Dressyrsadelns hindrande av en korrekt position

Sv: Dressyrsadelns hindrande av en korrekt position

Det finns ju dressyrsadlar i flat-modell också! *tipsar*

Sant.
Men när jag rider varvar jag ofta dressyrjobbet med att hoppa någon stock eller cantra på långa tyglar, och jag har hittills inte träffat nån dressyrsadel som inte skulle vara ivägen för mig i såna situationer..
Har du tips på någon får du gärna säga till. ;)

Amerigo CC tycker jag är en bra flat-sadel.
Men ska man ut och cantra och hoppa osv. bör man ju ha två sadlar, en dressyr och en hopp att variera mellan. En hoppsadel har ju sitt ändamål och dressyrsadeln sitt!

Grejen är att jag gärna mixar flera "grenar" i samma pass, för omväxlingens skull.

Jag kanske tänker konstigt, men mitt mål med ridningen handlar mycket om mångsidighet. Jag vill kunna bestämma mig för att hoppa en stock mitt i dressyrarbetet, och jag tycker det känns underligt att tänka "nu ska jag rida ett dressyrpass" eller "nu ska jag hoppa" innan jag sadlar, eftersom båda sakerna är ridning med ungefär samma mål (balans, lyhördhet, samspel, osv). Den enda stora skillnaden är ju samlingsgraden, men man rider ju inte toksamlat under ett helt dressyrpass heller, liksom.

Jag hoppar utan problem i min dressyrsadel ;) å det är ingen flat-model

Pratar vi om Zaldin då, eller om dressyrsadlar generellt?

KL

Vilken tråd det blev!! :eek: :bow:

Tack alla som svarar o skriver. Jag ska läsa igenom men ligger i Influensan o har bomull i huvudet så jag får läsa sakta.

Massor av intressanta speglingar och åsikter!!!

jag hoppar också i medryttarhästen sadel, igår hoppade vi runt 90 och det var inga som helst problem, så det går nog hoppa högre också :)

hihi
skånskan är ett underbart språk :D
jag har också haft en del klabb med sadlar.
Ser att du tippar fram lite

Det fina i kråksången blir ju när man tippas fram tillräckligt för att få till trekanten sittben och vad det nu skall kallas så att man får en bra överskänkel
Tippas man inten fram alls så rullar man ju tillbaka på rumpestumpen - då är det svårt att inverka rätt om det är 'Dressyr' man skall rida

en sadel där bäckenet tippas framåt är ofta en sadel som är för vid för hästen.
Den trycker då oxå på muskulaturen nedanför manken så att blodstopp kan uppstå-muskeldegeneration där.

Det ska man tänka på när man sadlar längre bak/ för långt bak.

*knapplån*
Har bara bilder på när jag red i en hemsk sadel tidigare:eek: , återkommer med bilder på när jag nu rider i min gamla Wintec dressyr, sitsen har förbättrats markant! Ja den kan ju inte bli sämre i alla fall!:rofl:
hemsksadel3.jpg

hemsksadel2.jpg

hemsksadel1.jpg

KL

Vilken tråd det blev!! :eek: :bow:

Tack alla som svarar o skriver. Jag ska läsa igenom men ligger i Influensan o har bomull i huvudet så jag får läsa sakta.

Massor av intressanta speglingar och åsikter!!!

Oj !

Krya på dej!

Jag håller med alla som säger att sadeln är väldigt viktig och den dressyrssadel jag helst vill ha har jag inte råd med tyvärr. (finns nämnd i tråden:cool: )

Sen ska den passa hästen också och det är ett elände som gör att man hatar att prova sadlar.

Dressyrsadeln kan hindra om den är fel för min rumpa, tex om midjan på sadeln är för bred, då hamnar jag i stolsits. (Höfterna för smala, blir ett upp och nervänt Y en bit ovanför sadeln :crazy: om jag försöker sitta rätt.
Tyvärr är den jag har nu på gränsen men det var den enda vi kunde enas om hästen och jag:crazy:

Att sitta i hoppsadel är något helt annat och jag kan inte rida "allt" i samma sadel, det funkar inte.

jag har en stubben tristan på den ena
den gör tyvärr lite flaxande skänklar.
jag får inget stöd då den knappt har ngt stöd alls.
jag tror även att sadeln är avsedd för en person med långa ben, vilket jag inte har. Jag är nästan säker på att en längre person skulle sitta/uppleva sadeln trevligare. Dock kommer jag antagligen inte ha den så jättelänge då det är en unghäst som har den.

den andra har en röösli.
stora knästöd. vilket jag vill ha!!
jag känner att jag får bättre stöd i denna.

den tredje har en wintec isabell werth.
ockxå en favorit. känner en trevlig position. Bra knästöd. Dom är ju reglerbara.

Senast ändrad av en moderator:

*knapplån*
Har bara bilder på när jag red i en hemsk sadel tidigare:eek: , återkommer med bilder på när jag nu rider i min gamla Wintec dressyr, sitsen har förbättrats markant! Ja den kan ju inte bli sämre i alla fall!:rofl:
hemsksadel3.jpg

hemsksadel2.jpg

hemsksadel1.jpg

Hm. sadeln är inte det (Första?)jag reagerar på när jag ser dina bilder...hästen ser inte så fräsch ut?

jag förstår inte vad du menar - när man sadlar för långt bak, vem gör det:confused:

annars är vi väl överens att sadeln tippar fram för att den är för vid

Jag kan inte ställa upp med några bilder eftersom det alltid är jag som är fotografen. Kan dock berätta lite om min sadel och sits.

Tidigare hade jag en Stübben Tristan DL som jag nog red i en åtta år. Den sadeln hade stora knästöd och hjälpte mig att släppa låren och att kunna rida med långa ben. När jag köpte sadeln behövde jag verkligen dessa knästöd för att få hjälp med min sits. Jag tycker inte att stöden hindrar höfterna, tvärt om, de fick mig att släppa spjärnet och stretcha ut lårens insidor iställer. Grejen är att jag inte insåg detta förrän för ett år sedan när jag var tvungen att byta sadel.

Nu har jag en Kieffer Master som visserligen är djup i sätet men har obefintliga knästöd. Jag hade hört en del negativt om denna sadel så när jag var på sadeljakt var det inte förräns jag kände mig desperat som jag provade och det visade sig att den passade hästen. Allstå fick jag provrida och upptäckte att jag kunde rida utan knästöden, lätt som en plätt. Numera kan jag även rida andras hästar i mer eller mindre konstiga sadlar för jag har tydligen programmerat kroppen hur det hela ska gå till.

Kanske ska tilläggas att jag är 175 cm och har ben och bak i prorortion till det (vi talar inte om magen här) och det kanske gör att jag har lättare att finna mig tillrätta i många sadlar jämfört med någon som är 160 cm med runda lår t ex.

Hm. sadeln är inte det (Första?)jag reagerar på när jag ser dina bilder...hästen ser inte så fräsch ut?

Ja det var dumt att dra upp de här gamla bilderna igen, det har redan funnits en lång tråd om detta...

Hästen... nej det är som sagt en lång historia...

Men jag och min tränare har börjat från början med ridningen och jag återkommer snart med nya bilder, så får det bli en ny tråd där ni kan kommentera mig.

Håll utkik om några veckor, så...

Ja det var dumt att dra upp de här gamla bilderna igen, det har redan funnits en lång tråd om detta...

Hästen... nej det är som sagt en lång historia...

Men jag och min tränare har börjat från början med ridningen och jag återkommer snart med nya bilder, så får det bli en ny tråd där ni kan kommentera mig.

Håll utkik om några veckor, så...

Ok!! Då ser vi fram emot en ny tråd :bow:

Japp =) och bäst blir den när man skriver som man tänker också :rofl: ( vilket jag nästan alltid gör:D )

mm, jag tycker att sadeln är lagom som den är nu, men innan tippade den mig framåt för så att jag fick riktigt ont, nu så sitter man i en lodrätt sits i den, men det blir inte så att den ligger så mkt bak så att det blir fotöljsits i den.. Men som axel och du skrev så en av anledningarna till att den putta mig för mkt framåt var för att den var för vid för hästen..

men den sadlen har haft dessa problem:
För trång
För bred
Åkt fram
och punkttryckt hästen på 4 ställe pga att den var för hårt stoppad.. och det är samma gubbe som har ändrat den på alla dessa sätten, blir man trött på det eller:smirk:

Jag skulle rekommendera dig att titta på Islandssadlar av dressyrsnitt.
De ger en stor frihet och går oftast bra att hoppa något litet hinder med.
Henri de Rivel t.ex.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 254
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar