Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså jag måste få uttrycka mitt missnöje!
Hästen har gått som en klocka senaste veckan. Jag tömkörde över upphöjda cavaletti i söndags. Superfin men 'fräste' till 'med skruv' en gång när jag sa till henne att lyssna. Såg ok ut efter. Snubblade även till (klev på bom/kotade över med ett bakben) en gång. Ok efter där med.
Men uppenbarligen har min häst blivit en TANT som inte klarar något längre för igår när jag skulle träna kändes hon helt skum. Ja men då är hästskrället (jag dyrkar min häst men kom igen 🙄) Jätteöm på vänster sida ländrygg. (Hon kan ju absolut ha gjort nått i hagen också...)
Idag reagerade hon inte ett pip. Så det blir lite muskelbehandling och vila. Znark.

Jag har ju ofta med Mirres mash i en hink med lock i bilen och två termosar med vatten. Sen när jag är på väg till stallet häller jag i vattnet i hinken så får han det när jag kommer.

Min fux dumpade mig väldigt okamratligt i diket i måndags och galopperade sen hem i full fart.
Fångade in henne på gårdsplan och gick ut igen. Denna gång ledde jag henne förbi det ställe som tydligen dolde diverse monster och kravlade upp en bit längre bort.
Hon var rätt upprörd och travade med långa steg samt fick galoppera några kilometer i fin pudersnö.
Tror hon var rätt trött o nöjd när vi kom hem sen.

Jag kan väl också hänga på här numera, nu rider vi faktiskt mer dressyr än bara rehabövningar. Red C ett pass i ridhuset idag. Har gått kasst senaste tiden rent ut sagt men idag hade jag bara fokus på lugn och inte springig. Gick faktiskt hyfsat bra, speciellt i galoppen! Märks ju att hon fortfarande är svag och jag vet inte riktigt var man ska lägga ribban, men det är kul att vara mer igång

Min fux dumpade mig väldigt okamratligt i diket i måndags och galopperade sen hem i full fart.
Fångade in henne på gårdsplan och gick ut igen. Denna gång ledde jag henne förbi det ställe som tydligen dolde diverse monster och kravlade upp en bit längre bort.
Hon var rätt upprörd och travade med långa steg samt fick galoppera några kilometer i fin pudersnö.
Tror hon var rätt trött o nöjd när vi kom hem sen.
Gick det bra med dig?
Skönt att ni tog er förbi trots div monster 😁

Min fantastiska Gräddponny var plötsligt blockhalt på vb måndag eftermiddag, utan sår eller synlig skada. Var på plats och ringde veterinär drygt en timma senare, fick bokat tid till dagen efter. Tog ut distriktare för undersökning och smärtlindring på natten då Grädden blev mer smärtpåverkad och lite förhöjd temp. Veterinär med röntgen och UL kom ut på förmiddagen sedan. Efter böjning, palpering och röntgen av i princip hela benet togs ledvätskeprov på hasen som blivit ännu galligare än dagen innan.

Lång historia "kort": han har septisk artrit i hasleden och mediala sidoligamentet troligen skadat, men svårbedömt. Vi åkte in till kliniken samma eftermiddag för spolning av leden, han står kvar där för övervakning och intravenös antibiotika. Ingen förbättring till idag, hoppar fortfarande på tre ben trots morfin, men förhållandevis pigg och gott humör utefter omständigheterna. Blev en till ledspolning idag där ledvätskan fortfarande var grumlig/onormal.
Operation med artroskopi är nu planerad imorgon, vilket uppskattningsvis ger 50% chans till återställning om allt går bra...

Försöker att inte tänka på vad som kan hända utan bara göra det bästa utifrån stunden/dagen för honom. Jag vet inte vem jag är utan honom. Varit och hälsat på honom några timmar idag. Han får se till att klara op och uppvak så jag får träffa honom imorgon igen.
På kliniken säger alla att han är så fantastiskt snäll och söt ❤️

Har tidigare tänkt att jag nånstans skulle ha någon gräns för hur mycket veterinärvård får kosta gentemot chansen att det hjälper. Men nä.

Mirre säger att han är frisk nu. Han vägrar äta uppblött hö, och jag dömer verkligen inte honom för det, för det är 21 minus. Hö-is-glass skulle jag inte heller gilla. Så nu är det bara att hålla tummarna. De nya balarna är nog inte lika goda som de han hetsåt, på gott och ont.

Han har inte satt i halsen (vad vi har hört) på drygt tre veckor så nu kanske jag kan tro att det kommer bli bättre.

IMG_20231207_151415.webp

Operationen har gått som planerat och Grädden är vaken tillbaka i boxen. De skickade denna bild på honom till mig med. Det är den bästa bilden jag sett i mitt liv :heart

Inväntar att veterinären ska ringa upp när hon har tid med och berätta mer.

Fortsättning dressyrtant försöker hoppa. Idag försökte jag hålla i manen för att inte dra henne i munnen nar jag tappar balansen över hinder, men efteråt upptäckte jag att jag råkat dra loss en massa man:eek:😱

Jag hängde VÄLDIGT löst några gånger idag och utan mantag hade jag nog åkt av, men fy så taskig jag kände mig sen! Nästa gång blir det halsrem, hoppas det funkar bättre😅

Stackars häst❤️
IMG_0165.jpeg

Angående att brodda.. herregud 🤣 ni är ju alla minst 10-20 år yngre än mig och jag broddar 3 hästar plättlätt.. är det alla år som fälttävlansryttare kanske 🤣

Angående dressyren i friends. Det här Tv4 play, plus, sport eller vad det heter, var hittar man det på webben? Eller finns det det bara på Tv:n? Jag har ju det utbudet tror jag i mitt parabolpaket men tänkte kolla på datorn på jobbet i helgen .

Angående att brodda.. herregud 🤣 ni är ju alla minst 10-20 år yngre än mig och jag broddar 3 hästar plättlätt.. är det alla år som fälttävlansryttare kanske 🤣

Angående dressyren i friends. Det här Tv4 play, plus, sport eller vad det heter, var hittar man det på webben? Eller finns det det bara på Tv:n? Jag har ju det utbudet tror jag i mitt parabolpaket men tänkte kolla på datorn på jobbet i helgen .
Tror absolut det är FT-livet. Jag har ju noll teknik IOM gör det typ 1 gång år, om man inte lyckas tajma så hovis gör det. 😅

Här har du:
https://www.tv4play.se/

• Gilla
Reactions: fio
Ja du har väl rejält med mängdträning😁
För mig är det specifikt gängandet. Just när de gått utan brodd länge så hålen inte är på topp, ibland om jag är oförsiktig så lyckas jag gänga snett och så börjar helvetet med att räta till skiten😅

Ja du har väl rejält med mängdträning😁
För mig är det specifikt gängandet. Just när de gått utan brodd länge så hålen inte är på topp, ibland om jag är oförsiktig så lyckas jag gänga snett och så börjar helvetet med att räta till skiten😅

Ja, jag byter ut mina gängtappar väldigt regelbundet för dom blir fort slitna. En bra gängtapp är ju A och O.

Jag kör ju på gammal gängtapp för jag vill inte att den ska börja göra nya gängor, bara hitta och "rensa ur" de gamla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 855
Senast: JohannaB
·
Svar
2 032
· Visningar
182 096
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
780
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 800
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar