Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska kolla det. Finns ingen tilläggsregistrering som motsvarar svenskfödd häst registrerad i utländskt förbund men jag är föga förvånad över att swb vill lägga vantarna på ytterligare pengar.

Jag tror det likställs med importerad häst reggad i annat förbund.

Det är dock Jordbruksverkets direktiv som ytterst kommer från EU. För att man ska ha bättre koll på var hästarna finns. Sedan har det gett extra pengar till SWB detta året ja, men det har också tagit extremt mycket tid och gjort att roligare och viktigare saker som var planerade har fått skjutas upp rejält.

Jag tror det likställs med importerad häst reggad i annat förbund.

Det är dock Jordbruksverkets direktiv som ytterst kommer från EU. För att man ska ha bättre koll på var hästarna finns. Sedan har det gett extra pengar till SWB detta året ja, men det har också tagit extremt mycket tid och gjort att roligare och viktigare saker som var planerade har fått skjutas upp rejält.
Tack för info. Jag ska kolla med hennes uppfödare också.:)

@mackan , hos oss hoppa älgar och rådjur in och ut i hagarna, hästarna lyfter inte på ögonbrynen. Några av hästarna har stött på vildsvin t o m i flock på ridturerna och inte reagerat nämnvärt så uppenbarligen är de vana vid det också. Jag däremot ser inte fram emot att möta vildsvin, och så många som det finns nu är det bara en tidsfråga

@traceys vi har rätt mycket vildsvin pga att markägarna jagar och därmed stödfodrar dom.
Väldigt skygga dock så sällan man stöter på dem annat än på håll i dagsljus .. hästarna tittar lite men har inte reagerat mer än så på håll .

Hej förresten :p

Vi ska ha ponnymeeting här. Nu har det börjat anlända små fantastiskt söta ekipage. Jag vill bara hugga av mig en halvmeter, bli av med 20 kg och få rida såna sockertoppar jag med.
Gud så söta och fina en del är!

Jag brukar inte ofta ha nåt sug efter barn men när det kommer en riktigt söt liten ridponny/welsh mountain då känner jag att ett par stycken kan jag ju skaffa att köpa ponnyer till...

@mackan Jag säger inget om att du rider din häst på tygeln i skogen men jag själv skulle aldrig komma på tanken då vi har olika syften med våra uteritter. :) Men som det framställdes här att man vid uteritter NATURLIGTVIS jobbar sin häst på tygeln tycker jag inte alls är givet. Även om jag hade varit dressyrryttare så hade jag nog tagit de flesta av mina uteritter som variation från dressyrridningen och då mer krävt att hästen travar, galopperar och går fram i en friare form.

Alltså jag har inte tolkat någon som alls påstått att man måste det men ok..?
vi tänker/läser olika helt enkelt ?

För mig är det inget konstigt eller "jobbigt" för hästarna att de arbetas varierat även utomhus. Dvs allt från lång tygel, långa sträckor eller rent av hela pass med helt fri skritt på hårt underlag där de får skritta genom kroppen, varvat med pass med klättring, ökade gångarter , och rentav lite bus, varvat med att jag nyttjar naturen att även "arbeta" hästen på marker där det erbjuds med lite "dressyrarbete" .

Jag har aldrig haft problem med ridrelaterade/belastningsskador på någon av mina hästar genom alla år utifrån det tänket :) Inkl de som tävlade mycket :)

@mooi Jag läser ofta härinne, men skriver aldrig, men nu måste jag nästan. Min häst började också hoppa ur hagen, helt oprovocerat. Går i stor gräshage med fri tillgång på hö, kompisar, lugna omgivningar osv. Så plötsligt började hon hoppa ur hagen ut på åkern bredvid, bort från kompisarna och gården. Tilläggas ska att det inte är enda märkliga beteendet hon haft under våren och vi redan hade en utredning igång över vad felet kunde vara. Vi kunde aldrig se att hoppandet hade ett system, hon sprang direkt upp dit och hoppade över, eller så kom man ut och hästen stod på åkern. Vi höjde staketet och första gången blev hon riktigt arg över det och vågade inte hoppa, men sedan klippte hon det också. Tillslut när vi hade dubbla staket (!!) stannade hon inne. I slutändan har det visat sig att hon har förändringar på nacken - vilket jag förstod är detsamma som för Nelli. Lite märkligt sammanträffande!

@mooi Jag läser ofta härinne, men skriver aldrig, men nu måste jag nästan. Min häst började också hoppa ur hagen, helt oprovocerat. Går i stor gräshage med fri tillgång på hö, kompisar, lugna omgivningar osv. Så plötsligt började hon hoppa ur hagen ut på åkern bredvid, bort från kompisarna och gården. Tilläggas ska att det inte är enda märkliga beteendet hon haft under våren och vi redan hade en utredning igång över vad felet kunde vara. Vi kunde aldrig se att hoppandet hade ett system, hon sprang direkt upp dit och hoppade över, eller så kom man ut och hästen stod på åkern. Vi höjde staketet och första gången blev hon riktigt arg över det och vågade inte hoppa, men sedan klippte hon det också. Tillslut när vi hade dubbla staket (!!) stannade hon inne. I slutändan har det visat sig att hon har förändringar på nacken - vilket jag förstod är detsamma som för Nelli. Lite märkligt sammanträffande!

Vi har faktiskt pratat om det, att de här dagarna när hon blir jätteorolig i hagen och tokrusar (händer sällan, men ibland -till synes helt oprovocerat och går ej att lugna om man inte ställer henne i mindre hage) att det på nåt vis skulle vara kopplat till det, att det "nyper till" och gör ont eller på något sätt ger ett obehag som utlöser en sådan stress.
Hon hoppade ju ut i söndags och fick ett sånt där tokryck på måndagen -och började satsa på staketen igen. Fick stå i grusruta under natten och onsdag dag. Helt lugn. Onsdag eftermiddag släppte jag ner henne i gräshagen igen och då var det fortsatt lugnt.

Har fått skriva på tavlan i stallet nu att om man ser henne börja springa, snälla flytta henne till rasthage. Och att hon hoppar faktiskt ut ( :eek: ) så chansa inte på att hon lugnar sig. Och så ser jag till att det finns färdiga höpåsar om det skulle bli aktuellt.

Puh, får magsår av sånt här :p

Vi har faktiskt pratat om det, att de här dagarna när hon blir jätteorolig i hagen och tokrusar (händer sällan, men ibland -till synes helt oprovocerat och går ej att lugna om man inte ställer henne i mindre hage) att det på nåt vis skulle vara kopplat till det, att det "nyper till" och gör ont eller på något sätt ger ett obehag som utlöser en sådan stress.
Hon hoppade ju ut i söndags och fick ett sånt där tokryck på måndagen -och började satsa på staketen igen. Fick stå i grusruta under natten och onsdag dag. Helt lugn. Onsdag eftermiddag släppte jag ner henne i gräshagen igen och då var det fortsatt lugnt.

Har fått skriva på tavlan i stallet nu att om man ser henne börja springa, snälla flytta henne till rasthage. Och att hon hoppar faktiskt ut ( :eek: ) så chansa inte på att hon lugnar sig. Och så ser jag till att det finns färdiga höpåsar om det skulle bli aktuellt.

Det låter ju väldigt troligt att det är så. Jag har hjälpt till med en häst som hade magsår då den kom och vissa dagar var han helt stirrig och ofokuserad, kunde fara iväg och bocka och var väldigt taggad öht, andra dagar lugn. Det hängde ihop med att han kände av magen, några gånger blev det kolik senare samma dag eller dagen efter. Inte så att han visade direkt att det var just magen innan, men blev helt inåtvänd och stirrig. Nu efter behandling har han inte heller visat de symtomen.

Hittar en till häst vi ville titta på i helgen som verkade superfin, i dag fick vi meddelande om att han gått omkull i hagen och var halt. Just our luck! :laugh:

Vad tänker du göra med henne? Lämna tillbaka till säljaren eller döma ut?
Jättetråkigt att det blev såhär, jag tyckte hon var så otroligt fin och hoppades det skulle vara mentalt och inte fysisk.

Hittar en till häst vi ville titta på i helgen som verkade superfin, i dag fick vi meddelande om att han gått omkull i hagen och var halt. Just our luck! :laugh:

Så var det en gång för mig, alla kandidater föll ifrån pga skador eller att de hann bli sålda. Men den som var kvar och frisk var minsann den rätta. :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 070
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 435
Senast: Brynja
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 658
Senast: Badger
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
4 011

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka