Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Fast det mesta beror ju på var och hur man slår i huvudet. Vissa delar är känsligare än andra för slag.

Jag slog i käkbenet förra året och vimsade omkring i en timme i skogen, helt väck. Inte ett minne. Tog totalt 3-4 timmar innan jag mindes något alls...

Jag förstår inte riktigt heller hur det är möjligt, måste vara något fel :p Kan inte rida i sadlar med djup sits heller, då hamnar jag i något slags framåtlut...

Tror du kan vara lugn där!!;) Jag red med en typ Eurolite hjälm och det är den typen av hjälm jag nu är misstänksam mot. Har läst om MIPS hjälmar förut men tyckt den var för dyr, kostade då 2800, men nu var den till billigare pris, ca 1785 kr och det tyckte jag var en billig försäkring mot att just denna skada inte ska upprepas. Har ju åkt av som Freeride x-antal ggr men aldrig nånsin tappat medvetandet o framförallt inte i skritt i dressyr sadel på banan!!! Helt otroligt egentligen när jag tänker efter, här har jag flängt fram sen sent 80-tal på FT banorna men skritt på dressyrbana var det farligaste jag kunde hitta på...:crazy::D

Tack för råden Ninnurur o Freeride, jag känner ju verkligen att jag inte är bra än o hästen hålls igång ändå så jag har inte bråttom upp i sadeln. Nu är vi ju jobblediga i flera dgr också så nu ska jag verkligen koppla av.

Självklart finns det situationer där ingen hjälm i världen hjälper. Men det jag syftade på var att jag inte åkte av i hög fart, måste har varit ett väldigt litet fall för min häst är inte den bockande typen utan jag måste tappat balansen och då borde jag inte slagit mig så mycket i huvudet. Jag har överhuvudtaget inte ont nånstans i kroppen såsom man brukar få när man dundrat av med buller o bång.

Det var det jag menade och varför inte ha den hjälm med bäst teknologi? Du kanske inte ens hade suttit vid din dator o skrivit om du inte haft en bra hjälm när du åkte av.

Jag hade den forsta modellen av MIPS hjalmen. Flog av i hog fart och hjalmen gick sonder (som den ska gora, innerskalet gled om yterskalet). Jag hade inte ens ont, trots att jag landade snett pa huvudet.
Hade garna skaffat en till, men den nya modellen passar inte mitt huvud lika bra. Den gamla var den bekvamaste hjalmen jag haft.

Det var en avramling i skritt där jag dängde i bakhuvudet så det var ingen supersmäll direkt...

*halvknapp*

Jag har tänkt ett tag att det är dags för ny hjälm... Rider regelbundet igen och även om hästen är gudasnäll så vet man ju aldrig och även om jag alltid haft "halvdyra" hjälmar så känns det som att en riktigt bra är precis som skrivet- en billig livförsäkring.

Nu när jag tänkte göra slag i saken så har jag tyckt att en CO Ayr8 eller vad den heter. Men kanske är MIPS ett bättre val? Är det den som back on track gör?

Var på föredrag i vintras med en representant för CO. En av de bästa säljarna jag träffat på tror jag;). Han berättade mycket om hur hjämen är uppbyggd och forskningen bakom osv. Jag är kanske en sucker för en bra salesrep men jag tror verkligen att Ayr8 är en av de bvästa hjälmarna på marknaden.

Intressant! Jag tycker den är så snygg. :D Och har alltid hört gott om COs hjälmar. Men jag är inte så insatt egentligen. :p

Men allvarligt, det låter ju superläskigt. Antar att dom har kollat så det inte var en stroke eller nåt???
Fö tror jag att hjärnskakning kommer oavsett hjälm, skakas om lär hjärnan göra hur som helst tycker man. Däremot är nog hjälmar olika säkra vad gäller allvarliga skador som sprickor i skallbenet och sånt. Det är ju ändå viktigast.

Senast ändrad:

*KL*

Vill bara uppdatera och tacka för att ni peppade mig till att anmäla oss till vår första tävling ! Nu är debuten avklarad :D Förutsättningarna var sådär med tanke på att jag har ryggskott men jag åkte ändå och är så nöjd! Första klassen va han livrädd för domaren och resultatet blev därefter i andra klassen mer avslappnad och inte liika livrädd för domaren och 60,157 % LB:1. Jättenöjd med mitt kära lilla hästhjärta! :D

Tack för er peppning här! :D

dressyr7b1.jpg

Tja, jag är röntgad utan o innan o det var en helt vanlig hjärnskakning enligt läkaren...:) Det var iaf inte tomt o innehållslöst där inne som en del tror!:D

lizan: CO är också säkert en helt klart bättre hjälm än vanliga lättvikts, det är iaf min övertygelse. MIPS säljs av backontrack men det är inte dom som tagit fram teknologin. Googla ska du se.

Gimlan: Vet inte riktigt varför du argumenterar FÖR sämre hjälmar? För det resonemang du för gör ju det iaf när du skriver att det inte spelar nån roll vilken hjälm man har. Det tror jag det gör o det är nog rätt lätt att överbevisa dig om det, är bara att läsa om MIPS teknologin o hur vanliga hjälmar testas så lär du nog ändra uppfattning. Därmed inte sagt att man inte kan få hjärnskakning med vilken hjälm som helst, det tror jag med, men inte av vilket FALL som helst.

Grattis till godkänt resultat på din första start! Ni ser väldigt trevliga ut på bilden!

Själv går jag runt och myser eftersom jag precis har fått hem mitt livs första par riktiga dressyrstövlar. Inga värstingar eller så utan lite mittimellan. Ett par Cavallo Grand Prix. Men de sitter bra, om än så där stelt och obekvämt som man väntar sig av ett par nya ridstövlar. Ska bli väldigt spännande att rida i dem för första gången och se om jag känner någon skillnad jämfört med shortchapsen.

Dessutom har jag börjat ta tag i mina sitsproblem och har ringt in en Centrerad ridning-instruktör som ska komma och hjälpa mig komma vidare. Här hemma tränas plankan och stretchas höftböjare för fullt, så att den motsträviga kroppen ska kunna övertalas att ställa upp. Målet är att våga ställa upp i en programridning eller kanske t.o.m. en liten lokal dressyrtävling under hösten. Hästen, som var stel som en planka och vansinnigt oliksidig när jag köpte honom i höstas, börjar nu kännas mycket mjukare och finare. Men det är liksom ingen mening om jag inte kan sitta ordentligt i traven, så nu j-lar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama