Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag har ridit en del för PN men nu rider jag enbart för Mirtai här på Buke. Jag är supernöjd med att bara rida för henne och kommer fortsätta göra det tills hon tröttnar på oss:p. Hon har verkligen hjälpt mig att utveckla ridningen vilket även syns på våra tävlingsprocent:). Är dessutom ett jättestort plus att ha råd att träna två dagar/vecka ist för en helg i månaden...

Blev bara väldigt nyfiken på MAW efter vad stallägaren berättat och vad jag hittade i bloggarna:p.

Pengar pengar och pengar. Hm... Ibland känns det som att de borde växa på träd.

Ja, klarar man pressen och att dra vita lögner så kanske man klarar av det. :) Men jag tappade allt det roliga med ridning och det är svårt att motiveras till något idag.

Jag har oxå varit på MAW´s fd gård i Portugal och då var han tränare. En väldigt speciell man och med ett hett humör och som hade en del pågående konflikter med personal och deltagare på vår kurs under tiden vi var där vilket slutade med att flera lämnade gården i förtid.
Min personliga tolkning var att han hade någon sorts kris (ekonomisk och personlig).
Han var mycket duktig men är ofta svår att förstå pga språkförbistring och hett temperament ;)

Det låter ju som rena drömtränaren!....not...:D Jag vill kunna ha en dialog m min tränare, om hästen inte KÄNNS bra så kvittar väl det om det SER bra ut??? Hur många ggr har man inte kommit ut från en dressyrtävling, känslan är halvskit o man får kanonpoäng? Har iaf hänt mig åtskilliga ggr på Grå men få ihop dom två, dvs BRA känsla o BRA poäng det är ju DET jag har min tränare till!

Farle: Jag blir riktigt ledsen när jag läser att du tappat din ridkänsla pga taskig tränare. Men du hittar säkert tillbaka igen om du får en tränare som ger dig verktyg så du kan få din häst att dansa för känslan av att vara ett med en 600 kilos kluns är ju helt fantastisk!:love:

Vill testa, men har inte gjort än.
Jag vet om åtminstone fem som tränar för honom och som det lossnar!! :o :D därav min nyfikenhet över vad är det han gör/säger som får så mkt att trilla på plats?

Nu bor han i Umeå och har tränat på svenskan så det ska tydligen inte vara ngr problem att förstå. Han kan en hel del ridtermer på svenska - underlättar säkert betydligt

Om höet kostar 2.50, vilket är ett vanligt pris, och genomsnittshästen äter 10 kg per dag så är det 25 kr per dag. Det blir 750 kr i månaden bara för höet.

Jag har iofs ponnyer som inte äter tio kilo i snitt, men jag inser att det är ett definitivt rån med så billig stallhyra. Just det här stallet (lösdrift, m. egen box dessutom) ligger inte så bra till, 1,5 mil utanför stan varav hälften är rent vidrig väg vintertid. Bra natur att rida i, ridhus finns ok nära, tar kanske 10 min att traila till - men det gör man inte vintertid pga vägarnas beskaffenhet. Men visst fasen är det billigt.

Framöver efter flytt kommer jag betala 1000 i kallhyra för två. Fodringar och dyl ingår på det stora hela, sen kommer vi samarbeta en del också. Strö, grovfoder och kraft betalar jag själv. Två ridhus på 15 min skritt, ena uppvärmt, andra kallt +hoppbana som är stor nog att rymma flera dressyrande ekipage, vilket den oftast används som. Ridhusavgift för kallridhus +hoppbanan är 600 i halvåret. Tre kilometer hemifrån. Inte direkt dyrt det heller :P

Kl*

Hos mig ingår alla in och utsläpp, fri tillgång på grovfoder, mockning, kraftfoder etc. Vi har ett litet ridhus, ridbana...

Däremot så har jag det så att stallägaren vill ha hjälp med insläpp av odjuren, så jag tar så många hon vill att jag ska ta, billigt och bra för mig. :D

I vintras betalde jag 0 kr i stallhyra, i vinter blir det väl 300-400 kr i månaden. Visserligen så går mitt odjur på lösdrift i vinter, men jag kommer att ta betydligt mindre insläpp.

Nån som vet vem denna snubben är och har nåt att säga om honom? (Har ju inte skrivit ut namn, men alla här är så duktiga på att räknat ut vem man menar ändå:p).

Rider regelbundet för MAW sedan ett halvår tillbaka. Och med tanke på min hästs utveckling kan jag inte vara annat än nöjd. Han är en fantastiskt skicklig ryttare och otroligt pedagogisk som tränare, men det krävs att man själv talar så gott som flytande engelska för att få kommunikationen att fungera.

Hett temperament, jovisst, men inget som jag tycker är ett problem. Så mycket som jag lärt mig på ett halvår har jag inte lärt mig på 15 år, och då har jag ändå ridit för många svenska "duktiga" bokstavstränare.

Bara att PM:a om någon vill ha en utförligare utvärdering.

*delvis kl*

Det är baske mig svårare att jämföra stallhyror än mobilabonnemang... :crazy: Inte ens stall i samma region är jämförbara, antingen pga läge och ridmöjligheter, eller för att servicenivå och vad som ingår i hyran så gott som aldrig överensstämmer. :D

Antingen är det "fullservice" men med vissa kollektiva delar, försämrad service sommartid eller vid helgdagar, eller så är det "kallhyra", men där så gott som alla tjänster ingår. Tröstlöst att jämföra, framför allt om man lägger på vad som ingår i foderväg och vad man egentligen vill ge sin häst.

Det stall jag står i kostar enligt tre olika intervall: 2500 kr för alla fodringar (5 per dag), utsläpp, täckesbyten, 3500 allt tidigare + insläpp, 4500 kr, allt tidigare + mockning vardagar. Inget foder ingår, utan köps på plats eller på egen hand.
Helt klart det övre prisspannet i området, men då är vi få (åtta hästägare) som delar på ridbana och ridhus, hagarna är dränerade och upplysta, boxarna är stora, det finns spolspilta med varmvatten, uppvärmt fikarum, torkrum för täcken m.m. Dessutom fantastiska ridvägar och ett idylliskt läge vid en pytteliten byaväg utan annan trafik än de få boende o.s.v. Jag är väldigt glad över att ha råd att stå där, även om jag nu när "nr 2" är på ingång kommer få minska servicenivån från max till minimum för att klara av det ekonomiskt... :)

*kl*

Jaha, nu sitter jag ju och väntar på att min nya sadel ska komma, det har gått sådär 4 dagar av 8 veckors väntan :p.
Som jag nämnt tidigare är jag pedanten själv och ingen tar så väl hand om mina prylar som jag själv (även att de som hjälper mig är ordentliga och gör ett bra jobb, så jag har egentligen INGET att klaga på). Men det är ju alltid när någon annan tar hand om hästen som prylarna går sönder, blir repor/märken på, försvinner eller något liknande, men såklart aldrig med flit eller slarv.

Där emot när det gäller hästen, har jag inga problem att låna ut. Min häst älskar alla och är inte alls en enmanshäst. Så länge det är en människa i hans närhet är han nöjd. Så ibland kör det ihop sig och jag behöver ha hjälp. Ska jag då tillåta att de använder min blivande NYA sadel? Haha, jag vet, paranoid, men va fan! Det handlar om MYCKET pengar, som jag aldrig hade velat kräva från den som tar hand om min häst och hjälper mig, om den skadat min sadel. Men jag hade blivit så ledsen om någon annan hade råkat förstöra min sadel. Självklart hade de ju inte gjort det med flit. Men risken finns ju och olyckor kan ske.

Är jag för känslig och för pedantisk? :o
Det ska ju finnas en hoppsadel som alternativ.

Jag hade samma tankar som du när jag köpte min Amerigo DJ till min gamla häst. Hon var supersnäll och jag behövde ju avlastning ibland så henne lånade jag gärna ut. Det slutade med att jag köpte en begagnad hoppsadel av samma sort som låg helt ok på henne. I och med att det inte var någon annan som "tränade" eller gjorde något avancerat med henne (eller red vidare ofta) och därför behövde DJ:n så fick det duga så här.

Det blev ju ytterligare 10 tkr att lägga ut men jag tog hand om den så bra att jag kunde sälja den dyrare än vad jag köpt den för.... :p

Som medryttare tycker jag bara det är skönt att inte behöva använda superdyr utrustning! Råkade en gång ha ett skärp som hade en vass kant som gjorde en liten skråma i en sadel, kändes väldigt pinsamt men ägaren tog det bra!

Har ett litet barn som ibland rider Barbie. Då får hon rida i hoppsadeln. Nu är hon jätteförsiktig och ha även använt Childericen när jag inte hade den andra sadeln, men finns alternativ är det det billiga alternativet hon får rida i.

Klart du inte ska låta nån annan använda den om det känns så. Jag har varit dum och lånat ut saker jag eg inte velat. Transport, klippmaskin, termometer (lite stört kanske men för att vara en termometer var den dyr) och det enda det resulterar i är en dålig känsla i magen och irritation hos mig. Det är ju DIN sadel och du bestämmer, även om nu någon skulle tycka det var larvigt - och det får man fö vara :D

Senast ändrad:

Antingen är det "fullservice" men med vissa kollektiva delar, försämrad service sommartid eller vid helgdagar, eller så är det "kallhyra", men där så gott som alla tjänster ingår. Tröstlöst att jämföra, framför allt om man lägger på vad som ingår i foderväg och vad man egentligen vill ge sin häst.

Och sen kan det "kollektiva" visa sig vara både mer och mindre mot vad som uttrycks i kontrakt och samtal...

Haha, ja, precis. "Glömde vi säga att det var obligatoriska arbetsdagar två ggr i månaden också och att du själv ansvarar för att stängsla och bära vatten hela vintern när vi stänger av alla vattenkoppar och kranar?"... :rofl:

Eller så låter det som att det är hur mkt merjobb som helst - och så handlar det egentligen bara om att sköta sin egen häst och ta normatl ansvar för saker som går sönder. Tröstlöst att försöka jämföra utan att faktiskt känna ngn som står i stallet och vet hur det fungerar i praktiken.

Eller så visar det sig att det finns någon fräsch farfar till stallägaren som älskar hästar och gör typ allt som man skulle gjort enligt kontraktet, typ mocka, fixa vatten och måla om egna boxen på sommaren. Bara positivt iofs, men som sagt att jämföra är närapå omöjligt.

Sen kan det tillkomma kostnader också, har jag noterat, tex att när det ska köras hem hö så ska alla i stallet dela på kostnaden för transport av det - fast inget har sagts om det, bara att grovfoder ingår O_o

Det händer en hel del positivt för hans elever.. det borde tala sitt tydliga språk? :) har honom på FB.

Har funderat lite på detta. Han måste ju ha en hel himla massa elever. Är det då inte konstigt att några åtminstone gör tävingsresultat? Efter att ha fått några PM och läst runt på bloggar verkar han vara en tränare som antingen älskas eller kraftigt tas avstånd ifrån. Får haka på stallägaren på nån träning eftersom jag är så obotligt nyfiekn:p.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
93
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023