Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

*kl

När ni ändå diskuterar ryggningar, så varför ryggar man? Förutom att det ingår i vissa dressyrprogram då.
Jag har sällan ryggat mina egna hästar. Dels för att jag är hoppryttare, och dels för att jag haft hästar som varit lätta fram.
Min yngsta har jag inte börjat rygga än. Dels så fick jag börja om en del med utbildningen, då hon blivit en bockkanon av att ständigt ridas med inspänningstyglar, och även om hon börjar bli fin och riktigt positiv till att arbeta, så känns det dumt att börja lära henne tänka bakåt, då hon börjat tänka framåt istället för att stressa framåt.
Nu är ju inte ryggningar aktuellt förens om rätt länge för våran del, det är väl inte förens i enstjärnig klass ryggningarna kommer, men finns det nackdelar med att vänta för länge med ryggningarna i utbildningen?

Fast är det några hästar som lär sig att rygga tidigt så är det ju hopphästarna ?

jag väntade tills min var 13 :) Det gick jättefort för honom att lära sig.
Han kunde rygga innan, men det var genom att släppa ryggen, köra upp huvudet och slänga sig bakåt. Så han förstod vad jag ville, men jag lade ned det tills annat var befäst.

Ryggning är ju en samlande rörelse, så tillsammans med alla andra samlande rörelser, varför rider man dem? ;)

Va med en kompis på ft i Askim i helgen och blev så himla hoppsugen, hade varit så himla skoj att hänga med ut och hoppa små terränghinder men känner inte att jag vågar prova med tanke på ers nåds beteende inom hoppning. Provade faktiskt att rida över två minimala kryss med honom efter vårt hoppmeeting i somras då jag också fick ett visst sug efter att hoppa. Han skötte sig finfint men fick lite signaler från honom att han skulle kunna visa upp lite andra konster så vi avbröt när han ändå skötte sig. Men så länge bommen ligger på en skålla räknas det som hinder va? :D

Inte mina ;)

malinsky-> Jo, men det finns ju fler samlande rörelser, varför rider man en samlande rörelse där man lär hästen tänka bakåt?

Jag är inte emot ryggningar så att jag aldrig kan tänka mig att rygga hästar etc. Jag är mest fundersam över varför, och lyssnar gärna på era tankar om det :)

Men hästen ska inte tänka bakåt! Du ska INTE rygga med en häst som tänker bakåt. Därför väntade jag länge med min.

Hästen ska rygga med framåtbjudning, annars släpper den bettet, släpper ryggen - släpper formen. Den ska vara på väg framåt med bibehållen bjudning och kliva lugnt bakåt. Tänk fram och gå bakåt :D

Ryggning är ingen enkel rörelse - inte för mig iaf.

Det jag har fått med mig positivt på resan med ryggning är att han väntar mer på mig vid halt. Ska vi stå still, ska vi fram, ska vi bak? :) Vid en "korrekt" utförd ryggning blir mitt resultat en mer samlad och ihopkopplad häst.

Senast ändrad:

Jag gillar inte heller ryggningar. Och skulle de inte finnas med i dressyrprogram så tror jag många med mig inte skulle lära in det heller. Lite beroende på häst, temperament osv.

Jag har heller inte lärt min häst att rygga, och hon är 10 år. Hon har haft för mycket bakåttänk och är samtidigt känslig så vi har undvikit allt vad ryggning innebär. Men med små, små steg som beskrivits här ovan, så tror jag hon kommer att lära sig det så småningom. Nu är hon framme för skänkeln, och vi tävlar, så det är liksom dags..:crazy:

(Jag har sett att ryggningen ibland används som bestraffning, en del ryggar när hästarna vägrar, en del ryggar när hästarna springer ifrån, och den ryggar hästar med attitydsvårigheter från marken. Jag vet inte men hästar kanske kan skilja ut positiv och negativ ryggning?)

Va med en kompis på ft i Askim i helgen och blev så himla hoppsugen, hade varit så himla skoj att hänga med ut och hoppa små terränghinder men känner inte att jag vågar prova med tanke på ers nåds beteende inom hoppning. Provade faktiskt att rida över två minimala kryss med honom efter vårt hoppmeeting i somras då jag också fick ett visst sug efter att hoppa. Han skötte sig finfint men fick lite signaler från honom att han skulle kunna visa upp lite andra konster så vi avbröt när han ändå skötte sig. Men så länge bommen ligger på en skålla räknas det som hinder va? :D

Det där har jag faktiskt fått för mig att jag ska göra i höst -åka till en terrängbana och hoppa lite med mina :) små käcka hinder då varken jag eller hästarna är några hoppstjärnor XD

Jag ser ryggning som en mycket bra övning.

Dels måste hästen kunna backa a la ens ta sig bakåt om jag ska kunna rida den överallt jag vill. Jag kanske kommer till något ställe ute där man bara kan backa sig ur. Kanske man plötsligt inser att marken är sank, man inte kommer fram mellan träden, stigen blir för smal etc.

Men själva ryggningen tycker jag är en bra både stärkande och stretchande övning.
Att rygga lite längre sträckor tycker jag är super! Nu pratar jag lite mer än några steg a la dressyrprogram, några meter. Och för stetchande effekt måste det vara en bra ryggning, rund form och lååånga kliv där bakbenen kommer in under hästen och man kan rygga på annat sätt än att låsa handen och då benen på hästen.

Och givetvis börjar man som alltid med mindre än slutprodukten.

För mig ska inte hästar få sån träningsvärk att de får ont.
Inte så mkt för att de är flyktdjur, utan mer för att de inte fattar varför vi ber dem om allt vi gör. Det är pointless för dem. Därför måste arbetet vara kul/löna sig direkt och lagom svårt(fysiskt och psykiskt).

Dock ryggar jag inte en häst som inte går fram.
Men även hästar med frontlätthet bör att gå att träna till att tänka framåt/nedåt och då kunna börja ryggas.
Jag har en sån själv. Aldrig i helsike att han fått rygga i början(uppsuttet) iom att han inte gick fram och gick upp. Men idag - absolut och gärna!

Jag gillar ryggningar (precis som tuaphua). Det är både lösgörande och samlande och är för mig ett bra kvitto på att jag har med både förtroende och bakben. Halten är klart avgörande för hur ryggningen ska gå då det är svårt att vinkla in bakben som står för långt bak.

Jag ryggar gärna 10-15 meter i lugnt tempo och ser alltid till att det är jag som bestämmer när ryggningen avslutas så att det inte blir för att hästen "inte har lust längre". Ibland får man börja om men i och med att jag verkligen försöker göra det till ett moment där hästen känner sig väldigt trygg och duktig har jag snarare fått problemet att mina hästar gillar att rygga och gärna gör det fast jag inte gett hjälpen. Så jag använder det snarare i framridning än som en övning. Ibland få steg, men ofta lite längre.

Det enda problemet jag har med ryggningen är att jag har lärt mig fel från början, då min gamla tränare tyckte att jag skulle luta mig framåt och "släppa bak hästen som en fis" (om ni ursäktar). Det är ju inte riktigt på det sättet hästarna idag är inlärda och ibland när jag är trött och inte tänkt fel har jag gett mixade signaler. Men rygga för handen gör jag INTE, däremot stänger jag ibland handen så hästen inte springer framåt, men så fort den tänker rätt så lättar jag.

Med hästar som inte vill rygga har jag alltid medhjälpare för att inte skapa konflikt i onödan. Sen brukar det lösa sig med beröm och konsekvent handlande.

Och angående träningsvärk: jag skulle ALDRIG rida medvetet så att hästen fick träningsvärk. Lite lätt stel för ökad träning är ok, men hästen har ingen förnuft så de kan inte förstå varför musklerna gör ont. Dessutom tycker jag att det är osunt att stegra träningen så fort, resultatet borde bli en ovillig häst. Lagom och varierat är bäst tycker jag, både för muskler och humör.

Sen var det någon annan som hade kommenterat att stretching inte var bevisat effektivt. Det tror jag nog faktiskt att det är: efter träning. (innan träning är det omtvistat). Syresättning av musklerna direkt efter träning ger tidig återhämtningsprocess. Och det är med blodet som syret kommer och hjälper till att få musklerna att återhämta sig. Men man får inte heller glömma att jogga ned och av, redan då börjar arbetet med att avlägsna mjölksyran och slaggprodukterna från trötta muskler.

/Amanda som har börjat jobba heltid och knappt hinner skriva...:arghh:

Träningsvärk för mig är ett kvitto på att man har jobbat rätt och lite smärta har ingen dött av... inte ens hästarna.=) skillnad på smärta som är pga skada och smärta från nått bra som träningsvärk.

Hästen vet knappast skillnaden och försvarar sig lika inför båda, kommer inte till korrekt arbete skulle jag vilja säga- inte konstigt att din ex är så sänkt i ryggen, har väl haft ont ett otalt gånger med ditt felaktiga träningsupplägg.

TACK !

för medhållet- ingen seriös ryttare bygger upp hästar, utbildar genom att starta bakläges med det mest ansträngande- och i det gillar läget om de får så "ont att de typ inte kan röra sig" och på allvar tror att DET är uppbyggande. *skakar på huvudet, vilka tokerier OCH stackars lilla häst*

Jag är i en liten svacka känner jag. Har varit lite slut ett tag pga mkt jobb.
Nu i fredags tog jag bort min älskade ponny som jag haft i 20 år. Han blev 30 år och fick somna in iom att jag inte ville att han skulle behöva bli dålig och han haft en så fin sommar.
Jag är glad att jag får minnas en välmående kompis.
Men det känns väldigt tungt!

Jag råkade dessutom spilla en dricka på min mobil samma dag. Den avled och med den de sista bilderna på mig och min ponny iom att jag inte hunnit lägga in de på datorn än.

Jag tog hästledigt några dagar och lät min andra häst gå på bete. När jag sen skulle börja rida honom så tycker jag inte han ser helt ok ut. Inte rent halt. Men ev lite kort i ena bak.
Vet trodde sträckning. Och det känns troligt iom lite regnigt på gräset och han är skodd runt om för några v sen för första gången.
Det har också släppts in lite nya hästar i hagen.
Så nu är det promenader..

Jag är i en liten svacka känner jag. Har varit lite slut ett tag pga mkt jobb.
Nu i fredags tog jag bort min älskade ponny som jag haft i 20 år. Han blev 30 år och fick somna in iom att jag inte ville att han skulle behöva bli dålig och han haft en så fin sommar.
Jag är glad att jag får minnas en välmående kompis.
Men det känns väldigt tungt!

Jag råkade dessutom spilla en dricka på min mobil samma dag. Den avled och med den de sista bilderna på mig och min ponny iom att jag inte hunnit lägga in de på datorn än.

Jag tog hästledigt några dagar och lät min andra häst gå på bete. När jag sen skulle börja rida honom så tycker jag inte han ser helt ok ut. Inte rent halt. Men ev lite kort i ena bak.
Vet trodde sträckning. Och det känns troligt iom lite regnigt på gräset och han är skodd runt om för några v sen för första gången.
Det har också släppts in lite nya hästar i hagen.
Så nu är det promenader..

Bläh! :( Kram!

KL
En fråga; Vad är det som gör det skadligt att rygga i uppförsbacke?

Jag har nämligen använt mig av det eftersom jag trodde det var bra. Kommer givetvis INTE göra det i framtiden om det skadar mitt lilla odjur. (Hon har dock inte drabbats av ngn extrem träningsvärk.)

Usch vad sorgligt att ponnyn fått somna in:(. Men ändå så fint att han fick en fin sista sommar! Kan inte nån datanörd hjälpa dig att få fram bilderna? En del telefoner kommer till liv igen bara de får torka bra länge (tänk en vecka).

Usch vad sorgligt. Det är ett år och 21 dagar sedan min ponny och bästa vän sen 17 år somnade in och det blir ju inte bättre. Det blir bara annorlunda. Angående mobilen brukar det tydligen hjälpa att stoppa in mobilen i ett påslakan med ris och lägga det över natten i ugnen på 50 grader. Det är mitt bästa tips. Och: det kan ju inte bli värre. Det känns vidrigt, men det blir långsamt bättre i alla fall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama