Dressyrsnack 17

Hmm är jätte fundersam, har bokat en sadelutprovare som ska komma nästa helg men har nu blivit varnad för vederbörande. Inte riktigt samma situation dock eftersom sadelutprovaren ska lämna sadeln till sadelmakare som ska göra en helomstoppning och inte sälja någon sadel till mig vilket hen gjort till den som varnade. Sadelmakaren har väldigt gott rykte vad jag kan se. Men blir ju jätte osäker om Sadelutprovaren är oseriös. Hur skulle ni göra?

Hmm är jätte fundersam, har bokat en sadelutprovare som ska komma nästa helg men har nu blivit varnad för vederbörande. Inte riktigt samma situation dock eftersom sadelutprovaren ska lämna sadeln till sadelmakare som ska göra en helomstoppning och inte sälja någon sadel till mig vilket hen gjort till den som varnade. Sadelmakaren har väldigt gott rykte vad jag kan se. Men blir ju jätte osäker om Sadelutprovaren är oseriös. Hur skulle ni göra?
Med tanke på din egen kunskap och hur känslig din häst är så tvivlar jag starkt på att en dålig utprovare kommer kunna kränga fel sadel till er. Om det är märke/modeller som du annars inte kan prova så kör på!

Med tanke på din egen kunskap och hur känslig din häst är så tvivlar jag starkt på att en dålig utprovare kommer kunna kränga fel sadel till er. Om det är märke/modeller som du annars inte kan prova så kör på!
Nej någon sadel kommer jag inte köpa, tar bara ut sadelutprovaren som mellanhand till sadelmakaren som bor väldigt långt borta. Sadelutprovaren åker över hela Sverige men sadelmakaren är stationerad i Malmö. Jag har ju provat nästan alla sadelmakare i mitt område men dom fixar ju tyvärr inte min häst.
Jag tror han är den mest hatade hästen av alla när det kommer till sadelmakare och sadelutprovare.. En sadelmakare jag ringde skyllde på mig när jag berättade att vi hade problem att hitta sadelmakare, hen menade att jag inte blir nöjd?? Jag sa jag är nöjd bara min häst vill gå framåt och inte tvärnitar och försöker bita mig i fötterna..
Senaste gången så gick han ju framåt trots att sadeln rörde på sig lite mycket efter senaste stoppningen och då fick vi straffet att han istället fick ont i ryggen efter ett tag. Blir så less faktiskt på alla sk proffs och skulle helst vilja lära mig att stoppa min sadel själv men kan inte gå en treårig utbildning bara för det.😔

Nej någon sadel kommer jag inte köpa, tar bara ut sadelutprovaren som mellanhand till sadelmakaren som bor väldigt långt borta. Sadelutprovaren åker över hela Sverige men sadelmakaren är stationerad i Malmö. Jag har ju provat nästan alla sadelmakare i mitt område men dom fixar ju tyvärr inte min häst.
Jag tror han är den mest hatade hästen av alla när det kommer till sadelmakare och sadelutprovare.. En sadelmakare jag ringde skyllde på mig när jag berättade att vi hade problem att hitta sadelmakare, hen menade att jag inte blir nöjd?? Jag sa jag är nöjd bara min häst vill gå framåt och inte tvärnitar och försöker bita mig i fötterna..
Senaste gången så gick han ju framåt trots att sadeln rörde på sig lite mycket efter senaste stoppningen och då fick vi straffet att han istället fick ont i ryggen efter ett tag. Blir så less faktiskt på alla sk proffs och skulle helst vilja lära mig att stoppa min sadel själv men kan inte gå en treårig utbildning bara för det.😔

Jag läste den tråden. Men hur ska hon kunna lura dig? 😅

Jag rider extremt lite just nu. Snälla T som alltid varit schysst och enkel har blivit ett spänt monster sen flytten. Alla pass (oavsett ridning eller annan form av motion) börjar med en häst som är mer eller mindre okontaktbar, kastar sig och går och sprätter med benen med hög och knäckt nacke.

Jag var och kollade honom men han dansade igenom vetcheck ua.

Visst är saker annorlunda här, han får mer tid i hage, han rids ut mer och i högre hastighet. Samt att han för första gången sen jag köpte honom har några extrakilon. Saknar dock ridhus på det här stället. Annars är det inte mycket skillnad.

Och jag är så frustrerad och det är liksom inte kul längre och jag vill bara sälja honom. Att alltid sitta på det spända och bara 1 av 5 pass når avslappning är... tärande. Emellanåt blänker den där snälla fina hästen jag haft de senaste tre åren igenom och jag tänker att nu slappnar han av, men nej, då blir staketet farligt igen. Eller en sten. Igår blev han så rädd för en grushög att han nästan la sig ner, han bara segnade ner mot marken.

(Vet inte riktigt vad jag egentligen vill med det här inlägget förutom att få skriva av mig?)

Misstänkte att det är ST det handlar om😅. Har gått med hen på utprovningar för ett antal år sedan och hen kan egentligen sin grej. Men sen har det varit extremt struligt med vissa kunder där de inte fått beställda sadlar, det har varit fel och helknasigt. En här väntade i 1 ÅR på sin helt vanliga CC🙄. Hen älskar Pasubion och har sålt tre stycken till ryttare här i klubben. Åtminstone två av dom passar hästarna riktigt bra och en av dom passar ryttaren 🙈.

Jag rider extremt lite just nu. Snälla T som alltid varit schysst och enkel har blivit ett spänt monster sen flytten. Alla pass (oavsett ridning eller annan form av motion) börjar med en häst som är mer eller mindre okontaktbar, kastar sig och går och sprätter med benen med hög och knäckt nacke.

Visst är saker annorlunda här, han får mer tid i hage, han rids ut mer och i högre hastighet. Samt att han för första gången sen jag köpte honom har några extrakilon. Saknar dock ridhus på det här stället. Annars är det inte mycket skillnad.

Och jag är så frustrerad och det är liksom inte kul längre och jag vill bara sälja honom. Att alltid sitta på det spända och bara 1 av 5 pass når avslappning är... tärande. Emellanåt blänker den där snälla fina hästen jag haft de senaste tre åren igenom och jag tänker att nu slappnar han av, men nej, då blir staketet farligt igen. Eller en sten. Igår blev han så rädd för en grushög att han nästan la sig ner, han bara segnade ner mot marken.

(Vet inte riktigt vad jag egentligen vill med det här inlägget förutom att få skriva av mig?)
Jobbigt! Hur länge sedan var det han flyttade?

Jag hade en halvblodskorsning som kunde bli "lite väl mycket" vid förändringar, inklusive säsongsbyten, nya hagkompisar, etc.

Jag gav han lugnande örter och det funkade, tog udden av det. Han hade fortfarande massa energi att bränna men det var liksom bara att ta det, med örterna kunde han åtminstone ha fokus på mig. Jag är inte så stort fan av St. Hippolyts "häxblandningar" vanligtvis men deras lugnande örtpellets (Anti-Stress) funkade bäst. Säkert jättekarens på den dock, innehåller valeriana och johannesört.

Örter (valeriana, pepparmynta, passionsblomma, lavendel, meliss, taigarot (sibirisk ginseng), johannesört, mariatistelfrön, rosmarin, hagtorn, gurkmeja) 40 %, magnesiumfumarat/-oxid, lättkrossade oljefrön (linfrön, solros), sojaflingor hydrotermiskt förbehandlade*, majsgroddar, havsalgkalk, kallpressade oljor (linfrön, solros), äppelsirap, humle, kornflingor (mjölksyrafermenterade), fruktfibrer (äpplen, druvor), salt, ättika, dikalciumfosfat

*tysk soja, lokalt odlad exklusivt för St. Hippolyt

Vad jobbigt för er :( det låter ju annars som att förutsättningarna skulle främja en mer ”rastad” och lugnare häst. Har det varit såhär hela tiden sen flytten eller blivit mer nu när det närmar sig vintern?

Jobbigt! Hur länge sedan var det han flyttade?

Flyttade i första halvan av augusti, så tycker att han borde börjat landa. Det tog ca 3v för honom att landa förra gången han flyttade (när jag tog hem honom).

Vad jobbigt för er :( det låter ju annars som att förutsättningarna skulle främja en mer ”rastad” och lugnare häst. Har det varit såhär hela tiden sen flytten eller blivit mer nu när det närmar sig vintern?

Precis. Första två veckorna var han som vanligt, om än lite brötigare (vilket jag kände igen från flytten när jag skaffade honom). Sen har det liksom varit lika illa sen dess. Inte sett någon förändring alls när det tex kommer till väder eller fällning.

Flyttade i första halvan av augusti, så tycker att han borde börjat landa. Det tog ca 3v för honom att landa förra gången han flyttade (när jag tog hem honom).

Precis. Första två veckorna var han som vanligt, om än lite brötigare (vilket jag kände igen från flytten när jag skaffade honom). Sen har det liksom varit lika illa sen dess. Inte sett någon förändring alls när det tex kommer till väder eller fällning.
Ja då har han ju verkligen haft tid att landa. Så himla jobbigt. En del hästar trivs ju inte med sånt de ”borde” trivas med. Något som stressar honom på nya stället?

Min förra var ju helt galen om det var mycket socker i höt. Det var så oerhört skört. Över 15 % så fick man hantera honom på egen risk. Hur har ni med socker i grovfodret?

Min förra var ju helt galen om det var mycket socker i höt. Det var så oerhört skört. Över 15 % så fick man hantera honom på egen risk. Hur har ni med socker i grovfodret?

Mycket oklart. Just nu har ett tillfälligt parti med mindre balar köpts in och dessa är inte analyserade. Socker har dock inte varit ett problem tidigare, men ja. Även jag har tänkt den tanken

Hade en känslig valack en period och som unghäst flyttade vi till ett stall där han verkligen vantrivdes av ngn anledning. Listade aldrig ut varför faktiskt. Stod där Augusti-November den perioden och sen flyttade jag honom. Han blev normal igen ganska fort efter flytt. Unghäst men inte farlig att hantera längre.

På äldre dagar(10år) var han så flyttvan tillsammans med mig att han knappt blinkade när man bytte stall, alltid glad och på hugget på nya ställen. Så han blev riktigt lugn med den biten tillslut 🙌

Tråkigt att se unghästar som pressas för mycket och tappar framåtbjudningen 😕

Jag är verkligen ingen expert på hästar men unghästar är något jag verkligen älskar att hålla på med. Och att hela tiden då behålla glädjen o framåtbjudningen.

Nu tittar en kompis på häst att köpa och jag vet inte varför jag trott att hästar i den ”högre” prisklassen skulle va mer ordning runt? Men här har vi 3 åringar som rids helt… fel.
I ridhus o ryttaren smackar OAVBRUTET! ( ingen överdrift, finns film o de är hela hela tiden) De såg visst ut som frågetecken när de frågades om hur hästen va att rida ute..

Hade en känslig valack en period och som unghäst flyttade vi till ett stall där han verkligen vantrivdes av ngn anledning. Listade aldrig ut varför faktiskt. Stod där Augusti-November den perioden och sen flyttade jag honom. Han blev normal igen ganska fort efter flytt. Unghäst men inte farlig att hantera längre.

På äldre dagar(10år) var han så flyttvan tillsammans med mig att han knappt blinkade när man bytte stall, alltid glad och på hugget på nya ställen. Så han blev riktigt lugn med den biten tillslut 🙌

Funderar också på detta. Planen är flytt (så småningom) men inte genomförbart just nu. Får se om jag kan, nu när jag har mer tid, hitta ett stall som faller herrn i smaken :meh:

Funderar också på detta. Planen är flytt (så småningom) men inte genomförbart just nu. Får se om jag kan, nu när jag har mer tid, hitta ett stall som faller herrn i smaken :meh:
Min häst var heeelt kocko när hon flyttade till mig. I typ ett halvår. 😅 Men tack och lov gick hon att rida i ridhuset.

Nu har jag haft henne i snart fem år och hon beter sig för det mesta som en bombsäker tanthäst. Men! Nu har vi ett parti hösilage med mer socker än vanligt och hon är mycket nipprigare för ALLT nu. Det är lite jobbigt att rida ut (tack och lov är jag inte rädd längre)men i dressyren/hoppningen så är hon riktigt i gasen vilket är positivt för oss.

Det jag ville säga är att både MJ och socker kan påverka.
Eller ffa fodret!!

Jag hoppas du får 'tillbaka' din häst snart!!

Åb för att kolla bakknän och ländrygg idag. Hö bakknä bra men fortfarande något förtjockad ledkapsel vä bak. Behandlades med PRP. Jag har inte så bra koll på sån plasmabehandling men veterinären sa att man då inte behöver vila dem efter behandling på samma sätt som om man sprutar in kortison. Vila några dagar och sedan fortsätta igångsättningen :up:

Hon blev av ngn anledning stressad i transporten. Stod still som vanligt men var helt blöt av svett när vi kom fram. Fattar inte varför, jättekonstigt:confused:

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
566
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
783
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
11 694
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 117
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar