@Tualma Jag har resonerat precis som du att hästen inte vet skillnad på framridningen och tävlingsritten. Det har jag dock omvärderat för hästar är nog lite mer begåvade än vi de riktigt får credit för. För några år sen tävlade jag en ponny som som gjorde klassikern att "lägga av" så fort domaren blåste. Jag var helt säker på att det var ett ryttarproblem. Kom in på banan med ponnyn och han var superfin! Riktigt framme och tänkte att det här är VERKLIGEN ett ryttarproblem. Sen blåste domaren och den fina dressyrponnyn jag satt på 10 sekunder tidigare förvandlades till en trött gammal åsna.
Jag har varken förr eller senare ridit så fult som jag gjorde på den ponnyn för att få honom att röra sig. Red några varv på framridningen efter ritten och han var som en miljon. Det handlade intet om nervositet från min sida, jag är rutinerad och väldigt trygg inne på dressyrbanan, särskilt när hästen är med mig och jag får känslan att "detta vinner vi lätt"
.
Min Barb var tvärtom. På henne fick jag oftast en extra bra känsla inne på banan, hon VILLE verkligen visa upp sig. Så nog är hästar lite smartare än vi kanske tror.