Dressyrsadelns hindrande av en korrekt position

Sv: Dressyrsadelns hindrande av en korrekt position

Så här ser förresten jag ut i min luftsadel:
P1010523.jpg

jag vill ha en sadel som passar min kropp så att jag knappt känner att jag sitter i en sadel. Känner jag sadeln påtagligt någonstans så betyder det att den inte passar mig riktigt. Kan vara för stora vulster eller vulstren på fel ställe i förhållande till mina ben tex. Jag ska automatiskt sitta i sadelns djupaste del men jag vill inte sitta fast och bli låst. Jag rider i en Kentaur Penelopa. Trivs väldans bra med den. (men det finns många andra sadlar jag trivs i också)

*knapplån*

Jag är helt kär i min dressyrsadel. Det är en Sommer EN 2000 ("Neindorff-sadeln"). Den har väl ett halvdjupt säte skulle jag tro men är ganska platt i övrigt. Har inga sadelkåpor utan bara ett sadelblad typ.

Så här ser det ut:

DSC00371.jpg

Häromdagen red jag en westernlektion (av olika orsaker) och där kan man verkligen prata om att sadeln hindrade korrekt position. Satt i en westérnsadel alltså. Hur jag än försökte fanns ingen plats i sadeln där jag satt naturligt och avslappnat. Jag hittade en position där jag kunde inverka på hästen, men jag fick hela tiden jobba för att vara kvar i den positionen. Hade antagligen spänt mig mer än jag kunnat drömma om för träningsvärken i min kropp dagen efter har jag aldrig varit med om förr efter ridning. Det känns väldigt mycket än. (lektionen var i onsdags)
Visst har du helt rätt i att sadeln har väldigt stor betydelse.

Det är ju en airbag ser du väl - ifall hon ramlar :D

Pah, jag har väldigt välutvecklade ryggmuskler, jag har nämligen tränat på gym i flera år, trots Carolas inställning! (Men säg det inte till henne, jag är lite rädd för henne innerst inne).

Pah, jag har väldigt välutvecklade ryggmuskler, jag har nämligen tränat på gym i flera år, trots Carolas inställning! (Men säg det inte till henne, jag är lite rädd för henne innerst inne).

*Fust*

- Kaffe över hela skärmen-

:rofl:

*fniss fniss fniss *

Har du haft samma utbyte som Arnold???

Senast ändrad:

Jag skulle väl inte beskriva det som så, men sex frigör ju många endorfiner.
Liksom bra skrotlyftande gör - känns väl mer som efteråt :angel: :p

rätt nöjd :D

kan ju tyvärr inte syssla med sånt längre - skrotlyftning altså

Kan inte se filmen här hemma på vår splajsnya mac, men förstår nog vad det rör sig om...

Ok, jag kanske inte tränar så mkt på gym (inte alls, när jag tänker efter), men sex - det övar jag på! :)

Tycker Vimsans häst får med sig baken mycket bättre med den nya sedeln, ser ju riktigt trevligt ut.

:devil:
Det är inte Vimsans häst, det är min :love: :love:

:rofl: :rofl:

Nu i alla fall och så skall det förbli :D :D

Men hur är det egentligen

HAR man en väldigt bra sits, är den ändå inte bra oavsett vilken sadel man har, fast kanske små nyanser bättre sämre!?!

Är det inte bara så att vi vanliga dödliga behöver hjälp på traven att sitta rätt och därför är det kanske många sadlar som inte passar?

Har ingen aning.. jag spånar som vanligt..

*spånet Malinsky*

Vad rider ni i för en sadel och hur hjälper den er mot en bättre position?

Bilder på er sits och hållning?

Märker många gånger att ryttarna verkligen hindrar sina rörelser genom felaktig sadel.

Visa vad ni har och berätta om era problem!!

Vad rider du själv i för sadel? Vad är fördelarna med din sadel?
Ser gärna en bild.

Hej allihopa!

Verkligen roligt ämne eller hur? Har inte följt hela tråden så ngn kanske redan har tagit upp det här med för kort säte som en stor anledning till varför man "tippar" framåt" i sadeln. Och att sadelns säteslängd hänger ihop med ryttarens överskänkelslängd? Har själv en childeric som många anser har "stora" överskänkelsstöd men dem känner jag inte om jag slappnar av. Prövade dock en sadel i en halv tum kortare säte och vad händer? Fastlåsning, framåttippning... :angel:

Vad rider du själv i för sadel? Vad är fördelarna med din sadel?
Ser gärna en bild.

Jag rider helst barbacka, utöver det rider jag i en Espaniola som placerar mitt bäcken i ett fint läge, stabilt men jag kan röra på mig, samt en Wintec cair som jag gillar men inte kommer åt hästen så bra i. Damsadel sitter jag superbra i, otroligt men sant, för övrigt har jag en usel sits pga.svåra ryggskador.

Bilder kan du gärna få, men då får vi knäppa dem först, kanske hinner i morgon.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 260
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar