Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?
Vi har jordbruksfirma och då får man ha arbetshästar i firman, de måste ju stå någonstans
Så en nordsvensk att dra timmer med, sen får jag väl hyra in mitt halvblod då :P
Har tänkt om en del av era fina (tjaa en del lite spydiga då, en men
)svar!
Säg att marken jag vill köpa till går på 100'tusen inkl. avstyckning. Den är helt plan- gammal havreåker.
Vi köper en maskinhall (finns ex. en på blocket nu för ca 280.000:- +moms men det var prutbart. Nedmontering kan vi hyra in byggvänner att göra för kompispris, likaså frakten. Men det blir väl någon 100'till :S. Vi fixar allt underarbete själv med de maskiner vi har.
Slår upp allt själva (med hjälp av släkt o vänner för kompispris där också). Måste såklart hyra kranbil iaf och div. extramaskin kanske (vet ej riktigt hur det går till att resa en hall?)
Fortsätter med det stall vi har fn. och hyr då ut 5 boxar inkl fri tillgång till ridhuset för låt säga 1500:-/mån. i kallhyra. Stalldelen som skall byggas i ansl. till ridhuset får vi bygga eftersom med egna pengar. Måste låna till boxinredningarna bara sen. Låt säga vi bygger 8 boxar där och varm sadelkammare enbart. Snickrar själva läktare ovanför stalldelen ut mot ridhuset. Samt så småningom även fikarum "där uppe". Jag är händig och kan baka mkt och ha fikaförsäljning om det är attraktiva träningar som i dessa krokar faktiskt drar rätt mkt folk
. Inget stort fikarum a´la ridklubbar men ett gemytligt med plats för ca 15 pers. De flesta sitter ju ändå på läktaren och fikar under träningarna! Har tillgång till eget virke (har såg och skog, dock ej obegränsat). Gjuter allt själva i stalldelen när vi har råd. Ser det hela som ex ett 5-års projekt men slipper ist. mkt dyrare lån.
Ridklubben här tar 3200:- för stor häst inkl 10 kg hö och ett par kg havre tror jag. Och som jag sagt tidigare så är ridhuset upptaget vardagar 15-21, några timmar på lördagar samt typ halva söndagar= inte mkt till tillgång för p.hästägarna. Ändå är det rätt attraktivt att stå där just pga tillgången till ridhuset!
Kan nog deala bra priser på hö o havre med lokala bonden, och har även några hektar själva att slå hö på (vi har maskiner till det också redan).
Så nu är jag nere på jorden igen
Man kanske ska börja så!? Banken har säkert ingen större lust att låna ut 3 mille till ett sånt här projekt. Med med en ordentlig budgetkalkyl samt även kanske skrivna kontrakt på 1 år framåt på 10 boxplatser hjälper till att få låna till det...?
Nu kanske vi är nere på 1,5 mille "bara" om man kan få tag på billig begagnad stomme med tak o plåtväggar. Bygger då sarg och läktare, sadelkammare och fikarum själv av eget virke.
Såå... hit me!