*kl*
Apropå stallhyrediskussionen har jag ett dilemma i ämnet. Jag står ju nu uppstallad hos hovslagaren där det kostar 3000:- i månaden, inklusive moms. Då ingår halm, hö, havre, betfor, müsli, mineraler samt alla fodringar och in- och utsläpp med täckes byten. Ingen ridbana på gården, bara en liten paddock där man kan longera lite eller ha hästen lite lös. Ridbana finns i byn 10 min bort för 700:- om året. Vi mockar själva men kan köpa tjänsten för 25:- när det behövs.
Nu byggs ridhus på gården, 20*60 och underlaget ska vara fibersand. När det är klart ska alla få nya kontrakt med vissa ändringar. Av foder kommer de bara tillhandahålla hö, havre och mineraler. I veckorna tar de alla pass med då är det ett täcke på vid utsläpp och ett av vid insläpp, alltså inga byten, och insläppen på helgerna ska läggas ut på inackorderingarna. Mockningspriset höjs till 75:- och om man haft hästen lindad nattetid så lindor ska av eller benskydd på till utsläpp så kommer det kosta extra. Förutom dessa (i mina ögon) försämringar så höjs hyran till 4700:-!
Jag vet verkligen inte vad jag ska göra nu, jag trodde vi skulle stå kvar här tills Wille ska vandra vidare. Det är klart att jag förväntat mig en hyreshöjning, men inte så rejäl ändå. Det hade ingen av oss inackorderingar gjort. Stallet är jättefint och naturen runt är underbar att rida i. Ett ridhus blir ju toppenbra, men jag kan ändå inte känna att det riktigt är värt pengarna... Men samtidigt, ska en såpass gammal häst flyttas igen...? Har iaf ställt mig på kö hos min dressyrtränare, men man vet ju inte när hon får nån plats ledig. Kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska leta mer aktivt efter något annat eller inte?