Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns bara en modell som funkar; Pivo pod/active eller max (om du även vill kunna filma med ex systemkamera, men mobil krävs alltid).

Jag har pivo pod, tidigare pivo silver tillsammans med en iphone. Fick det inte att funka med Android tyvärr.

Är dock inget för den som tränar/filmar i grupp eftersom pivon följer "häst" och inte "exakt den hästen".
Heter inte alla pod? Jag har fattat det som att de heter pod följt av färg.

Jag har inte ridit på typ 5 veckor men nu ska jag igång igen. Fager vilade 3 veckor och har sedan skrittats en vecka och ridits ut en vecka så nu är det dags för lite dressyrjobb. Jag är fortfarande sjuk, inne på vecka 6 av hosta och andfåddhet så det blir spännande 🙈 råkade dock anmäla mig till en klubbtävling i mellandagarna då jag ska rida MSV WE. Det ska bli skoj hoppas jag :)

Finns bara en modell som funkar; Pivo pod/active eller max (om du även vill kunna filma med ex systemkamera, men mobil krävs alltid).

Jag har pivo pod, tidigare pivo silver tillsammans med en iphone. Fick det inte att funka med Android tyvärr.

Är dock inget för den som tränar/filmar i grupp eftersom pivon följer "häst" och inte "exakt den hästen".
@tuaphua What she said 👆

Och angående alla tillbehör de pushar för, så är det få av dem som jag tycker är nödvändiga. Egentligen inget.

Jag gillade fästet ”smart mount” eftersom det gör det enklare att justera vinkeln på mobilen, men efter att det gick sönder så använder jag bara podden och det funkar lika bra, bara något meckigare att justera med stativet istället.

Många tycker Pivos stativ är ostadigt och blåser omkull, det har jag aldrig upplevt. Men det är standardfäste så har man eget stativ av något slag behöver man inte köpa deras oavsett. Många kör utan men jag har inga bra platser att balansera podden på där jag rider.

Så podd och någon form av stativ så är en hemma, liksom!

Tack! Har tänkt använda till mig själv. Vi har ju så lyxigt att bara några hästar per dag delar på ridhuset. Så jag kan lätt vara själv när jag jobbar hästarna. Så det bör funka!
Har du något särskilt stativ?

Tack! Har tänkt använda till mig själv. Vi har ju så lyxigt att bara några hästar per dag delar på ridhuset. Så jag kan lätt vara själv när jag jobbar hästarna. Så det bör funka!
Jag har samma stativ som till min systemkamera, så köpte inget eget till pivon liksom :) håller med @Frokennordberg att man klarar sig bra med bara pivon utan extra tillbehör (förutom stativ det hade jag aldrig klarat mig utan 😅)

Jag har en Pivo Silver som jag just köpt efter att ha fått låna en. Jag märkte att min Pivo helst följde den med ljust schabrak eller ljusa kläder. Så det är ett tips. Eller en skimmel 😆

Jag har en Pivo Silver som jag just köpt efter att ha fått låna en. Jag märkte att min Pivo helst följde den med ljust schabrak eller ljusa kläder. Så det är ett tips. Eller en skimmel 😆
Jag är likblek själv. Så pass att sambon frågade ”Vad har du GJORT?!” när jag sminkade av mig här om kvällen. Jag: ”Tvättat bort sminket. Vaddårå?” 🤷‍♀️
”ÄR du så vit!? Jag trodde du hade någon vit kräm på!”
Kanske blir en hit med Pivon. 😅👻

Jag är likblek själv. Så pass att sambon frågade ”Vad har du GJORT?!” när jag sminkade av mig här om kvällen. Jag: ”Tvättat bort sminket. Vaddårå?” 🤷‍♀️
”ÄR du så vit!? Jag trodde du hade någon vit kräm på!”
Kanske blir en hit med Pivon. 😅👻
Jag har en Pivo silver och kan säga att den gillar kontraster eftersom den försöker skilja hästen från allt annat i bakgrunden sas. Så har du en brun häst så är tex vitt att rekommendera, har du en fux så kanske oxå vitt fungerar men om du har en skimmel eller fjording då är mörka färger bättre, allt som skiljer sig så mycket från hästfärgen hjälper sas. Och den väljer alltid hästen som är närmast så omöjligt att använda den om man är flera på banan.

Jag har en Pivo silver och kan säga att den gillar kontraster eftersom den försöker skilja hästen från allt annat i bakgrunden sas. Så har du en brun häst så är tex vitt att rekommendera, har du en fux så kanske oxå vitt fungerar men om du har en skimmel eller fjording då är mörka färger bättre, allt som skiljer sig så mycket från hästfärgen hjälper sas. Och den väljer alltid hästen som är närmast så omöjligt att använda den om man är flera på banan.
Min valde inte hästen som var närmast. Jag hade grått och svart på min bruna häst och den valde ändå ekipaget längst bort i ridhuset som hade ljusare grund i både ryttarens klädsel och schabrak. Funkade inte bara med vita ben på hästen…

Har provat att ställa den i mitten av ridhuset, på två sockerbitar, men då blev den förvirrad. Så, i stigbygelhöjd, på ena sidan av ridhuset, och vi har ljusare på oss, det blev bäst.

Nu blev jag också sugen 😅
Jag har dock bara Android, är det kört då eller går det att få det att funka?
Jag gav tyvärr upp på det men teoretiskt ska det funka. Dubbelkolla kompatibla modeller på deras hemsida, min hade prestandan men var inte listad där.
Köpte en (begagnad, något sprucken) iPhone bara för att filma med..

Jag gav tyvärr upp på det men teoretiskt ska det funka. Dubbelkolla kompatibla modeller på deras hemsida, min hade prestandan men var inte listad där.
Köpte en (begagnad, något sprucken) iPhone bara för att filma med..
Min modell står listad som rekommenderad modell, så det borde ju fungera. 😅

Bra att veta! Ingen häst är skimmel. Så de kan väl få vita schabrak och benskydd eller lindor kanske om den får svårt att följa. Hade tänkt använda vid arbete för hand också. Då hade man ju hoppats slippa schabrak.
Jag kan lätt se till att vara själv i ridhuset. Det är bara 7 hästar som tränas här. Och ofta har jag några av dem. Så det är rätt mkt ledigt i ridhuset och jag kan undvika att den börjar följa någon annan.

Bra att veta! Ingen häst är skimmel. Så de kan väl få vita schabrak och benskydd eller lindor kanske om den får svårt att följa. Hade tänkt använda vid arbete för hand också. Då hade man ju hoppats slippa schabrak.
Jag kan lätt se till att vara själv i ridhuset. Det är bara 7 hästar som tränas här. Och ofta har jag några av dem. Så det är rätt mkt ledigt i ridhuset och jag kan undvika att den börjar följa någon annan.
Jag har sällan problem, min häst är mörk men gillar iofs starka färger på schabrak. Har sällan vitt :)
Är du ensam borde det funka.
De få gånger jag blivit borttappad senaste året har jag ridit för nära på kortsidan (filmar dressyrprogram så har kameran vid C). Eller om den har lågt batteri då :angel:

Jag älskar Pivon ❤️ och har inte haft några problem alls med att få den att följa även avsuttet arbete
(exempel här: https://www.instagram.com/tv/CgU5fZiIM8D/?igshid=MzRlODBiNWFlZA== )

Det man måste tänka på hela tiden är att det är mobilkameran som avgör om Pivo klarar att identifiera en sida av en häst. Den är dålig rakt framifrån och bakifrån framförallt, och motljus/skuggor/andra saker som ser ut som en siluett av hästens sida förvirrar den.
Om den blir förvirrad, för det händer, så ha den placerad så den ganska snabbt igen kommer få din hästs sida framför sig.
T ex vid domarens placering (C) går bra tills den tappar bort den och sen snurrar in mot väggen eller staketet och man inte kan komma runt den för att fånga upp bilden igen 🤯

Man kan dessutom rätt enkelt kasta en blick på mobilen och podden och se om den följer en. Gör den inte det får man ge sig ut på jakt efter mobilkameran igen :D

Min absolut bästa pryl nånsin ❤️

JO!
Ett problem finns med Pivo, eller egentligen med iPhone (som jag också hört den funkar bäst med) och det är batteriet på mobilen när det är kallt… nu bor väl inte ni lika nordligt som jag gör men det är nästan hopplöst få en iPhone att funka utan kroppsvärmen intill när det är -15 eller kallare så vintertid har jag inte så mycket utbyte av den.
Sommartid filmar jag 1-2 pass i veckan för att kunna se vad som sker. Älskar att själv kunna se vad som sker och vad jag gör!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Då hade vi fyllt våra 100 sidor i 17, så dags för nummer 18! Superpepp på träningsdag 2 idag🤩
6 7 8
Svar
146
· Visningar
10 296
Senast: Fiorano
·
Svar
2 032
· Visningar
182 111
Senast: Mineur
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
780
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 803
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar