Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Tack :)!
Ja visst behöver man!
Speciellt efter att ha varit så arg för att han blivit så dum med lastningen.
Men bortser man från det, så är han toppen :love:

Hugger sista knappen för jag har fått ångest över starten med fina Z om två veckor. Han har ju varit sjuk och är på G igång. Tyvärr kommer jag inte hinna rida så mkt de här veckorna som kommer och funderar på om det hade varit klokare att rida LB i stället för LA.

Är det någon som har bytt klass någon gång, och vet hur det funkar? Tänkte ringa och kolla med tävlingsledningen men samtidigt vill jag inte ställa mig i vägen för någon av reserverna...

Blir man efteranmäld vid klassbyte eller hur funkar det?

Svarar mig själv då jag hittade det i TR efter lite letande. Jag behöver inte betala extra men måste starta först i klassen, dvs åtta på morgonen. Hmm. Pest eller Kolera alltså...:arghh:

kl

Jag är så ridsugen så jag nästan mår dåligt! Har ingen häst att rida på men har heller inget mer än en åring att sälja hemma så kan inte köpa mig en färdig ridhäst.

*knapp*

Ska träna ikväll för första gången på skitlänge (förutom på hästarna i USA men det känns inte som att det gills)! :bump:

Började i höstas rida en fjorddam, men så har jag då och då ridit dotterhästen också. Moderhästen är superduktig och gör verkligen allt jag ber henne om, så nu när jag verkligen blev träningssugen tänkte jag att jag tar dotterhästen istället, som har lite mer åsikter och som även har potentialen att bli en riktigt fin häst! Hon är skitsnyggt byggd och hennes pappa är snygghingsten Mimer, och när ägarens (vuxna) dotter tränat regelbundet med hästen har hon blivit rätt fräck. Så det kändes mer värt för alla att jag tränar på dotterhäst. :)

Ska bli SÅ himla kul!

Vad kul! Hoppas att träningen gick bra :-)! Har du någon bild så man får se dem?
Har du nyligen flyttat hem från USA eller varför var det så länge sedan? :-)
har inte koll på laget men känner igen att det kan vara du som bott "där borta" ;-). Det är ju några här på buke som bor utrikes:D

Träningen gick jättebra! Hästen var superduktig och det kändes verkligen som att det kan bli riktigt riktigt bra! Tränaren var också positiv till hästen och väldigt kul att rida för. :) Och hästens ägare var där och kikade på oss och stannade kvar så att hon efteråt kunde ge mig ett bidrag på nästan halva träningsavgiften. Jag försökte låta bli att ta emot pengarna men det fick jag inte, för hon är så tacksam att jag vill träna på hennes hästar. Så himla gullig hon är! :love:

Har inga vettiga bilder på dotterhästen som jag tränade med idag, men här är jag och mammahästen:
1003120_10151491545264562_1281492197_n.jpg

Jag har min familj i USA och är där rätt mycket, o vintras var jag där i två månader. Jag har en tränare där som jag alltid rider för när jag är där och då rider jag rätt mycket också. Men här i Sverige har jag inte tränat sen förra våren pga slitningar mellan mig och fd tränaren/ridläraren, sen hästbrist och så lite tidsbrist.

Oj, åka mellan USA och Sverige sådär verkar inte vara det enklaste. Och jag som klagar på att jag har veckopendlat 20 mil enkel resa i nästan 2 år :p Det har ju iaf varit i samma land ;)

Men vad härligt att träningen gick bra! Och det är ju alltid extra kul när det uppskattas av hästägaren. :)
Det är ju oxå roligt när man får rida samma häst ett tag och se utvecklingen!

*kl*

Hur ser ert veckoschema ut för era hästar? Om ni har något?

Eftersom jag alltid jobbar kontorstid ser mina veckor ut lika dant, vecka efter vecka. Så jag tänkte ha följande schema:

Måndag: Dressyrträning, varannan vecka för tränare
Tisdag: Hoppträning för tränare
Onsdag: Lättare lösgörande träning, ute i skogen så länge vädret tillåter annars i ridhus
Torsdag: Vila
Fredag: Dressyr, träna på rörelserna från dressyrträningen
Lördag: Rida ut
Söndag: Vila eller skritta ut

Sen får man ju alltid vara lite flexibel. :) Och ibland när det råder isgata eller oväder blir det ridhuset både för min och hästens skull. :o
Och nu så länge det är ljust när man slutar jobbet kommer jag att rida ut så mkt som möjligt.

Haha jaa det är lite bökigt, och dyrt! :eek: Och i mitt yrkesområde vore det inte alls dumt om jag sökte mig ut i Europa, men jag orkar verkligen inte med att ha ett land till att hålla på med... :D

Och ja det är SÅ kul att få utvecklas! Och ägarna tycker bara att det är kul och ställer upp med transport o sådär om jag vill åka iväg. Hade varit jättekul om man kunde få såpass mycket ordning att vi kunde ge oss ut och tävla lite smått också. :)

Angående schema så tycker jag sånt är så svårt. Ibland har jag verkligen haft en plan men tycker aldrig att jag lyckas hålla dem. :p Men det ser ut som en bra grund att utgå ifrån i alla fall.

Jag har ofta en plan, men veckoschema funkar inte för mig då det är för få dagar.
Jag tänker i så fall mer månadsschema.

För en tid sedan skrevs det en del om ryggning. Jag har aldrig lärt mitt 10 åriga sto att rygga, hon har för stor integritet, och har varit för svår så jag har inte velat att hon ens ska tänka bakåt.
Men för 2 veckor sedan tog vi tag i det. Gick tillbaka till lite gammal literatur ( hopptränare/unghästutbildare hjälpte mig) där det står att framdelsvändningen är förberedande för ryggning. Så vi använde den metoden.

Ett ridpass red jag raka linjer i skritt, med en del av en framdelsvändning i hörnen, men innan hon blev rak, fram för ytter för att få med ytterbak.

Sedan lade jag själv till att träna bra halter, vilket är lättast i svag nedförslut när man rider ut, för då måste de ställa upp sig "automatiskt". Jag gör dessa halter på lång tygel.

Passet efter red jag in från långsidan mot medellinjen och red in i bra halter och ryggade med liksidiga hjälper. De första gångerna var det kamelstuk med huvudet rakt upp, men efter några gånger fattade hon att hon skulle bak.

Idag är hon lite korvig, men ryggar med eftergift på hjälpen. Jag fattar nästan inte hur det gick till.:D

Veckoschema funkar inte riktigt för mig. Jag rider Barbie efter ett "fyradagarsschema";
Dag 1: Dressyr
Dag 2: Ut i skogen med Juno handhäst
Dag 3: Ut i skogen alt dressyr
Dag 4: Vila

Med Juno blir det typ 1-2 vilodagar och sen 2-3 dagars arbete osv. Pusslar så att det passar ihop med mitt schema.

Hmm önskade att jag förstod lite bättre det där med framdelsvändningarna:)

Att träna halter i nedförslut var verkligen smart, ska jag försöka komma ihåg.

*KL* Såå glad över att det nu är bestämt att vi ska byta stall! Deimion ska stallas upp på en riktig toppenanläggning med isolerat ridhus, fantastiska träningsmöjligheter med toppservice, nästa steg är ju guldknoppar på boxdörrarna :D Flytten sker troligtvis inom två veckors tid då det är samma ägare på detta stall som vårt nuvarande, så det känns jätteskönt! Ååh, vad jag längtar!!

En bild från senaste ridpasset :)

Vi flyttar till Wallstanäs, ett främst dressyrinriktat stall som ligger norr om Stockholm. Vet att fler av bukefalosarna har varit där och tävlat :)

Åh vad kul att du flyttar till Wallstanäs, då blir du stallkompis med flera jättetrevliga människor. Känner flera som står där. Hinner du flytta dit innan nästa helg så kanske vi ses. Ska dit och tävla den 21:a!

har åkt förbi det många gånger och det är säkert kalas ur träningssynpunkt men det ser så tråkigt ut!
Så oinspirerande när det ligger mitt på en platt åker bredvid E4an.
Skulle ligga smidigt till för mig men nä.. jag vill kunna ta en fika utanför stallet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama