Dressyrsnackis nr 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrsnackis nr 8

Jag har varit med om att man måste trycka på en knapp där det står "Betala" för att pengarna ska dras, vilken licens det var minns jag inte dock...

Vissa klubbar har en spärr som gör att din licens inte går igenom direkt utan måste godkännas av föreningen först. Då står det "väntar på godkännande från klubb" eller något liknande i TDB. Så fort licensen är godkänd av föreningen går betalningen igenom.

Vissa klubbar har en spärr som gör att din licens inte går igenom direkt utan måste godkännas av föreningen först. Då står det "väntar på godkännande från klubb" eller något liknande i TDB. Så fort licensen är godkänd av föreningen går betalningen igenom.

Så var det för mig. Klubben tog ca 5 dagar på sig innan de godkände, sedan drogs licenspengarna med det gällde senior ett års licens. (Varför jag nu tog det...O_o )

Ush så krångligt det verkar. Om inte arrangören kunde göra något, kan du inte ringa de som är ansvariga för tdb och diskutera problemet? de kanske kan göra något? Förstår att du är besviken, det hade jag också varit.

KL

Jag får inte riktig ordning på våra skänkelvikningar.

Hon flyttar gärna framdelen men bakdelen blir släpande efter. Försökte att flytta lite på volt men det blir samma sak där, och halsen blir än mer förböjd. Kanske inte riktigt lika efter med bakdelen förrestän, men förböjd hals.

Jag tror inte hästen har något problem med det egentligen, men hon förstår mig bara inte. Och jag är för dålig på att förklara för henne.

Jag gör en hel del skänkelvikningar i skritt och det går bättre, där trampar hon på med bakbenen. Jag berömmer massor. Gör också både framdelsvändningar och bakdelsvändningar för att hon liksom ska förstå vad jag vill med mina skänklar och det tycker jag går bra. Även öppna och sluta tycker jag funkar ok.

När jag rider in på diagonalen och ska göra skänkelvikningen åt vänster för höger skänkel så blir det genast att hon snabbt flyttar framdelen, blir förböjd i halsen och bakdelen släpar efter. Jag flyttar högerskänkeln ganska långt bak men hon springer bara på framåt och viker sig i halsen, baken blir släpande. Har provat att peta med spö på bakdelen för att få med den men hon blir bara stressad och stark.

Borde ju verkligen ta det här med min tränare, känner mig bara så himla omotiverad att träna just nu :p

Och när hon då blir förböjd försöker jag använda vänster skänkel lite mer för att hålla bogen på plats och kortar även upp vänstertygeln men då blir hon så kort i halsen istället.

Vi har samma problem åt båda hållen tog bara det här som ex.

Jag skulle gärna se en film på hur det ser ut för att kunna ge ett vettigare svar men på din beskrivning låter det som att du behöver stötta upp mer på yttertygeln så att hon inte viker sig i halsen och inte springer iväg för mycket med framdelen.
Ta bara några steg sidvärts i taget och rid sen rakt fram några steg, sen några steg åt sidan igen etc. Du behöver inte ha så mycket tvärning, den kommer med mer styrka.:)

Hmm ja du har nog rätt i det, hon gör allt för att springa ifrån den skänkeln hon ska flytta ifrån, då hon så gärna vill göra rätt. Inte lätt att göra rätt när ryttaren gör fel ju ;)

Hedwig, tack för tipset, jag har haft det lite i bakhuvudet att det är så man ska göra när man lär in skänkelvikningar, men har nog slarvat lite och då har problemet uppstått :o

Tack båda för svaren ska försöka göra rätt nästa gång.

Rid öppna i stället, och övergång i öppnan innan du ger dig i kast med skänkelvikningen.
Jag kan få likadan känsla i skänkelvikning, fart i stället för tvärning, och det blir inte bättre av att flytta bak skänkeln, utan ha den på samma plats som i öppnan. Svårast tycker jag är att ge efter i innertygeln, för det är med den jag spontant vill bromsa farten.
Kanske blir det så för dig med, iom att hon förböjer sig?

Fast det är ju det som jag försöker säga ? Bromsa fart gör man ju på yttre . Likaså som att skänkeln vikingen för att bli bra behöver att hästen går fram Flr ytte skänkeln ? Gör den ingendera så blir det ju som redovisat .

Jo lite så är det nog, tar för mycket i innertygeln fast jag vet att det är fel, hade hon lyssnat mer på ytterskänkel i det läget hade jag inte behövt det tror jag?

hm ja jag ska testa så får vi se.

På min beskrivning låter det som om skänkelvikningen är katastrofal men så farligt är det kanske inte, visst tvärar hon men de behöver förbättras mycket och jag måste kunna få fram halsen på henne mer.

När du "beställer" licensen, har du sedan gått in och klickat "betala"? Har man pengar på kontot och klickar betala så utförs det på en gång, iaf för mig.

Diagonaler är ju lite "jobbiga" vägar att rida skänkelvikning på, de är långa och hästarna tappar bjudning när man ska in mot mitten.

För att göra det lite lättare till en början (har för mig att din häst är ganska grön?) så brukar jag rida på hörnlinjerna alternativt rida in på medellinjen och sedan flytta ut mot spåret. Hästarna vill ju ut mot väggen/spåret så då flyter det bättre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen drar uppfödarnas egen tävling, Breeders Trophy, i dressyr igång ordentligt på Flyinge Kungsgård. Här hittar du allt du...
Svar
0
· Visningar
94
Senast: Gunnar
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 4-8 september är det dags för unghäst-VM i dressyr i holländska Ermelo. Nu är det klart vilka unga hästar som nominerats för att...
Svar
0
· Visningar
156
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17