Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Ja det stämmer hon är rätt grön. Jag rider den linjen också alltså från medellinjen och ut på spåret och kanske är det något lättare den biten men fortfarande har vi problem. Men jag har fått bra tips nu så jag hoppas jag ska få ordning på det :)

Det var det jag m,issade:o. Alltså ibland är man ju pinsamt dum:o:p.

Kan hända den bäste.:banghead: Jag missade clinicen med Adelinde för att jag förmodligen glömde skicka iväg pengarna när jag gjorde betalningen. Var rätt sur först när jag inte fick någon biljett...:D

Håller helt med mackan ang. skänkelvikningen, den tar inte ytterskänkel, du måste när som helst kunna rida rakt fram, hon får inte välta åt sidan. Hedwigs övning är bra, rida i en trappa. Fokuset ligger ju då inte själva flytten eftersom det är lätt för henne, utan att du har henne rak, ffa innan du börjar flytta, det minsta hon faller ur så se till att rida framåt, med lite 'swish' i benen ;)

Rider man sidvärts till spåret är det jättenyttigt att sluta och rida rakt fram innan man når väggen, det är för övrigt en väldigt nyttig framridningsövning, att bara rida lite innanförs spåret (och hålla rak häst), då blir det tydligt om ytter är på plats :)

KL

Idag hade jag och min tjocka ponnyhäst lite skoj i ridhuset, ställde in två "sockerbitshinder" som vi rejsade över ibland mitt i dressyrpasset -då blir det en loss häst med bra bjudning ;) pållen tyckte det var himla skoj och drog till med ett par bocksprång och en himla fart.

Har även fått en kort rapport från den andra som är på bootcamp och han sköter sig :p

Tack för hjälpen! Rider iof en del innanför spåret till vardags men tror att i just skänkelvikningen har det blivit någon ryttarmiss med ytterskänkeln. :o

Ja och hela känslan i skänkelvikningen ska ju vara att man har ett jäkla drag och bjudning framåt på hela ytter , ett sju jäklars stöd och sug framåt hela tiden ,samtidigt som hästen dansar fint undan för inner .

Jättelätt just i skänkelvikning att man "tror" att hästen tar ytter fast den faktiskt inte gör det ;)

*kl*

Gaaaahhh :arghh: Helskodda ridbrallor i 30 graders kvav fuktig värme = enorma ridsår... Tror jag måste skaffa ett par oskodda att ha på sommaren.

Det är väl väldigt individuellt egentligen. Jag har velat ha oskodda sommartid för värmen men jag klarar knappt en skrittsväng oskott :D Å andra sidan så har jag ganska lätt att få skav. Insidan av mina (mycket tjocka) lår ser inte så kul ut efter att ha gått i strumpbyxor som hasat ner och sen barbent under kjolen, under gårdagens examensfest. Kunde inte rida idag pga det skavet :/

Jag får skav på sittbenen, tror de är rätt vassa för de blir märken av dem i alla sadlar jag rider i... Brukar inte få skavsår (så det blöder iaf) på vintern, då har jag underställ under ridbrallorna, så det kan nog funka med oskodda för mig. Måste testa.

Gelsits gav mig skav på andra än värre ställen :nailbiting: Fårskinn har jag faktiskt inte provat, kanske borde göra det även om det är fult. Har även funderat på att operera in silikonkuddar i röven...

Tycker det hjälper med trosor i silkigt material, blir mindre friktion.

Jag har tre fina ljusa slitagemärken i min sadel efter sittbenen+svanskotan. Brukar inte få skav där men blir ofta väldigt öm (som blåmärken), trots att sadeln är mjuk. :( Om jag behöver en ny i framtiden så skall jag fråga om det går att få tre ggr så mkt vaddering i sätet....
Varför görs det inte mjukare sadlar eg?? Hästarna får mjuka och sköna bossor med tempurmaterial, luft osv men komforten för ryttaren verkar inte utvecklas i samma takt...

Någon som provat Acavallos seat saver?

Jag får samma, två märken av sittbenen och ett av svanskotan. Spelar ingen roll vilken sadel jag rider i, blir samma i alla. Tror jag ska testa cykelbyxor med vaddering, alternativt Fioranos variant med Donken-mat ;)

Kikade lite på seat saver, men är rädd att de lämnar fula märken på sadeln. Iofs är det inte så snyggt med röv-märken på sadeln heller...

Tycker ni ska vara tacksamma över era märken !
Beniga och smala och sitter uppenbarligen som klistrade på rövarna . :devil::devil:

Haha näää inte ens det, tror jag är vanskapt? Har dessutom alltid flata sadlar...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama