Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Så ser det ut häromkring också, 3000 eller strax däröver inkl hö och strö men inte kraftfoder.

Under 2000 kr inkl allt foder och strö låter som att ägaren måste gå back om man lägger in driftskostnader och arbete i kalkylen... Förstår inte att folk orkar allt besvär med inackorderingar och konstant spring på gården när utbytet är nära noll.

Här är det ganska standard med 500-600 i kallhyra och ca 12-1300 med hö och strö. Nu betalar jag, utslaget på ett år 1050 i månaden... Fodringar och dyl ingår.

Om höet kostar 2.50, vilket är ett vanligt pris, och genomsnittshästen äter 10 kg per dag så är det 25 kr per dag. Det blir 750 kr i månaden bara för höet.

Ok ;) låter dyrt och slitsamt i min värld , så skämmas för billig stallhyra lär du inte behöva. Kanske folk i dina trakter inte gärna betalar för tjänster några extra lappar och att skillnaden ligger där ?
Sen håller jag med folk i fråga om vad tjänster kostar osv i sig . Men beror ju på vilken verksamhet man bedriver och ekonomi allmänt och syftet man har i just hästhållningen . Många har mer inkomster /företagande än bara inackar , lär vara där ekonomin ligger för annars blir det som flera är inne på knappt plus minus noll .

Jag svarade bara på att du "skämdes" för hur billigt du har det .

Senast ändrad:

KL.

Jag bor i en relativt stor stad.
Och betalar 3650 kr månaden

Då ingår följande

Fri tillgång på hösilage, torv, havre.
för 200 kr månaden ingår fri tillgång med halm och även hö.
50 kr balen sågspån för den som vill ha sånt ist.
vi har helgjour på rullande schema.
För 500 i månaden kan man köpa bort stalljouren och då ingår även ett extra täckesbyte, av och på med benskydd/lindor samt fri tvättning av täcken schrbrak benlindor mm.

2 ridshus
1 stor paddock
Skrittmaskin
toalätt, dusch, café umgängesrum i det stora ridhuset
Superfina ridvägar

vi får dit riktigt bra tränare och har några bra på plats=)

Och det är ett av de dyraste stallen i min stad.

Fördelen med detta stall är att det är den ändå "lyx" stallena i min stad som erbjuder stooora hagar där hästarna är ute länge samt kan få gå med andra.

Min går tex själv i en hage på ca 2 hektar:)

Vi har även sommarbete och vill man åka bort påbete i Juli får man en gratis stallhyra=)

*kl*
Apropå stallhyrediskussionen har jag ett dilemma i ämnet. Jag står ju nu uppstallad hos hovslagaren där det kostar 3000:- i månaden, inklusive moms. Då ingår halm, hö, havre, betfor, müsli, mineraler samt alla fodringar och in- och utsläpp med täckes byten. Ingen ridbana på gården, bara en liten paddock där man kan longera lite eller ha hästen lite lös. Ridbana finns i byn 10 min bort för 700:- om året. Vi mockar själva men kan köpa tjänsten för 25:- när det behövs.
Nu byggs ridhus på gården, 20*60 och underlaget ska vara fibersand. När det är klart ska alla få nya kontrakt med vissa ändringar. Av foder kommer de bara tillhandahålla hö, havre och mineraler. I veckorna tar de alla pass med då är det ett täcke på vid utsläpp och ett av vid insläpp, alltså inga byten, och insläppen på helgerna ska läggas ut på inackorderingarna. Mockningspriset höjs till 75:- och om man haft hästen lindad nattetid så lindor ska av eller benskydd på till utsläpp så kommer det kosta extra. Förutom dessa (i mina ögon) försämringar så höjs hyran till 4700:-!

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra nu, jag trodde vi skulle stå kvar här tills Wille ska vandra vidare. Det är klart att jag förväntat mig en hyreshöjning, men inte så rejäl ändå. Det hade ingen av oss inackorderingar gjort. Stallet är jättefint och naturen runt är underbar att rida i. Ett ridhus blir ju toppenbra, men jag kan ändå inte känna att det riktigt är värt pengarna... Men samtidigt, ska en såpass gammal häst flyttas igen...? Har iaf ställt mig på kö hos min dressyrtränare, men man vet ju inte när hon får nån plats ledig. Kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska leta mer aktivt efter något annat eller inte? :confused:

Normalt skulle jag inte kalla det. Det finns gott om stall med ridhus för ca 4-4500 i både södra och norra stjlm. Men de anläggningarna där allt finns, ink tränare i alla discipliner och som ligger lätt till från stan kommer man upp i 5500-6500.

kl

Min stallplats kostar 2000/månad.
Med ridhus och ridbana, ingår in- och utsläpp och 4 fodringar, fri tillgång halm och max 10 kg hö. Vi inackorderade hjälper till ibland när ägaren är iväg men vi kan även få hjälp själva också med mockning och göra matpåsar enstaka dagar utan att det kostar något extra.

*kl*
Apropå stallhyrediskussionen har jag ett dilemma i ämnet. Jag står ju nu uppstallad hos hovslagaren där det kostar 3000:- i månaden, inklusive moms. Då ingår halm, hö, havre, betfor, müsli, mineraler samt alla fodringar och in- och utsläpp med täckes byten. Ingen ridbana på gården, bara en liten paddock där man kan longera lite eller ha hästen lite lös. Ridbana finns i byn 10 min bort för 700:- om året. Vi mockar själva men kan köpa tjänsten för 25:- när det behövs.
Nu byggs ridhus på gården, 20*60 och underlaget ska vara fibersand. När det är klart ska alla få nya kontrakt med vissa ändringar. Av foder kommer de bara tillhandahålla hö, havre och mineraler. I veckorna tar de alla pass med då är det ett täcke på vid utsläpp och ett av vid insläpp, alltså inga byten, och insläppen på helgerna ska läggas ut på inackorderingarna. Mockningspriset höjs till 75:- och om man haft hästen lindad nattetid så lindor ska av eller benskydd på till utsläpp så kommer det kosta extra. Förutom dessa (i mina ögon) försämringar så höjs hyran till 4700:-!

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra nu, jag trodde vi skulle stå kvar här tills Wille ska vandra vidare. Det är klart att jag förväntat mig en hyreshöjning, men inte så rejäl ändå. Det hade ingen av oss inackorderingar gjort. Stallet är jättefint och naturen runt är underbar att rida i. Ett ridhus blir ju toppenbra, men jag kan ändå inte känna att det riktigt är värt pengarna... Men samtidigt, ska en såpass gammal häst flyttas igen...? Har iaf ställt mig på kö hos min dressyrtränare, men man vet ju inte när hon får nån plats ledig. Kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska leta mer aktivt efter något annat eller inte? :confused:

Ställ dig frågan om du har ett behov av ett ridhus först och främst

Har du en äldre häst kanske du inte tränar och tävlar längre? och då kanske det är lite "onödigt" att betala för något man inte använder.

Jag själv känner att just nu i mitt liv vill jag unna oss lite lyx, ridhus underlättar så mkt iaf från Nov-Mars.
Visst funkar de att rida i en paddock vintertid om den plogas och att rida ut i mörker... har ju gjort så i alla år.
Stått i stall utan paddock utan bara fina ridvägar de gick de också=)
Men helt klart att livet/ridlivet blir aningens lättare med ridhus.

Men hade jag en äldre häst så hade jag inte stått här, då hade jag nog stått i ett stall med bara paddock,

Normalt skulle jag inte kalla det. Det finns gott om stall med ridhus för ca 4-4500 i både södra och norra stjlm. Men de anläggningarna där allt finns, ink tränare i alla discipliner och som ligger lätt till från stan kommer man upp i 5500-6500.

Instämmer, så är det absolut! :)

Äsch, jag har inget liv ändå:p. hade jag haft det hade det självklart inte funkat att ha det så här. Men genom att jag gör så mycket jourer har jag råd att träna mer plus att mitt kontrollbehov över mina hästar blir stillat:o.

Ja för mig är det helt okej:). Är det finaste stallet härikring dessutom så jag är mer än nöjd!

*kl*

Ska förresten tävla imorgon. Har varken putsat utrustning eller ponny, har inte tvättat ridbyxorna sen förra tävlingen och får rida med otursschabraket. Har verkligen sjukt mycket att skylla på om det går dåligt imorgon:p.

Jag betalar 2000 per häst, då ingår allt foder och hö men inte fodringar utan det delas på oss i stallet. Ridhus tillkommer med ca 200 kr/månad utslaget.
10 min utanför medelstor stad.

Jag håller på att googla för fullt på en portugisisk tränare (MAW) som kommer hit upp och har träningar en gång i månaden. han ska ha resultat själv i GP och som jag fattat det även elever i de klasserna. Jag hittar inte ett jota. Jo, lite recensioner av hans träningar på olika bloggar. Nån som vet vem denna snubben är och har nåt att säga om honom? (Har ju inte skrivit ut namn, men alla här är så duktiga på att räknat ut vem man menar ändå:p).

Jag var på dressyrsemester på hans gård i Portugal i våras, då var det dock inte han som höll i lektionerna, utan en kvinna som nu har tagit över gården efter att han flyttat till Svergie. Jättebra undervisning och mycket välutbildade hästar. Jag har honom på facebook eftersom han la till mig efter att vi bokade semestern - det enda jag kan säga om honom är att han brukar lägga ut sina elevers tävlingsresultat rätt frekvent, och han har elever med vinster och placeringar ända upp i de höga klasserna.

Han verkar ha en bra träningsfilosofi och de filmer jag sett på när han har ridit skolhästarna vi red i portugal så såg det ju väldigt trevligt ut :)

Ja, jag vet inte ens vilka som rider för honom här i krokarna. Min stallägare provade häromdagen och var jättenöjd. Så jag var lite nyfiken. Har du själv ridit för honom?

Tränat regelbundet ett år för honom men i slutänden valde jag att byta tränare. Tyckte det var svårt föra en dialog bland annat pga. spårket. Funkade inte att träna när det enda fokuset på slutet verkade vara att tävla och klättra i klasserna så fort det går för att bli en reklampelare. Det är inte därför jag håller på. :) Du som bor i S-vall borde ju ha en topptränare i PN.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama