Dressyrsnack 17

Stella har ju varit bromsig i början på passen ett tag men efter massage och behandling med lipus plus är det borta.
Hon som behandlade kände inget anmärkninsvärt utan tyckte hon var bättre än sist. Fick ju nya sadeln i samband med detta också så vet inte om det bara är en slump.
Var inne på att provbehandla för magsår men avvaktar nu.
Hon kanske bara behöver vänja sig vid sadeln?

Har varit iväg och dömt i helgen och är så himla kluven inför domeriet. Tycker att det är jättekul med kidsen och tar alltid tid på mig att skriva mycket på allmänna och lyfta det positiva. Fick jättefin feedback från flera ryttare och det är jätteroligt! Men. Blåste ut ett häst för den gjorde nåt knas i ett upptag genom ett hörn och blev ordentligt halt genom kortsidan. Naturligtvis skapade det massor av besvikelse hos hela teamet runt hästen och jag får ångest över att gjort dom besvikna. Hästen var ok ute på framridningen sen men vad skulle jag göra? Låta den halta vidare och hoppats att den skulle bli bra? Det är inte heller rimligt men skit att det är så jobbigt att behöva ta dom där besluten. Jag fattar att det finns massor av domare där ute som bara blundar och ser åt ett annat håll när de ser felaktigheter. För hvete vad utsatt en känner sig.

Dessutom var tydligen någon missnöjd med att min pyttehund sov i mitt knä när jag dömde. Orkar inte alltså. (Bilden är mellan klasser, när jag dömer ligger han i knät)
Visa bifogad fil 155369
Är hästen halt så är den. Ditt främsta ansvar är mot hästen och dess välfärd. Människornas besvikelse får de kanske hantera själva?

Jag dömer inte hästar men har brutit ett antal hundar just pga djurskyddsskäl. De allra flesta accepterar skälet och när de inte gör det är jag extra nöjd med att ha gett hunden en respit åtminstone den dagen .

Ställa på box känns ju jättekonstigt, och knappast bra för magen.

Ja, det var alltså inte vet som föreslog det utan de ville att hon inte skulle kunna komma åt att få i sig nån lera eller sand med maten. Och det är helt omöjligt med våra hagar, därför sa jag att då skulle hon behöva stå på box. Hon pillar ju i sig minsta strå, tyvärr, och bryr sig inte alls om att det är smutsigt.

Jag misstänker faktiskt nu att det är den begynnande leran i hagen som är problemet. De får inget hö ute än, men det finns gräs och hon äter hela tiden.

Ja, det var alltså inte vet som föreslog det utan de ville att hon inte skulle kunna komma åt att få i sig nån lera eller sand med maten. Och det är helt omöjligt med våra hagar, därför sa jag att då skulle hon behöva stå på box. Hon pillar ju i sig minsta strå, tyvärr, och bryr sig inte alls om att det är smutsigt.

Jag misstänker faktiskt nu att det är den begynnande leran i hagen som är problemet. De får inget hö ute än, men det finns gräs och hon äter hela tiden.
Då är du kanske tillbaka i dilemman du väl varit i många gånger, ditt nuvarande stall kanske inte passar hästens behov?

Men oavsett så känns det rimligt att kolla så inte hästen har magsår. När de är sådär jättekänsliga och reagerar för saker som många andra hästar tål så tycker jag att man bör undersöka.

Då är du kanske tillbaka i dilemman du väl varit i många gånger, ditt nuvarande stall kanske inte passar hästens behov?

Även om det skulle funka att flytta, vilket det inte gör, så tror jag det blir i stort sett omöjligt att hitta ett stall i närheten utan risk för att hon får i sig lera eller grus med maten. Även om man ställer henne i en grushage och servera maten ut något så plockar hon ju med allt som hamnar vid sidan om.

Men oavsett så känns det rimligt att kolla så inte hästen har magsår. När de är sådär jättekänsliga och reagerar för saker som många andra hästar tål så tycker jag att man bör undersöka.

Ja, det håller jag med om. Jag har bara förklarat varför det inte blev av förra året, för då löste det sig när hon fick tillräckligt mycket hö ihop med hösilaget.

Såg just en video där hästen longeras med linan över nacken/ halsen, gissningsvis för att kunna trycka ner nacken på den?
Av det lilla man ser ser det ut att få motsatt effekt och ser inte det minsta trevligt ut för hästen.
Någon som sett detta förut?

IMG_7230.webp

Såg just en video där hästen longeras med linan över nacken/ halsen, gissningsvis för att kunna trycka ner nacken på den?
Av det lilla man ser ser det ut att få motsatt effekt och ser inte det minsta trevligt ut för hästen.
Någon som sett detta förut?

Visa bifogad fil 155422
Jag GISSAR att linan var tänkt att ligga över nacken/bakom öronen men här glidit ner på halsen.
Har sett tidigare att man kopplar linan så -genom inre ringen, över nacken och knäppt i ytter ring. Kommer inte ihåg orsaken men tror det var nåt i stil med att bettet inte dras inåt (eller nåt sånt). Jag har provat (för att det fanns någon ”vettig” anledning som jag inte kommer ihåg 😅 ) men den häst jag gjorde det på gillade inte när det satt så -så blev inte mer än testat.

Jag GISSAR att linan var tänkt att ligga över nacken/bakom öronen men här glidit ner på halsen.
Har sett tidigare att man kopplar linan så -genom inre ringen, över nacken och knäppt i ytter ring. Kommer inte ihåg orsaken men tror det var nåt i stil med att bettet inte dras inåt (eller nåt sånt). Jag har provat (för att det fanns någon ”vettig” anledning som jag inte kommer ihåg 😅 ) men den häst jag gjorde det på gillade inte när det satt så -så blev inte mer än testat.
Ja det är ju standard med linan över nackstycket om man longerar by the book😊
Tänkte också som du, tror dock aldrig jag varit med om att den hamnar på nacken sådär..

Har man ett lite för instabilt träns och bara knäpper i inre bettring så riskerar man att hela bettet dras in genom munnen om hästen drar iväg lite utåt, det har jag varit med om, jag spänner inte nosgrimma och sånt speciellt hårt så hela alltet åkte på sniskan. 😅 Dock ger den där knäppningen en del gageffekt/tryck på nacken som jag inte gillar så jag har gått över till delta om jag bara ska longera.

Har man ett lite för instabilt träns och bara knäpper i inre bettring så riskerar man att hela bettet dras in genom munnen om hästen drar iväg lite utåt, det har jag varit med om, jag spänner inte nosgrimma och sånt speciellt hårt så hela alltet åkte på sniskan. 😅 Dock ger den där knäppningen en del gageffekt/tryck på nacken som jag inte gillar så jag har gått över till delta om jag bara ska longera.
Samma här, har delta om det bara ska longeras.

Jag sätter alltid linan direkt i bettringen, har aldrig varit ett problem och gillar sånt som är enkelt😁. Om jag har yster häst på linan brukar jag dock ha repgrimma och sätter linan i den. Är väldigt smidigt med repgrimma över tränset.

Tänkte aldrig så långt som att den kan ha glidit bak, har aldrig varit med om att det har hänt, blir ju snarare tvärt om, att linan dras åt när man tar i hästen… Men hoppas att det är så 😅

Jag sätter alltid linan direkt i bettringen, har aldrig varit ett problem och gillar sånt som är enkelt😁. Om jag har yster häst på linan brukar jag dock ha repgrimma och sätter linan i den. Är väldigt smidigt med repgrimma över tränset.
Sätter också bara i bettringen eller i sidan på grimman när jag longerar. Förr var det över nacken eftersom det var så man fick lära sig.

Har du provat loppfrön? Ska ju vara mot sand och grus i hästmagar.

Har du provat loppfrön? Ska ju vara mot sand och grus i hästmagar.

Ja, vi testade det förra hösten och tyvärr tyckte jag inte att jag såg nån skillnad. Om jag skulle gissa så tror jag inte att hon reagerar på att hon fått i sig för mycket sånt i sig, utan att det stör tarmfloran och gör henne orolig i magen. Just nu går hon i en gräshage som börjar bli ganska blöt, så när hon betar får hon väl i sig en hel del smutsigt vatten skulle jag tro.

Det skulle också kunna vara att hon får lite för lite grovfoder just nu. Hon går ute från nio på kvällen till 12 på förmiddagen, så hon har ju en hel del betestid, men hur mycket det betet är värt näringsmässigt och fodermässigt har jag väldigt svårt att bedöma. Hon håller sig bra i hullet, men det kanske ändå är för lite för magen att jobba med.

När jag longerar (rätt sällan iof) sätter jag alltid linan så. Blir så himla mkt tryck i ena bettringen om man bara klipper fast linan på ena sidan, och med deltat blir det rassligt och otydligt upplever jag. Sen ska det linan såklart inte halka ner sådär nerför nacken...

När jag longerar (rätt sällan iof) sätter jag alltid linan så. Blir så himla mkt tryck i ena bettringen om man bara klipper fast linan på ena sidan, och med deltat blir det rassligt och otydligt upplever jag. Sen ska det linan såklart inte halka ner sådär nerför nacken...

Jag sätter också alltid linan så enligt "skolboken" Om jag longerar med träns.

Men till 99% av de få gånger jag longerar så gör jag det i grimma, hästen är lydig 🙌

Brukade longera så (De få gånger jag gjorde det) men efter inskolning till voltiegen så blir det bara inre bettring. Hästen kan ev knö lite innåt men håller ett jämnt avstånd från mig utan att linan är varken sträckt eller slag.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
566
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
783
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
11 694
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 117
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar