Dressyrsadelns hindrande av en korrekt position

Sv: Dressyrsadelns hindrande av en korrekt position

jag förstår vad du menar om jag tittar på mitt skräckexempel, fast jag måste nog säga att det har ändrat sig sen dess... (syns det lika tydligt på dom nyaste bilderna?)

hästen har musklat sig mer vid manken och både jag och ägaren tycker sadeln har kommit upp lite mer. vi har även haft ET som kollat hur sadeln legat, och planen är att hon ska få komma förbi och titta snart igen... just nu rider vi med "inlägg" för att lyfta sadeln fram så att hon ska kunna muskla sig mer runt manken...

usch, sadlar är ett gissel.. :crazy:

Vimsan, vilken skillnad det blev:idea:
Vad är det för märke på den nya sadeln?

Jag är nog inte på någon annan nivå än dig, men jag har studerat lite Sally Swift, gått på kurs för centrerad ridning instruktör och blivit "biten". Intressant med hur vi funkar och hur det påverkar oss/hästen.

Har studerat bilderna närmare och det är inget fel på din sits, håller helt med Susan - sadeln tippar fram när hästen försöker höja ryggen och det i kombination med stigläderinfästningarna gör att du tippar fram.

Jag har ridit i en del sadlar som har knästöd som hindrar en på mer än ett sett men eftersom mina sitter utanpå och framför benet så hindrar det inte benet så länge det är i rätt läge.
Provade en County för ett tag sen men den hade för stora stöd vilket gjorde att hästen kändes bredare och benen vreds så tårna hamnade utåt. Däremot en Wellington har höga men inte lika breda.
Som sagt tycker jag min passar mig men inte min lilla korta smala vän som har en wellington.
Sen beror det också på vilken häst sadeln ligger på.
Jag satt mycket bättre på Lilla Damen än vad jag gör på halvblodet.
Hans rörelser gör att jag hamnar både här och där :o
(är det bara mina smilisar som har bytt plats :confused: )
Har inte suttit i en barocksadel men vi har en i stallet som jag kanske kan få prova om jag är snäll :angel:

Ja sadlar är verkligen att gissel :devil:

jag hör till dem som svär över mig själv i tre månader innan jag kollar på sadeln.

Jag hade ett helvete dessa tre månader för att sadeln "satt sig"

Fysiologisk balans har inte så stora marginaler.

Problemet blev tvärtom efter sommarbetet - lite för mycket hull och sadeln tippar bakåt i stället.

Ligger bilderna i ordning?
Vad har ni för underlägg - ett helt?

Din gamla sadel ser ut att placera dig alltför lång bak mot bakvalvet.
Kan beror på flera saker.
För liten sits
Sadeln placerad för långt fram
sadeln tippar bakåtför att den är för smal
tex.

nej, dom första bilderna (med kortast läder) är från igår. dom andra är sen.. minst en månad tillbaka tror jag. kan nog stå datum i namnet på bilderna, om man högerklickar..

nej, inget helt underlägg, utan bara fram där vi vill höja sadeln lite. vi har märkt att sadeln inte ligger riktigt intill, men det bör bli bättre när hästen får mer muskler runt manken...

flåt läste slarvigt såg jag :o - ja det är bättre

vad skönt att det inte är helt fel då :o :)

som sagt, det är nästan med bävan jag lägger in bilder i såna här trådar. jag vet hur länge ägaren sparade och suktade efter sadeln vi har nu, och det ÄR verkligen en otrolig skillnad på häst med nya sadeln. hon tycker om den, till skillnad från den hon hade innan. man ser en positiv häst när man sadlar, som inte rör en min etc.

min (vår) förhoppning är att hästen ska fortsätta muskla sig runt manken (har redan hänt massor) och att sadeln på så vis ska komma upp mer. samtidigt som vi tränar så ofta vi har råd... just nu är jag det största hindret för bra ridning iom min REJÄLA snedhet i kroppen (det handlar om många centimeter), och jag villj u inte förstöra för en så ambitiös hsät som det faktiskt är...

Du prickade in alla rätt :bump:
Den var för liten, den kasade fram och var för smal i bommen :D
Så jag bytte till en 17 ½, vid bom och sadlar så långt bak som möjligt.
http://pets.webshots.com/photo/2452315290059748183OOQwYE

Dock ligger inte sadeln lika bra nu som när jag köpte den eftersom hästen har ändrats och är inte lika musklad över ryggen.

jag hittar ingen bra bild (och har bara gamla ridbilder) men jag har en caprilli by bates (en gamal sådan)
hur den hjälper mig vet jag inte helt.. jag är riktigt dålig sits i vilken sadel jag än sätter mig i..
mitt största problem är att jag lutar mig framåt.. varför jag gör det vet jag inte..

ja men det går ju inte att komma tillbaka till normal sits.. utan hur jag än gör så är jag framåtlutad.. =/

Jag har en Röösli:
samma sadel, olika hästar
En gammal sadel som är väldigt bra, Ger en frihet i sitsen och låser en inte..
http://i109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/Nisse/IMG_0070.jpg
http://i109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/img_5656.jpg

En Jensen Amiral:
Denna sadlen hade kunnat bli min död..speciallbeställd efter mig och min häst, men har haft otroligt mkt klabb med den och har gjort så att både ja o hästen har haft ont i ryggen..
den har puttat mig framåt så jag har fått ta emot det i kosryggen, men efter att en sadeldoktor fixade den så så har dem blivit bra nu :)

http://i109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/Miranda/IMG_0345.jpg

En annan Jensen sadel:
Köpte den för att ha den till unghästen med det gick inte, sköt fram mig på samma sätt som den andra gjorde innan, och var riktigt hal..
man ser lite att den skjuter mig framåt:
http://www.pixbox.se/pic_show_id3430812.html

en sadel måste ge en frihet, en sadel som låser fast en är inte bra, och jag får panik, jag vill kunna röra mig och vara fri i sadlen..

Men sen så är ju din häst bygd i framstupa sidolägge, det gör ju det hela svårare.

Jag har också en Jessica crown luftsadel som jag älskar! Den är så otroligt skön att sitta i! Men jag väljer alltid sadel efter hästen så inverkan på min sits ligger alltså som prio nr 2. Det har funnits sadlar som har gjort underverk med min sits men som inte passat hästen. Den här har dock legat mkt bra på hästen (men börjar nu bli för smal och ska därför bytas till en strl bredare) och den har fungerat helt ok för min sits.
Att sedan min överkropp inte alltid vill som jag vill är en annan sak...

Till andra hästen har jag en Albion Style men den sitter jag sämre i (mer stolsits) Ska se om jag kan hitta en bild på det också...

sadel.jpg

Ett litet spinn på denna intressanta tråd:
På vilket sätt påverkar det egentligen vilken sadelmodell man har? Om man vill undvika att sadeln är ivägen och skapar problem för ryttaren, kanske en väldigt "flat" flatback skulle funka? Eller är dressyr- och hoppsadlar helt olika och det skulle inte alls funka?

Jag är nämligen i sadelköpar-tagen och är väldigt osäker på om jag ska köpa en ny dressyrsadel eller satsa på en flatback, för även om min huvudgren är dressyr så håller jag på med mycket annat också, och vill ha en så "fri" sadel som möjligt..

Vad rider ni i för en sadel och hur hjälper den er mot en bättre position?

Bilder på er sits och hållning?

Märker många gånger att ryttarna verkligen hindrar sina rörelser genom felaktig sadel.

Visa vad ni har och berätta om era problem!!

Själv har jag bara varit uppe och vänt i olika dressyrsadlar några gånger och då har jag inte stått ut. Knäet har skjutits tillbaka och låsts i en position långt bak, utan att (stigläderfästen) stigläder och stigbygel för den skull befunnit sig så långt bak så att jag naturligt fått mitt ben i balans rakt under mig. Funderar på att börja tävla lite dressyr, men har en bomlös sadel som jag helst rider dressyr i. Här ser du mig i sadeln (med lite kortare läder för lättsits ridning i skog och mark). Min skänkel faller naturligt rakt ner och jag kommer i lodrät sits och mina skänklar är fria att röra sig över hästens hela sida om behov finns. Jag får en mycket bra balans i denna sadel. Både nedsutten och i lätt sits, lättridning.

MVC00034-1.jpg

Jag har även en annan sadel, (har tyvärr ingen bild) av engelsk modell som jag brukar ha när jag hoppar. Som alla engelska sadlar har den stigläderfästena tämligen långt fram (om än längre bak än en del) och det gör att mina skänklar hamnar för långt fram. Jag hamnar inte alls i samma lodräta sits. Vet inte hur jag skall göra nu. Men jag får väl börja prova dressyrsadlar ändå. Kanske var det ren otur med dem som jag provade innan...eller?

Hälsning Maja

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 162
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 254
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar