Dressyrsadelns hindrande av en korrekt position

Sv: Dressyrsadelns hindrande av en korrekt position

Att jag kan leva med det - skrev jag till Axel - eftersom hon ofta uttalar sig om att - jag måste ha rätt :angel:
Vilket jag då inte måste.

Det är ju också skillnad på vad som känns rätt för mig, och anse att allamåset tycka likadant.

Jag menar med min beskrivning är att jag vill ha fram takt och losgelasseneheit - inget mer.

Jag är inte insatt i din teknik, jag vet inte vad som är vitsen, kanske mer schwung? samling? Jag vet inte. Kanske är det samma - bara en annan väg att gå.

Jag kan bara uttala mig om min egen - jag menar inte att du inte gör nåt - bara att det är bäst att du får beskriva det själv.

Detta "om du gör rätt:devil:"
Varsom sagt ett internt skämt til Hallis Brallis

Senast ändrad:

Man kan använda sig även att rida-lätt-sätet till att få fram samma som under nedsittning.
Jag HAR väldigt taktmässiga hästar, så det behöver jag inte tänka på, utan däremot förändra takten vb.
Att bara rida lätt som vid uppvärmning eller nedvarvning- följsamhet, kräver inte så mkt, men däremot vid mer anspänning/laddning/aktivitet/ energi.
kan nog inte förklara hur jag gör, men tror att jag spänner magen mer.
om man aktiverar hästen o inte såsar runt i samma tempo hela tiden, varv på varv, så är den lyhörd- vad ska hända nu o nu-alert.

Kan t o m rida passage under lättridning.

Jag säger som kyra sa när jag red för henne...Man ska rida efter sin egen takt och inte följa med i hästens!
Med det menade hon att man själv ska bestämma takt och shwung(stavning..)Har man en häst med stoora fina rena gångarter ska man kunna reglera dennes gångarter med sitsen(även lättridning)till att bli både stora och små. Sen om man har en "symaskin" så ska man kunna reglera till större luftigare och renare gångarter.
Det blev lite luddigt...Men det hon ville ha fram är att alla ska försöka att rida efter SIN takt och inte hästens!;) ;)

och som vanligt använder vi ordet takt hel olika :D

Kan leva med det också :D

Absolut är det ryttaren som sätter en BRA takt i hästen.

Och som håller den REN

Självklart kan man inte överlåta det till hästen.
En del behöver mera framåt än de själva vill, och en del att man håller takten lite långsammare.

Det beror ju på om hsäten vill springa ifrån eller maska.

Däremot har de flesta hästar en viss grundtakt där den arbetar lättast som man måste utgå ifrån.

I alla fall när man värmer upp...

Jag säger som kyra sa när jag red för henne...Man ska rida efter sin egen takt och inte följa med i hästens!
Med det menade hon att man själv ska bestämma takt och shwung(stavning..)Har man en häst med stoora fina rena gångarter ska man kunna reglera dennes gångarter med sitsen(även lättridning)till att bli både stora och små. Sen om man har en "symaskin" så ska man kunna reglera till större luftigare och renare gångarter.
Det blev lite luddigt...Men det hon ville ha fram är att alla ska försöka att rida efter SIN takt och inte hästens!;) ;)

Eller efter den takt man vill ha hästen i. Man styr takten. Samtidigt kommer takten med avslappningen ofta även på dem som är symaskiner när de är spända. Så egentligen är det viktigaste lösgörandet. Då kommer takten. På dem som inte är födda med takten vill säga.

Så jag vet inte. Har inte tänkt så mycket på vad jag gör :o . Ibland styr jag takten aktivt om hästen är väldigt spänd. Men det lösgörande arbetet är det allra viktigaste.

Så jag rider lätt lite olika beroende på vad jag vill och vad som behövs i just den sitautionen. När jag tänker efter.

Att rida lätt är inte lätt:idea: Det är en konst för sej.

Jag kom också plötsligt att tänka på världscupryttare i hoppning som kommer in på banan i trav. Har ni sett deras lättridning? MMB tex?

Alltså just i den situationen, jag är övertygad om att det är annorlunda i andra situationer.

Bara lite lösa tankar utifrån ämnet.

och som vanligt använder vi ordet takt hel olika :D

Kan leva med det också :D
Det finns väl ändå bara en TAKT= beats per minute:confused:
Antal steg per minut.
Samma som i musik o dans mm.

Senast ändrad:

Jag har ganska nyligen (i september) skaffat en ny sadel som har satt mig i en bra sits, så jag äntligen slipper sitta och jobba med det under passen. Har haft problem i sadlar med små/nästan obefintliga knästöd att jag då kasar rundor i sadeln vilket stört jättemkt. Sen gör det mkt hur sadeln har legat på häst till häst med sadlarna med medelstora knästöd.
Den nya sadeln (Prestige Lucky Dressage) har ngt större än medelstora knästöd och 16" som stabiliserar mig på ett bra sätt. Så skönt att äntligen kunna slappna av o kunna satsa 100% på hästen :p .

Sadeln

Rider

Ja så använder du ofta ordet :)
- medan jag oftare pratar om renheten i takten :)

Det är ganska lätt att Se om hästen är ren i sina gångarter.Om hästen går i 2 delar med ryttaren i otakt på mitten o även galoppen som inte blir mjuk, rullande o harmonisk.

Gå till överdrift med höghastighetsbilder:crazy:

Jag måste bara få fråga Axel, eftersom jag ofta missuppfattar ditt skrivna ord. Jag får inte ihop dina meningar alltid, och då är det så lätt att man tolkar fel. Det jag vill fråga om är:
Gå till överdrift med höghastighetsbilder:crazy:

Vad menar du? Vad har det med takten att göra?

Men axel och jag har alls inte samma teknik :p
Jag för - jag tar hästen med mig. Jag vill ha ett stort kliv och rörelser i hela kroppen ffa för att få igång ryggen.
Hur tror du att jag får med mig hästen i passage?
.
Lägger man till ditt knäslut så kan man ju lyfta framdelen på hästen.
Knäslut ska man inte använda sig av alls.
Det låser hästen.
Låren ska rulla.

Det är hästen som ska swinga sin rygg, inte ryttaren.
Antingen är man passiv/följsam eller aktiv/bollen. Vid passage är man väldigt aktiv.
Swinga=följa med hästen i dess rörelser. o är inte samma sak som att jucka aktivt.
Att man skumpar/är i otakt/lättar lite i sadeln i varje steg- ej följsam= blir efter.

Ärligt talat, jag ställer mig lite frågande till denna lavaström. Jag ställer en fråga eftersom jag ibland inte förstår dina svar. För mig är de ibland helt uppåt väggarna och jag vet inte ens varför du svarar. Då visar det sig att svårbegripliga svar kommer av någon sorts personlig vendetta? Jag ställer mig väldigt gärna utanför sådant, jag tror heller inte att så många andra på Buke är intresserade av det. Vi är här för att diskutera, för att få nya infallsvinklar, för att få inspiration. Det är väl INGEN som har facit? Så självgod kan väl INGEN som någonsin suttit på en häst vara?!?!

I ett större perspektiv, är det väl ingen som kan rida egentligen? Inte Minna, inte Kyra, inte Kottas, inte Axel, inte Susan, inte Anky (och ffa inte undertecknad). Ridning är en enda stor förlust av balans hela tiden. Ingen rider perfekt mer än några sekunder i sträck.

Det är väl inget kontroversiellt med det? Duktiga ryttare är snabba på att återfå den tappade balansen, igen och igen och igen och igen.

*kl*
Åter igen måste jag be vissa användare (ingen nämnd ingen glömd) att tänka till INNAN ni skriver era inlägg.

Vi är här för att diskutera, för att få nya infallsvinklar, för att få inspiration. Det är väl INGEN som har facit? Så självgod kan väl INGEN som någonsin suttit på en häst vara?!?!

I ett större perspektiv, är det väl ingen som kan rida egentligen? Inte Minna, inte Kyra, inte Kottas, inte Axel, inte Susan, inte Anky (och ffa inte undertecknad). Ridning är en enda stor förlust av balans hela tiden. Ingen rider perfekt mer än några sekunder i sträck.

Det är väl inget kontroversiellt med det? Duktiga ryttare är snabba på att återfå den tappade balansen, igen och igen och igen och igen.

Vi har samma syn på ridning. Det är något som pågår hela tiden.
Inget man kan eller inte, utan ett ideal man hela tiden strävar efter.
så är det i min värld.

Jag siktar mot stjärnorna och hoppas kanske nå en liten bit på vägen:D

När jag misslyckas vil jag gärna veta vad det beror på så att jag kan rätta till det. Förhoppningsvis snabbare och snabbare och snabbare.

Det som är tråkigt är när diskussioner om ryttarmekanik tolkas som angrepp på enskilda ryttare, men kanske inget att göra åt.

I min värld så har vi alla en kropp som består av skellett och muskler.
Vi sitter alla på en häst som också den består av skellet och muskler.

Följdaktligen så kan vi alla hamna i samma situationer :crazy: oavsett vad vi heter.

Medveten ridning fokuserar väl på att hantera dessa situationer eller :confused:

Du o jag är nog långt ifrån varandra i fråga om dressyren.
Du tycker alltså att INGEN kan rida:confused:
Att rida perfekt hela tiden är en annan 5:a

Jag tycker att det är ett enormt spann mellan nybörjare- LA ryttare o även vidare uppåt.

Om mina svar är så obegripliga, kan du sätta mig på ignorerlistan- enkelt.

Har du ingen film där du rider lätt? Jag kan erbjuda ett par där jag försöker rida lätt så som jag får lära mig. Men det är ju som det är med ridning, vissa dagar går det bättre och vissa sämre - dessa filmer visar alltså inte nödvändigtvis (inte alls!) den perfekta lättridningen! De är rätt kassa faktiskt, men

skimmel Det här är en stor (för mig i alla fall) häst med mycket schwung och jag har jättesvårt att hitta balansen på honom. Vilken man ser!
brun Här sitter jag på min ataktiska häst nästan för första gången efter en längre vila. Där är det svårt att hålla takten! Det ser väldigt illa ut... (Och för att mota Olle i grind: nej, hästen ser inte fräsch ut här, men efter en veckas arbete så var det en enorm skillnad. Hon behövde komma igång ordentligt, vila är inte bra för henne.)

Jag reser mig med lårets framsida - jobbigt :devil:
Jag är abslout still i belstningsfasen och tar oss framåt i svävfasen. Det kräver djävulska magmuskler att balansera där.

Här gör vi helt olika. Balans = jämvikt. För det behövs ingan kraft (säger min utbildare)

Jag för - jag tar hästen med mig. Jag vill ha ett stort kliv och rörelser i hela kroppen ffa för att få igång ryggen.

Jag vill ha takt och losgelassenheit.

Jag vill att hästen skall sträcka famåt - nedåt och ha en jämn takt och röra på ryggen mycket.

Det vill väl alla?

Jag tror nog ingen dansare tex säger - Jag kan dansa.
inte helelr en slalomåkare tex.

Även om det även där är en stor skillnad i förmåga till kooordination från nybörjare till avancerad.

Jag frågade Kottas om han hade några somhan tyckte var bättre ryttare i världscirkusen än andra.

och han svarade _ det finns många ERFARNA ryttare, men det beror också på vilken häst de rider.

Tänkvärt tycker jag att han inte delar in i bra elelr dåliga. Kan eller inte.

Det finns ju ett berömt ordspråk;

Ju mer man lär sig så inser man ju att man ingenting vet

Likaså så sägs det ju inom ridningen Att man aldrig blir fullärd

Följdaktligen så KAN ingen rida

Jag tror nog ingen dansare tex säger - Jag kan dansa.
I de flesta danserna är man beroende av sin partner.Kan herren föra bra o damen följa bra=samspel.
I ridningen är hästen ens partner som man bara kan kommunicera med med signaler. Sen är det avgörande hur stor talang den har för de olika stilarna.
En del är kanske bättre som hopphästar.

Jag frågade Kottas om han hade några somhan tyckte var bättre ryttare i världscirkusen än andra.
Nu är vi på hög nivå o tycke o smak.
världscirkusen
säger en hel del om din uppfattning.
Ju mer man lär sig så inser man ju att man ingenting vet
Att inget är självklart eller statiskt vet de duktigaste ryttarna om, men att hårddra det till att man inte kan något:confused:

Likaså så sägs det ju inom ridningen Att man aldrig blir fullärd
Visst inte fullärd då vi håller på med levande varelser som alla är olika., men lärd blir man genom sina erfarenheter.

Följdaktligen så KAN ingen rida
Inte helt perfekt o kanske bara stundsvis.

Senast ändrad:

Jag har forfarande ingen ridfilm öht.
När jag skaffar det kan du få se om du vill.

Eftersom jag har ADSL så hänger sig filmer när vi är många ute på nätet samtidigt här på ön :D
Jag får kolla sedan i kväll när alla äter middag. och jag kan få mina bitar i sekunden :D

Jag vet inte riktigt vad du vill med dina filmer?
Jag ångrar väldigt att jag skojjade med Hallonsoda :crazy: kan jag ju säga. Och är då inte ute efter att ha den ultimata ridalätttekniken.

Men jag har en som jag tycker funkar för mig och som verkar funka för de jag hjälper.
Det är en hopbakning av Sally swifts att man skall hamna ovanför knäna enligt hennes fösta bok, och resningstekniken kommer från Mary Wanless. Kommer inte riktigt ihåg hur hon motiverade det, kan läsa på om du vill.
Jag tycker dock att det fungerar så pass bra att jag behåller det.

Som jag ser det så är förutsättningen för att rida bättre att störa hästen så lite som möjligt - det är det jag lägger fokus på.

Eftersom vi hela tiden kommunicerar med hästen oavsett om vi gör det medvetet eller inte så tycker jag att ett bra fokus är att kontrollera den egna kroppen, och i det här fallet underskänkeln.

Hur skall hästen kunna skilja på när underskänkeln menar framåt - och när underskänkeln bara råkar röra sig tex...

Detta är ju särskilt viktigt med unghästar på inridning och känsliga hästar.

Min erfarenhet är att det är lättare att hålla still underskänkeln om ryttaren
A ser till att underskänkeln befinenr sig under tyngdpunkten.

b Reser sig i enbart i knäet - då hålls ju underskänkeln stilla.

Och ja alla vill nog ha tact och losgelssenheit, men alla hjälper syftar ju inte primärt till det. När man redan har det - så ger man ju hjälper som fokuserar på de andra kvaliteterna

OCH FÖR ATT ÅTERKOPPLA TILL TRÅDEN CL :D

Även i lättridningen ger sadeln förutsättningar för att lyckas med detta eller inte.

Enligt min åsikt och min ridstil så måste foten hamna under tyngdpunken av sig själv.
Det måste vara bekämt att hålla den där.

Det är det sällan i barocksadlar eller westernsadlar. I western rider man ju inte lätt, det kanske man inte gör med en barocksadel heller ?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 254
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar