Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Tack Hellas och Freeride! :D
Nu äre bara ut och fortsätta träna på att tävla för när väl mr häst kan slappna av inne på banan så kommer det bli så mycket bättre och framförallt enklare! :)

Själv går jag runt och myser eftersom jag precis har fått hem mitt livs första par riktiga dressyrstövlar. Inga värstingar eller så utan lite mittimellan. Ett par Cavallo Grand Prix. Men de sitter bra, om än så där stelt och obekvämt som man väntar sig av ett par nya ridstövlar. Ska bli väldigt spännande att rida i dem för första gången och se om jag känner någon skillnad jämfört med shortchapsen.

Dessutom har jag börjat ta tag i mina sitsproblem och har ringt in en Centrerad ridning-instruktör som ska komma och hjälpa mig komma vidare. Här hemma tränas plankan och stretchas höftböjare för fullt, så att den motsträviga kroppen ska kunna övertalas att ställa upp. Målet är att våga ställa upp i en programridning eller kanske t.o.m. en liten lokal dressyrtävling under hösten. Hästen, som var stel som en planka och vansinnigt oliksidig när jag köpte honom i höstas, börjar nu kännas mycket mjukare och finare. Men det är liksom ingen mening om jag inte kan sitta ordentligt i traven, så nu j-lar!

Oj kände inte igen dig nu när du fått avatarbild haha :p

Du lär känna skillnad med stövlarna.. stooor skillnad ! Kul att du börjar ta tag i sitsproblemen, det där med att stretcha höftböjaren är jag extremt dålig på.. glömmer bort det där..

Hehe. Jag tröttnade på mitt avatarlösa tillstånd och tog tag i saken :p Så nu outar jag mitt rätta jag som mopstanten.

Jag ska provrida lite lätt med stövlarna i kväll och se hur det känns. Trots alla år som ryttare har jag aldrig ägt ett par riktiga stövlar, så det är spännande. Det jag hoppas på är mer stadga åt mina fladdriga skänklar.

Ja, jag blev filmad för en tid sedan och insåg att det var nödvändigt att ta tag i sitsen. Som barn/ungdom hade jag en bra sits, vilket ofta kommenterades, och jag har nog länge levt kvar i tron att detta inte hade förändrats. Inte tänkte jag på att jag hade blivit både svagare, stelare och mer framtung :o På filmen framgick ovanstående med smärtsam tydlighet, så nu är det jävlarannamma som gäller. Jag vet ju att jag kan - egentligen. Tack för uppmuntran! :)

Hoppas det går bra att rida med de nya stövlarna!

Jag håller också på att jobba på min sits och min hållning i allmänhet så här är det plankan, höftlyft och gummiband för skulderblad som gäller! Men de där med att stretcha höftböjaren är jag dålig på! ska jag tänka på :)

kl

Har ridit ett superpass på min lilla röda idag, MEN plötsligt verkar inte sadeln sitta som den ska. Dessa j**la sadlar! :arghh: :rage: :devil:
Jag tycker att den åker fram så att jag till slut sitter på manken. Det kändes inte såhär innan hon vilade (vilade hela april då den andra hästen var sjuk och de var isolerade), men nu så blir det inte bra.
Det knäppa är att den sitter bra genom framridningen men när hon jobbar ordentligt så åker den fram (tror jag) och sen när jag avslutat så ligger den bättre igen (jag har manen som riktmärke för att avgöra uppifrån var sadeln ligger). Undra vad som hänt? Det har hänt mycket i ridningen med henne nu och hon har kommit upp och ihop i formen -kanske är så att hon knycklar ihop sig så mycket att sadeln åker fram? :p ;)

Jaa jag googlade MIPS och kom fram till att det är bot som säljer dom i Sverige, ville bara kolla så det stämde! :D Får se vad det blir för någon när jag väl kommer iväg o ska köpa! :)

Sådär var det för min ridlärare också. Hennes sto hade en utprovad sadel som låg bra i stillastående och i jogg, men när den kom upp i MSV-formen så hamnade sadeln framme mot bogen. Eftersom den var utprovad med henne funderade vi först på varför hon blivit så kinkig, om det var något annat men när det provades ut en ny sadel var stoet inte alls kinkig längre.. Så kan det gå. Sadlar är en djungel. :meh:

Ska försöka få min medryttarhäst att långsamt bli van vid sin Amerigo Alto, han har fått lite träningsvärk efter de korta passen vi har ridit, men det är ju så det är enligt Amerigo-utprovarna... :cautious:

Ja, jag misstänker att det är nåt sånt -att hon vid den något högre formen ändrar sig så i kroppen att sadeln åker fram. fasen, bara att börja leta sadel till henne med då..... Får jaga sadelutprovare :p puuuuhh.

Senast ändrad av en moderator:

Min häst blev helt vansinnig av Alton, försökte dänga av mig flertalet gånger. Han är annars väldigt snäll och obrydd om vad han har för sadlar, så förväntade mig inte att en sadel skulle ge sån reaktion. Något speciellt är det med Alton!

Tack! Det gick fint men nog fasen kändes det i vristerna efter en halvtimme. Jag ska försöka gå runt med dem hemma så sätter de sig väl.

Plankan är guld! Jag märker redan skillnad efter att ha gjort den regelbundet under ett par veckors tid. Jag måste stretcha höftböjarna, för annars åker låren fram och jag blir framåtlutad. Jag har svårt nog med mina runda lår som gör det svårt att komma ner i sadeln och tunga byst som drar mig framåt. Om jag dessutom är kort i musklerna på framsidan kan jag hälsa hem.

Va bra att de funka med stövlarna! Kändes det inte konstigt? Jag känner mig så naken utan stövlar tänker de borde kännas stelt om man inte är van vid stövlar istället? Gå i dem hemma är nog super! Då jag gick in mina förra klippte jag gräsmattan i ridstövlar och bikini ha ha!

Jag har precis varit hos en naprapat 2ggr denna v pga jag har problem med ryggen och passar på att utnytttja de till att be om råd till hållningen och därmed även sitsen. Just de där höftövningarna hade jag missat själv. Enligt naprapaten behöver jag träna bak/sida lår och rumpa för att komplettera plankan så att inte höften/bäckenet trillar frammåt när magmusklerna blir starkare. Låter logiskt tycker ja :) Får börja träna igen på måndag så då blir de fullt ös med hållnings/sits träning :)

Förlåt för sent svar men ja, det verkar verkligen vara något speciellt. Hästen som går med Alton är sig ganska lik med de 6 (!) andra sadlarna vi har provat men med Alton lyfter han manken och bär sig på ett helt annat sätt. På gott och ont antar jag. Det blir korta pass nu under en lång tid för att hans muskler ska vänja sig. Men sen hoppas jag på underverk, hehe.

Undrar vad det är som gör att den kräver så mkt mer än många andra?

kl

Apropå mina sadelproblem så bestämde jag mig ju för att jag skulle jaga sadelutprovare... Igår kväll ringde det från ett okänt nummer -tro fasen att det var en sadelutprovare!! :eek:
På GHS hade jag skrivit upp mig på en lista hos en sadelutprovare som fanns inte alltför långt bort, och man skrev upp sig mot att de fick ringa när de skulle ut till ens trakter och så skulle man väl få provningen för halva priset eller nåt liknande.. Inte hört nåt, men så ringde de igår och kommer ut på torsdag :) Vi diskuterade lite på telefon och har man tur går sadeln att justera -han sa också det ni bukare sa, sadeln kan vara "tillsutten" så att jag hamnar i bakvikt (sen om man tittar på bilder lutar jag mig ju framåt, men det kan ju vara så att sadelns sits är i bakvikt och att jag kompenserar och lutar mig framåt -för jag sitter inte så i en annan sadel på annan häst) och därmed trycker fram sadeln, och då kan man stoppa om den så att jag hamnar rätt. Så jag hoppas på det...

*kl*
Jag vill ha ett par cerisa ridbrallor, jag hade blivit så grymt snygg och det hade matchat fint till min gråa häst!!! Tror jag måste köpa ett par, även om jag egentligen borde spara pengarna...

Klart du ska ha det! Eller nån av de cerise kavajerna som finns på marknaden nu kanske?

*kl*
Idag fyller min kära Wille 23 år! Vi firade med en lagom ansträngande ridtur och lite nomnom efteråt :love: Jag firade för mig själv med att tömma ut vinterbädden och halma upp. Min rygg kommer att hata mig imorn :D

Efter tömning, före halmning
1002079_10151734993175712_718028791_n.jpg

Bäddat och klart! :)
425340_10151735010915712_493774213_n.jpg

kl*
Sitter och kollar runt efter lite tränare i småland och kommer fram till ungefär ingenting. Vad finns det för tränare egentligen och vilka tränar ni för?
hade varit så skönt att slipa åka hur långt som helst för en träningehelg kan jag känna;)

Hihihi nä kavaj är lite vågat, men brallor :d Ungarna på ridklubben kommer bli impade när dressyrtanten kommer med skrikrosa byxor!

Bo Jenå kommer till ett ställe lite utanför Växjö lite då och då. Min granne har ridit någon gång för honom. Annars kolla med de närmsta ridklubbarna om de tar in några gästtränare.

Jag tycker en cerise kavaj är skitsnyggt, speciellt om man har en svart eller skimmel-pålle! Mums! :d För mig däremot skulle det se knas ut, pålle är ju gulbrun :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama