Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Håller med Mooi, sådan enorm träningsvärk ska inte hästen få. Då har man tränat för hårt utifrån vad hästen är mogen för. Man måste bygga upp pö om pö.
Dagen efter ett tuffare pass brukar vi skritta och jogga lite lätt en vända, ev bara skritta i låg form. Jag vill också gärna att hästen går en stund i hagen efter träningspasset, istället för att still inne i boxen.

Om stretching vs träningsvärk skulle vara en myt vet inte jag. Men jag mår personligen mycket bättre om jag stretchar efter träning än om jag inte gör det, betydligt mindre problem med träningsvärk.

I agree, att välja att ge sig själv träningsvärken från h-vetet är en sak men inget man utsätter hästen för. Hur ska man få den motiverad för arbete om man gör den illa?
Och elakt mot ett flyktdjur att bli så skadad muskulärt, vilken stress för hästen.

Jag tycker öht rådet att backa häst i backe är helt galet . Det ger inte ngt som är värt det alls, slitaget blir enormt !
Jag förstår inte heller hur det skulle lära hästen att rygga med eftergift och avspänt korrekt genom kroppen .

Jag tycker enklaste sättet att lära in en bra ryggning som sagt är att börja med att hästen är i balans, framme på hjälpen och tänker rätt . Det kan räcka i början att bara rygga ens ett halvt steg , så länge hästen svarar korrekt , så rider man fram igen . De förstår jättesnabbt ! Sen kan man backa ett steg till. Osv och vips sitter sen ryggningarna .

Senast ändrad:

Precis så som du säger jobbade jag idag på vägen hem från ridbanan. Ryggningarna har alltid varit vår akilleshäl så det ger ett bra kvitto på att han verkligen är lösgjord om ryggningarna funkar. På hemväg har jag också en naturlig framåtbjudning att jobba med.

*kl*
För övrigt så jobbade jag på bana i galopp idag för första gången sen sträckningen och visst, det är jobbigt för oss båda, men känslan av att han vek sig på mitten inåt är alldeles borta och det är nästan lite väl mycket power i honom ibland :D Gammelman kan han! Funderar på att boka en träff med tränaren nån dag här framöver :)

Ridhuset börjar också ta form! Den bortre kortsidan som fotot är taget mot kommer ha massor av fönster med fint ljusinsläpp.
936533_521062377967836_517066608_n.jpg

Idag läggs taket på! Det är vitt på insidan så det blir inte så mörkt, samt att taket är isolerat!
1017019_522347997839274_2084845772_n.jpg

Vilket fint ridhus! Här är det också äntligen klart att det kommer ett ridhus i slutet av oktober:). Har varit slitningar mellan hopp och förtvivlan om det här ridhuset nånsin skulle komma upp alls. Men nu är det tydligen beställt iaf, men vågar ändå inte riktigt tro på det förrän det står där och är ridbart:p.

Det kommer bli jättefint! 20*60 med kortsidesläktare. Från 1/11 ska det vara användbart är det tänkt. Det drog ut lite på tiden för förarbetet blev lite mer med tanke på att det ligger längs en å. Det krävde lite pålning :D

*KL

Åh, mina föräldrar sa idag att de kanske kan hyra Ninya en dag till i veckan. Skulle ju vara underbart :love:
De är dock väldigt bra på att ena dagen tycka att det är jättetrevligt att jag är i stallet för att nästa dag bara ha saker att klanka ner på och därutöver tycka att jag inte borde få rida alls om jag inte tar körkort först (och då cyklar jag ändå till och från stallet minst 80% av gångerna). Men jag hoppas verkligen det kan bli tre dagar i veckan! :)

Hoppas att de inte ändrar sig!

KL
Åh, idag så har vi övat vidare på våra ryggningar (mycket ryggningar härinne nu :p ), och även min dam tycker ju att det är ett jäkla påhitt. Gjorde inte så många försök idag utan gjorde fler halter istället, sedan blev det ett gäng kamel-ryggningar med en skitsur häst men vi avslutade med att hon gjorde två stycken 3-stegs ryggningar utan att tjura ihop eller nåt. Massor med beröm!

Kl

Jag såg en video på Luxus från stilterrängen på flyinge idag.. så otroligt uppfriskande att se en godkänd dressyr hingst skutta runt en terrängbana! Det är precis det jag tycker att en hingst ska visa upp.. denna mångsidighet och temperament. Långt ifrån alla som knappt kan gå utan att behöva ledas av ledare osv..Härligt AW... fortsätt med detta! !

Har också sett den och visst blir man varm i hela kroppen! AW rider förstås väldigt bra, men det blir lite extra uppfriskande att hon som dressyrtant dessutom tar sig med honom på terräng liksom! Stort Kudos till AW som verkligen går i bräschen som en föredömlig hingstägare och dressyrryttare!

I agree, att välja att ge sig själv träningsvärken från h-vetet är en sak men inget man utsätter hästen för. Hur ska man få den motiverad för arbete om man gör den illa?
Och elakt mot ett flyktdjur att bli så skadad muskulärt, vilken stress för hästen.

Nu är det ju inget som du har koll på hur mkt träningsvärk en häst får eller dig själv för den delen när du gör en ny övning.
Det kan räcka med EN gång upp för en backe och hästen har superträningsvärk dagen efter.

Självklart sitter man ju inte och backar upp för en backa 100 ggr första ggr.
DÄRFÖR jag gav en varning:sneaky:
Och en häst som har kraftig träningsvärk lider inte så länge de slipper släpa runt på en tung ryttare dagen efter.
Jag anser att man rider inte en häst som har träningsvärk lite som mycket värk.

Sedan vet jag inte hur du har det men jag har inte en häst som springer runt och leker flyktdjur och är superstressad i hagen och springer runt. Min ligger avslappnad ner i hagen iblnad eller står och sover eller står och betalar och är extremt avslappnad individ och springer sällan bpa stress. Och denna dag hon hade denna extrema trräningsvärk sprang hon lite i hagen..kors i taket. Hon fick glödjeryck och galopperade några steg=)
Det finns massvis med vetenskapliga undersökningar bara googla lite på att stretsch inte gör träningsvärken mindre.
Placebo är dock något som kan vara läskigt verkligt också de finns det massvis med forskning om där folk fått sockerpiller men trott de fått Alvedon och känner hur smärtan avtar osv:)
Bara de att du kan supa dig full om du tror de är sprit men egentligen är det bara vatten.

Träningsvärk för mig är ett kvitto på att man har jobbat rätt och lite smärta har ingen dött av... inte ens hästarna.=) skillnad på smärta som är pga skada och smärta från nått bra som träningsvärk. de flesta hästar i elitnivå har alla upplevt träningsvärk Men de som bara rider lite lullarunt i skogen dessa häsatr upplever de inte.

Senast ändrad:

Och jag tycker väl att SÅ ont ska inte hästen behöva få, då har man gått ut för hårt. Träningsvärk kan de absolut ha efter en tuff träning men som sagt -har hästen så ont att man inte kan sitta på den har man lagt ribban för högt för hästen i dagsläget.

Då har vi olika åsikter.. härligt när man möter folk som inte alltid tycker som en själv.
Ha en bra fortsatt dag

/Niela

Jag tycker öht rådet att backa häst i backe är helt galet . Det ger inte ngt som är värt det alls, slitaget blir enormt !
Jag förstår inte heller hur det skulle lära hästen att rygga med eftergift och avspänt korrekt genom kroppen .

Jag tycker enklaste sättet att lära in en bra ryggning som sagt är att börja med att hästen är i balans, framme på hjälpen och tänker rätt . Det kan räcka i början att bara rygga ens ett halvt steg , så länge hästen svarar korrekt , så rider man fram igen . De förstår jättesnabbt ! Sen kan man backa ett steg till. Osv och vips sitter sen ryggningarna .

Delvis KL :)

Min har jag väntat jättelänge med ryggningarna på - pga hans bristande framåtbjudning och att han gärna lättar fram. Så länge att jag faktiskt glömde bort" ryggningarna.

Så vi har tagit det helt från början såsom du beskriver. Berömmer minsta tänk bakåt, skit i formen bara han lugnt kliver bakåt och överröser med beröm. Nu sitter ryggningarna och han tycker det är kul och inte det minsta läskigt längre vilket jag upplever att han tyckte i början :) jag skulle aldrig be om att rygga i backe, men det gör man väl helt uppenbart som man vill med.

Nu brukar vi göra "vaggan" ibland som inte längre finns i dressyrprogrammen. Fantastisk övning!!

Fast en häst med så kraftig träningsvärk att den inte ens klarar att bära ryttare utan att protestera å det kraftigaste lär väl ändå lida. Eller kommer att lida i förlängningen eftersom den utsätts för något den inte alls är förberedd för. Anser du det verkligen normalt att hästen skulle få sådan kraftig träningsvärk? I min värld bygger man upp sin häst pö om pö och hamnar då inte i en sådan situation. En känslig individ som utsätts för överansträngning av den graden du talar om skulle kunna få total avsmak för allt vad arbete heter.

Sedan förstår jag inte alls vitsen med att rygga i uppförsbacke. Vad vill du åstadkomma med det som inte går att åstadkomma på annat vis?

Håller helt med, så fin Luxus är på den! Vilket toppentemperament han verkar ha.

Och tuff ägare som styr ut sin hingst på terrängbanan!

Det är en ENORM skillnad på lite och mycket träningsvärk.
Att känna av trötta muskler är en sak, att ha skitont en annan sak.

Jag anser inte att vi ska utsätta våra hästar för det. De förlitar sig på sina muskler, att kunna fly fort.
Men självklart är det inget de gör dagligdags i hagen. Men det är verkligen ingenting man eftersträvar,
att ge hästarna ont och negativa till arbete.

Självklart vet jag vart min hästs gränser går, det är min förbannade skyldighet att träna upp hästen och
inte överträna den. Därav att de flesta av oss inte rider passage efter 3 månader.

Många av oss här har en annan träningsbakgrund än hästeriet så vi är väl insatta i träningslära.

Håller med, får hästen så ont efter träningen så finns det ingen som helst tvekan om att man tränar fel eller för hårt i förhållande till hästens styrka och kondition!

Att de kan vara lite stela dagen efter ett hårdare pass är en sak, men får de ont bör man verkligen se över sitt träningsupplägg..... :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama