Dressyrsnack 17

Den här veckan har jag tömkört på eftermiddagen istället för promenad, det får räcka med promenad vid lunch. Hontas har verkligen uppskattat att få göra något annat och att få jobba lite. Vi har bara gjort det lätt för oss eftersom vi är redigt ringrostiga båda två och hon ska ju bygga upp sig igen. Men nu börjar jag få kläm på styrningen igen och vi har kunnat lägga till nya grejer varje dag nästan. Hon har fått trava lite grann några steg ibland idag och igår. Hon tyckte det var underbart. Första dagen kom hon och buffade på mej när vi var färdiga, jag tror hon försökte tala om hur nöjd och glad hon var :heart
Tyvärr är jag inte speciellt duktig på tömkörning men jag tycker det är skitkul och hontas verkar åxå tycka det är kul. Får nog be min tränare lära mej mer.
 
Vi var ute och red en MSVB:5 idag. Ett läskigt ridhus med stora reklamskyltar överallt, även nere på sargen vilket gjorde att det såg konstigt ut… Fille var rätt skeptisk :angel: och dessutom var det något som inte blev bra i träns/bett (han ruskade på huvudet och kändes som att han fick tungan över, men mamma kollade och det var inte det) så det blev inte vår bästa insats 😅Jag är inte nöjd med procenten (63,617%) men är bra mycket mer nöjd med att jag kunde rida programmet på godkända procent TROTS att han var så spänd, alla byten var rena och serien satt bättre än den gjort på hela veckan -7a på den 👍 sen var han såklart jättesnäll att ha med sig och det är mycket värt.

Får bli någon mer start innan säsongen är slut och rida igenom med förhoppningsvis lite mindre spänning :)
IMG_7639.webp
 
Är nog läge med en förbundskapten, ja.....
Fast då behövs det en som faktiskt tar avstånd från den där ridningen och går ut och säger att jag tänker inte ta ut ryttare som rider sådär, men ingen gör det ju! Ryttaren på bilden är med i SOKs supportprogram som ska stötta OS-ryttare så alla kan satsa utan hinder av ekonomi, av nån outgrundlig anledning för hon är uppvuxen på ett gods i Skåne och äger sina egna hästar. Det där är den ridning som stöttas. Går man ut och säger att det där är inte ok då blir man blockad och kallad för hater.
 
Baserat på alla andra klipp på berörd persons insta så är det mer regel än undantag :meh:
Usch vad tråkigt.. Det är verkligen tragiskt.

Jag rider och har ridit själv mkt med kandar men jobbar helt mot att bara kunna rida på tränsbett. Som alla borde kunna göra.

Har gjort lite omvänd ordning och det är först i år som jag gjort mer starter på tränsbett än kandar och de blir bara bättre 👌

Så absolut har säkert min ridning inte varit den vackraste alltid, men jag försöker iaf få fram näsan, få bättre kontakt längre fram och jobbar mot att kunna slippa använda kandar helt och hållet ☺ så de e alltid ngt iaf 😅
 
Nu har jag blivit blockad av en till svensk landslagsryttare för att jag kommenterade att det här såg väldigt omodernt ut🙄. Det finns inte mycket vilja till förändring inte. Visa bifogad fil 154979
Oerhört tråkigt! Skulle man vara jäkligt nitiska med nacke högst i bedömning så bör vi få längre halsar, näbb fram och tvinga ryttarna att jobba mer med lösgjordhet och eftergift.
Att rida så kort i formen, med så mkt i tygeln och sedan dessutom snokrem så hästen inte kan fly smärtan genom att gapa.. 🤯 Att man postar sån film säger ju mkt om hur normaliserat det är. Att folk dessutom offentligt skriver att det ser fint ut.. 😳
 
Usch vad tråkigt.. Det är verkligen tragiskt.

Jag rider och har ridit själv mkt med kandar men jobbar helt mot att bara kunna rida på tränsbett. Som alla borde kunna göra.

Har gjort lite omvänd ordning och det är först i år som jag gjort mer starter på tränsbett än kandar och de blir bara bättre 👌

Så absolut har säkert min ridning inte varit den vackraste alltid, men jag försöker iaf få fram näsan, få bättre kontakt längre fram och jobbar mot att kunna slippa använda kandar helt och hållet ☺ så de e alltid ngt iaf 😅
Nu jobbar jag förvisso mest på träns. Men jag ser inte kandar eller stång som farligt och använder det ibland. Det kan vara ett mycket bra redskap om det används som det ska. Men någonstans verkar man totalt tappat kunskapen om hur man ska bruka det och varför. Man ska inte ha kontakt i stången hela tiden. Det ska man ha i bridongen.
Och oavsett bett måste ju tygeln bli lång nog/handpositionen vara långt fram nog för att hästen ska få plats. På bilden från filmen ovan hade det rent biomekaniskt blivit skit även om hen red på bettlöst, träns etc iom att man inte lättar av nog och ger hästen en lagom ram.
Det problemet möter jag en hel del även hos ryttare som rider med tränsbett eller bettlöst med. Man lättar inte av nog.
 
Nu jobbar jag förvisso mest på träns. Men jag ser inte kandar eller stång som farligt och använder det ibland. Det kan vara ett mycket bra redskap om det används som det ska. Men någonstans verkar man totalt tappat kunskapen om hur man ska bruka det och varför. Man ska inte ha kontakt i stången hela tiden. Det ska man ha i bridongen.
Och oavsett bett måste ju tygeln bli lång nog/handpositionen vara långt fram nog för att hästen ska få plats. På bilden från filmen ovan hade det rent biomekaniskt blivit skit även om hen red på bettlöst, träns etc iom att man inte lättar av nog och ger hästen en lagom ram.
Det problemet möter jag en hel del även hos ryttare som rider med tränsbett eller bettlöst med. Man lättar inte av nog.
På videon åker dessutom skänkeln fram framför sadelgjorden för att hon lutar sig då väldigt mycket bakåt…
 
Nu jobbar jag förvisso mest på träns. Men jag ser inte kandar eller stång som farligt och använder det ibland. Det kan vara ett mycket bra redskap om det används som det ska. Men någonstans verkar man totalt tappat kunskapen om hur man ska bruka det och varför. Man ska inte ha kontakt i stången hela tiden. Det ska man ha i bridongen.
Och oavsett bett måste ju tygeln bli lång nog/handpositionen vara långt fram nog för att hästen ska få plats. På bilden från filmen ovan hade det rent biomekaniskt blivit skit även om hen red på bettlöst, träns etc iom att man inte lättar av nog och ger hästen en lagom ram.
Det problemet möter jag en hel del även hos ryttare som rider med tränsbett eller bettlöst med. Man lättar inte av nog.


Problemet för oss har varit att E är riden så halva livet. Så innan kunde jag inte rida utan kandar, hon tog bara bettet och sprang. Hon var expert på att vika in näsan trycka ut underhalsen och bara trycka på lix. Skit svårt 🙄

Så förut gjorde hon gärna så just på tävling när hon blir lite stressad. Tog ofta bettet och bara drog. Där av extremt blandade procent, allt mellan 52 och 65 i samma klass olika veckor 😅 Så kunde rida länge nu på träns hemma men med kandar på tävling så vi kunde bromsa lite.

Sen är jag absolut inte proffs på att rida med kandar heller, har jätte svårt att behålla kandar tygeln lång om hon taggar igång. Så länge hon är lugn går de bra 😅 så jag rider ju gärna på träns i största möjliga mån. Tills jag blir skickligare helt enkelt 🙌
 
Fast då behövs det en som faktiskt tar avstånd från den där ridningen och går ut och säger att jag tänker inte ta ut ryttare som rider sådär, men ingen gör det ju! Ryttaren på bilden är med i SOKs supportprogram som ska stötta OS-ryttare så alla kan satsa utan hinder av ekonomi, av nån outgrundlig anledning för hon är uppvuxen på ett gods i Skåne och äger sina egna hästar. Det där är den ridning som stöttas. Går man ut och säger att det där är inte ok då blir man blockad och kallad för hater.

Vem skickar man detta till? Sportchefen?
 

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
461
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
747
Dressyr Är det någon som använder balansplattor till sin häst och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
603
Senast: Corax
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
261
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp