Vi red en dressyrkurs på två lektioner i helgen, ett komma-igång koncept för en för mig ny ridlärare. Red även ett markarbetespass på lördagen, så det blev två pass den dagen. Trodde hästen skulle vara lagom trött till dressyrpasset, men icke, han var pigg och på tårna även då.
Det var superkul att rida för en annan lärare och jag fick massor med bra tips och instruktionen, sådant som jag inte fått förut. Jag måste jobba med att inte bli kvar i förhållningar, utan bli snabbare med eftergift och ny förhållning (om det behövs). Detta har jag oerhört svårt med, speciellt när hästen bara vill springa på och jag bir kvar i tygeln även efter att han lyssnat. Jag måste också bli "tyngre" och komma ned mer i sadeln, samt följa med i hans rörelser Och när jag försökte göra som hon sa gick min häst superbra! Så mjuk och följsam som han var den sista stunden på sista lektionen har han aldrig varit! Plötsligt kunde vi trava runt på serpentiner och bågar och i skänkelvikning med en lätthet som jag inte känt förut. Går inte att beskriva, måste upplevas!
Vi gjorde också en övning där man vände in på valfritt ställe på ridbanan i trav, bröt av till skritt innan medellinjen, bakdelsvändning innan man var ute på spåret igen och så en galoppfattning. Detta gick inte så bra eftersom jag hade svårt att vänta in hästen och började smacka på vilket ledde till trav och springa in i galoppen. Fick till det i vänster galopp men inte riktigt höger. Gjorde denna övning själv dagen därpå och fick då till det mycket bättre, kunde känna det hon pratade om på lektionen, att fattningen inte ska gå framåt, utan uppåt. Jag är så nöjd att jag bokade den här kursen och ska dessutom rida lektioner för henne på ordinarie ridskoleterminen i Dressyrgrupp.