Dressyrnissarnas snacktråd V

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd V

Kul att det går bra!

kl
Lagom tills att jag fick hem min nya sadel (som dessutom ser ut att passa!) så tyckte mina hästar (båda två) att det var en bra idé att sätta i sig lite giftiga växter. Så nu står båda installade med sönderbrända mular, vätskande karleder och supersvullna ben. Fast bara de vita benen (3st på varje häst).
De har fått en fotosensibilitets reaktion, så nu får de inte utsättas för solljus överhuvudtaget. Käkar antiinflammatoriskt och smörjs med socatil. De får vara ute de fåtal timmar under natten då solen inte är uppe.
Flamman har redan rasat i vikt.

Det är nog inte meningen att jag ska rida henne...

Ja det är himla skoj att det har vänt lite i ridningen för oss:)

Vilken otur med dina pålls:(. Men en himla tur att du inte bor häruppe-blir ju aldrig mörkt, vilket håller på att driva mig till vansinne.

Gud så läskigt det där lät! :eek:

Jag ska tävla i helgen, både lördag och söndag. Till en början kom jag öht inte med på startlistorna och så var det massa med det, ni vet nervositeten som kommer när något inte bara fungerar som det ska...
Sen, igår, bestämde jag mig för att lägga mig på stranden vid stallet, hästen hade motionerat sig själv från alla jävla insekter så han fick vila.

Så jag åkte ner och la mig... jag ska träna idag och imorgon, tävla lördag och söndag och jag har BRÄNT ARSLET!!! aaaah, jag kommer ju få ridsåren ridsåren känner jag! det är precis där man sätter sig ner typ, där det... blir en vinkel.
nej jag har inte stringbikini och jag har inte för små bikinitrosor :p

jag kommer dööööö..

Det är helt klart en nöt som måste knäckas. Jag har ju inte råd att betala henne 10-tusentals kronor i efterhand om han inte skulle bli såld... Hoppas, hoppas han blir såld på andravisningen på lördag så behöver jag inte fundera mer även om det blir tråkigt att förlora honom.
(Dessutom har vi kommit överens om i familjen att det blir en ponny när jag fått sålt W. Till och med maken ser fram emot det:-))

Jo men 2800 för en gräsplätt under två dagar?
Ett rån. Finns bättre sätt att stävja buset istället för att ta
mer betalt för att ha råd med buset.

Vilka ska ner till Falsterbo och vilka dagar?

Jag ska ner onsdag-torsdag och lördag. Sover hos vänner onsdag till torsdag som bor bredvid tävlingsplatsen och åker över dagen på lördag då jag är i Skåne hela sommaren. Ser mest fram emot unghäst finalerna men tror även GP dressyren kan bli kul i år, och självklart shoppingen.:D Nu är det inte många dagar kvar.:bump: Bokade just läktarbiljetter för lördagen. Troligen kommer flera av oss springa på varandra utan att veta om det, då jag inte vet hur många av er ser ut....

Usch va jobbigt. Hoppas de kryar på sig snabbt. Kommer inte ihåg vem det var som hade detta för några år sen, men sök inne på Hästvård.

kl
måste ju presentera min nya kille som anlänt idag:) Lycklig!

28ca6d07-140b-4e6e-9866-85f6582d7f99.jpg

Vi vet inte riktigt vad det är... Trodde först att det var vildpalsternacka som var boven, men det stämmer inte riktigt med symptomen.
Och när vi trodde att det var den så putsades allt av, så just nu är det svårt att se vad som mer kan tänkas växa där. Vi får hålla koll på vad som kommer upp igen.

Charlotte: Ja, jag har sökt runt en hel del på nätet och hittade gamla trådar här. Fick en del tips från dem, det gillar jag mycket med buke :bow:

Ni får hålla en tumme att det vänder och blir bättre snart... Detta kom vid helt fel tidpunkt, jag ska nämligen åka till Italien på lördag och vara borta en vecka. Hela stallet är engagerat i omvårdnaden av mina små stackars djur då. Vad sjutton hade jag gjort utan dem :love:

Men det var nog bara okej med tält där om man var familj eller ryttare på Falsterbo. Antar att dom inte vill ha ngt bus alls :p

_zvea_
Jag har ingen aning om hur det ser ut för jag har aldrig vart där så för min del fick det bli hotell det kändes enklast och inte så fasligt dyrt om man bara ska va där en natt eller två.

Till alla andra som ska dit:
Skoj! Ser ni fram emot något särskilt och ska ni shoppa ngt särskilt?

Jag ska dit :)

Har dock väldiga problem med hur jag ska kunna kämma in det. Denna helgen är det nämligen möhippa så söndagen försvinenr ju den med :angel: och nästa fredag åker vi till Vansbro och simmar, kommer väl hem natten till söndag. Och ingen semester har jag heller..

Åhh varför kan det inte vara FHS om två veckor istället eller nått??? :mad:

Stallkompisens häst hade precis detsamma förförra sommaren, jag kan höra efter vilken växt det var hon hade stoppat i sig om du vill?

Men vad är det där för presentation?? Stam, ålder, utbildning måste du ju berätta:p!! Ser himla söt ut iaf:).

det va en snabbpresentation;)

han är e: Loredes och är född 2007, är uppvuxen på lösdrift utan någon som helst hantering för än förra hösten då han såldes och blev inriden så han är bara riden drygt ett halvår. rör sig supertrevligt men är väldigt stor så det kommer bli en utmaning minst sagt men han verkar ha ett toppenpsyke och är väldigt lätt och okomplicerad att rida:)

9317cbf7-f3f8-43e2-8b26-7f3c816da07a.jpg

Ah det låter ju väldigt trevligt:). Finns en annan Loredesavkomma här på buke (f-09) som är väldigt lik och också väldigt stor. Ska bli kul att följa er!

Tack det får du jättegärna göra! :) Hör gärna hur de behandlade också... för jag tycker inte att detta som de får nu biter riktigt.

Kul att det går bra!

kl
Lagom tills att jag fick hem min nya sadel (som dessutom ser ut att passa!) så tyckte mina hästar (båda två) att det var en bra idé att sätta i sig lite giftiga växter. Så nu står båda installade med sönderbrända mular, vätskande karleder och supersvullna ben. Fast bara de vita benen (3st på varje häst).
De har fått en fotosensibilitets reaktion, så nu får de inte utsättas för solljus överhuvudtaget. Käkar antiinflammatoriskt och smörjs med socatil. De får vara ute de fåtal timmar under natten då solen inte är uppe.
Flamman har redan rasat i vikt.

Det är nog inte meningen att jag ska rida henne...
Vilket déja vú:eek:

Kom ihåg att de inte heller bör äta gräs- kan ej bryta ner klorofyllet.

Har du tagit blodprov för levervärdena?

Vilken tur för dig att du fick rätt diagnos på en gång- det fick inte jag o det blev nekroser på de vita benen- permanent hudskada med fläckvis hårlöshet.

Håller tummen att det går bättre för dig.

Men se där, undra om inte du hade skrivit i nån av de gamla trådarna som jag läste :) (tackar för det i så fall, var till mycket hjälp!)

Jag misstänkte förgiftning ganska snabbt, då Flamman aldrig haft problem med solen innan och när benen svullnade upp var jag övertygad. Men detta kom så förbaskat fort att jag inte hängde med riktigt i svängarna ändå.
Levervärdet var helt normalt, som tur var. Jag hade de inne dygnet runt tills jag fick provsvaret. Men nu är de dock ute natt nr 2. Svullnaden blir grotesk om de ska stå inne dygnet runt.

Hur behandlades din?

Tack för tummhållningen :)

Deja vú här med.
Min har också haft det, men tack och lov bara på ett ben.

Vi listade aldrig ut vad som var orsaken. Han har gått/går i samma hagar i 20 år.

Min fick det i augusti och där undrar jag om inte alsikeklövern var boven.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 667
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar