Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Det är klart att det är tråkigt för dig att du inte kommer kunna rida, men för hästens skull är det inte säkert att det är negativt alls. Men är det betäckning nu på en gång eller till våren? Säsongen är ju i stort sett slut nu.
Om det är nästa år så hinner hon ju bli 22 nästan innan fölet ska avvänjas, kanske inte så vanligt att man kör igång hela apparaten med igångsättning då.

Tänk positivt, kanske får ni just en häst med 'Ninya-känslan' men bättre förutsättningar som kan hålla i 20 år till! För det kommer ju inte Ninya göra oavsett utan föl.

vårat sto var i den åldern när hon betäcktes och hon mådde faktiskt bra av det. Och det gick att sätta igång och bygga upp henne efteråt också. I dagsläget rids hon ganska så aktivt. Vi kunde rida henne ganska länge fastän hon var dräktig (hon mådde bra av det, även om det mest blev motionsridning) speciellt då vi red mkt barbacka och det gillar ju du också :)

Blandat till alla:

För en häst som ser ut som Ninya gör i kroppen (bukig, takformad och allmänt rätt kass exteriör), som gått hela livet på ridskola, haft tre föl och på det med mycket stor sannolikhet har proteinbrist - Så ser jag inte att det skulle vara något annat än negativt för henne fysiskt (psykiskt gör det henne nog varken från eller till). Jag vet inte hur länge hon kommer hålla, såklart, kan vara allt mellan två veckor till eller tio år. Ytterligare ett föl skulle i vilket fall knappast öka chansen att det blir närmare det senare. För övrigt var det efter senaste fölet 2008 som hon blev öm i ryggen på hösten och fick vila nästan hela vintern, vilket kan varit ren otur, eller kanske inte bara otur. Ett föl behöver såklart inte bli katastrof, men BRA för henne lär det inte vara.

Jag förstår absolut stallägaren, för henne och verksamheten är/kan det vara smart. Det lät som att det var aktuellt redan i höst (ponnyhingst), men jag är inte säker.

Det sista jag skulle kolla efter om jag skulle köpa annan häst i framtiden är en unghäst. Och Ninya ärver verkligen inte ner någon Ninya-känsla till sina föl heller att döma av de tidigare.

Och kanske mest av allt vet jag verkligen inte hur jag ska klara mig så himla länge "utan" henne. Och om jag klarar det så vet jag inte hur länge det tar innan hon får tillbaka det hon tappat, om hon ens får det. Att ha helgerna är liksom motivationen för mig att fortsätta varje vecka, ungefär.

Jag var inte ute efter uppmuntran (eller något tycka-synd-om heller för den delen) när jag skrev det. Vet egentligen inte varför jag skrev om det alls.

Föl eller ej, hon är ju ändå en gammal häst och kommer inte kunna trava runt på en ridskola i så många år till så i slutändan kanske det varken gör från eller till att hon får ett föl. Hon hade kanske behövt trappa ner lite ändå, just därför att hon har en ofördelaktig exteriör och då sliter arbetet mer på kroppen. 19 år är mkt för en ridskolehäst.

Dräktighet betyder dessutom inte att stoet måste vila i ett år, det går jättebra att rida dem ändå! :) Man får känna av vad de orkar och ta det lugnare mot slutet, men oftast mår de bara bra av att komma ut och skritta i skogen tex. Och när fölet är född så kan man börja sätta igång igen.

Så du behöver inte vara utan henne så himla länge, tiden går fort.

*kl*

Måste bara få skriva av mig. Är så sjukt ledsen, besviken, förbannad, arg på min häst. Funderar allvarligt på om vi verkligen har en framtid tillsammans.
Jag älskar verkligen min häst, det är han eller ingen.
Men just nu, vet jag inte.

Han är verkligen inte som alla andra hästar. Han är mer som man föreställer sig en åsna. Han GÅR inte att övertala om han tycker annorlunda. Och han TYCKER så jäkla mycket.

Förmodligen kör han med mig. Jag har jäkligt bra koll på honom, jag har tålamod. Men han är så envis och där andra hästar hade gett upp, sätter han emot och ev blockerar.

Nu låter det kanske som att vi alltid bråkar, nej verkligen inte. Typ aldrig. Men när jag nu tränat på lastning så gott som hela sommaren och allt går jättebra. Jag står utanför och får hålla i honom för att han inte ska rusa in i transporten. Men idag, när jag ska åka med honom, då blir det totalt stopp och vägrar. Här kan jag inte ge något tryck och lätta inte. Det går verkligen inte. Bara att börja om på 0 igen, EN GÅNG TILL.

Åh, förlåt. Behövde bara skriva av mig lite.... Vill väl egentligen inte ha några tips, för han funkar ju ändå inte som en häst.... Men lite stöd kanske.... :cry:

Nej för ridskolans del spelar det kanske inte så stor roll nej. Men för mig som hoppas att det på något sätt ska gå att köpa och ha henne någon gång så är det en himla skillnad på några månader eller något år hit eller dit i hållbarhet, jag vill ha henne och/eller få rida henne så länge som möjligt.

Trappa ner arbete tror jag varken är bra för henne eller något hon ens skulle trivas med, däremot annorlunda/bättre arbete än det hon får på de flesta lektionerna.

Det är lätt att säga, men tiden går inte fort. Inte för alla i alla fall. Men aja, i vilket fall hoppas jag att det inte blir av och att om det blir av att det blir så bra som det eventuellt kan bli, helt enkelt..

Jo, tiden går alldeles för fort, särskilt om man har en gammal häst. Det kan jag lova dig att det gör.

Är ett köp något du diskuterat med ägaren? Är hon ens till salu så länge de "har nytta av" henne (dvs så länge hon är ridbar)?

Hur som helst så hjälper det inte att tänka på allt det dåliga när man inte kan påverka beslutet, man måste fokusera på det som är BRA annars går man under. Kanske fölet blir din nya drömhäst? Det är inte säkert hon tappar så mkt heller. Kan du ge henne extra lusern? Och som sagt, det går bra att rida långt in i dräktigheten. :)

Jag syftade mer på min tid än hästens med min mening. Vet att man aldrig vet hur snabbt (eller långsamt) det kan gå utför när de är gamla.

Har aldrig diskuterat köp (eftersom jag inte har pengarna och mina föräldrar inte vill betala häst åt mig). Är dock rätt säker på att hon skulle sälja redan nu (eller tidigare) om jag kunde köpa. Senast för någon vecka sedan fick jag kommentaren "Det är ju bara hästen som saknas nu" när jag köpt nytt träns, och har fått höra liknande tidigare med.

Du verkar duktig på att anpassa din ridning efter din häst - det kan du säkert fortsätta med under dräktigheten och på så vis kunna hålla henne i bättre trim än vad de gjorde förra gången. :) Så att dräktigheten blir mer smärtfri för er båda.

Sen kanske din och Ninyas situation ändå sett helt annorlunda ut om ett år eller två. Med det i åtanke skulle jag hellre ha en gradvis förändring som man kan parera och göra det bästa av (som med en dräktighet), än att något händer plötsligt (så som det kan göra med äldre hästar..).

Knapplån!

Åhh vilka pass vi har gjort nu 2 dagar i rad.
vi har tränat stenhårt på våra läxor vi fick av tränaren sist vi red.

Skritt-halt- skritt
galopp-trav-galopp

trav skritt-trav

Låter som lätta saker men fy bubblan vad knivigt det är när man inte ska fuska:o:D

Vi gick från att göra en halt med att Jorunn körde upp huvudet lite och stannade lite när hon tyckte de var oki.
Nu gör vi halt i form näst som alla gånger och startar i en frisk fin skritt.
Jag behöver idag bara skjuta fram och bak sätet lite så startar/sätter vi igång.
Så det tar sig så kul.

Var samma sak i de andra igångsättningar/fattningarna.
skäms på mig som slarvat men, men slut med sånt nu:)

Imorgon blir det lektion igen

Hopps på fint väder så vi kan va ute

Uch jag känner med dig! Känslan du beskriver är sååå jobbig har haft samma känsla för ett tagsedan av att vara tillbaka på 0 efter månder av träning ... Jag ville själv bara ge upp men trots allt fortsatte jag och nu börjar vi hitta rätt igen :)

Men även om det känns som så just nu så är ni säkert inte alls tillbaka på 0. Troligen kände din häst av att någonting var annorlunda idag och att det var därför det blev som det blev. Kanske går den in direkt nästa gång! :)

Upp i "sadeln" igen nästa gång kanske det går som en dans :)

Han kände av att du var spänd/orolig och då blev han osäker. Fortsätt träna, och träna på att åka också! Inte bara gå in.

Allt är inte förgäves bara för att det inte funkar en gång (blir man arg kan man dock förstöra mkt på kort tid), andas och försök igen. :)

Finns det INGEN möjlighet att på ngt sätt skrapa ihop pengarna ? Eller handlar det även om hästägandets löpande kostnader ?
Jag tänker bara om det är just köpepengarna , så är det väl inga astronomiska summor för en 19 årig ridskolehäst ?

Om det är kroppen du tänker på så kan jag lugna dig med att vårat sto var inte så fin i kroppen heller. Hon har ingen dröm extriör och dylikt. Men hon blev faktiskt finare i kroppen efteråt. Så om det är det som skrämmer dig så kan jag iallafall säga att du troligen inte behöver oroa dig. Tänk vad mysigt att vara med om en dräktighet. Så många kvällar jag bara satt och lyssnade på magen på stoet. Det är ngt som är väldigt roligt att vara med om, om det är ett sto man är väldigt förtjust i. Det kanske känns tungt nu men när tiden väl är kommen så tror jag du uppskattar det på ett annat sätt. Om du känner att det är ridningen du saknar mest så kanske det finns en annan häst som du kan få upp intresset för. Det beror ju lite på om det är själva stoet eller träningsbiten som lockar mest. Jag har för mig vi red vårat sto fram till sista månaden och satte igång henne ca 1 månad efter, så hon var igentligen bara utan ridning i ca 2 månader. Självklart var det ju iof ingen träning, men mysturer vart det ju i den mån hon orkade. Kanske är det en fördel för hållbarheten att hon får ett break från ridskolan om du ev planerar att köpa henne om säg två år framåt. Då är hon 21 år. Vårat sto är nu 24 år. Vi började tävla henne igen förra året när hon var 23 år gammal och hon tränas/tävlas ännu iår som 24 åring. (startat LA iår)

Har du bytt tränare?

AVB: Hur går det med hästköp? En av mina vänner är precis som dig. Hon har sljtit upp hästköp genom sin långa studietid och hela tiden haft som mål att köpa häst när hon väl var klar. När hon sen fick anställning så var det så mycket annat som skulle stämma med sparpengar/boende osv. Jag hade dock hittat en häst till henne några år tidigare (ett föl då) som det verkligen stod hennes namn i pannan på! Fick henne att åka att kolla på honom (som raggig treåring i februari). På hösten som treåring tog hon honom på lån för ev köp. Efter en massa velande sattes han ut på annons på våren som fyraåring men när det väl fanns en spekulant som ville ha honom bestämde hon sig för att köpa:p. Det var i maj och hon (30+) har fortfarande inte vågat berätta för sina föräldrar...

Jag brukar kalla det för att hon hamnat i "duktigflicka"-syndromet. För duktiga flickor har inte häst som de försakar socialt liv för och spenderar en hel massa pengar på. Duktiga flickor syr och knypplar:D.

*kl*

Angående att rida ut med sällskap. Jag får typ aldrig sällskap. Tycker sedermera att det är skittårkigt att rida ut. Har börjat släpa med mig ena hästen som handhäst för att minimera tiden i skogen och vara effektiv:p. Rider nog ändå ut rätt mycket för att kallas dressyrryttare. Minst två dagar i veckan och aldrig mer än tre pass på banan för Barbie, Juno max två pass. Mina hästar är lite roliga för dom drar mer mot ridbanan än skogen:D.

Kl

Min häst har tappat traven!! :o
Vinklingen bak har i stället blivit lite rakare bakben. Schwung och lite häng är borta.
Galoppen har däremot blivit kanon!!! Helt otroligt vilken snabb förbättring

Traven är bättre på vanligt tränsbett och galoppen bättre på kandar. Backade bandet idag och det blev bättre..red rund och riktigt låg i lite mestrav där han fick bära sig själv... på tränset - men trist är det iaf, hoppas vi får tillbaka gunget igen snart.. :-/

Åh, tack... Allt känns mycket bättre nu iaf.
Fick hjälp av en vän och förhoppningsvis kan hon hjälpa mig några gånger, så kanske han bara kan acceptera det. För när han väl är inne i transporten är han lugn och nöjd och står som ett ljus.

Blir tokig på mina känslor ibland, man reagerar så kraftigt. Går liksom inte att tänka om, även att man försöker. De där hästarna speglar en verkligen, eller tvärt om kanske. Mitt humör kan direkt avslöja hur dagen i stallet har varit ;).

Imorgon är det dags för pay and ride iaf. Ska rida LB:2. Har inga som helst förväntningar, ska bara försöka rida ett "välplanerat" program, och det kan vara nog så svårt ;)

Han kände av att du var spänd/orolig och då blev han osäker. Fortsätt träna, och träna på att åka också! Inte bara gå in.

Allt är inte förgäves bara för att det inte funkar en gång (blir man arg kan man dock förstöra mkt på kort tid), andas och försök igen. :)

Ja, visst är det säkert så. Iom att det blivit så tokigt med lastningen senaste tiden, så blir jag ju jättenervös när det väl är på "riktigt".

Det hjälper ju inte att bli arg på honom, även att man känner sig arg. I mitt fall har allt fallerat när han börjar backa ur släpet innan jag hunnit stänga bakom. när det väl är stängt står han där utan bekymmer, men när han börjat backa och insett att jag försökt stänga in honom, vill han inte gå in igen. och då behöver jag börja om igen.

men nu har jag som sagt en vän som förhoppningsvis kan lista ut hur vi ska lösa det hela. :)

Det är de löpande kostnaderna som är problemet, hade det varit gratis att ha hästen hade mina föräldrar redan köpt henne. Som du säger lär hon inte kosta vidare mycket. Även om stallägaren är ganska duktig på att ta lite överpriser så går det ju inte att komma ifrån att en rätt ful 19-årig ridskolehäst inte skulle bli många kronor om man försökte sälja till någon "utifrån".

Dressyrteamet: Hon har varit dräktig två gånger medan jag gått på min ridskola, så jag vet att hon inte blir finare i kroppen av det. Har i alla fall aldrig blivit det tidigare. Hon har synligt fyllt upp ryggen (som innan dess sett likadan ut minst 3-4 år iaf) senaste året då jag börjat rida henne två ggr/veckan istället för en, hon är ingen sån häst som blir finare "av sig själv" när hon vilar. Men skönt att höra att ert sto höll sig bra och kommit igång riktigt bra efter med! Det låter ju lovande i alla fall :)
Det är ridkänslan på Ninya som är det "heliga" för mig. Gillar allt runt omkring med såklart, men det är just ridningen med henne som slår allt. Och jag har hittills inte suttit på någon annan häst som gett den känslan.
Givetvis skulle jag uppskatta det på sitt vis om det blir dräktighet och föl. Men jag hoppas inte det blir så.

Efter dagens pass, som var riktigt härligt :love: Har jag fastslagit att det ganska smala, tredelade eggbettet är klar favorit enligt Ninya av de jag provat. Näst därefter kommer det vanliga tredelade med lösa ringar som hon haft sen ett år tillbaka. Provade ett tjockare tredelat eggbett igår, men näe, det var inte lika bra uppenbarligen.

Känns som att det är skarpare då det är ganska smalt (12-13 mm om jag minns rätt), eller iaf så blir Ninya både känsligare i handen och öht lite annan (positiv) känsla i hela kroppen. Baucherbettet jag provade var dock lika smalt som detta eggbett, och baucherbettet blev hon snarare tyngre på. Lite ologiskt (speciellt eftersom de båda betten i princip ska verka nästan likadant), men häst tycker som häst tycker ;)
Baucherbettet hade dock platt mittendel och vägde mindre än "normalt" bett gör, kan hända att hon inte tyckte om det helt enkelt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama