Kan man se när passet utfärdades?
Delvis KL:
Jag har varit med om en liknande situation när vi skulle göra en gastroskopiundersökning på mitt då, sexåriga sto.
Veterinären konstaterade att hon var "en klok unghäst, vad är hon? Fyra år?".
"Nej, hon är sex", svarade jag.
"Åh, hmm... är du säker?"
"Ja, jag har hennes stamtavla i passet och hon är född då och då, skulle det vara fel uppgift?"
svarade jag totalt okunnigt.
Då förklarade veterinären att det var vardag för dem att konstatera att många av de importerade hästarna har tveksamma pass. Även renrasiga, även om det kanske är något mer sällsynt.
Nåväl, han tittade lite mer noggrant och konstaterade att hon fått fyraårständer och "tja, hon var kanske fem eller sex då..."
Jag gick hem och dubbelkollade vilket år hon deltog på Clifdens löshoppningsfinal och det var 2016, och då skall hon varit tre.
Inte kunde de väl ha ställt upp med en tvåårig häst? Och bild finns det också. Connemaraklubben borde väl vara säker?
Nåväl.
Nu är hon åtta år (enligt passet), och jag tror uppgifterna stämmer. Hennes pass är utfärdat våren 2014 och födelsedatum är angett 2013-04-14.
Men det är klart att jag fick mig en tankeställare. Många hästar som importeras är magiska fem år (undrar varför?
).
Visst kunde hon varit fyra när hon kom till Sverige, eftersom hon också enligt uppgift, var "just broken" i augusti när hon var fem år.
Varför väntar man med att rida in hästen tills dess att den är fem?
(Finns naturligtvis många skäl, men ändå)
Så vad tror ni?
Förekommer det så mycket fiffel som min veterinär påstådde? Och borde det då inte vara nyligen utfärdade pass som man skulle misstänka?
För visst gnager det lite i mig, hon kunde absolut vara ett år yngre, med tanke på hur hon var när jag köpte henne.
Men jag VILL inte tro det.
Och nej, jag har inte för avsikt att reklamera till säljaren, som är ett företag.