Dressyrsadelns hindrande av en korrekt position

Sv: Dressyrsadelns hindrande av en korrekt position

Jag kom att tänka på denna tråd i går när jag stod och tittade och funderade över min sadel!!
Men glömde bort att titta efter den sedan.
Bra att du plockade fram den igen!!

Nu förstår jag ursprungsfrågan!!

Min ligger ju oxå i bakvikt lite fast jag dragit bak den. Jag drar också bak den, men det glider fram.. :(

Lade en kilpad under igår och vips så låg den riktigt bra, så nu när jag dragit bak den, längt ut lädren ett hål och lagt en pad under, så ligger den bra. Borde kanske länga ut lädren mer, men jag tar ett hål åt gången... Jag har lagoma läder enl både min tränare och en annan tränare som körde samtidigt med ett annat ekipage

Sadelutprovaren sade när jag köpte sadeln att sätter den sig inte fram så kan hon ta ur lite stoppning.
Tror ni att det är en bra idé, eller blir anläggningsytan "fel" då?
Den är iof fel redan nu... men kan det bli så att bakdelen på sadeln hamnar i luften tror ni? Kanske bättre att hitta en helt ny som ligger "som en smäck" från början?

Hon borde väl kunna göra det jämt tycker man kanske.
Ja, jag vet varken ut eller in nu stirrar mig blind på denna sadel och Linus är trött på att stå på gången! haha, kan förstå det :)

Min ligger stil i alla fall och jag är nöjd med stöd osv.

Vet någon om man kan värma om bommen på en Ankysadel? går, gör det väl, frågan är väl hur du får ihop det hela sen.. hahaha (jag har som du märker ingen aning...)

sänder en tanke och peppdans till dig och alla andra som är ute i sadelletardjungeln..

:banana: :banana: :banana: :bump: :bump: :banana: :banana: :banana:

Jag kom att tänka på denna tråd i går när jag stod och tittade och funderade över min sadel!!
Men glömde bort att titta efter den sedan.
Bra att du plockade fram den igen!!

Nu förstår jag ursprungsfrågan!! :idea: :idea:

Min ligger ju oxå i bakvikt lite fast jag dragit bak den.

Lade en kilpad under igår och vips så låg den riktigt bra, så nu när jag dragit bak den, längt ut lädren ett hål och lagt en pad under, så ligger den bra. Borde kanske länga ut lädren mer, men jag tar ett hål åt gången... :angel:

Sadelutprovaren sade när jag köpte sadeln att sätter den sig inte fram så kan hon ta ur lite stoppning.
Tror ni att det är en bra idé, eller blir anläggningsytan "fel" då?
Den är iof fel redan nu... men kan det bli så att bakdelen på sadeln hamnar i luften tror ni?

Hon borde väl kunna göra det jämt tycker man kanske.
Ja, jag vet varken ut eller in nu stirrar mig blind på denna sadel och Linus är trött på att stå på gången! :crazy:

Min ligger stil i alla fall och jag är nöjd med stöd osv.

Vet någon om man kan värma om bommen på en Ankysadel?

Är det en pessoa Anky tror jag inte det går. Eller är rätt säker på det snarare.

Jag undrar hur den passar din hästs rygg? Undrar om det vore bra att den kom upp bak ( i o m ta ur fram). Pga att Pessoasadlarna är relativt raka. (OM det nu är en sån) Och din häst kanske skulle ha mer böjd bom pga lite svank?

Men det där är ju lurigt också för jag har ju rätt raka bommar pga att hon visserligen är överbyggd = böjd bom, men när hon arbetar så att hon kommer upp med ryggen o manken, så gungar en sadel med böjd bom:crazy: Blir alltså rakare när hon arbetar. Det var ju därför jag inte kunde köpa den beg underbara amerigon som borde passa om man ser på ryggen i stallgågnen. (och i stallgången passade den:angel: )

Så be sadelprovare kolla igen. För säkerhets skull. Annars är ju prestige bra med tror jag kanske för din häst. Den var för bred i midjan för mej så rpovade inte på hästen. Countyn jag provade var alldeles för böjd lättade också baktill.:crazy:

Sadeldjungeln:crazy:

Tusen tack för dansen!! :D

Jo, det är en Pessoa.
Jag får lov att åka dit igen så får hon titta en gång till.

Men då är det ju en lysande idé att ta bort lite fram!!

Trevlig lördagkväll på er allihop nu ska jag baka farsdagstårta och ta en lång och skön bastu!!

knappis

Okej, jag har ingen bild, men kan verkligen hålla med om vilken skillnad olika sadlar gör! Ojoj, i en dålig allround (typ ridskole/budgetversionen) flaxar hela jag omkring i en ful stolsits. Stackars häst och stackars mig. I en bra dressyrsadel, däremot, tycker jag faktiskt att jag kan få till en riktigt snygg sits. :o

*knapprån*

Jag håller med om att många dressyrsadlar inbjuder till svanksits - om de inte passar eller om man inte vet hur man ska sitta i dem.

Jag red i min Wintec Cair dressyrsadel idag, och för mig fungerar den sadeln verkligen som "påminnare". Så fort jag tappar kontrollen över min bålstabilitet så svankar jag. Håller jag positionen och tänker "bröstben mot blygdben" stadigt så blir min sits bra. Knästöden uppfattar inte jag som problemet, de är bra att ha när min mellandel är där den ska.

Rörlig i höfterna är jag, i alla fall höger :o . Det är mer stabiliteten som försvinner när musklerna blir trötta, och då kommer svanken.

Jag rider bara i den sadeln så länge jag klarar att hålla mig stabil, sen sitter jag av eller sadlar av och rider utan. Det är katastrofalt för min rygg att sitta och svanka. (Inte nyttigt för någon rygg alls förresten.)

Slutsats: Jag ser det inte som ett sadelproblem att jag blir svankig, utan mitt problem är att jag inte orkar mer än ca 20-30 minuter med korrekt sits i den sadeln - alltså ett ryttarproblem. Styrkan och stabiliteten kommer förhoppningsvis med regelbunden träning.

jag rider i en luc childeric. de är verkligen världens bästa sadlar, de ger en jätte bra hjälp att inverka på hästen och gör att man komemr nära hästen eftersom det e en close contact

KL

Hoppar in sent i den här diskussionen. Till skillnad från Flash blev jag inte alls besviken på Jaguaren. :love: Jag tycker att den placerar mig mycket bättre än den Edinburgh jag precis har sålt. En anledning kan förvisso vara att Edinburghen var 17,5" (och stor i storleken därtill) och jag är pytteliten... :D Men jag får en helt annan känsla i min Jaguar, jag är mer rakt över hästen. Underbart att ha kunnat köpa en sådan.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 160
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 254
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar