Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Tack för rättningen! Jag funderade på vad det var, men det är typ 8 år sen jag red de programmen så jag minns inte rätt visst :D

Den nya bilden ser verkligen mycket trevligare ut med rygg som faktiskt kommer upp och häst som ser ut att tänka framåt :) Verkligen kul att se och heder åt dig som klarade av att ta till dig och tänka om :bow:

Jag har också tränat för en tränare vars metoder jag ifrågasätter. I mitt fall insåg jag dock ganska snabbt att det inte var något för mig. Jag är en högst medioker ryttare utan några som helst tävlingsmeriter, men jag har fördelen att ha hållit på med häster så in i helsike länge och ha läst såna mängder att jag förstod att något var fel, eftersom instruktionerna inte stämde med vad jag tidigare lärt och läst.

Min gamla tränare var upplärd enligt en annan skola så jag fick t.ex. lära mig att fatta galopp för ytterskänkeln för att yttre bak var det första som sattes i galoppen. Och ryggning har jag också lärt mig fel (jag lärde mig att dra bak skänkeln, vilket inte görs i modern tid). Och sen fick jag sitta med händerna superbrett och ena handen var nästan alltid på inre låret på böjt spår, och det är ju inte riktigt vettigt. Så visst är det många tränare som lär ut knasiga saker. :crazy:

Sen lärde jag mig bra saker av den där tränaren också, men många dåliga som har tagit tid att lära mig av med...:meh:

Fast att fatta galopp för yttre skänkeln är inget fel .

Niela : skönt att du insett att det ni tränade var galet ....;)

Martina_m och Mackan: jag har fått lära om nu i alla fall, jag fattar för sittben+inner, byter med ytter och understödjer med båda och sittbenen.

Men jag antar att det är olika skolor, då när jag fick lära om (typ 2000) skrattade folk åt mig och frågade om jag var 100 år gammal typ. :meh: Och sa: så gjorde vi också på 70-talet...:cautious:

Jag fattar galopp för ytter skänkel och ser inget fel med det. Jag tycker det är en logisk hjälpgivning av just det skäl som din gamla tränare angav. Men jag har också fått lära mig att fatta för inner, eller bara för sätet. Allt funkar enligt min erfarenhet, beroende på vad hästen är van vid.

Jag vill minnas att Charlotte Dujardin, i sin rekordritt i EM, drog bak skänklarna rätt rejält i ryggningen, så helt jäkla fel kan det knappast vara ;)

För mig är dålig träning något annat, nämligen utlärning av sådant som inte fungerar, som är taskigt mot hästen, eller som gara ger kortsiktiga resultat men sabbar i längden. Att lära ut piaff och passage (s.k.) till ett ekipage där hästen inte har grunderna är ett typexempel på dålig träning. Eller som min förra tränare, att slänga på en graman när ryttarens (dvs. min) grundridning brister och problemet är en kombination av detta och att hästen behöver stretchas och lösgöras.

Min tycker också det är superkul och lilla minsta man ens tittar åt fel håll så tar hon det som JAAA nu byter vi:)
Både bra och dåligt för hon ska ju vänta tills jag säger att vi ska byta och inte när hon vill byta.

Men hon verkar iaf inte komma att ha svårt för att göra byten enkla i alla fall.
Sedan får vi se hur de går att utvecka bytena om vi kan få tilt några seriebyten i framtiden eller ej!

Jag och tränaren är överrens om att berömma alla försök till byten, tillslut trillar polletten ned och när det är mer befäst kan man börja jobba mot att det ska vara mer korrekt. Det blir ju så mycket enklare när de tycker att det är kuuul! :D
:bump: (lite likt min häst med glada bytessprång faktiskt hahaha)

Ja jag har bytt tränare efter att så många här inne sagt att vi tränade så fel så började jag fundera och sätta mig ner och kolla filmer.
Började fråga runt folk som inte var kompis eller själv tränade för samma tränare. Och folk sa samma sak att det var förjäkligt!
Idag ser jag de alla andra såg för 1 år sedan

Blir så ledsen och arg att en person kan lura en så förkomligt.. man litar ju på sin tränare och säger dom att nått är bra så litar man på dom.
Fraamförallt när man själv inte är så kunnig på dressyr
Även om min magkänsla mot slutet sa att detta var fel och jag ifrågasatte så fick jag så logiska förklaringar och alla i stallet peppade att de vi höll på med var så bra så.

Men till slut lyssnade jag på min mage och slutade träna, slängde ut hästen på bete och där fick hon gå i 4 månader och bli "nollad"

Nu har vi börja med att sätta igång oss och de tog ca 8 veckor innan man kunde göra en förhållning utan att Jorunn gick upp i piaff eller passage i traven. Idag är piaffen och passagen gott som borta den finns där om man skulle sitta och samla upp och vilja få fram den men den kommer ligga vilandes tills den dagen vi är redo för det.

Föst ska vi lära oss så mkt annat som ingår i utbildningens grad så som ett lätt byte tex.

Idag lyssnar jag på magen minsta lilla den säger att nått är fel så slutar jag,
Min nya tränare lägger fokus på rätt saker och hon har verkligen hjälpt mig.

Man har sjukt dåligt samvete för att man lät sig bli så sjukt manipulerad av en tränare som lär hästarna saker på metoder som är helt förkastliga!

En sak är säkert en graman kommer aldrig mer på min häst:mad:

Men men man lär sig av sina misstag och nu är Niela verkligen ett misstag rikare i livet!
Bara gå vidare och göra om och göra rätt=):D

bara kolla på skillnaden på traven

Då!
Denna trav var perfekt enligt förra tränaren, avspänd och trevlig "arbetsform"

Vilket jag idag ser att så är det ju verklligen INTE!!

Passage_zpsdec0dfcb.jpg

Traven för ca1 månad sedan långt ifrån bra men den är bättre och mer avslappnad från ovanstående i alla fall, så de går åt rätt håll!
Här är hon fortfarande lite spännd i formen och lilla minsta man tog i tygeln spände hon sig som en fiolsträng och trodde att nu ska vi gå i "piaff"
Idag är det ännu bättre men har ingen bild från idag tyvärr.

Så vi har tränat mkt övertempo att hon ska tänka fram fram och inte upp upp
993359_10152052047283998_262522202_n_zpsf0302300.jpg

Min lilla guldhäst mkt får vi va med om men som sagt nu har vi börjat om från ruta ett och nu kan de bara bli bättre=)

Ibland är buke bra.. även om det tar emot att säga de:D:p hehe

Fler här inne som blivit lurade av sina tränare och tränat för tränare som är helt ja vad ska man säga?? finns det ens ord för sådana??:crazy:

Nä men hoppla... All Cred till dig som ändå tog ditt förnuft till fånga! :)

Jag gör som du, fattar galopp genom att lätta lite i inner sittben. eller om jag för fram höften lite, eller hur katten gör jag :o Mer "öppnar upp" för galoppen.. men det är med inner.

Bytena gör jag däremot *öhum, försöker* med ytter skänkel..

Jag som rider dressyr på en hopphäst är så sur på allt vad byten heter ;)

Pålle ifråga har VÄLDIGT lätt för att byta, och gör därför det varenda gång som han inte är helt säker på vad jag menar i galoppen, eller när det blir lite jobbigt för honom. Förvänd är inte att tänka på, jag får slita som en galning för att han inte ska slå om varje gång jag rider en diagonal i galopp. Men men, han gör väldigt snygga byten för att vara "hoppbyten", så den där mycket avlägsna dagen nån gång långt in i en magisk framtid när vi rider MsvB så kanske jag kan få nytta av det ;)

Martina_m och Mackan: jag har fått lära om nu i alla fall, jag fattar för sittben+inner, byter med ytter och understödjer med båda och sittbenen.

Men jag antar att det är olika skolor, då när jag fick lära om (typ 2000) skrattade folk åt mig och frågade om jag var 100 år gammal typ. :meh: Och sa: så gjorde vi också på 70-talet...:cautious:

Det där var ju inga direkta fel tycker inte jag heller..

*kl*

Jag har inte haft så många stadiga dressyrtränare i mitt liv.. faktiskt bara 3 st varav ingen har varit konstig utan bara mer eller mindre bra.

Jag som rider dressyr på en hopphäst är så sur på allt vad byten heter ;)

Pålle ifråga har VÄLDIGT lätt för att byta, och gör därför det varenda gång som han inte är helt säker på vad jag menar i galoppen, eller när det blir lite jobbigt för honom. Förvänd är inte att tänka på, jag får slita som en galning för att han inte ska slå om varje gång jag rider en diagonal i galopp. Men men, han gör väldigt snygga byten för att vara "hoppbyten", så den där mycket avlägsna dagen nån gång långt in i en magisk framtid när vi rider MsvB så kanske jag kan få nytta av det ;)

Jag rider oxå dressyr på hopp och ft hästar.. jag har löst det så att jag har olika galopper när jag ska byta och när jag rider förvänd då förstår dom enkelt vad som ska ske eller inte ske..

*KL

Jag har överansträngda muskler i båda armarna efter att ha hjälpt till för intensivt med att bära på familjens husbygge. Så det strålar/ilar av smärta så fort jag gör olämpliga rörelser med någon form av belastning, t.o.m när jag borstar hästen. MYCKET nyttigt för mig dock då jag i princip inte kan ta ledande tygeltag när jag rider (störande också såklart, alla ledande tygeltag är ju faktiskt inte av ondo utan har ett syfte...). Men har helt klart varit lärorik vecka för mig på hästryggen när man är "handikappad" på det sättet. Hoppas dock det ska gå över snart...

I fredags lade jag märke till att Ninya var nyverkad. Torsdag och framåt har hon känts lite annorlunda, dels snubbligare i början av passen (vilket dock försvunnit när hon blivit ordentligt uppvärmd) och så har jag fått fokusera mer framåt och rida mer framåt/taggande övningar för att få upp bjudningen till det normala. Så uppenbarligen är hon inte helt bekväm just nu, troligtvis pga fötterna.

Anade tränarbyte eftersom ni nu rider vettiga öbningar:). Jättekul att du fick distans till den andra ridningen och insåg hur det låg till! Undrar om den tränaren håller till på ett tjusigt dressyrcenter i Gbgtrakten?

Anade tränarbyte eftersom ni nu rider vettiga öbningar:). Jättekul att du fick distans till den andra ridningen och insåg hur det låg till! Undrar om den tränaren håller till på ett tjusigt dressyrcenter i Gbgtrakten?

Nä hon bor och verkar i min stad den förra alltså!
Eller iof min nuvarande bor också i samma stad=)

Det är ju jätte tråkigt att du känner dig lurad av din tränare och jag är förvånad om det är som du beskriver att du fick stöd av hela stallet och alla i din omnejd om att upplägget var rätt ?

Ytterligare tråkigare tycker jag väl ditt väldigt aggressiva bemötande ang reflektioner och frågor du fått här har varit , ang den träningen . Hade jag lärt mig ngt om jag var du så hade jag kollat runt om jag fått så mycket ensidig kritik/frågor som du fått här - innan jag svarat att alla typ är idioter och inte förstår ett dyft ;)

Summa summarum så jätteskönt att du nu hittat ett tränings upplägg och tränare som känns legitim . Även om jag förstår hur knäckt du måste vara i sig av att ha trott på upplägg/träning enligt förra konceptet vilket du ju gjort en längre tid .

Riktigt fin andra bild i fråga om rätt väg ! Jätte trevligt att se .

Jag kör samma som du. ;)
Har gått ner lite av sista tiden. Nu är det hetsätning för att vaddera rumpan som gäller. :P
Får inte ridsår. Men ont i sittbenen..

Niela:

Jag tycker du är duktig och framför allt modig som vågar göra ett sånt byte!
Och jag tror att du lärt dig mycket på den resan, om både häst/träning, människor och dig själv.

Alla har vi gjort misstag på olika sätt!
Det är givetvis jättetråkigt för våra hästar då vi gör dem.
Men det fina med hästar är att de "förlåter" oss sånt.
Om nu din häst mår bra nu och du försöker göra det bästa du kan så är det nog så.
Ingen idé att älta det gamla i det oändliga. Bara inte göra om..

Jag vet fler som blivit lurade av tränare. Vissa tränare vet inte bättre. Andra är konflikträdda/vill ha kunder/etc.
En mycket ambitiös tjej jag känner till har tränat, tränat och tränat och låtit tränaren rida hästarna, köpt ny häst och ännu en ny.
Dillade i tjejen att hon var för bra för sina hästar, den mest begåvade hon sett och bla bla..
Då man tävlade och det gick dåligt dillade tränaren i tjejen att det berodde på annat.
Hon var inte obegåvad! Absolut inte! Däremot ung och fick ju ingen hjälp av sin tränare. man kan inte lära sig rätt utan hjälp.
Det värsta var att tränaren bakom tjejens rygg sa att det "såg ut som skit" då hon red, att hästarna var för svåra för henne och annat liknande.
Idag har tjejen fått reda på vad som sagts och insett att tränaren i fråga inte hade kompetens nog att hjälpa henne. Hon har fått god hjälp av annan tränare och kan idag rida sin häst och även tävla helt normalt.

Så du är inte ensam om att "gå på" saker.
De flesta vågar inte säga till en live.
Jag vet att ovanstående exempel frågade sig varför ingen annan sagt något.
Men det har vi många gjort. Dock hörde de inte det då riktigt. Alt argumenterade bort det man sa. Så då lägger man ner...

Jag själv tex säger inte till folk hur de ska träna om de inte frågar eller om hästen far rent illa. En som inte bett om kritik är sällan mottaglig iaf.

Lycka till i fortsättningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama