Dressyrsadelns hindrande av en korrekt position

Sv: Dressyrsadelns hindrande av en korrekt position

En sadel är ju ett verktyg för ryttaren. Man måste ha ett verktyg som passar en.
En bra sadel placerar en rätt så man kan sitta utan spänning.

Med det så menar jag att en bra sadel tillåter en att sitta med bäckenet i neutralbalans så att man kan stapla resten av kotkropparna ovanpå varandra.

OM du skall rida DRESSYR DRESSYR så måste du ha lite stöd för stjärten så att du inte trillar tillbaka på den som du gör i en westernsadel tex . Skall du rida lätt måste du lätt kunna stå i stigbyglarna och ha stöd för överskänkeln och underskänkeln så att du kan resa dig helt oberoende av tygeln :angel:

Vi har alla olika kroppar inte bara olika stora rumpor utan olika asvtånd mellan sittben, mellan pubisben och svanskota tex.

Att sadeln passar på detta vis är avgörande för prestationen.

På en sadel med smal midja så hamnar mina sittben fel tex.
En för bred midja för enmed sittbenen närmare varandra eller djupet för långt bak placerar rytatren i stolsits.

En för smal midja gör att knäna pekar utåt.

- en bra sadel hjälper till en bra balans och underlättar det hjälpgivningssystem som sadeln är avsedd för

Nu har jag funderat lite till :angel: och kommit fram till följande...
Sitsen är helt ok så länge hästen står still :o
När jag sen ska "rida" förändras allt. Benen vrids fel, armarna raknar, blicken sänks och ryggen ser ut som ett S :eek:
Provar att sluta "rida = driva" och åker istället häst... vilket ger en bra sits igen men en seg och oengagerad häst.
Vad är fel, jag sadeln eller hästen (eller en kombination av oss alla) :confused:

Ja, absolut!

Men det jag menar är att OM man har en väldigt bra sits och är "befäst" i den och har en känsla för att man verkligen sitter i lodrät sits, spelar det någon roll vilken sadel man har? Sitter man inte mer eller mindre korrekt ändå?

Anledningen till att jag frågar är många bilder på folk som sitter väldigt illa (jag sitter också illa, så jag är inräknad) och så "får sadeln för" det och att den inte är bra för ryttaren. - Vilket kanske är helt sant

Så om man ska hårddra det, hjälper en optimal sadel en person som inte har en jättebra sits TILL en bra sits? Jag har sett många bra ryttare sitta "som en smäck" i massa olika sadlar, dock är de mer eller mindre bra för just dem (med de anledningar som du skriver), men inget som syns "på ytan", för inte sitter de i stolsits, bakåtlutad/framåtlutad för det!?

Tror att det är en vane- och träningssak. Vet man var man har sin optimala sits så strävar man mot den oavsett sadel, men det hjälper/stjälper mer eller mindre beroende på modell och övrig passform för den ryttaren.

Har man sämre koll på sina kroppsdelar så är det mer förödande med en sadel som inte passar ryttaren.

Har haft ett H-vete att hitta en sadel som hästen kan röra sig i, efter säkert ha testat 20 st allt från Wellington - Zaldi - Jaguar - Röösli hittade vi en County Competitior som passar hästen kalasbra - själv kämpar jag hela tiden med att inte hamna i stolsitts. Tycker det är jättesvårt, vågarinte ge mig på att hitta en bättre efter förra ggr, Han går inte rida i en sadel som bara är aningen lite lite fel (omärkbart för ögat och känslan)..
Jag upplever att knästödet sitter gör långt fram, jag nuddar det inte.
Äh, vet inte hur jag sa förklara - ni ser på bilderna.
Bilder gör sig inte heller - det ser värre ut i verkligheten.:o

2006-07-02%2017_36_0001.jpg

kennyojaggrankarr3.jpg

kennyback4.jpg

Tack för svar!!! :bow:

Känner du inte att knästöden hindrar dig att vinkla fram ditt bäcken?

(Alltså underdelen av bäckenet? )

Tyvärr tillverkas det dressyrsadlar med "för bra" knästöd där ryttaren låses fast i en position som gör att hästen får mkt svårare för sig att aktivera bakdelen.

För att få med sig baken och för att aktivera spiralen så måste man kunna ta med sig sadeln och hästen FRAMÅT med sina sittben (Som om de satt gjutna i sadeln) Detta funkar inte när man har för stora knästöd.

Hur menar du?? Är det bara i traven eller helt och hållet??

Har faktiskt inte funderat på detta :crazy: Men blir lite nyfiken på det hela :)

Har en Wellington elit, rätt mkt knästöd.

STILL0063.jpg

lagsm11.jpg

lagsm09.jpg

lagsm01.jpg

lagsm02.jpg

man vill ju kunna föra sina sittben framåt i sadeln, för att samla (m m) för sätet. Knästöd kan förhindra denna rörelse och "låsa" bäckenet i en "sittställning". Och "sittställning" betyder ofta "efter i rörelsen" om vi pratar ridmekanik.

Å andra sidan, det är ju inte världens sträcka man behöver kunna laborera. Men knästöd KAN hindra denna mycket viktiga sitsfunktion.

Jag kan däremot känna i högre gångarter utomhus att knästöd vore toppen att ha. :angel:

Men det jag menar är att OM man har en väldigt bra sits och är "befäst" i den och har en känsla för att man verkligen sitter i lodrät sits, spelar det någon roll vilken sadel man har? Sitter man inte mer eller mindre korrekt ändå?
Det DÄR kan jag verkligen hålla med om. Rider ju som ni kanske hört nu på en Militärridskola i Bolivia och sadlarna de flesta har är ganska hemska, att prova ut dem till hästen har de inte råd med för varje officer har en egen sadel som han rider en massa hästar (alltifrån treåriga ponnyer till maffiga hingstar på 170) i och oftast rider både dressyr och hoppning i också.
Vet inte hur det påverkar hästarna (man reglerar storleken med tunnare eller tjockare underlägg om ryggen är för tunn) men för ryttarna är det helt fantastiskt att se att de flesta har en korrekt snygg lodrät sits, ibland på gränsen till perfekt i dessa sadlar (flat sits utan något stöd och skurna för hoppning)
Hittade inga bra bilder, dessa är från en framhoppning, så de har ju lite korta stigläder...
rafaga.jpg
polo.jpg

Gamla sadeln (Pfiff amaretto) :
PICT3171m.jpg

DSC02349m.jpg

Ny sadel (Prestige Venus D) :
IMG_2959A.jpg

Digitalabilder723AA.jpg

Skulle inte påstå att jag har bytt till en sämre sadel iaf.:angel:

Om man inte provar så vet man inte skillnaden, har jag lärt mig :angel:
Därför lånade jag en bomlös sadel igår, modell "barock" (vet inte vad den heter :crazy: )

Den passade inte mig alls. I skritt kändes det ok fast den var för platt i sätet tyckte jag, lite som en westernsadel.
Den var nog lite liten för mig för jag kände hela tiden bakvalvet och framvalvet kom väldigt nära :mad:

Travade bara ett par varv. Det gick inte mer :eek: varken i lättridning eller nedsittning. Jag tog av sadeln och red barbacka istället. Det funkade mycket bättre ;)

bilder på sadeln (tagna med mobilen)
http://pets.webshots.com/photo/2040008810059748183IQFZvz
http://pets.webshots.com/photo/2125604210059748183yriqDZ
http://pets.webshots.com/photo/2574481530059748183XBfERi

Det ser ut att vara en Star Trekk Espaniola.

Nu har jag funderat., och ridit:D

Det klossar framåt gör, är ju att hindra överskänkeln - låret att åka framåt.

Hur rmenar du att det skall hindra bäckenet?.

En grundförutsättning för att kunna inverka korekt med bäckcnet, och få upp ryggen på hästen, är ju att bäckenet kan inverka helt oberoende av låret :crazy:

Jag har en Röösli:
samma sadel, olika hästar
En gammal sadel som är väldigt bra, Ger en frihet i sitsen och låser en inte..
http://i109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/Nisse/IMG_0070.jpg
http://i109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/img_5656.jpg

En Jensen Amiral:
Denna sadlen hade kunnat bli min död..speciallbeställd efter mig och min häst, men har haft otroligt mkt klabb med den och har gjort så att både ja o hästen har haft ont i ryggen..
den har puttat mig framåt så jag har fått ta emot det i kosryggen, men efter att en sadeldoktor fixade den så så har dem blivit bra nu :)

http://i109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/Miranda/IMG_0345.jpg

En annan Jensen sadel:
Köpte den för att ha den till unghästen med det gick inte, sköt fram mig på samma sätt som den andra gjorde innan, och var riktigt hal..
man ser lite att den skjuter mig framåt:
http://www.pixbox.se/pic_show_id3430812.html

en sadel måste ge en frihet, en sadel som låser fast en är inte bra, och jag får panik, jag vill kunna röra mig och vara fri i sadlen..

Ohh! Får smärre panikanfall...min kompis har precis fått hem sin måttbeställda Jensen dressyr...VAD ändrade du på dina sadlar så de funkade menar du?:o

jo jag läste, men hur menar du då, då är det ju egentligen inte klossarna - utan musklerna som inte tillåter höftleden att öppnas.
Och det är ju det stora problemet

Ja, fan vad korkad jag är, jag tänkte bakochfram!!!

Det är ju när låret backar man kommer fram med höften och klossarna hindrar ju inte det direkt.

Kanske CL tänkte på den typen av samlande sits där hela kroppen går fram i ett stycke. Den är ju väldigt samlande.

Det finns ju olika sätt att samla för sitsen, använda knäet som pivot, lårbenet som pivot osv.

Javisst, förlåt! Pivot är den punkt kring vilken en hävarm "snurrar". På en gungbräda är ex mittenpunkten pivot. En hävstång har sin pivot i den sten man använder för att häva mot.

När du rider lätt - så om du gör rätt :devil: så blir ju knäet en pivot och låret en hävarm.

På hästen borde ju höftleden vara en pivot - och på mig när jag samlar med sitsen

Jacko ?

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 260
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar