Dressyrsnack 17

Vilken bra analys du har gjort, och du rider VERKLIGEN bra 🙌
Ser jÀttetrevligt ut!
Vilken drömhĂ€st du fick rida! 😍
Och sĂ„ fint du gör det, roligt att se. 😊
Wow vilken erfarenhet! Det Àr aldrig lÀtt att visa upp sig med en hÀst man inte kÀnner, Àven om den Àr vÀlutbildad, men det sÄg vÀldigt prydligt ut ju. Tack för att du delar med dig! :)
Ge dig sjÀlv en klapp pÄ axeln, du gör det jÀttebra! Att lyckas göra ettor pÄ en frÀmmande hÀst Àr inte sÄ jÀkla bara, krÀver timing och stabilitet!
Men tack hörni, det vÀrmer att höra! Ang bytena sÄ upplevde jag att det mest bara var att sitta dÀr och följa med bÀst jag kunde nÀr jag vÀl gett sjÀlva hjÀlpen sÄ att sÀga, och enligt vÀnnen/instruktören Àr det ungefÀr sÄ man ska göra ocksÄ. Tydligen kan han vara svÄr med bytena just eftersom han lÀtt blir störd ifall man försöker göra för mycket, sÄ det kanske hjÀlpte att jag blev sÄ förvÄnad över att det faktiskt gick att jag inte hann reagera eller göra sÄ mycket mer :laugh:
 
Jag skulle ha tÀvlat nÀsta helg men har strukit oss.
De fick fri tillgĂ„ng (i slowfeednĂ€t kan tillĂ€ggas) i hagen förrförra helgen och det har lite vĂ€l högt socker. SĂ„ hela hĂ€sten kĂ€nns liksom lite styv (och uppsvĂ€lld 😆) och stum men gĂ„r Ă€ndĂ„ vĂ€ldigt bra och har superfin bjudning och stuns i steget. SĂ„ skum kĂ€nsla! Jag vet att det alltid Ă€r en instĂ€llningsperiod för henne vid ökat matintag men det hĂ€r tog lite priset.
SÄ jag hoppas det gÄr över snart.

Hon börjar ocksĂ„ bli rĂ€tt fluffig men svettas inte sĂ€rskilt mycket sĂ„ jag fortsĂ€tter att avvakta klippning. 😅
 
TrÀnade igÄr, vÀldigt kul att vara igÄng igen. Brukar trÀna varannan vecka men har missat tvÄ gÄnger nÀr jag varit sjuk. Vi jobbade först för hand en lÀngre stund och sen red jag pÄ slutet. Nelly var pigg och fin!
Jobbade en hel del skolor och skĂ€nkelvikningar för hand och uppsuttet basic med mycket övergĂ„ngar. Bra pass helt enkeltđŸ‘đŸ€©
 
Vi har varit och trÀnat och idag var hon precis som vanligt. Bra beslut att klippa! De gÄr fortfarande ute dygnet runt och det pÄverkar henne inte alls, tvÀrtom!

Hon var fantastiskt fin hela trĂ€ningen 😍
Red serpentiner i galopp och i den förvÀnda satte hon sig verkligen pÄ rumpan i bÄgen och galopperade med sÄ mycket power!
Red mycket öppna i trav, nĂ„got som jag haft svĂ„rt för tidigare, kĂ€nna nĂ€r det Ă€r lagom men pĂ„ Ärtan Ă€r det sĂ„ himla enkelt. Red öppna lĂ€ngs lĂ„ngsidan, bĂ„ge in vid E/B, övergĂ„ng till skritt, rida rakt nĂ„gra steg innan övergĂ„ng till trav och bĂ„ge ut i andra varvet och fortsĂ€tta i öppna ner till kortsidan. Mjuk, stadig och sĂ„ himla fin ❀
Älskar verkligen den hĂ€r hĂ€sten, lika fina och rolig att rida oavsett om vi galopperar i skogen, rider dressyr, hoppar eller trĂ€nar terrĂ€ng.
VĂ€rldens bĂ€sta Ärta ❀
 
Vi har varit och trÀnat och idag var hon precis som vanligt. Bra beslut att klippa! De gÄr fortfarande ute dygnet runt och det pÄverkar henne inte alls, tvÀrtom!

Hon var fantastiskt fin hela trĂ€ningen 😍
Red serpentiner i galopp och i den förvÀnda satte hon sig verkligen pÄ rumpan i bÄgen och galopperade med sÄ mycket power!
Red mycket öppna i trav, nĂ„got som jag haft svĂ„rt för tidigare, kĂ€nna nĂ€r det Ă€r lagom men pĂ„ Ärtan Ă€r det sĂ„ himla enkelt. Red öppna lĂ€ngs lĂ„ngsidan, bĂ„ge in vid E/B, övergĂ„ng till skritt, rida rakt nĂ„gra steg innan övergĂ„ng till trav och bĂ„ge ut i andra varvet och fortsĂ€tta i öppna ner till kortsidan. Mjuk, stadig och sĂ„ himla fin ❀
Älskar verkligen den hĂ€r hĂ€sten, lika fina och rolig att rida oavsett om vi galopperar i skogen, rider dressyr, hoppar eller trĂ€nar terrĂ€ng.
VĂ€rldens bĂ€sta Ärta ❀
funderade pÄ att klippa med nu, mÀrkte hon blev rÀtt varm av lite arbete, sÄ funderade pÄ om man skulle köra en sÄn halvklippning.
 
funderade pÄ att klippa med nu, mÀrkte hon blev rÀtt varm av lite arbete, sÄ funderade pÄ om man skulle köra en sÄn halvklippning.
Tycker att halvklippning Ă€r smidigt. Jag lĂ€mnar magen ocksĂ„ för att undvika kall mage (och att det Ă€r jobbigt att klippa🙈). Dessutom tar det typ 20 minuter att klippa. Himla kĂ€ckt nĂ€r en h a t a r att klippa numera.
20240923_204533.jpg
 
Tycker att halvklippning Ă€r smidigt. Jag lĂ€mnar magen ocksĂ„ för att undvika kall mage (och att det Ă€r jobbigt att klippa🙈). Dessutom tar det typ 20 minuter att klippa. Himla kĂ€ckt nĂ€r en h a t a r att klippa numera.Visa bifogad fil 154616
ja och min fÄr absolut inte bli kall pÄ lÀndryggen, sÄ super smidigt! hon gÄr pÄ lösdrift och vill inte hon skall bli kall, men Àr jobbigt med svettiga hÀstar efter ridning
 
funderade pÄ att klippa med nu, mÀrkte hon blev rÀtt varm av lite arbete, sÄ funderade pÄ om man skulle köra en sÄn halvklippning.
Jag kör ju total loco nÀr det kommer till klippning.
Hon börjar klia/fÄr exem om jag klipper för nÀra man/svans och sÄ Àr jag rÀdd om lÀndryggen.
SÄ dÄ blir det sÄ hÀr:
 

Bifogade filer

  • DSC_6213.JPG
    DSC_6213.JPG
    191,7 KB · Visningar: 108
Vi börjar förbereda oss för att börja rida vid mÄnadsskiftet. Idag blev det massage. Fanns en del spÀnningar efter att ha stÄtt sÄ lÀnge. Ska Àven öka pÄ 5min till pÄ promenaderna. Nu kommer vi upp i 25 min/gÄnsÄ nu tÀnkte jag börja tömköra lite sÄ vi fÄr lite annat. BÄde jag och Hontas tycker promenad Àr skittrÄkigt. Hon visar vÀldigt tydligt att hon Àr uttrÄkad.
 
Tycker inte min satt sÀrskilt mycket pÀls (Àn) men red ett pass igÄr som var nÄgonstans mellan lÀtt och medel och han dröp av svett efterÄt. Det var typ 11 grader ...

SÄ ja, blir nog klippning nÀsta helg dÄ....:meh:
 
Jag tĂ€nkte klippa min redan förra veckan men klippmaskinen bara dog! Garanti kvar sĂ„ har lĂ€mnat in den men inget hört sen, behöver fĂ„ tillbaka den snart 😅
 
Jag kör ju total loco nÀr det kommer till klippning.
Hon börjar klia/fÄr exem om jag klipper för nÀra man/svans och sÄ Àr jag rÀdd om lÀndryggen.
SÄ dÄ blir det sÄ hÀr:
Klippte Zacke liknande förra Ă„ret😁. Vill inte heller ha kall rygg. Kanske inte snyggast men definitivt effektivt! Klippte av rubbet i mars inför första tĂ€vlingen.
 
Min gubbe har fÄtt stÄ typ en mÄnad pga att jag först fick rejÀl förkylnig och sedan ett trÄkigt cancerbesked med operation och komplikationer. Det kommer krÀvas mer operation och ev annan behandling. SÄ han fÄr vara oklippt trots att han börjat sÀtta pÀls som han kan svettas av tills jag fÄtt mer svar och vet hur mkt jobb han kan fÄ.
Han var sÄ himla fin innan och det kÀndes sÄ surt att inte fÄ fortsÀtta pÄ det. Men igÄr fick jag Àntligen ok att göra ngt. SÄ jag tog en liten svÀng för hand. Och lyckopillret till hÀst skötte sig kanon. KÀnde lite, lite oliksidighet som kan komma nÀr han stÄr lÀngre tid. Sambon fÄr vÀl kika pÄ honom och kiroprakta om vi nu fÄr tuffa pÄ ett tag innan nÄgot ska göras med mig.
SÄ glad att ha just min hÀst att leka med speciellt just nu! :heart
 
Min gubbe har fÄtt stÄ typ en mÄnad pga att jag först fick rejÀl förkylnig och sedan ett trÄkigt cancerbesked med operation och komplikationer. Det kommer krÀvas mer operation och ev annan behandling. SÄ han fÄr vara oklippt trots att han börjat sÀtta pÀls som han kan svettas av tills jag fÄtt mer svar och vet hur mkt jobb han kan fÄ.
Han var sÄ himla fin innan och det kÀndes sÄ surt att inte fÄ fortsÀtta pÄ det. Men igÄr fick jag Àntligen ok att göra ngt. SÄ jag tog en liten svÀng för hand. Och lyckopillret till hÀst skötte sig kanon. KÀnde lite, lite oliksidighet som kan komma nÀr han stÄr lÀngre tid. Sambon fÄr vÀl kika pÄ honom och kiroprakta om vi nu fÄr tuffa pÄ ett tag innan nÄgot ska göras med mig.
SÄ glad att ha just min hÀst att leka med speciellt just nu! :heart
Den dĂ€r jĂ€vla cancern!! 😬
Jag hoppas att du blir av med skiten och repar dig snart!
Vad var det för nÄn, om du vill svara.
 
Min gubbe har fÄtt stÄ typ en mÄnad pga att jag först fick rejÀl förkylnig och sedan ett trÄkigt cancerbesked med operation och komplikationer. Det kommer krÀvas mer operation och ev annan behandling. SÄ han fÄr vara oklippt trots att han börjat sÀtta pÀls som han kan svettas av tills jag fÄtt mer svar och vet hur mkt jobb han kan fÄ.
Han var sÄ himla fin innan och det kÀndes sÄ surt att inte fÄ fortsÀtta pÄ det. Men igÄr fick jag Àntligen ok att göra ngt. SÄ jag tog en liten svÀng för hand. Och lyckopillret till hÀst skötte sig kanon. KÀnde lite, lite oliksidighet som kan komma nÀr han stÄr lÀngre tid. Sambon fÄr vÀl kika pÄ honom och kiroprakta om vi nu fÄr tuffa pÄ ett tag innan nÄgot ska göras med mig.
SÄ glad att ha just min hÀst att leka med speciellt just nu! :heart
HÄller tummarna för bÀttring för dig. JÀkla skit Àr det :rage:
 
Pga mitt schema stÀllde jag in lördagstrÀningen och körde en söndagstÀvling istÀllet. En Msv b1

E var sĂ„ himla trevlig. Ganska tittig vilket hon inte brukar vara, sĂ„ det var ju nytt och roligt. VĂ€l inne pĂ„ banan var hon super, drog ivĂ€g i travökningen tyvĂ€rr sĂ„ fick en 4a dĂ€r. JĂ€tte kul hon Ă€r taggad 🙌 sen slarvade jag tydligen med överstrykningen.

Men jÀtte nöjd med resten. Fick som vÀntat lite nedslag pÄ hennes skolor dÀr det skadade benet ska ta i mer. Men inte sÄ det Àr icke godkÀnt.

Vi slutade pÄ 64,6% och efter allt som skett Àr jag jÀtte nöjd med det resultatet.

Planen Ă€r att inte jobba henne hĂ„rdare Ă€n denna nivĂ„n ett tag till, för att inte gĂ„ för fort fram bara för att hon "kan" Mer. â˜ș
 
Hur kommer det sig att sĂ„ fort man ska tĂ€vla sĂ„ tappar man kĂ€nslan? 😅
Vi ska tÀvla pÄ söndag och bara för det sÄ kan vi ingenting lÀngre -för en vecka sen var serien jÀttefin och hur enkel som helst, och nu kan jag tydligen inte rida i trav lÀngre och serien blir helt hejsanhoppsan. DÀremot var slutorna fina igÄr och det Àr ju alltid nÄt :rofl:

fille.jpg
 
Hur kommer det sig att sĂ„ fort man ska tĂ€vla sĂ„ tappar man kĂ€nslan? 😅
Vi ska tÀvla pÄ söndag och bara för det sÄ kan vi ingenting lÀngre -för en vecka sen var serien jÀttefin och hur enkel som helst, och nu kan jag tydligen inte rida i trav lÀngre och serien blir helt hejsanhoppsan. DÀremot var slutorna fina igÄr och det Àr ju alltid nÄt :rofl:

Visa bifogad fil 154635
Ytterst kĂ€nt fenomen och extremt störigt🙈😅. Har nog bara hĂ€nt en handfull gĂ„nger att jag haft bra kĂ€nsla innan och igenom tĂ€vlingen. Å andra sidan Ă€r just dom starterna faktiskt de bĂ€sta. SĂ„ trĂ€gen vinner I guess? Gpr som inte bara att vĂ€nta pĂ„ en bra kĂ€nsla.
 
Ytterst kĂ€nt fenomen och extremt störigt🙈😅. Har nog bara hĂ€nt en handfull gĂ„nger att jag haft bra kĂ€nsla innan och igenom tĂ€vlingen. Å andra sidan Ă€r just dom starterna faktiskt de bĂ€sta. SĂ„ trĂ€gen vinner I guess? Gpr som inte bara att vĂ€nta pĂ„ en bra kĂ€nsla.
FĂ„r försöka fĂ„ med kĂ€nslan av att det faktiskt var bra förra veckan...och jag hĂ„ller mig i att det ibland brukar rĂ€tta till sig nĂ€r vi vĂ€l Ă€r pĂ„ plats 😅
 

Liknande trÄdar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sÄn? HÀstens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
727
Dressyr Är det nĂ„gon som anvĂ€nder balansplattor till sin hĂ€st och kan rekommendera vilken sort man borde ha?
Svar
6
· Visningar
562
Senast: Corax
·
TÀvling Vad anvÀnder ni för nummerlappar pÄ tÀvling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fÀstet för kardborrband pÄ...
Svar
9
· Visningar
230
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
HÀstnyheter VÀrldscupfinalen i ridsportens dressyr och hoppning avgörs i Riyadh, Saudiarabien, 17-20 april.
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp