Dressyrsadelns hindrande av en korrekt position

Sv: Dressyrsadelns hindrande av en korrekt position

Sant.
Men när jag rider varvar jag ofta dressyrjobbet med att hoppa någon stock eller cantra på långa tyglar, och jag har hittills inte träffat nån dressyrsadel som inte skulle vara ivägen för mig i såna situationer..
Har du tips på någon får du gärna säga till. ;)

Jag rider just nu i en Loftur (Spalding) som är en dressyrinspirerad islandssadel.
Den skulle man lätt kunna ta några skutt i :)
Här är bild;
Loftur_17,5'_comp_550.jpg

*lånar*

Har följt denna mycket intressanta diskussion, även om den har visat vissa symptom på att spåra ut. Men det är ju också det som är så intressant med alla dessa trådar.

Men för att komma till saken:

Man kan ju också så det på ett annat sätt:

Att rida kan man så fort man klarar av att styra och sitta kvar något så när. Vad man dock gör redan från början är att man strävar mot perfektion (medvetet eller omedvetet). Ju mer man lär sig dessto närmare perfektion kommer man men kan det någonsin bli helt perfekt?

Mvh

Tora

Ja, vi är väldigt olika för att du är ute och tävlar på en hög nivå. Men jag försöker hela tiden vara ödmjuk inför det faktum och är alltid öppen med att jag inte ens kan rida lätt med någon finess.

Jag kanske är slarvig med mitt uttryckssätt - när jag menar Rida så menar jag också Rida. Inte sitta och prestera rörelser hit och dit. Jag menar "rida optimalt", inte "nära nog" eller på LA-nivå. En ryttare på LA-nivå kan vara ljusår bättre än MSV-ryttaren inom vissa områden.

Vi verkar vara helt olika i vår grundinställning till ridning. Men det är ju inget konstigt med det - alla får tycka olika! Jag vill inte sätta någon på ignoreralistan, varför skulle jag vilja göra det? Jag är 34 år, jag håller inte på med lågstadietönteri, annat än om jag själv blivit ledsen eller sårad. :o

Det är ju i diskussionen det blir intressant.

Jag ville bara påpeka att jag inte alltid hänger med i din argumentationsteknik, eftersom det kommer inpass från diskussioner som du haft med andra användare i maj. Och det tycker jag är helt okonstruktivt.

Peace, love och allt det där.

Jag kanske är slarvig med mitt uttryckssätt - när jag menar Rida så menar jag också Rida. Inte sitta och prestera rörelser hit och dit. Jag menar "rida optimalt", inte "nära nog" eller på LA-nivå. En ryttare på LA-nivå kan vara ljusår bättre än MSV-ryttaren inom vissa områden.
För mig är ridning att kunna kommunicera med hästen o den lär sig att förstå mina signaler. Jag FÖR(som i dansen).
För mig är skapligt utförda rörelser ett kvitto på att den förstår mig.

Det är en sak att kunna rida rakt fram i en bra form, sen blir det annat när man lägger till rörelser. Man måste vara så precis i sina hjälper o oxå kunna rucka på normerna för att vara tydligare om hästen inte förstår.

En snygg sits utan inverkan/kommunicering är en dålig sits.
Att åka häst o att rida den är inte samma sak.
Så tänker jag.

Tycker att jag har hållt mig i skinnet ett bra tag nu:cool:

Senast ändrad:

Ja, jag tänker exakt samma. :idea:

F ö undrar jag om det är något i mitt uttryckssätt som provocerar dig, för jag känner ofta att du hugger som en kobra på mina inlägg, och väldigt sällan svarar på det mitt inlägg handlar om. Jag vill gärna utveckla min debattförmåga och det är ett ständigt lärande för mig detta. Du får gärna ta det via pm, så slipper vi förpesta tråden.

Senast ändrad:

Här skiljer vi oss

För mig är skapligt utförda rörelser ett kvitto på att den förstår mig.

För mig är skapligt utförda rörelser ett kvitta på att jag gjort rätt i min kropp.

Därför så felsöker jag i min kropp istället för....

Man måste vara så precis i sina hjälper o oxå kunna rucka på normerna för att vara tydligare om hästen inte förstår

Okey tydligare...

För mig är skapligt utförda rörelser ett kvitto på att jag kunnat kontrollera min egen korrekta "possition" (axlar midja bäcken sittben osv)

Det räcker inte med det om man vill rida en diagonalsluta. Känner man av när en halvhalt behövs?
Sen är det inte alla gånger man sitter rätt fast man tänker på det.

Det är här känslan är så viktig o har man känt det förrut blir det lättare. Mindre krångel.

Läs artikeln i hästfokus om känsla vs. problemlösning.

Självklart känner man av när en halvhalt behövs - den behövs när man tappat sin possition :o

Återigen här är en skillnad.

Att återta sin hållning och sin possition är i sig det en halvhalt i min ridning.

Vi har olika fokus helt enkelt

Jag kan fortfarande leva med det

Kan vi återgå till ämnet?

Även jag gör ett tillägg

För att avsluta denna diskussion kan vi kalla mitt annorlunda sätt "det dåliga sättet" eller "det felaktiga sättet" - om det känns bättre

Senast ändrad:

*kl*
Ni som vill diskutera annat än ursprungsfrågan, skapa gärna en ny tråd och fortsätt diskussionen där. För tillfället är det många som är långt från den ursprunliga sadeldiskussionen!

/B_A_L, moderator

KL

Allas synpunkter är viktiga och ger något i diskussionen. Låt oss tänka själva, man behöver inte få veta vem som anser sig ha rätt eller fel. Om alla bara lägger fram sin syn utan värderingar av andra synpunkter. :idea:

Så får vi som upppskattar diskussioner och kunskap välja vad vi tar till oss:idea:

Jag är dålig på det själv, så det gäller mej också, kanske inte just här, men i andra trådar. :crazy:

Nu är jag sådär trist diplomatisk och präktig som jag är dålig på irl, men jag tränar:p (här och nu)

Kl: Jag ska börja leta sadel till min häst då han har breddat en del och den ligger fortfarande bra, men nu tror jag att det är dags att satsa på den optimala sadeln, för mig! Det ska bli jätteintressant att prova nya sadlar då jag sitter mer framåtlutad nu med denna häst i den här sadeln än när jag hade foderhästen i hennes Amerigo *love* Hur har den optimala sadeln kännts för er?

OT: Men brudar: Som jag ser det pratar ni om samma sak, men jag tror att Axel "bara gör" ( = ren känsla) Sus (säkert mkt känsla också!!) men vill gärna analysera, fundera över varför och hur och så vidare.. Det ena är inte bättre än det andra, ni har bara olika sätt att uttrycka e.g samma saker, som jag ser det :) ..och jag har sagt ungefär detsamma förut :D

Ärligt talat, jag ställer mig lite frågande till denna lavaström. Jag ställer en fråga eftersom jag ibland inte förstår dina svar. För mig är de ibland helt uppåt väggarna och jag vet inte ens varför du svarar. Då visar det sig att svårbegripliga svar kommer av någon sorts personlig vendetta? Jag ställer mig väldigt gärna utanför sådant, jag tror heller inte att så många andra på Buke är intresserade av det. Vi är här för att diskutera, för att få nya infallsvinklar, för att få inspiration. Det är väl INGEN som har facit? Så självgod kan väl INGEN som någonsin suttit på en häst vara?!?!

I ett större perspektiv, är det väl ingen som kan rida egentligen? Inte Minna, inte Kyra, inte Kottas, inte Axel, inte Susan, inte Anky (och ffa inte undertecknad). Ridning är en enda stor förlust av balans hela tiden. Ingen rider perfekt mer än några sekunder i sträck.

Det är väl inget kontroversiellt med det? Duktiga ryttare är snabba på att återfå den tappade balansen, igen och igen och igen och igen.

Fast några rider :devil: så mycket bättre än andra (mej tex)

Jag är jättenoga med att sitta så korrekt som möjligt dvs lodrätt, noga med vinklar och sänkta knän. Kollar ofta i spegeln för att få mig en uppfattning om hur jag sitter. Men det förvånar mig när man ser så otroligt många som sitter i stolsits, och inte ens ridlärarna påpekar det:confused:

liten fråga då...vad tycker ni är värst om ni måste välja?stolsits eller "hängsits"?och vad påverkar man fel i dom olika sitsarna?många sadlar gör ju så man vill sitta på det ena eller andra sättet...vilka sadlar tycker ni(som ni ridit i)har dom okilka "felen"?
I "hängsits" har man iallafall sittbenen på plats, men å andra sidan så har man ju hästen mera framför sig (oftast) i stolsits...:(

OT: Men brudar: Som jag ser det pratar ni om samma sak, men jag tror att Axel "bara gör" ( = ren känsla) Sus (säkert mkt känsla också!!) men vill gärna analysera, fundera över varför och hur och så vidare.. Det ena är inte bättre än det andra, ni har bara olika sätt att uttrycka e.g samma saker, som jag ser det :) ..och jag har sagt ungefär detsamma förut :D

Oj, ursäkta.. Ser nu att jag har skrivit lite illa. Menar inte alls att Axel har "bara" känsla och sus inte i sin ridning. Hoppas att ni inte tog illa upp att jag lade mig i, men jag blir så frustrerad när ni pratar om varandra :o

Jag är helt enig - Man måste ha hästen framför sin rumpa :)

Rent generellt;
Jag tycker att i en sadel som har sin djupaste del för långt bak, eller en sadel som tippar bakåt eller en svank från början gärna ger stolsits.
Själva stolsittsen ser jag inte som ett stort probelm om den inte kombineras med svank - eftersom den inte tillåter hästen att swinga vare sin egen eller ryttarens rygg.

Hängsits får man i en sadel som tippar framåt eller en som ger för mycket stöd bakifrån - och detta är fulllkomligt omöjligt att rida i.
Eftersom man upplever att man tippar framåt så börjar man ta stöd i stigbyglarna och så var det ajöss med de rörliga höftlederna och swingandet från båda parter

Men våra rumpor är individulla.
Det finns säkert ett märke och en modell för varenda ändalykt.

Det som är synd tycker jag är att sadelförsäljare sällan talar om hur lätt det är att modifiera en sadel. Omman beställer att de kan spänna sadelgjorden och bolstra på ett sätt som passar en bättre.

Det går också relativt lätt att göra om sitsen på en sadel. Men det är klrat man får in mer pengar på att kränga en ny.......

Senast ändrad:

Lägg dig var du vill ;)

För en utomstående ser det kanske ut som brister i kommunikationen.
Själv upplever jag det som Jacko; något hände i Maj 1942...

Det spelar inte så stor roll, det som är tråkigt är att det inte blir så stort utrymme för diskussioner.

Det är väl det som är tjusningen på ett diskussionsforum att man tycker och upplever saker olika. Och mig veterligen får man tycka vad man vill, så länge maniten är otrevlig och går till personangrepp

Det är ju i mötet med andra som utveckling sker - Om man är här och diksuterar på samma vilkor - vilket jag anser vara en förutsättning för att det skall bli en bra diskussion.

I en schysst diskussion bjussar alla lite på sig.

I en mindre schysst diskussion är det några som inte bjussar på sig själva utan diskuterar de som bjussar :D

Trist

OBS ALLMÄN REFLEXION

Senast ändrad:

Håller med allt du skriver!
Ja, jag tappade intresset ngnstans där tjaffset började, det brukar bli så för mig, så jag har missat ngt då Jacko skrev 1942.. eller har hon inte gjort det?

Lät kul i alla fall :p

Själv har jag gett upp det där med dressyr och ska köpa en förvuxen new forest och mulla omkring med i en westernsadel. Någon som vill ha en vingelpelle på 170+?

bläh!

Det är jättesvårt med sadlar, och såvitt jag vet finns ingen "expert" här uppe i norr att ta hjälp av.. bara självutnämnda sådana :(

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 254
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar