Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visst är det tråkigt?? Blir så förvånad att Carl av alla får så mycket kritik och hat. Det han visar upp är väldigt trevligt tycker jag.
Det tycker jag också. Men senaste tidens diskussioner kring dressyr har övertygat mig om att vissa helt enkelt bara hatar dressyr och kommer hitta fel oavsett vad som visas upp. Och vissa verkar liksom leva för att sprida hat på internet.

Tittar på dressyren från London och GBR har verkligen lite nya spännande ekipage på gång. Lewis Carrier visar sin häst i en fin öppen form. Tyvärr blir den ofta ostadig i kontakten. Becky Moody med Jagerbomb är ett helt nytt ekipage för mig. De var superfina!! Jättefin form, härlig energi utan att hästen är extrem i sitt rörelsemönster. Hon red till Tom Jones och det kändes oväntat passande😁.

Tittar på dressyren från London och GBR har verkligen lite nya spännande ekipage på gång. Lewis Carrier visar sin häst i en fin öppen form. Tyvärr blir den ofta ostadig i kontakten. Becky Moody med Jagerbomb är ett helt nytt ekipage för mig. De var superfina!! Jättefin form, härlig energi utan att hästen är extrem i sitt rörelsemönster. Hon red till Tom Jones och det kändes oväntat passande😁.
Jag har bara kikat på ett klipp på Dujardins ritt, och tyckte att piafferna såg bättre ut än på EM (som väl var i september) och att Pete såg lugnare ut (svettades inte lika ”stressat”) men såg sedan mängden kommentarer om hur förskräcklig hans form är (och jo nog är halsen kort) och att piaffen var helt inkorrekt?
Vad tycker ni andra?

Är man hemmablind tro? Det är ju helt klart en massa bensprattel ;) och halsen är som sagt lite kort och piafferna inte så starka ännu men det är en 10-åring som nu börjar se ganska bekväm ut på tävlingsbanan i GP… är det inte rätt bra eller har vi tappat kompassen hela inom dressyren?

Det blir lite jobbigt när Imhoptep, som går på lösdrift, tävlas sparsamt, inte finns några bevis för obehaglig träning och som visades i det bästa programmet igår också är på ”ute listan”…. Kommer dressyren alls finnas kvar i framtiden?

Det blir lite jobbigt när Imhoptep, som går på lösdrift, tävlas sparsamt, inte finns några bevis för obehaglig träning och som visades i det bästa programmet igår också är på ”ute listan”…. Kommer dressyren alls finnas kvar i framtiden?
Jag håller med dig. Jag förstår inte riktigt heller varför dressyren är så extremt hårt granskad hela tiden, medan många hopphästar också ser obekväma ut och rids med extremt skarpa bett/hårt spända nosgrimmor osv. Av någon anledning verkar folk inte reagera lika starkt på det?

Jag håller med dig. Jag förstår inte riktigt heller varför dressyren är så extremt hårt granskad hela tiden, medan många hopphästar också ser obekväma ut och rids med extremt skarpa bett/hårt spända nosgrimmor osv. Av någon anledning verkar folk inte reagera lika starkt på det?
Jag tror att de kan vara näst på tur?
Fälttävlan var tidigt granskad, pga dödsfall på tävling, och har förändrats väldigt mycket sedan sitt ursprung. Dressyr är också ”gammal” och upplevs förlegad, och granskas nu. Om dressyren förändras blir den kanske kvar, om inte kommer den självdö. Men därefter kommer säkert hoppningen att börja granskas, tycker redan nu att man hör mer ”surr” om både utrustning och stressbeteenden hos hästarna än vad man gjorde för tio år sedan.

Jag har bara kikat på ett klipp på Dujardins ritt, och tyckte att piafferna såg bättre ut än på EM (som väl var i september) och att Pete såg lugnare ut (svettades inte lika ”stressat”) men såg sedan mängden kommentarer om hur förskräcklig hans form är (och jo nog är halsen kort) och att piaffen var helt inkorrekt?
Vad tycker ni andra?

Är man hemmablind tro? Det är ju helt klart en massa bensprattel ;) och halsen är som sagt lite kort och piafferna inte så starka ännu men det är en 10-åring som nu börjar se ganska bekväm ut på tävlingsbanan i GP… är det inte rätt bra eller har vi tappat kompassen hela inom dressyren?

Det har blivit en sport att hata och leta fel på de bästa dressyrekipagen. Det var de första två piafferna som var så där. I den första tappade han energi och rytm i den andra blev det för mycket energi och dubbeltramp. Sen ordnade dom till sig! Lite förvånad att hon låg så högt i artistic för musiken hade ingen röd tråd. Verkar som de gjort om travmusiken och det var lite 80-tal men galoppen var fortfarande Pixar (?).

Just med musiken var De Winne överlägsen tyckte jag. Det var ganska "tung" rytm där samma melodi anpassades efter varje övning, passade hästen super. Men lite för modern musik för domarna😅.

Suck, jag hoppades verkligen vi skulle slippa hälta den här vintern. Men nu fick jag meddelande från ridskolan att Barka markerat fram på sin andra lektion för dagen. Det hade varit stökigt hela dagen med några idioter till ungar som smällt smällare vid stallet, så hästarna hade sprungit en del i hagarna, vilket ju kan vara orsaken. Men eftersom jag inte ridit på snart 3 veckor pga av influensa så vet inte om något varit under uppsegling. Usch vad nervös jag blir. Tid till veterinär i julveckan kan man nog glömma också.

Suck, jag hoppades verkligen vi skulle slippa hälta den här vintern. Men nu fick jag meddelande från ridskolan att Barka markerat fram på sin andra lektion för dagen. Det hade varit stökigt hela dagen med några idioter till ungar som smällt smällare vid stallet, så hästarna hade sprungit en del i hagarna, vilket ju kan vara orsaken. Men eftersom jag inte ridit på snart 3 veckor pga av influensa så vet inte om något varit under uppsegling. Usch vad nervös jag blir. Tid till veterinär i julveckan kan man nog glömma också.
Ibland är det lättare att få kliniktid kring jul. Inte så många andra som vill åka till veterinären då😅

Ibland är det lättare att få kliniktid kring jul. Inte så många andra som vill åka till veterinären då😅

Det är ju i och för sig sant. 😅 Får väl ringa på måndag. Sen hur jag ska orka med en klinikdag just nu är också en annan sak, har aldrig varit så här sjuk förut och är svag som en kattunge. Hon var i alla fall inte blockhalt eller nåt, så håller tummarna för en mindre överansträngning i hagen eftersom hon tydligen gick rent första passet på dagen men inte andra som var efter hagvistelse.

Hatar att ha så dålig koll efter flera veckor i sängen.

IMG_1515.webp

Idag åkte björnpälsen! Kolla glansen 😍

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
4 5 6
Svar
113
· Visningar
9 176
Senast: Magnum
·
Svar
2 032
· Visningar
182 097
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
780
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 801
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar