Sv: Dressyrsnackis nr 8
Jag har ofta en plan, men veckoschema funkar inte för mig då det är för få dagar.
Jag tänker i så fall mer månadsschema.
För en tid sedan skrevs det en del om ryggning. Jag har aldrig lärt mitt 10 åriga sto att rygga, hon har för stor integritet, och har varit för svår så jag har inte velat att hon ens ska tänka bakåt.
Men för 2 veckor sedan tog vi tag i det. Gick tillbaka till lite gammal literatur ( hopptränare/unghästutbildare hjälpte mig) där det står att framdelsvändningen är förberedande för ryggning. Så vi använde den metoden.
Ett ridpass red jag raka linjer i skritt, med en del av en framdelsvändning i hörnen, men innan hon blev rak, fram för ytter för att få med ytterbak.
Sedan lade jag själv till att träna bra halter, vilket är lättast i svag nedförslut när man rider ut, för då måste de ställa upp sig "automatiskt". Jag gör dessa halter på lång tygel.
Passet efter red jag in från långsidan mot medellinjen och red in i bra halter och ryggade med liksidiga hjälper. De första gångerna var det kamelstuk med huvudet rakt upp, men efter några gånger fattade hon att hon skulle bak.
Idag är hon lite korvig, men ryggar med eftergift på hjälpen. Jag fattar nästan inte hur det gick till.