Sv: Dressyrsadelns hindrande av en korrekt position
Hade alla modeller samma sorts bom?
De finns ett par-tre andra märken som har denna korta bossa
Vet inte den här var begagnad. Men jag hörde något om att man kan modifiera mycket med stoppningen.
Dominus har också kortare bossor, den var det samma problem med i bommen dock, samt för hård i lädret.
Fler minns jag inte.
Hästen är lite knepig som många fbl är. Gillar inte nya dressyrsadlar utan helst mjuka gamla. Finns nog nya exklusiva mjuka men det har jag inte provat, trots allt inte min häst ju. (även om hon är värd alla dyra sadlar i världen)
Dessutom är hon överbyggd (också som de flesta fbl)och i stallgången passar sadlar med böjd bom utmärkt. Men när man rider och ryggen kommer upp blir det en annan sak och då glappar dom otrevligt och hon blir mycket irriterad. Alltså får man rida med sänkt rygg om böjda bommar som passar ryggen ska passa
Eller ha en något rakare, men inte med stora kilbossor det går inte.
Det blev en kieffer som funkar för hästen och som du sa vad gör man inte
Men som är lite hård, tycker jag. Inte helt hundra, lite väl bred i sätet men inte som tex Prestige var.
Den här är inte helt rak men inte så böjd heller. Ligger bra när hon jobbar men bryggar liten aning i stallet. Men bommen ska ju vara flexibel eller vad det heter, så det borde inte vara så farligt med den lilla bryggningen.
Hästen bestämmer som vanligt
Om jag blir rik o generös får hon en måttbeställld A om de har andra bommar också. Sitter ju inte i den varje dag, men 3 dagar i veckan i alla fall minst så visst vore det värt pengarna.
Nä nu sover resten måste sova!
God natt!