Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
går in nya ridstövlar 😂
Hade hoppats få testa dem i helgen, vi har haft sibirisk kyla hela veckan och med dedär stövlarna är det antingen inga långkalsonger eller bara långkalsonger som får plats 😂
Men nu blev det vaccin idag lite hastigt framflyttat 😅 så tänkte skippa ridhuset tills på måndag. Då blir det nya stövlarna tror och hoppas jag!

IMG_7779.webp

Har hälsat på Grädden på kliniken ett par timmar varje dag och ska snart åka dit igen.
Läget är oklart, igår han hade haft kolikkänning på förmiddagen men inte allvarligt och bättre under dagen. Mindre feber än föregående dag. Men ändock fortfarande feber och stöder inte på benet trots olika smärtstillande. Det positiva är att kirurgen var mycket nöjd med operationen och "rensningen" av leden, och Grädden verkar överlag piggare i sättet.
Optimalt skulle det vara större förbättring, men huvudsaken är att han lever och det inte går åt fel håll. Bara att ta en dag i taget och hålla honom så bekväm som möjligt medan antibiotikan gör sitt jobb. Två sorters antibiotika intravenöst, en tredje ska eventuellt sättas in snart.

Håller verkligen tummarna för din Grädde🩷. Är ju extrem otur och riktigt otäckt scenario😪.
Tack❤️ Verkligen! J*vla oflyt att lyckas få infektion i led utan lednära sår eller stick. Sen är ju ligamentskadan inte ens vidare undersökt ännu, svårt att veta hur mkt av smärtan som kommer från vad...

Har hälsat på Grädden på kliniken ett par timmar varje dag och ska snart åka dit igen.
Läget är oklart, igår han hade haft kolikkänning på förmiddagen men inte allvarligt och bättre under dagen. Mindre feber än föregående dag. Men ändock fortfarande feber och stöder inte på benet trots olika smärtstillande. Det positiva är att kirurgen var mycket nöjd med operationen och "rensningen" av leden, och Grädden verkar överlag piggare i sättet.
Optimalt skulle det vara större förbättring, men huvudsaken är att han lever och det inte går åt fel håll. Bara att ta en dag i taget och hålla honom så bekväm som möjligt medan antibiotikan gör sitt jobb. Två sorters antibiotika intravenöst, en tredje ska eventuellt sättas in snart.

Tack❤️ Verkligen! J*vla oflyt att lyckas få infektion i led utan lednära sår eller stick. Sen är ju ligamentskadan inte ens vidare undersökt ännu, svårt att veta hur mkt av smärtan som kommer från vad...
Så himla jobbigt! Vet du hur den fått infektionen om det inte är via sår?

Så himla jobbigt! Vet du hur den fått infektionen om det inte är via sår?
Måste ha tagit sig in i leden från blodbanan i samband med vävnadsskadan från sträckning/vrickning/trauma på leden. Han fick ett litet sår på sidan av käken dagen innan som svullnade upp någon dag efter och blev en rejäl varböld. Går inte att veta säkert förstås, men kan vara maximal otur med tajming att det varit/är bakterier i omlopp därifrån.

Måste ha tagit sig in i leden från blodbanan i samband med vävnadsskadan från sträckning/vrickning/trauma på leden. Han fick ett litet sår på sidan av käken dagen innan som svullnade upp någon dag efter och blev en rejäl varböld. Går inte att veta säkert förstås, men kan vara maximal otur med tajming att det varit/är bakterier i omlopp därifrån.
Liknande hände en vän till mig, fast på människa då. Det blev dock ingen ledpåverkan men av ett litet rivsår på handen fick hon en streptokockinfektion i höften med en varböld på 12×4×4. Helt galen otur och sånt som "inte händer".

Men vad är oddsen för sånt?! :eek: 😩 Fyfasen alltså.
Håller tummarna att det blir bra :heart

Äntligen har det hänt något med hältan - Grädden lägger vikt på benet i skritt på rakt spår! Febern har sjunkit ytterligare och han är mer sitt vanliga jag (piggare och lite mer upprörd över att ha så otroligt tråkigt). Detta dessutom utan starkare smärtlindring än metacam senaste dygnet.
Stackaren har inte stått på box mer än enstaka halvdag eller natt (som sjuksällskap) på drygt två år sedan vi flyttade till lösdrift.

@Fiorano @villhöver Nä alltså på snart 8 år (!) tillsammans har han aldrig förut fått något sår infekterat. Och då har han hunnit ha en del sår högt och lågt genom åren. Så det borde inte vara rimligt att lyckas med båda samtidigt, men uppenbarligen.

Idag tyckte min tränare att Nelly ”satt ihop” tillräckligt i de enkla bytena för att vi skulle testa att göra byten, mest för att se om det gick och hur Nelly skulle reagera.
De två första försöken bytte hon bak men inte fram, på tredje försöket gick det! Hurra!
Jag var väldigt skeptisk innan, trodde aldrig det skulle gå men med bra vägledning så fick vi till det🤩

Kommer nog inte göra några försök på egen hand utan det får vänta tills kommande träningar, men väldigt kul att det gick så mkt bättre än jag trodde😁🥰

IMG_0183.webp

Jag har ridit dressyrridning idag, var väldigt givande. Har suttit fast i ett par saker och fick jättebra hjälp att lösa det. Mycket handlar nog om att jag blivit så försiktig efter alla skador att jag inte riktigt kommer till inverkan (och alla vanliga fel man gör med att lägga ner handen osv såklart). Men det blir ju bra när jag väl skärper mig. Varför skärper jag mig inte varje gång jag rider? 🤦🏻‍♀️

Helt OT eller inte helt men vet någon vad som hänt med Carl Hedins Wille?

Nej, men jag har undrat samma sak. Han har väl synts på insta på väldigt länge?

Har också undrat, inte sett honom på insta på jättelänge!

Han dök upp i något kort klipp i story i slutet av september. Typ med Repgrimma stillastående med Carl hängandes uppepå. Vi hade precis pratat i stallet om att han inte varit med på länge så dök han upp. Men verkar ju inte vara i träning….

@Mirtai @MiniLi @Ketrawzc Senast jag såg honom var det i en frågestund i typ september och då sa han att han skulle sättas igång efter lång sommarsemester, vilket är lite udda i sig då man normalt inte ställer av en GP häst i 8 veckor på raken.
Sen dess..... inte ett ljud.
Tänker att om han är skadad borde han väl ha sagt det? Han har ju varit öppen om Lukas skada.
Han skulle ju kunna vara såld och nya ägaren inte vill att någon ska veta.

@Mirtai @MiniLi @Ketrawzc Senast jag såg honom var det i en frågestund i typ september och då sa han att han skulle sättas igång efter lång sommarsemester, vilket är lite udda i sig då man normalt inte ställer av en GP häst i 8 veckor på raken.
Sen dess..... inte ett ljud.
Tänker att om han är skadad borde han väl ha sagt det? Han har ju varit öppen om Lukas skada.
Han skulle ju kunna vara såld och nya ägaren inte vill att någon ska veta.
Inte omöjligt att han är såld men jag tror på nån skada. Skrev med Carl för ett tag sen (känner honom intet) och undrade var alla dressyrhästar tagit vägen. Tydligen får han extremt mycket hat och kritik kring ridningen att han hellre är hoppinfluencer... Så misstänker att mycket handlat om just Wille av nån anledning.

Inte omöjligt att han är såld men jag tror på nån skada. Skrev med Carl för ett tag sen (känner honom intet) och undrade var alla dressyrhästar tagit vägen. Tydligen får han extremt mycket hat och kritik kring ridningen att han hellre är hoppinfluencer... Så misstänker att mycket handlat om just Wille av nån anledning.
Men så himla hemskt!
Så typiskt att alla haters ska förstöra så att vi andra inte kan få se och lära oss av de som är superduktiga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
4 5 6
Svar
111
· Visningar
9 122
Svar
2 032
· Visningar
182 097
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
780
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 801
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar