Dressyrsnack 17

Igår tömkörde jag Nova och hon var superduktig! Vi kan trava nu och vända över ridbanan 😁 har inte ridit på snart 3v pga medhjälparen behövt vara mammaledig, men förhoppningsvis kanske nästa vecka, känns det fortfarande bra är det snart dags att prova trava lite!
Äntligen börjar knotten minska och hon är allmänt mer nöjd🙏🏻

IMG_9830.webp

Har varit iväg och dömt i helgen och är så himla kluven inför domeriet. Tycker att det är jättekul med kidsen och tar alltid tid på mig att skriva mycket på allmänna och lyfta det positiva. Fick jättefin feedback från flera ryttare och det är jätteroligt! Men. Blåste ut ett häst för den gjorde nåt knas i ett upptag genom ett hörn och blev ordentligt halt genom kortsidan. Naturligtvis skapade det massor av besvikelse hos hela teamet runt hästen och jag får ångest över att gjort dom besvikna. Hästen var ok ute på framridningen sen men vad skulle jag göra? Låta den halta vidare och hoppats att den skulle bli bra? Det är inte heller rimligt men skit att det är så jobbigt att behöva ta dom där besluten. Jag fattar att det finns massor av domare där ute som bara blundar och ser åt ett annat håll när de ser felaktigheter. För hvete vad utsatt en känner sig.

Dessutom var tydligen någon missnöjd med att min pyttehund sov i mitt knä när jag dömde. Orkar inte alltså. (Bilden är mellan klasser, när jag dömer ligger han i knät)
20241020_101301.webp

Vi red KM idag och vann faktiskt! 72,26 i LA5 och domaren tyckte vi skulle spänna bågen nu och klättra uppåt 😆

Fumo kändes fin som vanligt, lite matt pga pälsen så kanske inte den poser vi kan ha, ett par missar och lite vingel här och där men också några nior så ändå nöjd.

Sen är jag i för dålig form! Tycker jag sliter ihjäl mig men händer inte mycket. Ska tillbaka till läkaren snart för nya prover och eventuellt justera levaxindosen. Det blir väl ordning till slut.

Jag har ridit lite ordentligare pass nu och Fager känns så galet fin! Ska vetchecka honom på onsdag och han lär väl vara halt på alla fyra bara för att 😱

Men just nu njuter jag av att han känns otroligt arbetsvillig och positiv. Red några linjer ur intermediere 1 igår och det känns inte alls omöjligt att kunna rida det nästa år. Visst är det inte alls tävlingsklart men vi tar oss igenom både saxen och piruetter utan att behöva skämmas ❤️

@Linda_A
Ville bara lägga in en kommentar om magsår då min haft det 2 ggr.
Symptom på Myran var att hon sparkade i galoppen. Det var också enda symptomet. Hon var fin i pälsen, god aptit och bra hull. Inga som helst symptom på töm eller vid longering.

2022: Hon åt heller inget kraftfoder alls. Körde hälften hö hälften silage.
2023/24: Fick hon kolik också 2 ggr. Äter sen dess endast hö, inget silage.

Något med silaget påverkar PH värdet tydligen och det verkar hon inte klara av. Får ingen mash heller utan får lucerne pure pellets som godis med tillskotten. Chopped lucerne innan ridning så hon aldrig är tom i magen.

@Jfrelin Kul att du kände igen oss och trevligt att träffas igår, även om det tog en liten stund för mig att koppla vem du var. 😆
Hoppas jag inte skämde ut oss 🤣

*kl*
Vi var iväg och red en MSVB2 igår. Vi har aldrig ridit det nya programmet men det var väl inga konstigheter utan det kändes enkelt. Hästen var glad och rätt framme men det är fortfarande svårt med formen/bärigheten i ffa galoppen. Det är inte så naturligt för henne och jag jag vägrar hålla fast henne. Jag var väldigt nöjd med formen på banan men fick ändå kommentar om den. Men även "Mjukt och följsamt ridet" vilket såklart värmer!
Tyvärr var jag inte den vassaste ryttaren och slappnade av lite för mycket så fick ett par onödiga missar men lyckades ändå ta en tredjeplats på blyga 63.9% vilket såklart är kul.

Bifogade filer

• _20241021_071239.webp
    _20241021_071239.webp
    100,7 KB · Visningar: 37
@Linda_A
Ville bara lägga in en kommentar om magsår då min haft det 2 ggr.
Symptom på Myran var att hon sparkade i galoppen. Det var också enda symptomet. Hon var fin i pälsen, god aptit och bra hull. Inga som helst symptom på töm eller vid longering.

2022: Hon åt heller inget kraftfoder alls. Körde hälften hö hälften silage.
2023/24: Fick hon kolik också 2 ggr. Äter sen dess endast hö, inget silage.

Något med silaget påverkar PH värdet tydligen och det verkar hon inte klara av. Får ingen mash heller utan får lucerne pure pellets som godis med tillskotten. Chopped lucerne innan ridning så hon aldrig är tom i magen.

Hrm, okej. Får ta ett samtal till med veterinären och se om de går med på en koll för magsår denna gång. Senast tyckte de inte var någon idé om jag inte först testade ett par saker som är omöjliga att testa med de hagar vi har (som att se till att hon absolut inte kan få i sig nån lera/smuts med gräs eller hö).

Hur får du i henne tillräckligt med energi och protein utan kraftfoder?

Hrm, okej. Får ta ett samtal till med veterinären och se om de går med på en koll för magsår denna gång. Senast tyckte de inte var någon idé om jag inte först testade ett par saker som är omöjliga att testa med de hagar vi har (som att se till att hon absolut inte kan få i sig nån lera/smuts med gräs eller hö).

Hur får du i henne tillräckligt med energi och protein utan kraftfoder?
Eller byta till en annan veterinär om den du brukar anlita inte är villig att undersöka hästen ordentligt trots att den har så stora magproblem?

@Corax Jag tyckte ni var jättefina! Synd på missarna men hon såg mjuk och trevlig ut. Tycker inte formen var dålig men så klart lite mer bärighet och kvickhet är önskvärt för högre siffror.

@Linda_A Mycket hö :) Hon äter 13 kg hö om dagen. Hon väger 630 kg.

Har varit iväg och dömt i helgen och är så himla kluven inför domeriet. Tycker att det är jättekul med kidsen och tar alltid tid på mig att skriva mycket på allmänna och lyfta det positiva. Fick jättefin feedback från flera ryttare och det är jätteroligt! Men. Blåste ut ett häst för den gjorde nåt knas i ett upptag genom ett hörn och blev ordentligt halt genom kortsidan. Naturligtvis skapade det massor av besvikelse hos hela teamet runt hästen och jag får ångest över att gjort dom besvikna. Hästen var ok ute på framridningen sen men vad skulle jag göra? Låta den halta vidare och hoppats att den skulle bli bra? Det är inte heller rimligt men skit att det är så jobbigt att behöva ta dom där besluten. Jag fattar att det finns massor av domare där ute som bara blundar och ser åt ett annat håll när de ser felaktigheter. För hvete vad utsatt en känner sig.

Dessutom var tydligen någon missnöjd med att min pyttehund sov i mitt knä när jag dömde. Orkar inte alltså. (Bilden är mellan klasser, när jag dömer ligger han i knät)
Visa bifogad fil 155369
Jag hade också blivit besviken om jag blivit utblåst, såklart. men när man landar och kan fundera så är det ju det enda rätta beslutet och man får glädjas över att det inte var värre än att det gick över! Jag tror ingen säger något annat efter lite eftertanke.

Min tränare hade min mörklila lilla ryggsäck i handen eller på axeln en gång på framridningen. En kånken modell barnstorlek med en vattenflaska, mobil och nycklar, det är väl vad som får plats. Hon stod på anvisad plats i ridhuset och hjälpte mig med AirPods. En ryttare kom fram och bad henne ta undan ryggsäcken för hennes häst reagerade på den.😅
Folk har alltid åsikter om allt. Märker man att domaren har en sovande hund i knät har man fokus på fel saker.

Visa bifogad fil 155369
Jag tänker att det blev en reaktion i stunden men när de väl får lite perspektiv kommer de första. Klart att du måste blåsa av om hästen visar hälta, det är ditt ansvar.

Eller byta till en annan veterinär om den du brukar anlita inte är villig att undersöka hästen ordentligt trots att den har så stora magproblem?

Jag vet inte än om det är tvärstopp, så att säga. Jag valde att inte propsa på det just då och sen löste det ju sig när jag började ge hö, så då var det ju ur världen för den gången.

Sen vet jag inte om det är konstigt eller ej att de först ville utesluta vissa saker som blev svåra att genomföra om jag inte ställde henne på box i två veckor, och det ville jag inte utsätta henne för utan att först prova att ändra dieten. :)

Vi red KM idag och vann faktiskt! 72,26 i LA5 och domaren tyckte vi skulle spänna bågen nu och klättra uppåt 😆

Fumo kändes fin som vanligt, lite matt pga pälsen så kanske inte den poser vi kan ha, ett par missar och lite vingel här och där men också några nior så ändå nöjd.

Sen är jag i för dålig form! Tycker jag sliter ihjäl mig men händer inte mycket. Ska tillbaka till läkaren snart för nya prover och eventuellt justera levaxindosen. Det blir väl ordning till slut.
Grattis vad kul! Snygga procent :D
Ang egna formen så är det inte lätt, särskilt om det finns ytterligare faktorer som bråkar. Hoppas du har bra läkare som inte bara tittar på värden utan även lyssnar på om de aktuella värdena funkar.

@Corax Jag tyckte ni var jättefina! Synd på missarna men hon såg mjuk och trevlig ut. Tycker inte formen var dålig men så klart lite mer bärighet och kvickhet är önskvärt för högre siffror.

@Linda_A Mycket hö :) Hon äter 13 kg hö om dagen. Hon väger 630 kg.
Åh tack! 🙂
Det finns en anledning till varför min tränare ofta kallar henne för 🦕 (Dino). 😅
Mitt 'problem' är alltid att jag vill att hästen ska få en trevlig upplevelse och inte bli tvingad in i ramen. Sen kan jag säkert korta tyglarna 'en meter' på banan men det brukar bli bättre om vi tävlar lite mer frekvent.

Jag vet inte än om det är tvärstopp, så att säga. Jag valde att inte propsa på det just då och sen löste det ju sig när jag började ge hö, så då var det ju ur världen för den gången.

Sen vet jag inte om det är konstigt eller ej att de först ville utesluta vissa saker som blev svåra att genomföra om jag inte ställde henne på box i två veckor, och det ville jag inte utsätta henne för utan att först prova att ändra dieten. :)
Ställa på box känns ju jättekonstigt, och knappast bra för magen.

Grattis vad kul! Snygga procent :D
Ang egna formen så är det inte lätt, särskilt om det finns ytterligare faktorer som bråkar. Hoppas du har bra läkare som inte bara tittar på värden utan även lyssnar på om de aktuella värdena funkar.
Jag har ju faktiskt äntligen fått en bra läkare med inställningen ”vi justerar tills du mår bra”, jag låg nämligen inom referens men precis på understa gränsen, hade till och med låg puls för kroppen var på sån sparlåga. Väldigt udda känsla att bli lyssnad på plötsligt!

Stella har ju varit bromsig i början på passen ett tag men efter massage och behandling med lipus plus är det borta.
Hon som behandlade kände inget anmärkninsvärt utan tyckte hon var bättre än sist. Fick ju nya sadeln i samband med detta också så vet inte om det bara är en slump.
Var inne på att provbehandla för magsår men avvaktar nu.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
566
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
783
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
11 694
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 117
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar