Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Beklagar sorgen efter gammelhästen. Det måste göra ont i hjärtat att säga farväl till en kompis som har följt en så länge och betytt så mycket :(

Håller också med och det är väl vårt yttersta ansvar att undvika all smärta för hästarna iom att man inte kan säga att det bara är tillfälligt, samt att de inte kan säga till helt och hållet när det gör för ont.

Undrar förresten varför du niela bytte den eminenta tränaren du tidigare red för som red både piaff o passage på din häst?

tuaphua: Man kan komma åt telefonens "hårddisk" om man kopplar den till en dator. Prova det innan du ger upp helt.

Du lär ju inte hitta ngn forskningsrapport på att backa i uppförsbacke om man säger så , men svar på din fråga är att du aldrig kan utföra den övningen i balans eller ergonomiskt , utan det blir rent och skärt bara slitage . Det är nog den mest absurda träningstipset som ngnsin florerat , och Ffa på buke .

Endera om du skulle lyckas att verkligen få den att sätta under sig bak och rygga genom ryggen med eftergift så som ryggbingen ska vara ergonomiskt , så kommer den aldrig ändå rygga helt rakt och i balans med bakbenen - dvs belastningen blir enorm . Skulle den göra det får du heller inte bort att den kommer vara på bogarna dvs även frambenen och hela kroppen tar stryk .

Ett ännu troligare scenario är att hästen inte öht kommer kunna vara eftergiven i övningen du ber om , utan sänker ryggen och spänner till i både front, rygg och bakdel samtidigt som slitaget rent allmänt är ett faktum pga att övningen helt enkelt blir omöjlig att lösa på ett ergonomiskt stärkande sätt .

Summa summarum : slitage , slitage, och inget annat .

Halvt KL:

Tack alla för snälla ord!
Telefonen är inlämnad till någon datorfirma som telefonbutiken rekommenderade.
De skulle försöka rädda bilder etc.
Jag hoppas!

Jag är så glad att jag har min andra häst! Det finns något kvar och någon till att älska och fokusera på. Man har rum i hjärtat för fler.
Men ponnyn var min första häst och vi har gått igenom så mycket ihop. Han kommer alltid vara speciell.
Jag är dock tacksam att jag fick ha honom så länge och tacksam över allt han lärt mig.

Jag får ju också rida och träffa häst ändå iom att jag jobbar med det.
Men ens egna är roligare att rida.. Tom en gammal skitponny.. ;)

Beklagar sorgen över din fina gamling. Verkar ha varit ett bra slut för honom och av det jag läst genom åren av dig så har han haft det himla bra.

*KL

Här är det tvärtom. Är så glad man kan vara över en häst. Red Ninya, först i skogen + lite dressyr och galopp på vägen och sedan ett kortare pass på banan. Och det kan ha varit ett av våra "mjukaste" pass någonsin. Det kändes så grymt härligt och jag var så glad att jag inte visste var jag skulle ta vägen :o :love: Avslutade passet efter 20 minuter på rosa moln :D

För att sedan få veta att jag skulle få rida Ninya på lektionen med. Frågade och fick rida utan sadel och lektionen var nära på lika trevligt som det egna passet. Lite segare i början men vi hittade elektriciteten efter ett tag också.

Som om det inte räckte så frågade ridläraren mig "Ska du inte prova LA?". (Är anmäld till dressyr/hopptävling på ridskolan om några veckor)
Galet :D LC-LB är nivån för dödliga. LA är liksom bara för... halvdödliga i min värld. I vilket fall så definitivt inte än. En perfekt dag med låång uppvärmning skulle vi kanske kunna rida godkänt LA-program på träning, men absolut inte vid tävlingsliknande former :rofl: Men det var himla roligt att höra i vilket fall :)

Kl

Lycklig!! Efter uppehåll på tre år har vi återupptagit bytesträningen. Andra gången idag å han greppar lite vad det handlar om. Glad å ambitiös å skuttar lite extra... så pass att jag vid ett tillfälle satt löst. Men så fick han till det bara jag rider på med lite is i magen :)

Skoj :D

Tack för ditt utförliga svar, sen fattar jag inte allt, men det har mer med min trötta hjärna att göra än din beskrivning (får läsa imorgon igen :) ) - och jag kommer inte använda detta som en del i min träning i fortsättningen (sen har jag inte använt mig av den i någon stor utsträckning - tack och lov!).

Hästen vet knappast skillnaden och försvarar sig lika inför båda, kommer inte till korrekt arbete skulle jag vilja säga- inte konstigt att din ex är så sänkt i ryggen, har väl haft ont ett otalt gånger med ditt felaktiga träningsupplägg.
En häst kan inte betinga smärta till vad den gjorde i förrgår. Hästar kan se orsakssamband mellan saker som händer samtidigt eller precis efter varandra, inget annat. :)

Sen skulle jag inte beskriva träningsvärk som smärta. Smärta = öm, dvs hästen vill inte bli klämd på där. Träningsverk = stel o matt, dvs hästen tycker att t ex massage är jätteskönt. Tumregel: så länge massage är skönt är det ingen fara :p

Kl

Lycklig!! Efter uppehåll på tre år har vi återupptagit bytesträningen. Andra gången idag å han greppar lite vad det handlar om. Glad å ambitiös å skuttar lite extra... så pass att jag vid ett tillfälle satt löst. Men så fick han till det bara jag rider på med lite is i magen :)

Skoj :D

Varför har ni haft 3 års bytesuppehåll?

Jag som är hopphandikappad för tillfället provade min mörkgrå grålle lite i dressyrens konster idag och blev positivt överraskad.. han kan nu helt plötsligt (?) fina skolor, byten i serier och galoppslutor ... :) Sen har han iof ponnygångarter så det blir ju ingen wow kvalité direkt... men han är duktig ändå :p

Å andra sidan är det just det du säger om att hästen inte kan sätta samband på vad som orsakade smärtan det som blir problemet. Träningsvärk kan i allra högsta grad ge ömhet i muskulaturen i synnerhet om man har pressat så hårt att träningsvärken är extrem som Niela skrev om. När du då lägger på sadel och ska rida får hästen ont och relaterar smärtan till att sadel+ryttare=ont. Det går inte att förklara för hästen och säga "förlåt, vi tränade lite för hårt igår, men det går över och om några dagar kommer det inte göra ont när jag lägger på sadel och sitter upp". Mao gör du problem för dig själv genom negativ betingelse inför sadel och ryttare.

Var gravid i ett tidigt skede när vi började förra gången och Tobbe studsade så hysteriskt att jag blev rädd att ramla av och började backa av i stället.. så vi lade ned det. Sen fick jag problem med min gravida kropp och fick lämna bort hästen på foder under fortsatt grav och en tid efter.

Väl tillbaka hos mig igen passade han på att dra på sig en ordentlig knäskada i hagen och när han blev bra från det så var det andra småsaker som orsakades av att han hade dragit av sig skorna i två omgångar. *suck*

Så det jag har gjort är att jobba på att stärka honom igen ordentligt efter skada - han fick en lång och minutiös rehab för att inte riskera att det ska gå upp igen - och nu är det läge igen!! :bump:

Vi börjar inte från noll, för inledningsvis går det mkt bättre nu än där vi slutade - det tackar jag för :D

En häst som fr sån grym träningsvärk kommer vara rejält slut redan under passet,
Förutom träningsvärken är risken för uttmattningsskador stora.

Och jo, massage på en öm muskel kan göra ont nåt in i h-vete.

kl

Va och hämtade mitt nya tävlingschabrak idag ifrån eskadron. Såååå fint! Någon som har i siden och vet hur pass ömtåliga dom är? Är rädd att de ska bli fult i tvätten

Snyggt! Jag är inte helt insatt i siden, men finns det inte sidentvål till underkläder man kanske kan använda sig av? Har för mig jag sett det på tex Twilfit.

knapplån

En fråga. När ni är på tävling. Har alla ryttare vita ridbyxor? jag vet ju att det inte är något krav, men ser ni en annan färg som tex mörka ridbyxor?

Jag har nog bara sett annat på lokaltävling på lägre nivåer. Tycker det är mycket styling och bling bling inom dressyren ;) En av tjejerna i stallet hade tävlat idag och gick fortfarande omkring i de vita ridbyxorna, tävlingsskjortan och en donut med massor av pärlor i håret. Allt stylat och ihoppassat till perfektion :)

Är det verkligen nytt? Ser ju jätteslitet ut där sadelstropparna går ner? Jag gillade det inte.. ser helt skrynkligt ut :D

d-teamet: jag har bara sett mörka när det är tillhörande uniform

Glömde.skriva varför jag funderar på mörka byxor. Jag ska tävla några starter och är då i 5-6 månaden och det känns sådär att kränga på sig vita byxor på tävling. huh. åker bara ut för att miljöträna unghästen. Tänkte om man blir helt utskämd om man tar mörka byxor sista starterna.... :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama