Ja jag har bytt tränare efter att så många här inne sagt att vi tränade så fel så började jag fundera och sätta mig ner och kolla filmer.
Började fråga runt folk som inte var kompis eller själv tränade för samma tränare. Och folk sa samma sak att det var förjäkligt!
Idag ser jag de alla andra såg för 1 år sedan
Blir så ledsen och arg att en person kan lura en så förkomligt.. man litar ju på sin tränare och säger dom att nått är bra så litar man på dom.
Fraamförallt när man själv inte är så kunnig på dressyr
Även om min magkänsla mot slutet sa att detta var fel och jag ifrågasatte så fick jag så logiska förklaringar och alla i stallet peppade att de vi höll på med var så bra så.
Men till slut lyssnade jag på min mage och slutade träna, slängde ut hästen på bete och där fick hon gå i 4 månader och bli "nollad"
Nu har vi börja med att sätta igång oss och de tog ca 8 veckor innan man kunde göra en förhållning utan att Jorunn gick upp i piaff eller passage i traven. Idag är piaffen och passagen gott som borta den finns där om man skulle sitta och samla upp och vilja få fram den men den kommer ligga vilandes tills den dagen vi är redo för det.
Föst ska vi lära oss så mkt annat som ingår i utbildningens grad så som ett lätt byte tex.
Idag lyssnar jag på magen minsta lilla den säger att nått är fel så slutar jag,
Min nya tränare lägger fokus på rätt saker och hon har verkligen hjälpt mig.
Man har sjukt dåligt samvete för att man lät sig bli så sjukt manipulerad av en tränare som lär hästarna saker på metoder som är helt förkastliga!
En sak är säkert en graman kommer aldrig mer på min häst
Men men man lär sig av sina misstag och nu är Niela verkligen ett misstag rikare i livet!
Bara gå vidare och göra om och göra rätt=)
bara kolla på skillnaden på traven
Då!
Denna trav var perfekt enligt förra tränaren, avspänd och trevlig "arbetsform"
Vilket jag idag ser att så är det ju verklligen INTE!!
Traven för ca1 månad sedan långt ifrån bra men den är bättre och mer avslappnad från ovanstående i alla fall, så de går åt rätt håll!
Här är hon fortfarande lite spännd i formen och lilla minsta man tog i tygeln spände hon sig som en fiolsträng och trodde att nu ska vi gå i "piaff"
Idag är det ännu bättre men har ingen bild från idag tyvärr.
Så vi har tränat mkt övertempo att hon ska tänka fram fram och inte upp upp
Min lilla guldhäst mkt får vi va med om men som sagt nu har vi börjat om från ruta ett och nu kan de bara bli bättre=)
Ibland är buke bra.. även om det tar emot att säga de
hehe
Fler här inne som blivit lurade av sina tränare och tränat för tränare som är helt ja vad ska man säga?? finns det ens ord för sådana??