Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Aha där ser man lärde man sig nått nytt då är det enklare byten vi gör idag då och målet är ett galoppombyte:D

Tack behövdes höra för just nu känner jag mig som stans.. nä jordens.. nä univerums sämsta ryttare och självförtroendet är nerkörd i skoknölarna och lite därtill!!!

Många har gjort mer eller mindre samma miss som du.

Tack alla för ert stöd,

Tror det är svårt å förstå om man inte själv har varit hjärntvättad en gång.
För nu när man är vaken ur dimman så är de tillochmed svårt att förstå hur blind man var.
Idag ser jag ju så klart hur jäkla illa de var:crazy:

Snäll häst har man i alla fall som gick med på allt.... pluttJorunn det dåliga samvetet har kostat för hon har allt blivit bortskämd nu under sommaren.:)

Daglig massage, daglig extra ombysse, regelbunden behandling av ET för att få bort spänningar i kroppen.
Massa godis och härliga långritter utan krav på nått annat än att njuta av livet.

Så just nu mår Jorunn som en prinsessa:D

Nu blickar vi frammåt och lägger de gamla bakom oss:)

Se det som en seger och styrka att du vågade ta magkänslan på allvar och vågade tänka om.

Jo jag ser de som att jag har en erfarenhet rikare.
Idag har man bara god lust å ge tränaren en rak höger och en krokig vänster.
Och mår illa av att se hur många som faktiskt tränar för henne och hur många hästar som blir halta och går sönder efter ett tags träning för denna tränare.
Jag hade tur men flera jag vet hade mindre tur med sina hästar.

Tråkigt att läsa att fler som har stött på dåliga tränare.

Jag förstår exakt hur du känner.jag var med om precis samma sak. Och på nåt sätt var det väl ännu lättare för mig att trilla dit då alla andra tränare gick bet på min häst, sa att han inte går att rida på. Så träffar man en tränare som helt övertygande bara tycker att det är inga som helst problem att få han ridbar. Det var ju inte så svart att trilla i fällan, jag var ju helt desperat att hitta en tränare som ville hjälpa oss och som kunde hjälpa oss. Själv var jag helt okunnig så ja hade inte så mycket att relatera till hur det skulle vara eller kännas. Så det var väl väldigt lätt att lura mig, speciellt när man öser lovord över oss.. man blir totalt blind, även om känslan i magen var dålig.

Tog upp detmed tränaren och hon sa bara att det är såhär i början när man ska rida till en förstörd häst. Man måste vara lite brysk och det känns dåligt. Men seeeeeeeen
kommer det bli helt fantastiskt..

Ja vad ska lilla jag tro?

Fyyy fan alltså vad jag har nått dåligt över det där efter. Såjag vet precis hur det känns. Jag var nära å göra mig av med min häst för jag kände att han förtjänade verkligen en bättre ägare. Mår fortfarande dåligt över det nästan 2år senare. Kan inte förlåta mig själv.

Men jag är sjukt glad över att buke halshögg migg efter en video på en träning. Det öppnade mina ögon. Sjukt tacksam för det!

Så det är nog bara försöka förlåta dig själv och försök glädjas åt att du gjorde nåt åt eländet. Hästarna förlåter ju bevisligen. :) vi måste lära oss att göra det med. Det är ju inte med illvilje man utsatt dom för all skit.

AVB: Hur går det med hästköp? En av mina vänner är precis som dig. Hon har sljtit upp hästköp genom sin långa studietid och hela tiden haft som mål att köpa häst när hon väl var klar. När hon sen fick anställning så var det så mycket annat som skulle stämma med sparpengar/boende osv. Jag hade dock hittat en häst till henne några år tidigare (ett föl då) som det verkligen stod hennes namn i pannan på! Fick henne att åka att kolla på honom (som raggig treåring i februari). På hösten som treåring tog hon honom på lån för ev köp. Efter en massa velande sattes han ut på annons på våren som fyraåring men när det väl fanns en spekulant som ville ha honom bestämde hon sig för att köpa:p. Det var i maj och hon (30+) har fortfarande inte vågat berätta för sina föräldrar...

Jag brukar kalla det för att hon hamnat i "duktigflicka"-syndromet. För duktiga flickor har inte häst som de försakar socialt liv för och spenderar en hel massa pengar på. Duktiga flickor syr och knypplar:D.

Lite duktigflicka-syndrom kanske det är :o

Pratade i telefon med min studievägledare nyss, började storgråta. :o Är konstant livrädd att fatta fel beslut. Går på 2,5 heltidsutbildningar samtidigt nu bara för att jag inte kan välja. Liksom TÄNK OM jag slösar fem års studier på nåt jag kommer på är skittråkigt. :cautious:

Är likadan med hästarna haha. TÄNK OM jag bryter båda benen samtidigt och inte kan jobba ihop till stallhyran längre? :cautious:

Men jag ska iallafall titta på ett stall i eftermiddag som verkar perfekt. Och får jag den boxen så måste jag väl fixa en häst att stoppa i den. Då kanske jag åker ner och tittar närmare på några i helgen.

:bump:

Äntligen!!!

Du din fröken är riktigt snygg på den sista bilden och jag önskar er all lycka i framtiden!!!

Där snackar vi trav!! Tänk tillbaka på tävlingen du red hos Sigfus och eran trav där och jämför med detta! Med den traven nu rider nu får nu betydligt mycket bättre poäng även på en islandshästtävling!!

Fortsätt kämpa Niela!!! Det ser mycket, mycket bättre ut nu!!

Läste igenom hela tråden nu för att flytta in här. Såg bilderna och såg inte ens ut som samma häst :o

Bra gjort och sikta framåt nu :) !!

Har köpt min en dressyrstjärna (i mina ögon såklart ;)) och känner att jag vill vara med och snacka här :)

Killen min är född 2011. Efter Lingh - Solos Carex. Idagsläget är han ca 166-167 cm i manken. Helt grön i all utbildning än.

20130831_161510_5222112fddf2b32e6bad594a.jpg

Kom hem i lördags och just nu går han och betar på dagarna för att landa innan vi sakta börjar med läskigare saker än fåren i hagen bredvid ;)

Haha, får kan vara nog så läskiga dom! :D

*knapp*

Ridningen har blivit så himla rolig igen, och jag ska faktiskt tom börja träna på någon av de två fjordfröknar jag rider nu. Eller kanske bägge! :)

Imorgon ska jag köpa mig en ny hjälm också om någon av de tilltänkta passar. :) MIPS eller CO Ayr8 tänker jag. :)

Idag har jag taggtråd i halsen och känner mig allmänt hängig så dressyrpasset fick ändras om till en härlig uteritt.
Hittade några bra backar så idag fick hon klättra lite i backarna runt stallet.

Aldrig stått i ett stall med så sjukt bra ridvägar och bra klätterbackar.
Vi har 2 st hoppgropar som är helt i sand, brett mellan träden och där man lagt ut olika hinder.
Ena gropen har riktiga FT hinder.
Stallägaren klipper alltid gräset runt deras marker så vi hr en slinga på gräsåker vi får rida på. En kantp åen stor åker som de gjort en bank på , ett vattenhinder samt en stor stock som vi får rida på.

Har grusväga i mil kan rida säkert 20 mil, vi har nära till 3 badstränder varav 2 ligger gömda så inge badstrand med massa folk:)

Här är den stora hoppgropen helt galet fin den är betydligt större än bilden typ 10 ggr.

1011462_10152108606108998_1147924933_n_zpsef63b310.jpg

Ena sjön så vackert

1235015_10152126058318998_1635153425_n_zpsb4834840.jpg

Milslånga grusvägar:)

1186044_10152125767693998_1321255152_n_zpsb7522ed1.jpg

Life is good just nu bara njuta av det vi gör minst 1 långtur i veckan oftast lördagar med picknick med oss och är borta ett par timmar=)
Rida 2 timmar hitta ett bra ställe och fika lite på hästen får lite morötter och beta och så bara njuter man av naturen.
Underbart man tankar verkligen på med ny energi för kommande jobbvecka och inför den långa mörka vintern

*kl*

Åh, vad jag har njutit av dagens ridtur :)
Första uteritten sedan jag flyttade hästen förra helgen. Jag har haft problem med att han vägrar att gå och vill vända hem. Och då blir ju jag så klart osäker och så är den onda cirkeln igång. Men nu hela sommaren har jag ridit ut själv, då mitt sällskap tyvärr varit skadat. Och det har minsann gett resultat :) Dels har han fått mycket bättre framåtbjudning, speciellt i skritten. Och när han tvekar är jag så pass säker att jag kan gå på honom och jag vet hur mkt jag kan gå på honom (gör man det för mkt blir det bara pannkaka). Men idag, skrittade han på så himla bra, även att han var lite osäker eftersom det var länge sedan han varit där, så gick han utan tvekan :)!
Och på hemvägen tog vi galopp på ängen och hade sånt bra sug utan att bli stark!
Åh, så nöjd jag är över honom! Efter en fullproppad träningsvecka med dressyr och hoppning så var detta helt perfekt!

Dessutom har han varit så himla gosig och kelen hela veckan och verkar verkligen uppskatta mitt sällskap :love:

*KL

Jag är förvirrad efter dagens pass. Och var det även under passet.

Vet inte riktigt vad som hände, jag var mer direkt på henne när hon tappade fokus än jag brukar. Hårdare än jag egentligen vill/brukar vara. Hon kom snabbt till ganska bra arbete och lyssnade överlag väldigt bra, men det var ett himlaväxlande mellan att jobba fint och bli upprörd. Flera gånger då det blev spänt så gick hon fram sämre än vanligt. Så det blev mycket fokus framåt och när jag red lätt var det inga problem. Men till slut fick jag ordning på det under nedsittning också, när jag insåg att jag med största sannolikhet helt enkelt bromsade henne och fokuserade på hur jag skulle släppa fram rörelserna bättre. Hon var känsligare än nånsin för både hand och sits och allt idag. Och vingligare än vanligt, speciellt i galoppen! Dock himla fin när det stämde. Riktigt elektrisk och läcker på slutet och fick till ett par bra galopper i båda varven i slutet med. Så jag vet inte om hon helt enkelt kom ännu något snäpp mer på hjälperna idag och därför gav alla mina fel större utslag än vanligt... (och extra bra när jag väl lyckades med någonting däruppe).

Mälardalen rättare sagt Västerås bor jag i som har sina små guldkorn här och där i naturen=)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama