

Ja största problemet är nog att olika hästar visar olika symptom på samma sjukdom. Har han ont i kroppen så ska du ju vara väldigt försiktig, vilket du såklart är, men sånt kan ju sitta i länge utan att man ser det sen. Så kom ihåg det när du sen har ledsnat på att rida igång!;)

Sen får du se det så här, du märkte iaf att han hade feber o du gjorde nåt åt det. Du har en plan nu för vad du ska göra, många hästägare hade inte märkt ett skit så var glad att du är uppmärksam o läs så mycket du kan om "din" sjukdom, är bästa sättet att hitta olika vägar att rehaba på.

Jag tror inte alls att du är kass men förstår din frustration. Det känns ofta som ett steg fram o två steg bak när man håller på med hästar tycker jag..:wtf:

Jag ska inte klaga eftersom jag faktiskt har kommit igång o tävlat med min nu o red en msvB4 i söndags på 63% o andra utanför placering (10 av 30 startande) Det är ju ett helt ok resultat men det känns ungefär som att vi är där vi var för ett år sedan istället för hur hon var precis innan hon sparkade sig i våras. Det tar ju så JÄKLA lång tid att komma tillbaka! (Speciellt när man är en halvdassig ryttare själv som jag:D)

Till helgen ska jag dessutom starta en msvB5 (hur fan kom jag på den idén??:nailbiting:) Trixiga vägar o tre byten i vart fjärde...å hej 50% i resultat..o typ sist..:D

Tack det var snällt sagt.:) Men jag har tittat på den där msvB5 o fy så mycket ökningar..O_o Det är INTE en lätt sak att försöka få tillbaka Pansarmärta efter en hel diagonal i ökad trav o efter det lite lätt o trevligt rida en öppna på medellinjen..:crazy:
Skolor kan jag dessutom av någon anledning inte rida på tävling. Speciellt inte öppnor. :cautious:

Men absolut..jag var ändå nöjd med henne i söndags. Det var bara andra starten på 10 månader så inte så dåligt ändå.:)

(Men man blir ju liiite frustrerad när man inte kan visa hälften på tävling av vad hästen går hemma.. o det är ju faktiskt jag som är piloten.)

Jag satt hemma och tittade på livesändningarna från Lag-SM och i pausen filmades din ritt.:)

Jag har inte tittat på er på film förut, men jag tyckte det såg bra ut, stabilt och säkert, så även skolorna och bytena var fina och luftiga. Så ni fixar nog nästa start.:)

Det känns ofta som ett steg fram o två steg bak när man håller på med hästar tycker jag..
Jamen verkligen!

Lyckades iaf rida en LA3 på söndagen på 62,nånting%, med en lite vild Lusitano som när jag tänker galopp fattar typ fyra olika galopper på samma hjälp. Haha ser helsjukt ut, han blir så till sig så han fattar först rätt galopp men det är ju så vansinnigt kul så då måste han byta glp på stället några gånger, gav snygga poäng med kommentaren:" konstig fattning" :p
Red en Msvc också men då hade han härjat färdigt och var helt slut istället...

Jaja, det är väl bara fortsätta nöta på. Tävlar ca 4 gånger om året så det är väldigt svårt att hitta flytet.

Jaha! hahaha..där ser man.:D Tack!
Men jag fick ganska dåligt på skolorna och bytena. Bytena tyckte jag kändes ganska bra men något blev lite tidigt, tror bara jag fick 6 även på de som placerades rätt. Hon blev ju lite hastig i galoppen o tappade samlingen o då åker betyget ner.
Men 7,5 på andra mellantraven var roligt, speciellt med tanke på hur hon har SPRUNGIT tidigare.
Skolorna blev nog 5,5,7,6,6 på o det är lite synd eftersom hon oftast gör minst 7-mässiga skolor hemma. Men jag vet..ska man ha en 7a på tävling måste man rida minst en 8 hemma..:)

MsvB5 tycker jag är ganska mycket svårare så jag har inga förväntningar så här på första försöket men man måste ju testa! Jag vill ju gärna rida msvA o PSG nästa år o då känns msvB5 som en bra introduktion på de lite mer tekniskt svåra grejerna.

Tycker de där fattningarna låter avancerade o borde väl ge lite bonuspoäng då!:D

Det måste ju vara lite hopplöst med bara fyra tävlingar per år och jag förstår absolut att det är svårt att få flyt! Själv lyckades jag trycka in fyra tävlingar o fem starter nu i augusti.:o Stackars Heddan..Men sen har jag bara en i september. Får se om det kommer någon mer i oktober/november innan säsongen är definitivt slut för i år.

hahah

*kl*

Jag skulle tävla för första gången på 100 år om några veckor. På en klubb vi har gångavstånd till, supersmidigt eftersom pållan antingen vägrat bli lastad eller kunnat hällas ur transporten som en löddrig pöl på sistone. :crazy:

Och nu hittar jag inte vaccinationskortet. :arghh: Och vi verkar inte hinna göra en ny grundvaccinering före start. Hade sett fram emot detta SÅ! Efter fång och skit är hon äntligen fin igen, hon VILL visa upp sig :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
364
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama