Dressyrsnack 17

Mycket oklart. Just nu har ett tillfälligt parti med mindre balar köpts in och dessa är inte analyserade. Socker har dock inte varit ett problem tidigare, men ja. Även jag har tänkt den tanken
Min är oxå en sådan där som blir helt galen av för mycket socker, en vän har en som blir tossig av för mycket kalium. Jag tänker att även om socker etc inte varit ett problem förut, kanske det i kombination med flytt blivit för mycket? Hur mycket är det kvar av balarna, tänker att det kan ju vara värt att se om det lugnar sig när silaget byts.🤔

Min är oxå en sådan där som blir helt galen av för mycket socker, en vän har en som blir tossig av för mycket kalium. Jag tänker att även om socker etc inte varit ett problem förut, kanske det i kombination med flytt blivit för mycket? Hur mycket är det kvar av balarna, tänker att det kan ju vara värt att se om det lugnar sig när silaget byts.🤔

Det är nog 4st kvar så verkligen inte många

Funderar också på detta. Planen är flytt (så småningom) men inte genomförbart just nu. Får se om jag kan, nu när jag har mer tid, hitta ett stall som faller herrn i smaken :meh:
Hyfsat nytt för honom, men vid det här laget borde det finnas tendens att lugna sig, tycker man ju. Vänta inte för länge om det inte bättrar sig! Och tappa inte tron till dig själv!

Jag hade ett sto för många år sedan som jag ägt i 6 år när jag flyttade till annan stad pga färdig med utbildning. Hon trivdes inte alls på nya stället, och jag minns att jag tänkte att det var så underligt att jag inte märkt på dessa 6 år, där jag tävlat i fälttävlan några säsonger, att hon var så nervös. Efter något halvår var det dags för bete. Jag lastade mitt nervösa vrak till häst, körde 12 mil till gamla orten där betet fanns, och lastade ur min vanliga, harmoniska häst. Då förstod jag att det var stallet som inte funkade. Hon fick gå kvar länge på betet det året, och hämtades hem först när jag hittat ett annat stall.

Ägarna till stallet jag lämnade tyckte att min häst skulle ha diverse örtpreparat, homeopatmediciner osv. De föreslog djurkommunikation på distans och hade alla möjliga förslag på lösning, men de hade ju bara sett den konstiga sidan av henne. Om det var hästarna på gården, ägarna eller bara själva gården hästen inte trivdes med vet jag inte. Bara att hon blev normal på två timmar när hon kom därifrån.

• Gilla
Reactions: Elo
Flyttade i första halvan av augusti, så tycker att han borde börjat landa. Det tog ca 3v för honom att landa förra gången han flyttade (när jag tog hem honom).

Precis. Första två veckorna var han som vanligt, om än lite brötigare (vilket jag kände igen från flytten när jag skaffade honom). Sen har det liksom varit lika illa sen dess. Inte sett någon förändring alls när det tex kommer till väder eller fällning.

Min irländare reagerade oxå väldigt mkt när jag flyttade. Så mkt att jag var beredd att flytta tillbaka 🙄 Han har ju lite sadeltvångstendenser oxå när han blev spänd så inget kul alls. Det ger sig till slut. Tog typ 6 månader för honom att bli "normal".

Ja då har han ju verkligen haft tid att landa. Så himla jobbigt. En del hästar trivs ju inte med sånt de ”borde” trivas med. Något som stressar honom på nya stället?

För öppet kanske? Bör inte vara så mkt skog där du står och det kan ju vara stressande att se så långt ögat når.
Eller bytte du stall? Det var väl runt Eslöv?

Meen det skulle ju vara till @Elo

Misstänkte att det är ST det handlar om😅. Har gått med hen på utprovningar för ett antal år sedan och hen kan egentligen sin grej. Men sen har det varit extremt struligt med vissa kunder där de inte fått beställda sadlar, det har varit fel och helknasigt. En här väntade i 1 ÅR på sin helt vanliga CC🙄. Hen älskar Pasubion och har sålt tre stycken till ryttare här i klubben. Åtminstone två av dom passar hästarna riktigt bra och en av dom passar ryttaren 🙈.
Det är ju i mitt område personen huserar i och jag har också haft med personen att göra. Inget att rekommendera.

För öppet kanske? Bör inte vara så mkt skog där du står och det kan ju vara stressande att se så långt ögat når.
Eller bytte du stall? Det var väl runt Eslöv?

Meen det skulle ju vara till @Elo

Här är det träd runt hela gårdens yttre gräns samt en del träd längst åkerkanterna, så inte särskilt mycket mer öppet än därifrån vi kom. Inte heller mer blåsigt (iaf inte än).

Lilla Maja är genomgången av et idag och det fanns en del att jobba med. De som tror att en häst är helt oförstörd av att bara gå i hage och lite skogsturer i livet är lite fel ute. Verkar som att hon vurpat nån gång i yngre dagar och sen gått på den snedheten i några år. Så skönt med bra hästägare (som dessutom var med) och som förstår att häst måste vara rätt i kroppen för att kunna tillgodogöra sig utbildningen. Är väldigt tacksam för det!

Zacke blev också kollad och han är jämn, mjuk och i fint skick🤩!

Jag rider extremt lite just nu. Snälla T som alltid varit schysst och enkel har blivit ett spänt monster sen flytten. Alla pass (oavsett ridning eller annan form av motion) börjar med en häst som är mer eller mindre okontaktbar, kastar sig och går och sprätter med benen med hög och knäckt nacke.

Jag var och kollade honom men han dansade igenom vetcheck ua.

Visst är saker annorlunda här, han får mer tid i hage, han rids ut mer och i högre hastighet. Samt att han för första gången sen jag köpte honom har några extrakilon. Saknar dock ridhus på det här stället. Annars är det inte mycket skillnad.

Och jag är så frustrerad och det är liksom inte kul längre och jag vill bara sälja honom. Att alltid sitta på det spända och bara 1 av 5 pass når avslappning är... tärande. Emellanåt blänker den där snälla fina hästen jag haft de senaste tre åren igenom och jag tänker att nu slappnar han av, men nej, då blir staketet farligt igen. Eller en sten. Igår blev han så rädd för en grushög att han nästan la sig ner, han bara segnade ner mot marken.

(Vet inte riktigt vad jag egentligen vill med det här inlägget förutom att få skriva av mig?)

Blir han värre av att inte motioneras? Svår i vardags-hantering? Om inte skulle jag helt enkelt låta honom stå ett tag (veckor, månader beroende på individ) och bara umgås tills hästen visar att den börja komma i balans.

Hästar kan hantera olika flyttar på olika sätt, ibland fungerar det inte alls oavsett vad men det kan också vara så att det bara kräver tid innan det känns tryggt och som ”hemma”. Det kan göra skillnad att bara låta hästen processa vad det nu är som stör i lugn och ro, bara vara på gården en period. Det funkar såklart inte alltid och för alla hästar men det kan vara värt ett försök. Skulle också som @skiesabove börja ge örttillskott.

Hoppas det löser sig för er snart, är ju skitjobbigt när det blir sådär.

Mirre har känts lite matt och inte riktigt tryckt på i galoppen på sistone så jag har bokat en veterinärtid på torsdag för att checka att allt är ok. Han är inte halt men det är lika bra att göra när känslan börjar gnaga i mig. I veckan fick han dessutom ett bett på ryggen så han har vilat två dagar och gick två lugna pass innan dess.

idag frågade två av tjejerna i stallet fall jag skulle med ut. De hade två unghästar med sig och Mirre är alltid bästa läromästaren som håller ordning på ledet. MEN inte idag. Först såg de andra en älg, och lilla Mirre blev jättespänd. Jag bestämde mig för att inte göra ngn grej av spänningen och försökte rida vidare på halvlånga tyglar och med ett lugn i mig. Det tog väl inte många meter innan en hare hoppade upp precis vid våra fötter och Mirre vände så kvickt så jag gjorde en kullerbytta av. Första avsittningen på fyra år. Men tack vare min Komperdell-väst så har jag faktiskt inte ont någonstans.

Sen försökte han springa hem men eftersom mina stallkompisar var sadelfasta idag så stannade deras hästar, och då när jag sa (halvskrek) PTRROOOO så stannade han faktiskt. Det är anledningen till att jag aldrig använder det till något annat än just halt.

Vi ska i alla fall rida en kort liten sitsträning på söndag för en Rider in Balance-utbildad tränare. Det ska bli jättekul! Först ska hon kolla avsuttet och sen ska jag rida 30 min. Jag har ju varit intresserad av "konceptet" i några år nu, men det blir den första träningen med någon som är utbildad.

Mirre har känts lite matt och inte riktigt tryckt på i galoppen på sistone så jag har bokat en veterinärtid på torsdag för att checka att allt är ok. Han är inte halt men det är lika bra att göra när känslan börjar gnaga i mig. I veckan fick han dessutom ett bett på ryggen så han har vilat två dagar och gick två lugna pass innan dess.

idag frågade två av tjejerna i stallet fall jag skulle med ut. De hade två unghästar med sig och Mirre är alltid bästa läromästaren som håller ordning på ledet. MEN inte idag. Först såg de andra en älg, och lilla Mirre blev jättespänd. Jag bestämde mig för att inte göra ngn grej av spänningen och försökte rida vidare på halvlånga tyglar och med ett lugn i mig. Det tog väl inte många meter innan en hare hoppade upp precis vid våra fötter och Mirre vände så kvickt så jag gjorde en kullerbytta av. Första avsittningen på fyra år. Men tack vare min Komperdell-väst så har jag faktiskt inte ont någonstans.

Sen försökte han springa hem men eftersom mina stallkompisar var sadelfasta idag så stannade deras hästar, och då när jag sa (halvskrek) PTRROOOO så stannade han faktiskt. Det är anledningen till att jag aldrig använder det till något annat än just halt.

Vi ska i alla fall rida en kort liten sitsträning på söndag för en Rider in Balance-utbildad tränare. Det ska bli jättekul! Först ska hon kolla avsuttet och sen ska jag rida 30 min. Jag har ju varit intresserad av "konceptet" i några år nu, men det blir den första träningen med någon som är utbildad.
Oh, det får du berätta Allt om sen! Alltså RiB-träningen! 😁

(Ofrivilliga avsittningen har vi ju lite 'redan avhandlat'.)

Fint ridpass idag på fyraåringen! Hon har haft en period med lite tjafsig mun, men det har ändrats lite olika varje pass. Tänderna är precis kollade men hon har utvecklats snabbt och mycket har ändrats på kort tid, kanske det. Idag var det nästan helt bra iallafall och ho kändes kanon. Funderar på en pay and ride i mitten av november om jag får rida lätt.. Så kommer Pia F till en klubb ganska nära så funderar om vi ska vara med där också… Ja vi får se. Tänkte försöka spara pengar innan fölungen kommer hem 🤣

Fint ridpass idag på fyraåringen! Hon har haft en period med lite tjafsig mun, men det har ändrats lite olika varje pass. Tänderna är precis kollade men hon har utvecklats snabbt och mycket har ändrats på kort tid, kanske det. Idag var det nästan helt bra iallafall och ho kändes kanon. Funderar på en pay and ride i mitten av november om jag får rida lätt.. Så kommer Pia F till en klubb ganska nära så funderar om vi ska vara med där också… Ja vi får se. Tänkte försöka spara pengar innan fölungen kommer hem 🤣
Jag har tränat för henne för rätt många år sen och tyckte hon var bra. :)

Jag har tränat för henne för rätt många år sen och tyckte hon var bra. :)
Jag var med en gång i vintras med haflingern och fick bra hjälp! Tror vi ska åka! 👍🏻

Har varit så bortskämd. Hade Fredrik B här varannan vecka i flera år.
Och haft väldigt god hjälp av en kompis i typ 15 år men nu sist blev vi väldigt oense och det kändes inte alls bra. Måste lösa det🙈

Vintertid (vägrar kalla det normaltid ;) ) och efter en härlig oktober med varma temperaturer och bra möjligheter att rida känns det verkligen som om vinterträningen är på gång (på mina breddgrader, Västernorrland).

Alltid gruvsamt så här års, man vet liksom att det är sex månader kvar och långt från att kunna räkna ned 😅 men i år hoppas jag på att vara skadefri och att vintern blir hyfsad så det går att hålla igång träningen hela vintern ✊

Vintertid (vägrar kalla det normaltid ;) ) och efter en härlig oktober med varma temperaturer och bra möjligheter att rida känns det verkligen som om vinterträningen är på gång (på mina breddgrader, Västernorrland).

Alltid gruvsamt så här års, man vet liksom att det är sex månader kvar och långt från att kunna räkna ned 😅 men i år hoppas jag på att vara skadefri och att vintern blir hyfsad så det går att hålla igång träningen hela vintern ✊
Här i Mälardalen brukar jag finna hopp i februari, när det ändå börjar bli märkbart ljusare. Fyra månader känns ruskigt mycket bättre än sex. 😅

Vi tränade för FB igår. Det var Väldigt länge sedan sist. Hästen var sjukt fin och vi jobbade nästan enbart på samling i galopp. Jag trodde inte att min häst kunde gå så som hon gjorde!!! Och för att inte tala om hur magisk traven var efter det! Så kul!!
Så nu vet jag mer hur jag ska jobba vidare under vintern.
Men såklart är jag som vanligt nojig över det mesta och har svårt att njuta rakt igenom men jag försöker. Men efter alla knepigheter som varit så blir man ju hyfsat hippokondrisk...

Jag har bestämt mig för att klippa benen på henne i år. Ska bli spännande att se om det dyker upp något knas iom att jag aldrig gjort det tidigare.
Hon får ju 'exem' om jag klipper för nära nedre mankam och svansrot.
Så det är med skräckblandad förtjusning beslutet tagits kan jag ju säga...

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
566
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
783
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
11 681
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 098
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar