Dressyrsadelns hindrande av en korrekt position

Sv: Dressyrsadelns hindrande av en korrekt position

Jag såg nog ditt fula inpass. :devil: ;)

Jag försöker ju lära mig rida lätt f n. Men jag håller bara på med ett sätt just nu, jag är övertygad om att det finns sjuttioelva andra. Det min tränare gormar mest om är "backa knäna" och "vrid lårbenet" varje gång jag ska upp ur sadeln. Jag har istället låst knäet och sedan vikt resten av kroppen därikring. Vilket innebär att underskänkeln fladdrar bakåt (vilket hästen AVSKYR) och jag kommer i framvikt.

Så f n tror jag nästan att jag rider med mitten på lårbenet som pivot istället. Eftersom jag backar knäna (försöker) och vrider lårbenet inåt/utåt. Men det beror nog också på att mitt djur inte tåler samlande lättridning utan kräver att jag landar lätt lätt lätt. Han måste bara lära sig gå med mjuk rygg i trav, inget avancerat. (Jo, för mig är det det...)

Jag vet faktiskt inte om min sadel stjälper eller hjälper mig... Dock vet jag att det är en av få dressyrsadlar jag faktiskt sitter bekvämt i, om det är bra eller dåligt kan ju diskuteras. I alla fall så rider jag i en Piab Elegant.
För närvarande ser nog sadeln ut att vara för liten för mig, jag hoppas på att kunna krympa i den :idea: Har fortfarande inte lärt mig att rida som en riktig dressyrryttare med jättelånga läder, utan får väl jobba med att länga dem successivt.
Min sadel är inte speciellt djup och har små knästöd, det är det jag gillar med den men samtidigt kanske jag skulle behöva nåt som puttade mig på plats.
Nåja, nog med bortförklaringar... Såhär ser det ut:

4709601.jpg

Inser att sadeln syntes dåligt där, men något kanske man kan ana iaf.

*kl*

Jag bytte från bomlös till dressyrsadel för att jag ville ha mer stöd för skänklar. Har nu en Wintec dressyr som ger lagom med stöd. Däremot har jag provat en Gold Medal som jag satt totalt fast i. Favorit sadeln är nog ändå min tränares Passier Grand Gilbert, lgom med stöd och jag får en avslappnad sits samt kan röra mig i. :love:

Tyvärr då inga bilder.

När du rider lätt - så om du gör rätt :devil: så blir ju knäet en pivot och låret en hävarm.

Nu har jag funderat och funderat men jag blir inte riktigt klok för det. Så jag svamlar loss lite på fri hand... Är verkligen knäet en pivot i lättridningen? Kanske delvis, men det måste vara mer komplicerat än så.

Man svingar ju sitt bäcken framåt med hjälp av höftböjarna. Visserligen ska knäet förbli på plats och knäleden öppnar sig, men är det inte egentligen foten/stigbygeln som är pivoten? Knäleden ska ju vara loss hela tiden och balansen i stigbygeln. De stilla punkterna är kanske "fot" och "huvud" och bäckenet rör sig fram och tillbaka genom ett öppnande och stängande av flera leder.

Någon som kan bringa lite klarhet här?

Nu har jag funderat och funderat men jag blir inte riktigt klok för det. Så jag svamlar loss lite på fri hand... Är verkligen knäet en pivot i lättridningen? Kanske delvis, men det måste vara mer komplicerat än så.

Vad gäller Hallonsoda så har jag lite rätt att lägga mig i vad jag anser är rätt, så därför retades jag lite med henne bara.
Det var ett internt skämt kan man säga.

Jackos grejjer sorterar jag under finlir.

Vad jag vill med det stilla knäet är en stadig blickstilla underskänkel.
Grund 1 stör så lite som möjligt. Ha hundra kontroll över din egen balans.

Rider man lätt och rätar ut knäleden blir man inte så stilla i sin tyngpunkt.
Med den teknik som jag föredrar så använder man sig istället av tyngdpunkt och höftöppnande för att få igång ryggverksamheten på.
Jag tycker den metoden ger en väldigt bar kontroll över hsätens balans också.

Huvudtanken är att du skal resa dig med KNÄSTRÄCKARNA - istället för att sticka ut ändan bakåt och puta med den.

Tanken är att genom kontroll av egen tyngpunkt så kan man kontrollera hästens tyngdpunkt och frigöra mycket rörelsenergi. Man driver itne hsäten framåt utan "tar den med sig framåt" under balanserade former

men alla gör inte likadant och använder inte samma metod, det var mest internskämt

Däremot:devil:

Man svingar ju sitt bäcken framåt med hjälp av höftböjarna.

Nu svär du i kyrkan

Höftböjarna böjer höftleden = tippar överlivet farmåt alterntivt. lyfter lårbenet

Det enda du kan swinga med dem är stjärten bakåt :o

Det är rumpmusklerna (som är antagonister) till höftböjarna - som är HÖFtSTRÄCKAREN ( öppnar höftleden)
och swingar allt vad du vill :o framåt

Morr :D

Senast ändrad:

Hmm, undrar om det nu var jag som blev intern med mig själv? Min ridlärare tjatar nämligen alltid om "sträck-spänning". Men egentligen är det ju in dess förkortade läge som en muskel spänns, så det är nog en specialförklaring för att jag ska fatta. (Man får tala med bönder på bönders vis och med lärda män på latin...)

Även om du skojade så tycker jag att det är en intressant frågeställning.

När du rider lätt - så om du gör rätt :devil: så blir ju knäet en pivot och låret en hävarm.

På hästen borde ju höftleden vara en pivot - och på mig när jag samlar med sitsen

Jacko ?
Hm momentpunkten! haha. Jag läser mekanik i fysiken nu :crazy:. Kan räkna på min lättridning! :rofl:. BTW så red jag ut i hoppsadeln idag och red lätt. Jag försökte se till att landa rätt i sadeln med sittbenen, med "baksidan" först, så att svanken rätades ut. Av någon anledningen känns det mer när man svankar när lädren blir kortare. Dessutom blir det jobbigare att sträcka upp hela ryggen. Skänkeln ligger dessutom lättare stilla. (Jag fick väldigt bra träning där, för hästen ville dra på och magmusklarna fick hålla tillbaka :D. Hela korsetten..)

Senast ändrad:

Man svingar ju sitt bäcken framåt med hjälp av höftböjarna. Visserligen ska knäet förbli på plats och knäleden öppnar sig, men är det inte egentligen foten/stigbygeln som är pivoten? Knäleden ska ju vara loss hela tiden och balansen i stigbygeln. De stilla punkterna är kanske "fot" och "huvud" och bäckenet rör sig fram och tillbaka genom ett öppnande och stängande av flera leder.

Någon som kan bringa lite klarhet här?
Man är stilla från knäet o ner -knä=pivot-.spärrskaft.
Sen är det hästen som hjälper en att komma upp.
Det behövs :devil: så mkt mer kraft att rida lätt i skritten.

Med det samlande sätet läggs mina ben på -HOLD.
Ingen funktion, annat än om det ska förändras ngt i tempo eller böjning eller riktning.

Med det samlande sätet läggs mina ben på -HOLD.
Ingen funktion, annat än om det ska förändras ngt i tempo eller böjning eller riktning.

Av detta fattar jag absolutingenting? -HOLD vad betyder det? :confused:

Resten begriper jag dock hur du menar! ;) Vi plågar småbarnen med lättridning i skritt tills de fått in tekniken. :devil: Då är det inte så svårt för dem i traven sedan.

On hold-ingen inverkan.
Har då ingen nytta av knästöd eller dylikt.
Malinsky:Klart att en god sadel kan hjälpa en, likväl att en annan kan stjälpa en- eller hästen.

Nej, finlir är det nog inte. Fullir skulle jag nog kalla det.

Men jag vill nog ändå påstå att så som ni (du och Axel) beskriver det, _får_ jag inte göra just nu.

Jag får INTE använda hästens kraft till att ta mig upp, då är jag redan efter i rörelsen biomekaniskt. (Enligt vad jag fått lära mig är det däremot ett väldigt vanligt sätt att rida lätt). Jag ska bli lätt för hästen att rida lätt med och just därför har jag fått lägga kraft på det.

Jag får inte ha ett stilla knä. Det ska förvisso inte fladdra (så som jag ser hos många ryttare) men det ska "rutscha som ett par skridskor på en isbana fram och tillbaka". Det ÄR inga stora rörelser det rör sig om, men jag har ridit lätt med andra tekniken innan. Vilket stört min hästs rygg. Därmed inte sagt att den tekniken är fel för andra hästar.

Jag ska också tänka att jag reser mig gm att knäna roterar inåt i resfasen. Jag har givetvis fått öva detta i halt, för att själv få se och studera hur sitsen blir mer stilla och balanserad. Underskänklarna blir på detta sätt stilla. Om jag istället har knäet stilla kan fötterna aldrig bli stilla. (Jag har 459 bilder på mig själv som visar detta).

Men, jag slänger in brasklappen som vanligt - detta är vad jag tror mig veta 25 okt 2006. Jag kommer att skratta åt detta inlägg om ett år. Hoppas jag. (För jag lär mig hela tiden, är långt från färdiglärd!)

KL

Min hållning bör vara som den är på min avatar, men ibland ser den ut såhär

P1013431.jpg

Tror att jag rider med för korta tyglar där som gör att min axlar åker fram dock.

Just nu är min sadel lite för smal för hästen, och den hamnar i bavikt så jag kommer lite i stolsits. Måste bredda den.

Om man reser sig innan hästen skjuter upp en=påverkar hästen att trava med snabbare takt.
Bra för hästar som är för för taktmässiga.
Om man rider lätt med fördröjning=minskar på takten

Själva swingandet die Keutz anziehen (ursäkta stavningen men du hajjar) där är det ju verkligen fråga om böj - sträck

I inledningen så är det ju hästen som swingar vår rygg (förutsatt att bäckenet är i rätt possition)

Men i mer avancerad ridning så måste ju du föra i swinget och då blir det ju extra böj sträck - Man rider ju med hela kroppen. Kan det vara din tränare menar?

Inom ridningen så finns det en hel del förklaringar som är helt uppåt väggarna ur biomekaniskt perspektiv. Och för dig som får handfat undervisning så spelar det ju ingen roll, det är i överföringen till nästagrupp det skiter sig.

BTW en muskle har alltid en viss grudnspänning annanrs skuell vi trilal ihop som en hög på golvet.
Muskler delas in i par agonist (gör) antagonist (gör motsatt)

Muskelparen påverkar en eller flera leder.
Det som gör ridning så svårt som balett är att för attd et skall bli bra så måste man punktvis öka muskeltonusen i vissa muskler och minska punktvis i andra muskler.

Senast ändrad:

Men axel och jag har alls inte samma teknik :p
:D

Jag för - jag tar hästen med mig. Jag vill ha ett stort kliv och rörelser i hela kroppen ffa för att få igång ryggen.

Jag reser mig med lårets framsida - jobbigt :devil:
Jag är abslout still i belstningsfasen och tar oss framåt i svävfasen. Det kräver djävulska magmuskler att balansera där.

Lägger man till ditt knäslut så kan man ju lyfta framdelen på hästen.
Men först värmer jag bara upp.

vi övar ju på olka saker och - ibland av olika anledningar.

Jag vill ha takt och losgelassenheit.

Jag vill att hästen skall sträcka famåt - nedåt och ha en jämn takt och röra på ryggen mycket.
Rulla och swinga.

ja där ser man att vi har helt olika teknik

jag kan leva med det

han stoppar sadlarna alldeles för hårt och jag har ändrat min över 6 gånger på två år, den har kasat, skapat smärta och bara varit fel, slutade med att hästen fick ont i ryggen och avbelastade på kotorna fram vilket lädde till att hon fick behandlas i både rygg o kotor. hon hade blivit punkttryckt på 4 ställen:( jag har nu en sadeldoktor från sthlm som rev ut all stoppning och la i ny mjukare och la bara i hälften så mkt stoppning i sadlen som där var innan.. + att han gjorde sadlen smalare och nu passar den bra igen..

Ja, men jag blir inte riktigt klok på hur du menar nu.

Jag kan också leva med att vi har olika teknik ;) , jag är medveten om att det jag lär mig just nu bara är en promille av alla de sätt som finns att rida lätt. :D

Men hur menar du att du vill ha fram schwung, takt, lösgjordhet osv - menar du då att jag _inte_ vill ha fram det?

Självklart finns det mängders mängder av tekniker, och jag behärskar inte ens en ordentligt. :o

Sen är det vanskligt att försöka förklara något i skrift som man försöker lära sig. Vad vet jag om jag fattat rätt!?

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 182
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 257
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattungen på Ölandsbron
  • Uppdateringstråd 30