Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Personligen skulle jag inte heller vilja stå där för att det är så brusigt från E4:an och då blir jag stressad. Jag trivs bra i stallet där vi står bara en liten bit därifrån. MEN jag vet att det är trevligt folk där, som trivs bra. :D

det är det säkert :) hela norrort är ookänt för mig men jag behöver lära mig vart stallen finns, min häst kommer hem runt 1 december.
Då är fölis stor nog att stå på egna ben så jag får tillbaka min ridhäst, längtar!!

Ja, men skönt nog märks det inte så mycket när man är på plats, måste jag säga. Hagarna ska byggas ut bort från motorvägen och själva stallet är trevligt utbyggt åt det hållet så att säga. Tror att det blir super där! :)

Kul att flytta dit! :) Tycker lite som Ponte men det är säkert en vanesak också. Fast så älskar jag omgivningarna där du står nu så jag hade nog inte velat flytta därifrån haha. (Bodde för ett gäng år sen i Sigtuna och red hästar i ett av stallen som jag tror numera ingår i anläggningen)

Jag har också bara hört gott om anläggningen :) Och som uppvuxen i en villa som ligger ca 500 m från gamla E4 genom Uppsala så kan jag nog lova att trafikljudet vänjer sig både människor och hästar vid. Nuvarande stallets hagar ligger några hundra meter från en järnväg och hästarna rör ju inte ens ett öra när tågen susar förbi.

Kul att höra alla era erfarenheter! TRor att det kommer bli super och har nedräkning av dagarna nu ;)

Lizan, jo, det är jättetrevlig miljö där, men av diverse orsaker känns det helt underbart att flytta! :)

+ Amanda_F, kul! Då ses vi nog! Ska vara där hursom, eftersom jag ska hjälpa till som funktionär :) Nästa år är vi nog redo för att tävla de klasserna istället ;)

Jaa det nya ser ju också superfint ut, speciellt om man tänker bort E4an! :D Lycka till med flytt! :)

Nu anar jag inte vad det är för ställe och exakt hur det ser ut, men jag skulle vara mkt oroligare för att hästarna skulle bli överkörda än att trafikbruset var störande.... Det är inte kul att veta att om en häst kommer lös så kan den springa rakt ut på en starkt trafikerad väg. :crazy:

Det här stallet ligger precis vid det som kallas svinlängan på E4 mot arlanda. (Kanske var det svinuppfödning förr, det vet jag inte..). Och eftersom det ligger vid så trafikerad väg är det väldigt bra viltstängsel vid både tåg och bilväg. Värre är det ofta kring Roslagsbanan (lokalbana) och kring lite mindre vägar där det är 70 typ. Där händer det till och från att hästar blir påkörda. Min gamla häst fick t.ex. inte gå på sommarbete dygnet runt för att hon två gånger rymde till ett stall som låg på andra sidan tågbanan när hon tröttnade på att vara ute.

Tydligen har de större problem med stora diken där hästarna inte kommer upp själva om de går ner sig. Det har hänt två tragiska olyckor den här sommaren, vad jag har hört... (Eller så är det olika personer som återberättat historierna väldigt olika bara, men en häst som förolyckats är en för mycket)....

Neejdå, den risken är minimal! Stallet ligger en bra bit från motorvägen med ett genomgående och bra säkerhetstänk. Skickar över ett PM till dig med länk till stallet :)

Lizan, tack!! :)

Ja, det håller jag verkligen med om! Där vi står nu ligger i direktanslutning till en 50 väg och bara ett stenkast därifrån går den upp till 70, så det anser jag är mer oroväckande. Ska man ut i skogen tvingas man nämligen skritta en sväg på 50 vägen och passera 70 vägen på ett ställe med skymd sikt.. Men även det har ju funkat bra under de fyra åren vi stått där :)

Det finns väl inget viltstängsel längs motorvägen vid "svinrakan" mot det stallet? Jag åker förbi där flera gånger i månaden och jag har bara sett vanliga häststängsel där..

Och ja det var tidigare svinuppfödning där :)

Senast ändrad:

nej det känner jag inte heller igen men däremot är det dubbla elstaket.

"brus" är en sak, en dånande E4a som bär alla transporter till norra sverige är en annan femma.
men folk trivs säkert super där. Bara jag som är kräsen och vill ha det lite mysigt i stallet.

Håller helt med, men vet inte om det kan kallas att vara kräsen att inte vilja ha sin häst längs en så tungt trafikerad motorväg :)
Anläggningen i sig är toppenfin, med mycket trevligt folk. Men läget måste nog vara Stockholms sämsta...

Nja, väldigt tillgängligt måste jag säga. Sen märker iallafall inte jag av motorvägen när man väl är på plats. Utifrån motorvägen skulle jag tro att det är lätt att uppleva det bullrigare än vad det faktiskt är. Ur säkerhetssynpunkt anser jag att det faktiskt är värre att ha det som vi haft det nu, intill en landsväg med upp mot 70 km/h, där folk kör betydligt fortare än så än läget där borta.

Jag ser iallafall jättemycket framemot flytten och tror att dte kommer bli super för oss där borta! :)

Jag tror du kommer att trivas ypperligt, det är ju som sagt en toppenfin anläggning :)
Eftersom du skrev tidigare att det är samma stallägare, så kan jag tänka mig vart du står idag, och då håller jag nog helt med dig om att det är betydligt bättre ur trafiksäkerhetssynpunkt i nya stallet :) Folk kör som biltjuvar där du står idag, har själv passerat den stora vägen med häst för att rida till sandgroparna.. inte kul alls, trots att den hästen var 200% trafiksäker.

Däremot vet jag att jag personligen inte vänjer mig med motorvägsbrus/dån, efter att ha stått i stall längs med E18 i ca 6 år..

Helt OT. Din inbox är full.

f.ö. är jag redan nu fruktansvärt nervös inför helgens tävling. Jag vill inte vara nervös på sön för då spänner jag mig och då gör Fantasi fina bytesserier i stället för att stanna i en och samma galopp. Har i någon bra plan för hur jag undviker det? OCH: de två senaste starterna har hon stannat en bit innan x på inridningen och bajsat. Hur skulle ni göra i det läget? Båda gångerna har jag fått black out. Skrattat lite och sen låtit henne stå still och så har jag hälsat på fel ställe. Har någon av er varit med om det och hur har ni löst det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama