Sv: Dressyrsnackis nr 8
Jag är betydligt mer rädd om hästarna än sadlarna. Även om jag så klart är rädd om mina sadlar.
Om någon får rida min häst är den oftast kompetent och noga med utrustning med.
Jag har nu två Amerigo-sadlar. Jag använder deras eller Equipes sadeltvål vid behov och ibland också Amerigos fett.
Båda mina är i mkt fint skick i lädret.
Jag tror på att smörja "lagom mycket". Jag tror en del smörjer sönder sadlarna och en del gör det för sällan.
Jag tror också på att ha bra produkter.
Och att undvika slaska med vatten i onödan, att undvika smörja med vattenbaserade produkter vintertid iom minusgraderna och att förvara sadeln i bra klimat.
Sen har jag fått världens snyggaste sadelöverdrag av några kompisar som har ett företag som syr sånt. Så mina skyddas väl då de inte rids i. Överdraget andas men skyddar mot ev repor, slag och smuts och är lite tjockare än de man brukar få med.
Som sagt för min del handlar det inte om att jag inte tror att de är kompetenta som ryttare eller inte är rädda om mina saker.
Men även den mest kompetenta ryttaren KAN göra en repa av misstag när hon eller han hoppar av sadeln.
Jackans dragkedja kan repa, en nagel kan göra en liten repa osv.
Alla dessa saker vill jag själv göra först.. känns ju oerhört tråkigt att betala närmare 40tusen för en sadel och man lånar ut den och ryttaren råkar av misstag göra en superstor reva med deras dragkedja på jackan.
Så sadelns värde åkte ner till 20.
Ska man kräva medryttaren på dessa 20 tusen då??
Gör man denna reva själv så känna det bättre, man kan luta sig tillbaks å säga.. mitt fel och slå sig själv gul och blå som straff
När just denna repa har kommit för repor får vi alla mer eller mindre som sagt så är man inte liiika hyper om sin sadel.
Inte jag i alla fall.
Men just innan den första repan har kommit vill jag vara den som enbart rider i mina dyra sadlar.
Sedan kan kyra Kyrklund vara min medryttare, hon får iaf inte rida i min dressyrsadel som jag köpt för 40 tusen innan jag gjort min första repa själv
Samma sak gäller nya benlindor schabrak, jag vill vara första som rider i dom, när jag väl ridit i dom får medryttaren också rida så klart i dom!
Jag kanske är extremt hyper om nya saker vem vet
Fast jag är ju likadan med mina kläder. köpte en duffeljacka i äkta ull nyligen och så fort snön kommer vill ju jag vara den som får använda den först.
Inte en chans att jag lånar ut den första året och får tillbaaks en trasig använd jacka!..
Låna den får man göra efter att jag själv har fått haft den och känt mig snyggast i hela världen ett bra tag
Annars är jag extremt snäll och låtar ut saker, tyvärr till min nackdel.
Då man oftast får tillbaks trasiga saker där folk inte vill laga/köpa nytt, så jag har slutat med att låna ut saker numera!
Folk får helt enkelt köpa eget