Dressyrsadelns hindrande av en korrekt position

Sv: Dressyrsadelns hindrande av en korrekt position

*KL*

Härlig vndning tråden tog, assor inressant att läsa!

Som vanligt när jag är slut kan jag dock inte formulera eller ens stava, uppe kl. 4 o stupar nu, såhär "sent" hela veckan.

Ska läsa allt noga efter helgen och svara där det önskas.

Håller med dej. Samma sak på olika sätt många gånger. Men intressanta infallsvinklar för oss alla.

Det är ju så svårt på nätet för man ser bara det skrivna och kan ha olika sätt att förklara och beskriva. Vad man väljer att ta med och hur man skriver.

I alla fall, tillbaka till sadlar:idea:

Jag tror att med en riktigt skön dyr sadel som är specialgjord åt mej och hästen skulle jag rid MYCKET bättre. :angel: :o :d Nån gång ska jag unna mej det, om jag törs. För tänk om det visar sig att jag inte rider ett dugg bättre:o och alla pengar i sjön:crazy:

Ja det är en himla svår fråga...Jag har inte så stor erfarenhet av olika dressyrsadlar. men det är ju som du säger helt klart! Vore intressant om någon kunde förklara hur de här olika felen påverkar inverkan på hästen! Dock tror jag att det är lättare att få bukt med en sk. hängsits, då är det bara att tänka tillbaka med överlivet och axlarna och fram med magen. Stolsits kan vara knepigare, speciellt om man har fel sadel.

fast du sitter skönare under tiden... :rofl:

Sant, skönare i alla fall:rofl: Fast frågan är om inte en skön fåtölj är billigare:confused:

Jag har provat amerigo (beg) som såg ut att passa hästen men hon tyckte absolut inte om den (bommen var för böjd på den). Var perfekt för mej, jag rann ner i sadeln och bara satt :love:
Sadelmakaren jag pratade med gillade inte märket och avrådde från att försöka göra om så att hästen skulle gilla den:cry: (tro mej, jag försökte)

Jaguaren var en besvikelse, inte alls så skön. Prestige för bred. Jag hamnar i stolsits eller som ett upp och nervänt Y med för bred sadel.
Liksom en rad andra som var för breda.

Zaldi classic var skön, men såg inte ut att passa hästen. Därför red jag aldrig i den.

När jag blir rik vet jag vad jag ska specialbeställa.:idea:

Jag trivs i min flatback (hopp), där har jag balans och sitter still och har inga problem med nåt egentligen:mad: Varför hålla på med dressyr alls.:angel: :cool: Innan jag är rik.

Jo luftsadeln bates caprilli cair eller nåt sånt, hade en underbar känsla faktiskt, och hästen studsade fram:p Men den var så jäkla bred och hur skönt det än var med luftkänslan så vill jag inte sitta varenda (dressyr)dag i stolsits.

Sadeln är enormt viktig.

Ja, mina sadelfunderingar.

KL

När jag såg denna tråd så ville jag hänga med för den har verkligen ett intressant tema. Men den drog iväg och jag har omöjligt kunnat följa alla inlägg.

Men här kommer lite funderingar, därför en bra sadel är nog underskattad. Jag har personligen ganska lite erfarenhet.

Först hade jag ingen dressyrsadel alls, men skaffade en Stübben, och den var väl bra på hästen, men inte min rygg. Sedan blev det en Bates Caprilli, som jag tyckte mycket om att sitta i. Men den visade sig vara skit för hästen. Han hade inga problem med ryggen, sadelprovaren var mäkta imponerad över hur fin han var. Han sa att med en sådan sadel, borde hästen vara omusklad, ha ont och inte vilja röra sig.....
Där ser man vad mycket jobb utan ryttare, och massage och stretching gör sitt.

Så vi provade en 10 olika sadlar, jag kunde inte sitta i någon...
Den som låg bäst på hästen var en Jeremy rudge, så det var ju bara att slanta upp....
Det var i våras.
Vips, fick jag en annan häst, och efter 2 månader en anna sits.....
Han slappnade av och började arbeta med ryggen på ett annat sätt, MEN började visa en rörelse störning.
Det tror jag berodde på att han slappnade av, och jag inte behövde rama in honom så mycket. (tar för mycket plats att berätta allt).

Så då jobbade vi med det hela sommaren, och sedan var han så fin att rida. Men allt efter hösten gick så började han spänna sig igen, och jag hittar masa olika anledningar, bytena har varit orena och spända.
Sedan tänkte jag att han tappat lite vikt och sadeln nog inte låg så bra, då åkte jag in och stoppa om den lite, och provade några andra sadlar, Shumacher, en äldre Röösli, Albion osv.
Inget jag kunde sitta i....

Saelmakaren trodde med 95% säkerhet att spänningarna berodde på sadeln....så efter omstoppning av JR förra onsdagen så byter han rent och har gått de bästa passen på hela hösten.

Om sadeln inte sitter rätt, så brukar inte hästen sig rätt, och då måste ju ryttarens position bli fel.

Men, jag kan som sagt väldigt lite om detta ämne.

Du o jag har haft nästan samma historia!
Köpte som ung en Passier till mig själv. då jag inte hade ngn egen häst.
Den låg bra på de flesta. Tror jag:angel:

Köpte sen en stübben parzival. Den var jätteskön.
Efter det en Caprilli som oxå var bra o man satt bra i den,

Måttbeställde sen an Amerigo för att den sista inte låg bra längre, men den var hård för mig men mjuk för hästen.Kunde knappt sitta på 2 år. Men vad gör man inte:crazy:

Det var träning för försäljaren o en häst som travade a la symaskin studsade från ena stunden till den andra omkring i ngt passageliknande- rörelsefrihet. Vilken skillnad.
Skulle sen köpa en likadan till den andra hästen o tog hästen o provred i alla modeller. Fick med mig en sadel hem som jag fick ridsår av.
köpte då en till Classic.

btw.

Tack för tips. Det där med att rida frammåt, är ingen dum ide....:angel: Och sluta i galoppen.

Jag tror hag fått en aha upplevelse.

:D

Kul att det funkade:)
Har du börjat med serierna än, om inte- GÖR DET!

Håller med allt du skriver!
Ja, jag tappade intresset ngnstans där tjaffset började, det brukar bli så för mig, så jag har missat ngt då Jacko skrev 1942.. eller har hon inte gjort det?
(

Eftersom du frågar.

Nej jacko har inte skrivt ngt 1942 - det är jag som har gjort, så det har inte ens med jacko att göra :crazy:

Det har heller ingenting med ridning att göra

Utan hur man talar med varandra

hur vi diskuterar
vad som är relevant för diskussionen
Vem, som har rätt att yttra sig

Huruvida det är okey att trycka ned sina antagonister, med tilllkortakommanden som de yppat i andra trådar.

Även om det inte har med tråden att göra - vilken ändå svalnat, så tycker jag att det har att göra med trivseln på forumet at göra.
I denna tråden och andra

Senast ändrad:

Har nog inte läst hela tråden på ett tag MEN
-En rätt utpassad sadel som man inte sitter obekvämt i eller konstlat är ju till för att förbättra ridningen- utgår inte från att den ska hindra en att kunna sitta optimalt.

Alla hästar o dess ryttare ser olika ut.
Om 2 ryttare-synbart identiska i kroppsform o längd provar en sadel som den ena tycker är gudomlig, medans den andra tycker att den är sämre av ngn anledning. Alla sitter heller inte exakt lika eller inverkar dito.

Det tråkigaste är om man nu har hittat drömsadeln o hästen inte kan ha den eller unghästen:crazy: :devil:

Vad rider ni i för en sadel och hur hjälper den er mot en bättre position?

Bilder på er sits och hållning?

Märker många gånger att ryttarna verkligen hindrar sina rörelser genom felaktig sadel.

Visa vad ni har och berätta om era problem!!

http://www.sadelsidan.se/jessica.gif
Hade en olympic jessica av äldre modell. blev för smal för busan plus att mitt problem var, långa pinnsmala ben som fanns överallt = -1 i kroppskontroll :o

http://www.mountandrider.com/images/batesdressage.jpg
Nu, laggt på lite på lår och rumpa + att jag har skaffat en Bates Caprilli med CAIR system, utbytbart koppjärn, flexiblock och bakre y stropp :love: som gjord för busan och mig. MEN...

Detta eviga hackande med benen satt kvar:mad: Funderade på att byta ut sadeln, men icke. Den behövde endast vara ca 0.5 cm upp från ryggen och skänkeln var still, tog sedan bort den extra padden eftersom jag oönskar så lite krims krams utan funktion. Jag hackade igen. Det visade sig efter 2.5 månaders träning på att få fram frammåtbjudning att det var det som var problemet, skänkeln är stilla. :bump:

Sadeln är en ganska fri sadel vilket man kan se på bilden, gillar inte när man sitter fast, men jag behöver ett stöd på låret, över knät, vilket jag får tack vare flexiblocken. Den ligger helt utmärkt och det bästa med den är close contact kännslan, man är nära och kan påverka ännu mer :love:

Har även en Bates Isabell med samma funktioner som caprillin. den har lite för stor sitts för mig men funkar alldeles utmärkt. Har inte haft ett enda problem med den, den hjälper mig med att få bak axlarna, vilket är bra.

Alex: kan bara hålla med :D

Tycker att de är fina o fyller sin funktion bra, men jag fick en AHA-upplevelse när jag provred Amerigon.
Den har korta vulster (?)på undersidan o såg då att min häst inte blev klämd när han skulle böja sig.
Den gamla sadel åkte in i fläsket:D :o vid böjning.
Han blev faktiskt en annan häst.

vi hade träning samtidigt, men han bara schwungade iväg o jag kunde så inte sitta ner.
Sen iom att den jag fick var så hård=lättridning i 2 år (helst)

Den har korta vulster (?)på undersidan o såg då att min häst inte blev klämd när han skulle böja sig.

Ja det var det jag gillade pga damens bogar men hon gillade inte bommen i den, för böjd, eller snarare på något fel sätt böjd, den låg inte still längs med utan gungade lite :mad: .

Det ska gå att fixa mycket med stoppningen i dem men det sade sadelmakaren nej till:mad:

Jag drömmer ännu om hur jag satt i den.:cry:

Hade alla modeller samma sorts bom?
De finns ett par-tre andra märken som har denna korta bossa:idea:

Hade alla modeller samma sorts bom?
De finns ett par-tre andra märken som har denna korta bossa:idea:

Vet inte den här var begagnad. Men jag hörde något om att man kan modifiera mycket med stoppningen.

Dominus har också kortare bossor, den var det samma problem med i bommen dock, samt för hård i lädret.

Fler minns jag inte.

Hästen är lite knepig som många fbl är. Gillar inte nya dressyrsadlar utan helst mjuka gamla. Finns nog nya exklusiva mjuka men det har jag inte provat, trots allt inte min häst ju. (även om hon är värd alla dyra sadlar i världen)

Dessutom är hon överbyggd (också som de flesta fbl)och i stallgången passar sadlar med böjd bom utmärkt. Men när man rider och ryggen kommer upp blir det en annan sak och då glappar dom otrevligt och hon blir mycket irriterad. Alltså får man rida med sänkt rygg om böjda bommar som passar ryggen ska passa:angel:

Eller ha en något rakare, men inte med stora kilbossor det går inte.

Det blev en kieffer som funkar för hästen och som du sa vad gör man inte:angel: Men som är lite hård, tycker jag. Inte helt hundra, lite väl bred i sätet men inte som tex Prestige var.:crazy: Den här är inte helt rak men inte så böjd heller. Ligger bra när hon jobbar men bryggar liten aning i stallet. Men bommen ska ju vara flexibel eller vad det heter, så det borde inte vara så farligt med den lilla bryggningen.
Hästen bestämmer som vanligt:angel:

Om jag blir rik o generös får hon en måttbeställld A om de har andra bommar också. Sitter ju inte i den varje dag, men 3 dagar i veckan i alla fall minst så visst vore det värt pengarna.

Nä nu sover resten måste sova!

God natt!

Senast ändrad av en moderator:

Amerigo finns i flera olika bommar. Att måttbeställa går ju inte iom att de har färdiga bommar. Men de kan anpassa sadeln genom att välja mellan dessa olika bommar. Och om man köper via deras auktoriserade återförsäljare i Sverige även stoppa om efter hur hästen och man själv är byggd. annars får man tyvärr skicka den tillbaks till det land den är från om man vill nyttja tillverkarens service och kunskap om sadeln.

Jag hade en Franc Baines Capriole till min häst först. När jag köpte den satt jag bra i den och den såg ut att ligga bra enligt de som hjälpte mig att prova ut. Den hade inte mycket stöd, vilket jag gillar. Jag vill känna mig fri och rörlig.
När hästen breddade sig hamnade den i bakvikt. Och jag fick ett helsike att sitta bra i den. Den började även trycka på hästen.
Så vi provade ut en Dominus med hjälp av en sadelutprovare. Jag satt helt ok i den. Och hästen fick mer bogfrihet och sadeln låg i jämnvikt. Dock tyckte jag inte att hästen rörde sig optimalt.
Jag red barbacka under en tid och ringde sen en annan sadelutprovare, trots att alla lovordade den första. Den nya sa att Dominusen hade sin lägsta punkt långt fram och min häst hade sin långt bak. Det var ju löjligt tydligt när h*n sa det. Jag hade inte tänkt på det innan.
Nu provade vi ett gäng Amerigos. Den som hästen valde passade min sits bäst också. Helt plötsligt hamnade jag rätt bara jag satte mig i sadeln.
Nu rör sig hästen med stor bogfrihet och jag sitter mycket bättre. Jag känner inga spänningar eller att jag måste jobba mot sadeln, som med min Frank Baines på slutet. Och hästen rör sig lättare och störs inte av sadeln, och inte lika mycket av mig.

Ang det där med knästöden. När jag sitter rätt så är knästöden en bit framför mig. Och öppnar jag upp höften för jag ju inte mitt knä längre fram. Om jag gjorde det skulle jag nog anse att jag har problem med att kontrollera min kropp.
För det är ingen sits jag medvetet strävar efter, iaf inte där jag är idag.

Amerigo finns i flera olika bommar. Att måttbeställa går ju inte iom att de har färdiga bommar. Men de kan anpassa sadeln genom att välja mellan dessa olika bommar. Och om man köper via deras auktoriserade återförsäljare i Sverige även stoppa om efter hur hästen och man själv är byggd. annars får man tyvärr skicka den tillbaks till det land den är från om man vill nyttja tillverkarens service och kunskap om sadeln.

Ok, tack, det är så det är. Ja vanliga sadelmakaren som är välkänd och vars omdöme jag respekterar, ville inte ta i den med tång för att ändra.

Ja ja, allt det där blir nog en senare fråga när jag igen skaffar egen häst, kanske. Men sitsen har inte varit så bra, så enkelt, i någon annan sadel. Provred sadlar under en träning och det såg även tränaren. Men så fort hon fick upp ryggen var det kört. :cry:

Den nya sa att Dominusen hade sin lägsta punkt långt fram och min häst hade sin långt bak. Det var ju löjligt tydligt när h*n sa det.

Ja, samma här, pga lång manke. Förutom att lädret var hårt i den, inte i sitsen. där var det mjukt o fint, skön att sitta i, men det som var mot hästen dvs under. Kändes som en billigare sadel:crazy: som vill verka dyrare, på något sätt.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 160
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 254
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar