Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag har ju sagt att min snabbmatsdiet som gett mig padding så jag numera inte få ridsår på bakdelen:p.

Efter dagens pass, som var riktigt härligt :love: Har jag fastslagit att det ganska smala, tredelade eggbettet är klar favorit enligt Ninya av de jag provat. Näst därefter kommer det vanliga tredelade med lösa ringar som hon haft sen ett år tillbaka. Provade ett tjockare tredelat eggbett igår, men näe, det var inte lika bra uppenbarligen.

Känns som att det är skarpare då det är ganska smalt (12-13 mm om jag minns rätt), eller iaf så blir Ninya både känsligare i handen och öht lite annan (positiv) känsla i hela kroppen. Baucherbettet jag provade var dock lika smalt som detta eggbett, och baucherbettet blev hon snarare tyngre på. Lite ologiskt (speciellt eftersom de båda betten i princip ska verka nästan likadant), men häst tycker som häst tycker ;)
Baucherbettet hade dock platt mittendel och vägde mindre än "normalt" bett gör, kan hända att hon inte tyckte om det helt enkelt.

Vad rider du på för ridskola där varje kund/elev får byta bett på hästen de rider?

Vi fick inte ändra utrustning öht på de ridskolor jag red på när jag var yngre.

Ska äta cheesehearts och en påse Gott&blandat till kvällsfika, det borde duga som substitut till snabbmatsdieten? ;)

Det är inte okej att vem som helst går och byter bett till höger och vänster. Men jag har hyrt Ninya i fem år nu tror jag det är, ridläraren är okej med det och litar på att jag känner Ninya nog bra för det och heller inte skulle stoppa in vad som helst för den delen heller.

*kl

Angående ridsår så får jag mer eller mindre skav av nästan alla sadlar. Främst pga min svanskota :crazy: Min rygg måste verkligen vara felskapt med svanskotan alldeles för långt ner, känner av svanskotan mer än sittbenen när jag sitter på hästen (sitter jag lodrät på en stol så är svanskotan max 2 cm över stolen). Sedan jag gick ner några enstaka kg för mer än ett år sedan eskalerade skavsåren massivt :arghh: Tur att jag redan hittat min pojkvän innan dess :angel::love:

Får visserligen skav lätt överallt, men de pga svanskotan är de som läker långsammast och sabbar mest :rage:

Hade tyckt det varit superintressant om nya D1ans sits med hål för sittbenen skulle passa dig! Nu passar ju inte sadeln hästen, men är nyfiken på om sitsen med hålen verkligen är så fantastisk. På provningen med ryttaren som testade så tyckte hen inte det var nån skillnad alls:p. Fick själv ingen möjlighet att prova trots att det utlovats:(.

Visste inte ens att det fanns en sådan D1, hade verkligen varit intressant! Har den släppts nyss?

Det är inte okej att vem som helst går och byter bett till höger och vänster. Men jag har hyrt Ninya i fem år nu tror jag det är, ridläraren är okej med det och litar på att jag känner Ninya nog bra för det och heller inte skulle stoppa in vad som helst för den delen heller.

Aha kan man hyra hästar på din ridskola på heltid alltså? inte van med sånna upplägg ingen ridskola här omkring hr de så.
Men det är ju kul att de går att hyra typ som medryttarhästar också=)

Kl

Igår red vi lektion och åhh vad roligt det är, hade man haft råd skulle man rida 4 dagar i veckan för tränare typ=)

Övergångar är bra klurigt men det blir verkligen bättre å bättre för varje träningspass.
Nu är siktet att lära in enkelt galoppombyte så vi jobbar upp henne i muskler och föbereder massor genom olika stärkande övningar.

Hoppas att innan årets slut kunna ha gjort ett rent byte det är i alla fall målet, så får vi se om vi når de eller om hon behöver mer tid.
Det kan bara framtiden visa=)

Vi kanske ska peppa varandra för vi är i babystadiet när det gäller byten.

Han byter rent på hjälpen, och han byter rent utan hjälp.
Han byter även orent på hjälpen och byter orent utan att jag gör ngt.. Han tycker det är skitkul och tolkar alla signaler i galopp som byteshjälp. Han blir pigg av jobbet men drar inte iväg och stressar upp sig.

Övningen är att vända in på mittlinjen i galopp, flytta undan (i höger galopp) för vänster skänkel och ha honom ställd i färdriktningen. Ställa om till vänster och sedan ge hjälpen och vara noga att inte släppa ut vänsterbogen.

När jag började flytta efter att ha gjort detta två gånger började han skuttar runt med benen och han bytte fram, åsså tillbaka, åsså bytte han bak och SEEEN bytte han rent :) Nu har vi skippat sidvärtsrörelsen utan gör det någonstans på diagonalen. Nu har jag fått lägga bytet strax efter jag vänder in.. fräsch samlad galopp, vänder in... räknar ett, ställ om, två och ny hjälp. Han är snabb att förekomma :p

Fantastiska häst :love:

Hur var det nu, har du bytt tränare?

Vi har också börjat snusa på byten. Från vänster till höger gjorde vi flera rena byten igår när vi hoppade, men får inte till rena byten åt andra hållet. Men hon byter på hjälpen iaf:p.

Min tycker också det är superkul och lilla minsta man ens tittar åt fel håll så tar hon det som JAAA nu byter vi:)
Både bra och dåligt för hon ska ju vänta tills jag säger att vi ska byta och inte när hon vill byta.

Men hon verkar iaf inte komma att ha svårt för att göra byten enkla i alla fall.
Sedan får vi se hur de går att utvecka bytena om vi kan få tilt några seriebyten i framtiden eller ej!

Fast håll isär enkla byten och ett byte :) Annars blir det så förvirrande när man läser.

I ett enkelt byte så är det ju galopp - skritt - ny galopp. Annars byter man i språnget, vilket jag gissar är det ni tränar för? Kul att det går framåt! Det låter som om du har hittat ett bra träningskoncept nu!

Coolt att så många hästar tycker det är kul med byten. Min 01:a tycker det är skitkul att byta, de lär inte vara rena, men vi började göra det på kul. Testade för att se om det gick, och det gjorde det. Sen använder vi det bara på lek utomhus typ, så de är inget att skryta med ur stilsynpunkt :p

Hur var det nu, har du bytt tränare?

Vi har också börjat snusa på byten. Från vänster till höger gjorde vi flera rena byten igår när vi hoppade, men får inte till rena byten åt andra hållet. Men hon byter på hjälpen iaf:p.

Ja jag har bytt tränare efter att så många här inne sagt att vi tränade så fel så började jag fundera och sätta mig ner och kolla filmer.
Började fråga runt folk som inte var kompis eller själv tränade för samma tränare. Och folk sa samma sak att det var förjäkligt!
Idag ser jag de alla andra såg för 1 år sedan

Blir så ledsen och arg att en person kan lura en så förkomligt.. man litar ju på sin tränare och säger dom att nått är bra så litar man på dom.
Fraamförallt när man själv inte är så kunnig på dressyr
Även om min magkänsla mot slutet sa att detta var fel och jag ifrågasatte så fick jag så logiska förklaringar och alla i stallet peppade att de vi höll på med var så bra så.

Men till slut lyssnade jag på min mage och slutade träna, slängde ut hästen på bete och där fick hon gå i 4 månader och bli "nollad"

Nu har vi börja med att sätta igång oss och de tog ca 8 veckor innan man kunde göra en förhållning utan att Jorunn gick upp i piaff eller passage i traven. Idag är piaffen och passagen gott som borta den finns där om man skulle sitta och samla upp och vilja få fram den men den kommer ligga vilandes tills den dagen vi är redo för det.

Föst ska vi lära oss så mkt annat som ingår i utbildningens grad så som ett lätt byte tex.

Idag lyssnar jag på magen minsta lilla den säger att nått är fel så slutar jag,
Min nya tränare lägger fokus på rätt saker och hon har verkligen hjälpt mig.

Man har sjukt dåligt samvete för att man lät sig bli så sjukt manipulerad av en tränare som lär hästarna saker på metoder som är helt förkastliga!

En sak är säkert en graman kommer aldrig mer på min häst:mad:

Men men man lär sig av sina misstag och nu är Niela verkligen ett misstag rikare i livet!
Bara gå vidare och göra om och göra rätt=):D

bara kolla på skillnaden på traven

Då!
Denna trav var perfekt enligt förra tränaren, avspänd och trevlig "arbetsform"

Vilket jag idag ser att så är det ju verklligen INTE!!

Passage_zpsdec0dfcb.jpg

Traven för ca1 månad sedan långt ifrån bra men den är bättre och mer avslappnad från ovanstående i alla fall, så de går åt rätt håll!
Här är hon fortfarande lite spännd i formen och lilla minsta man tog i tygeln spände hon sig som en fiolsträng och trodde att nu ska vi gå i "piaff"
Idag är det ännu bättre men har ingen bild från idag tyvärr.

Så vi har tränat mkt övertempo att hon ska tänka fram fram och inte upp upp
993359_10152052047283998_262522202_n_zpsf0302300.jpg

Min lilla guldhäst mkt får vi va med om men som sagt nu har vi börjat om från ruta ett och nu kan de bara bli bättre=)

Ibland är buke bra.. även om det tar emot att säga de:D:p hehe

Fler här inne som blivit lurade av sina tränare och tränat för tränare som är helt ja vad ska man säga?? finns det ens ord för sådana??:crazy:

Fast håll isär enkla byten och ett byte :) Annars blir det så förvirrande när man läser.

I ett enkelt byte så är det ju galopp - skritt - ny galopp. Annars byter man i språnget, vilket jag gissar är det ni tränar för? Kul att det går framåt! Det låter som om du har hittat ett bra träningskoncept nu!

enkelt byte för mig är när man galopperar och så byter man galopp.. annars heter de väl avbrott och byter till rätt galopp?

Serier är väl när man gör flera byten efter varandra? typ galopp galopp byt galopp galopp byt?

Nä, det du kallar enkelt byte är bara ett galoppombyte. Ett enkelt byte är galopp -> 5-7 skrittsteg -> ny galopp. Iaf enligt dressyrprotokollens definitioner :)

Kul att du kommit på rätt vär med Jorunn, de nyare bilderna är enormt mycket mer harmoniska och trevliga!

Nä, det du kallar enkelt byte är bara ett galoppombyte. Ett enkelt byte är galopp -> 5-7 skrittsteg -> ny galopp. Iaf enligt dressyrprotokollens definitioner :)

Kul att du kommit på rätt vär med Jorunn, de nyare bilderna är enormt mycket mer harmoniska och trevliga!

Aha där ser man lärde man sig nått nytt då är det enklare byten vi gör idag då och målet är ett galoppombyte:D

Tack behövdes höra för just nu känner jag mig som stans.. nä jordens.. nä univerums sämsta ryttare och självförtroendet är nerkörd i skoknölarna och lite därtill!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama