Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Min hade ju gulsotsymptom, men Dv trodde att det var ormbett o fick pc o finadyne o fick vara ute. Blev först bättre o sedan sämre.

Hästen valde dock själv att gå in vid sol. min var knappt svullen alls, mer än på utsidan av ett ben, sen spred sig såren från karleden ganska snabbt o blev infekterade.

I alla fall så när jag tog av gjorden idag så la sig sadeln direkt till rätta när gjorden inte drog fram den pga av magen:

Någon annan kanske har skrivit samma men din häst kanske har svängt bröstben och utöver det kanske också rundade revben, det drar också fram sadeln-jag tycker inte din häst ser särskilt tjock ut, jag tror det är extriört.

KL
Hade en hemsk dag igår, var iväg och skulle köpa en ny häst ihop med en vän. Besiktning och röntgen gick fint men när den skulle lastas ville den inte riktigt gå på. Klinikpersonalen föreslog att vi skulle backa intill stallet och lasta där ur. Det hela slutade inte så bra när hästen reste sig och välte in genom en glasruta som enligt uppgift skulle vara okrossbar... Det var den uppenbarligen inte så stackars hästen fick ett jack ovanför ögat och en söndertrassad has där både sena och skelett fick en törn :( I dagsläget blir hon kvar i två veckor om läkningen går som den ska annars finns det nog inte mkt att göra med henne. Helt ofattbart och den som sa att rutan var okrossbar skulle jag vilja strypa!

:( Åhh vilken otur. Hoppas den blir frisk.

Själv börjar jag få häst abstinens efter 4 dagar från hästen.:p Var tvungen att åka till stallet där jag haft häst på sommaren tidigare och få se och lukta lite häst. Tur att de är Falsterbo snart...

Vilket fullständigt mardrömsscenario! Känns lite som att kliniken borde hållas ansvarig pga rutan faktiskt. De borde i princip av ren goodwill bjuda på kostnaden av skadan. Hade vi haft amerikansk skadeståndslagstiftning borde de stämts också, i synnerhet om hästen inte klarar sig eller får nersatt brukbarhet. Hoppas på det bästa för er!

Ja det känns helt bisarrt faktiskt, nog för att mkt kan hända när man håller på med hästar men hästar och glas bör ju liksom inte finnas i närheten av varandra ens. Fram för allt inte på en hästklinik. Det får bli en diskussion mellan försäkringsbolag och klinik så får vi se vart det landar. Stackars hästen måste ju fått sitt livs chock :cry:

Och jag kan inte låta bli att undra...hade ni gjort upp affären? Vems är hästen? Jag menar, ägde ni hästen när den skulle lastas eller gamla ägaren? Risken övergår ju på nya ägaren när 1 fot sätts på lastbryggan...

HUA! Usch och fy. Jag håller tummar och tår att ni ska få en mer tursam framtid!

KL

Suck, ibland undrar jag om min häst inte är menad som ridhäst.:grin: Efter en månad på helbete körde jag henne i måndags till tjejen som ridit in henne och som ska visa henne på kvaliten och 4 års. Hon har gått som handhäst i några dagar eftersom hon har sadeltvång och det var ett tag sen hon hade sadel nu. I dag longerades hon på ridbanan och var inte helt hundra i vänster varv. Inte halt men travade inte på som hon normalt gör. Avbröt longeringen för att kolla i morgon igen. Så typiskt, jag är 55 mil bort och har planerat in Falsterbo i veckan. Men är hon inte hundra i morgon är det bara att boka klinik på måndag. Kanske lika bra att göra det hur som helst för jag blir lite nojjig. En 4 åring som verkligen inte tagits hårt och som nu helvilat en månad borde ju vara 100. Hoppas hon bara klivit på något. Skönt att hon är hos någon man litar på och har koll. Slutgnällt från mig för tillfället.:angel:

jag hänger på i glagosången!
min nya polle kunde tyvärr inte ridas idag pga av att han va ofräsch. inte alls roligt!

Det finns inget okrossbart glas bara glas som genom olika behandlingar antingen granuleras och går i många små bitar som inte är lika skarpa som vanligt glas. Sen finns det glas som håller ihop tack vare olika filmer mellan glaslagren typ bilrutor. Då går glaset sönder men håller ihop såvida inte våldet blir för stort.
Ju fler laminatlaget desto hållbarare glas men också väldigt mycket dyrare.

Hoppas hästen blir bra och utan framtida men.

Det finns inget okrossbart glas bara glas som genom olika behandlingar antingen granuleras och går i många små bitar som inte är lika skarpa som vanligt glas. Sen finns det glas som håller ihop tack vare olika filmer mellan glaslagren typ bilrutor. Då går glaset sönder men håller ihop såvida inte våldet blir för stort.
Ju fler laminatlaget desto hållbarare glas men också väldigt mycket dyrare.

Hoppas hästen blir bra och utan framtida men.

Nej jag tänkte väl mig typ plexiglas när dom sa så eller att det var i plast eller vad tusan som helst inte en helt vanlig glasruta iaf. Jag är ingen glasexpert :(

Det behöver ju inte vara så allvarligt egentligen, det kan ju vara en lättare sträckning eller som sagt att hon trampat på något. Det gör nog ingen större skada om man avvaktar och ser ett par dagar :)

Usch! Det där hörde jag om igår från en vet som jobbar på den kliniken (dock inte alls inblandad i det hela, eller anställd av kliniken för den delen).

Hoppas verkligen att det blir bra med pållen! Och fy tusan om kliniken inte tar det.

KL

Men är hon inte hundra i morgon är det bara att boka klinik på måndag. Kanske lika bra att göra det hur som helst för jag blir lite nojjig. En 4 åring som verkligen inte tagits hårt och som nu helvilat en månad borde ju vara 100. Hoppas hon bara klivit på något. Skönt att hon är hos någon man litar på och har koll. Slutgnällt från mig för tillfället.:angel:

Kan du inte be den person som har hästen att kolla om det finns en förstärkt puls?, då får man lite hum.

Det där skulle jag iskallt räkna med att kliniken tar kostnaden för. Skäms vore om det ens blev diskussion. :cool:

Alltså jag har en fråga (kommer låta jätte korkad säkert :p) Om det står att en tävling är dressyr lokal/regional inklusive div III , vad menas med det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Valet i USA