Dressyrsnack 17

Jag har ju ridit både halshäst och haft gammal häst. Med gammal var det lätt, där gick jag på humöret och anpassade mig efter hennes divalater. Det var noga med pauser med syresättning och så hade vi våra kvällar med (lätt!) massage innan tävling.

Halshäst är ju nu så där håller jag på att lära mig. Uppenbarligen är skritten en nyckel, skrittar han bra mår halsen ok…
Ja exakt så, med skritten. Den blir väldigt kass när hon har har problem. När jag köpte henne (för snart exakt fem år sedan)så kunde hon inte ens skritta med övertramp. Nu kan hon kliva över med 1 1/2 hov och Det är stort!!

Och jag pausar flera gånger under passen och låter henne sträcka ut halsen. Men den där hästen är ju i stort sett aldrig sur/ovillig (om hon inte har ont men faktiskt knappt då heller utan då brukar hon mest bli styv i munnen).
Och jag brukar behandla henne i stort sett varje vecka...

Ja exakt så, med skritten. Den blir väldigt kass när hon har har problem. När jag köpte henne (för snart exakt fem år sedan)så kunde hon inte ens skritta med övertramp. Nu kan hon kliva över med 1 1/2 hov och Det är stort!!

Och jag pausar flera gånger under passen och låter henne sträcka ut halsen. Men den där hästen är ju i stort sett aldrig sur/ovillig (om hon inte har ont men faktiskt knappt då heller utan då brukar hon mest bli styv i munnen).
Och jag brukar behandla henne i stort sett varje vecka...
Jag ser det på nacknicken och bogfriheten. Om han jobbar genom överlinjen eller fastnar i någon sorts balanserande av kroppen. Det är ganska magiskt vad bra de är på att ge oss de små subtila tecknen, om man lyssnar.

Jag ser det på nacknicken och bogfriheten. Om han jobbar genom överlinjen eller fastnar i någon sorts balanserande av kroppen. Det är ganska magiskt vad bra de är på att ge oss de små subtila tecknen, om man lyssnar.
Håller helt med!! Det är därför jag älskar att jobba med just hästar (mattar/hussar, not so much 🫣).
Och det är därför jag blir så förvirrad nu. Dessutom hittar jag inget tydligt på henne som tyder på 'fel'. Det KAN ju vara så enkelt att hon behöver varmare täcke. 🤣 Även fast hon är en 'varm' häst som känns varm så har hon aldrig haft klippta ben (eller huvud)tidigare. 🤷

Skönt att höra att det strävas åt rätt håll på vissa ställen i alla fall.
Men det kommer väl alltid att finnas 'mossiga gamla motvalls-människor' även om de kommer att få det svårare och svårare att få anhängare... Är vi fler som uppmärksammar det (TACK @Fiorano!!) ju färre kommer de att bli med tiden.
Sitter vi bi så kommer det att ta ett tag men står vi upp och säger NEJ så snabbas förhoppningsvis processen på.

Utöver det så skulle jag önska lite tankar kring följande.
Ffa från er som har/har haft lite äldre hästar. Jag har aldrig tidigare haft en häst över 16 och min fyller ju 17 nästa år.
Jag är ju extremt nojig och inkännande vad gäller henne och sedan hon fick känning från halsen (har en gammal fraktur/löst benfragment)sensommar 2023 så har hon till och från känts liiite udda att rida fram. Såklart ingen hälta utan bara inte helt jämn i mekaniken (känns mest från vänster bog/halsbas). Det värmer ur fort och sen är hon som vanligt.
Men efter att jag klippte benen på henne så känns/ser hon helt knas ut ffa i första galopperna. Efter ett tag är hon som en miljon att rida och finare än nånsin och jag fattar typ ingenting. 😅
En teori är att det tar ett tag för henne att värma upp senor/ligament i benen samt att hon ju börjar bli lite äldre.
För jag tycker verkligen inte att en häst som har ont nånstans borde gå så där bra... Stadig i formen, mjuk i munnen, lösgjord, luftig och lyhörd. Nog för att hon är en fighter men nånstans brukar ju smärtan lysa igenom.
Sen kan jag tillägga att mina tränare inte ser någon som helst avvikelse på hästen...
Tack❤️

Zacke är min första äldre häst, han blir 18 nästa år. Jag är toknoga med värme. Inför ridning så står han med rödljus både framben (knä/kota), bakknäna och hela länden. Det gör skillnad för mjukheten i kroppen. Lindar alla fyra om nätterna och tar långa skrittpass ett par dagar i veckan. Noga med återhämtning både i passen och efter tyngre pass. Ger tillskott där jag pytsat ihop en egen variant av Atletix, gurkmeja och nypon.

Tack❤️

Zacke är min första äldre häst, han blir 18 nästa år. Jag är toknoga med värme. Inför ridning så står han med rödljus både framben (knä/kota), bakknäna och hela länden. Det gör skillnad för mjukheten i kroppen. Lindar alla fyra om nätterna och tar långa skrittpass ett par dagar i veckan. Noga med återhämtning både i passen och efter tyngre pass. Ger tillskott där jag pytsat ihop en egen variant av Atletix, gurkmeja och nypon.

Du har ju skrivit om rödljus förut, vad är funktionen tänkt att vara? Värme så klart, men är det något mer också? Funderar ju på allt möjligt till Barka nu. :)

Du har ju skrivit om rödljus förut, vad är funktionen tänkt att vara? Värme så klart, men är det något mer också? Funderar ju på allt möjligt till Barka nu. :)
Nu är det relativt svag evidens på rödljus. Men jag upplever att värmen går ner mer i vävnaden och stannar kvar mer än om en bara värmer med tex vetekudde. Det sägs vara läkande och i viss mån smärtstillande. Jag tycker det varit toppen för min egen nacke och tycker jag märkt skillnad på hästarna. Det kan dock vara placeboeffekt-åh andra sidan är det också en effekt, så då gör det ändå nånting 😁. Ffa är det enkelt att använda och bara det gör ATT en använder det och inget blir sämre.

Vad hade ni gjort?

Jag har ju ständigt lite hjälp med E's skadade bakben och det behövs och hjälper såklart. Men nu tyckte den ena att jag skulle åka in och behandla hasleden eftersom hon har en galla där, vilket hon har haft sedan skadan.

Hästen är inte halt, inte varm, inte påverkad på så sätt. Sätter inte under sig lika mkt med de benet, antingen pga de stramar i ärret eller pga att hon alltid varit svagare i den sidan. Svårt att säga. Men hästen är fin och är alltid positiv i arbete.

Ska man åka in och be dem behandla bara för att behandla? Jag är övertygad om att hästen inte kommer va halt vid ngt slags böjprov. Hon är kollad på hemma plan av veterinär så hon är "frisk" Men tydligt att blodcirkulationen är sämre i benet samt en tydlig hasgalla.

Vad tkr ni?

Vad hade ni gjort?

Jag har ju ständigt lite hjälp med E's skadade bakben och det behövs och hjälper såklart. Men nu tyckte den ena att jag skulle åka in och behandla hasleden eftersom hon har en galla där, vilket hon har haft sedan skadan.

Hästen är inte halt, inte varm, inte påverkad på så sätt. Sätter inte under sig lika mkt med de benet, antingen pga de stramar i ärret eller pga att hon alltid varit svagare i den sidan. Svårt att säga. Men hästen är fin och är alltid positiv i arbete.

Ska man åka in och be dem behandla bara för att behandla? Jag är övertygad om att hästen inte kommer va halt vid ngt slags böjprov. Hon är kollad på hemma plan av veterinär så hon är "frisk" Men tydligt att blodcirkulationen är sämre i benet samt en tydlig hasgalla.

Vad tkr ni?

Hade inte velat spruta bara "för att". Men är häst röntgad i samband med skadan? Tänker om gallan är en reaktion på att nånting hände i leden när hon skadade sig. Det hade jag nog velat veta, för hasledsgallor är inte jätteroliga. De är rätt ofta tecken på att nåt är knas och det är ju tre glidleder som kan vara påverkade i olika grad.

Hade inte velat spruta bara "för att". Men är häst röntgad i samband med skadan? Tänker om gallan är en reaktion på att nånting hände i leden när hon skadade sig. Det hade jag nog velat veta, för hasledsgallor är inte jätteroliga. De är rätt ofta tecken på att nåt är knas och det är ju tre glidleder som kan vara påverkade i olika grad.

Nej hästen är inte röntagd alls, det kan jag absolut tänka mig att göra. Men jag är inte heller super sugen på att spruta leden bara för att 🙄

Vad hade ni gjort?

Vad tkr ni?
Jag hade inte behandlat bara för att det finns en galla. Men om det är något som uppkommit efter skadan så kanske göra en check med röntgen/ultraljud?

@MattiZ En galla efter en skada hade inte oroat mig (Mirre har det där han stukade sig för två år sen och han är kollad tre gånger utan reaktion sen dess och UL-friskförklarad).

Men om det är någon annan anledning till att du funderar, något som ändrat sig eller är ojämnt mellan de två sidorna t.ex. kan du ju kolla upp.

Jag har några kompisar som kollat sina äldre hästar och röntgat hemma och inte sett ngt alls. Men jag kan sätta rätt mkt på att om de skulle kolla med UL så hade hästarna behövt både det ena och det andra som hjälp för ett leva ett bra liv (dessa hästar är äldre).

Vad hade ni gjort?

Vad tkr ni?
Varför skulle man behandla 'bara för att'? Man behandlar ju för att det finns något 'fel' och det behöver hon ju inte ha bara för att hon har en galla. 🤔
Men. Om hon går kort med det bakbenet så finns det ju något som stör och du vet egentligen inte vad.
Så om du känner att du har lite pengar över, varför inte åka in och kolla upp det?

Varför skulle man behandla 'bara för att'? Man behandlar ju för att det finns något 'fel' och det behöver hon ju inte ha bara för att hon har en galla. 🤔
Men. Om hon går kort med det bakbenet så finns det ju något som stör och du vet egentligen inte vad.
Så om du känner att du har lite pengar över, varför inte åka in och kolla upp det?

De var lite så hon uttryckte sig, att hon har så super tydlig, större galla där så det skulle behövas.

Pengar över har väl ingen 😁 men jag kan ju planera in det och lägga upp en plan för det.. Men fick lite panik känslor när jag fick de här till mig.

Jag kollar henne ändå varje år innan tävlingssäsongen börjar. Brukar kolla i Februari/mars. Så antingen väntar jag tills dess eller så lägger jag in de tidigare.

@MattiZ En galla efter en skada hade inte oroat mig (Mirre har det där han stukade sig för två år sen och han är kollad tre gånger utan reaktion sen dess och UL-friskförklarad).

Men om det är någon annan anledning till att du funderar, något som ändrat sig eller är ojämnt mellan de två sidorna t.ex. kan du ju kolla upp.

Jag har några kompisar som kollat sina äldre hästar och röntgat hemma och inte sett ngt alls. Men jag kan sätta rätt mkt på att om de skulle kolla med UL så hade hästarna behövt både det ena och det andra som hjälp för ett leva ett bra liv (dessa hästar är äldre).

Svårt bara när hästen alltid varit svag i den sidan som hon skadat bakbenet nu. Alltså helt liksidig blir dem väl inte??

Jag upplever att hästen är jämnare, starkare och finare än någonsin i ridningen. Upplever inte att hon fått någon slags begränsning med rörligheten i leden utan de lite lite kortare steget som hon gör, som knappt syns, alltså jag kan inte se det. De har alltid varit där, om än mkt tydligare förr i tiden och har försvunnit mer och mer.

Så det upplever inte jag tillhör själva Gallan

Men ja jag ska absolut göra en röntgen och ultraljuds koll på leden för att bli trygg. De låter vettigt!

Svårt bara när hästen alltid varit svag i den sidan som hon skadat bakbenet nu. Alltså helt liksidig blir dem väl inte??

Jag upplever att hästen är jämnare, starkare och finare än någonsin i ridningen. Upplever inte att hon fått någon slags begränsning med rörligheten i leden utan de lite lite kortare steget som hon gör, som knappt syns, alltså jag kan inte se det. De har alltid varit där, om än mkt tydligare förr i tiden och har försvunnit mer och mer.

Så det upplever inte jag tillhör själva Gallan

Men ja jag ska absolut göra en röntgen och ultraljuds koll på leden för att bli trygg. De låter vettigt!
Hur känns gallan? Mjuk eller hård?

Ja, då kan man väl ev ha mer ”wiggle-room” och se huruvida det blir bättre/sämre av träning och tid. Särskilt som vet har kikat på hästen och sagt att den inte är halt/inte har ont.
Är den hård är det mer alarmerande.

Ja, jag har tänkt så också.

Men blir ändå nojjig så får väl se över när en trip till kliniken skulle kunna passa 🙌 skadar inte direkt att kolla upp det en extra gång.

Ja, jag har tänkt så också.

Men blir ändå nojjig så får väl se över när en trip till kliniken skulle kunna passa 🙌 skadar inte direkt att kolla upp det en extra gång.
Om allt känns bra i övrigt vore det ju inte orimligt att vänta tills du ändå ska kolla henne. Kanske tidigarelägga något om du är orolig😊

Skönt att höra att det strävas åt rätt håll på vissa ställen i alla fall.
Men det kommer väl alltid att finnas 'mossiga gamla motvalls-människor' även om de kommer att få det svårare och svårare att få anhängare... Är vi fler som uppmärksammar det (TACK @Fiorano!!) ju färre kommer de att bli med tiden.
Sitter vi bi så kommer det att ta ett tag men står vi upp och säger NEJ så snabbas förhoppningsvis processen på.

Utöver det så skulle jag önska lite tankar kring följande.
Ffa från er som har/har haft lite äldre hästar. Jag har aldrig tidigare haft en häst över 16 och min fyller ju 17 nästa år.
Jag är ju extremt nojig och inkännande vad gäller henne och sedan hon fick känning från halsen (har en gammal fraktur/löst benfragment)sensommar 2023 så har hon till och från känts liiite udda att rida fram. Såklart ingen hälta utan bara inte helt jämn i mekaniken (känns mest från vänster bog/halsbas). Det värmer ur fort och sen är hon som vanligt.
Men efter att jag klippte benen på henne så känns/ser hon helt knas ut ffa i första galopperna. Efter ett tag är hon som en miljon att rida och finare än nånsin och jag fattar typ ingenting. 😅
En teori är att det tar ett tag för henne att värma upp senor/ligament i benen samt att hon ju börjar bli lite äldre.
För jag tycker verkligen inte att en häst som har ont nånstans borde gå så där bra... Stadig i formen, mjuk i munnen, lösgjord, luftig och lyhörd. Nog för att hon är en fighter men nånstans brukar ju smärtan lysa igenom.
Sen kan jag tillägga att mina tränare inte ser någon som helst avvikelse på hästen...
Jag helklippte min ponny rätt många år IOM att han satte päls så han svettades av att stå i boxen. Men när han närmade sig 25-26 typ så frös han utan benhår. Han var lika rörlig, villig och kry. Men jag slutade klippa benen. Han hade inte uppvisat några problem med det som yngre.

Nuvarande häst är 18 i år. Han har ett bakknä som är ”för öppet” i skelettet, medfött. Han är också överrörlig och har lite glappa ledband båda bakknån. Sen är både jag, tränare, kiro och vet rätt säkra på lite jox i halsen lågt och en eller ev två punkter i rygg/länd.
Han funkar kanon när han tränas korrekt. Då märks inget av det.
Men som nu tex har han stått 2,5 mån typ pga att jag varit dålig. Då blir han något litet oliksidig bak i vissa rörelser. Men framför allt så rasar halsen ihop. Inte så pass att de första ser det/känner det. Men det krävs rätt riktat jobb för att komma igenom helt. Och för mig är de bitarna oerhört viktiga om man vill få behålla dem så länge som möjligt i gott skick.
Jag är jättenoga med att jobba lösgjordhet, balans och skyffla vikten bakåt. Och lyfta halsbasen och ut med hals ur manke.
Min får också lite tillskott för muskler och leder. Lederna mer i förebyggande syfte. Och nu ska jag väl starta upp honom ett tag tills nästa operation och så får jag se hur jag mår av behandlingen. Om jag orkar jobba honom. Oavsett om han ska igång eller får vila så är ledpreparat bra.
Nu är ju inte 16 eller 18 så att de måste vara nedsatta fysiskt än. Men generellt är det väl bra att jobba ofta och kortare pass/mindre mjölksyrejobb etc.
Jag jobbar en del för hand. Tycker jag är kanon för att kunna inverka mest och jobba igenom effektivare i många fall.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
616
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
816
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 476
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
12 968
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar