Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

så du menar att dom ska gå från stallet och in i ett ridhus och sen ut genom ridhuset för att komma ut ur stallet?

det tycker jag låter krångligt när man måste öppna och stänga flera dörrar samt störa de som rider i ridhuset bara för att det står en häst på gången där ägaren inte vill flytta på sig....

kl

I mitt stall är gängse normen att man går förbi med hästar i gången. Skulle någon inte vilja mötas i gången det så det upp till denna att anpassa sig: alltså gå runt om någon annan står i gången, eller att flytta sin häst om någon vill gå förbi när man står i gången.

Jag skulle också tycka det var drygt om folk envisades med att tvinga bort en från uppbindningsplaterna när alternativet finns att gå runt.

Vi leder också hästarna två och två, och vi kan också passera en häst som står i gången med en häst i varje hand (då går de såklart inte i bredd utan den ena går bakom).

Visst blir skaderisken kanske något större, men allt med hästar är ju på något sätt riskfyllt. Man får helt enkelt väga den risken mot andra faktorer precis som med allt annat.

Nej,

det finns en utgång mellan ridhus och stalldel.

Och varför inte störa dem i ridhuset? När man inte har problem med att avbryta i övrigt?

för det är skillnad på att störa träning och mockning/borstning/osv.. det är ju inget som du/hästen blir störd av och där du kanske måste börja om.. det är ju bara att fortsätta där man var...

Men detta går ju att diskutera i all evighet men alla vi här kommer bara komma fram till att vi tycker olika så jag tycker att alla ska ge sig nu och enas om att vi inte tycker samma så att denna tråd kan bli lite mera trevlig =)

KL
Jag har tänkt börja tävla med min häst i dressyr till våren, men har nu fått ångest över hur jag ska göra. Därför tänkte jag fråga er inbitna dressyrnissar vad ni rekommenderar. Varken jag eller min häst har tidigare tävlat dressyr (hästen har aldrig tävlat öht, jag tävlade hoppning för 100 år sen)..
Ska jag starta min häst själv eller är det kanske bättre att låta en erfaren ryttare starta ett par klasser så min häst får lite erfarenhet innan jag (dressyrnovisen) ger mig ut på banan med häststackaren?
Alltså min häst är superfin med en duktigare ryttare på ryggen och jag tänker att det kanske är mer ärligt mot hästen att få visa upp sin bästa sida med en duktigare ryttare (dessutom är jag rätt nyfiken på vad en domare skulle anse om min häst och är rädd att får vi dåligt "betyg" så beror det endast på mig isåfall). Startar jag hästen så blir det mer som "den fulle styr den fulle", dvs inte så bra kanske :)

kl

Visst blir skaderisken kanske något större, men allt med hästar är ju på något sätt riskfyllt. Man får helt enkelt väga den risken mot andra faktorer precis som med allt annat.

Ja men precis, det är alltid skaderisker med hästar så då kan man ju eliminera det som går utan att det för den skull blir hysteriskt tycker jag. Vi har riktigt bred stallgång, jag och de andra leder ofta hästar två och två och näää jag skulle inte leda två förbi en annan, det är så lätt att en hov slängs ut eller nån kastar sej bara lite för att den känner sej trängd och så händer nåt totalt onödigt.
Visst är dom väluppfostrade men det litar jag inte på till 100 procent när det är tuffa hästar med humör och blixtsnabba reaktioner. Annars går jag fram nästan var som helst med min, trånga passager osv men just med andra hästar som man inte har kontroll över så nä tack.

Fio: Med ett gäng tävlingsryttare som är på en nivå där man får hoppas att dom har koll så kanske det, men det är en helt annan sak än ett inackorderingsstall med lite omsättning där några kanske har totalkoll och andra köpte första hästen förra veckan eller har noll koll på sin hästs reaktioner. Mitt säkerhetstänk gäller ju faktiskt främst min egen, att inget händer min häst. Hur bra koll jag än har, så kanske inte den som passerar har det på sin häst.. :)

Men så stor som denna diskussion blev kanske det är egen tråd!:D

Senast ändrad:

Jag tycker du ska starta hästen själv fast tänka på de första tävlingarna mer som miljöträning på tävlingsplats. På så sätt får du öva lite på själva dressyrtävlandet (skiljer sig en del från hoppningen vad det gäller förberedelsre osv) och pålle får öva påläskiga domare, dekorationer och annat hemskt.

Så har jag gjort med Danne iaf och det upplägget funkade för oss. :D

Jag håller med TLV här ovan :) Du kan ju också börja med programridningar? Men det är ju du som känner hästen så varför skulle ni inte tävla dressyr tillsammans också? :) Träna träna träna och bygg upp ett gemensamt självförtroende och sen tuta och kör!

Intressant att man tycker så olika! Vi har olika åsikter om detta i vårt stall oxå. Och det blir så lätt irritation när någon blir störd för att de måste flytta hästen, och andra är störda över att måsta tränga sig fram för att komma ut och in i boxen.
Kan nog fylla en lång egen tråd ;-))

Tack båda för bra svar!
Jag är mest orolig över att jag ska bli för nervös och fumlig, min häst fungerar inte riktigt då :) Tänkte att en mer erfaren ryttare kan behålla lugnet som krävs för att min häst ska prestera på topp.
Tränat och tränat har vi gjort, hästen har redan hunnit bli 7 år (fast du Ninnurur kanske menar att det bara är att tävla på tills det funkar?), hemma är vi helt samspelta men eftersom det är en extremt känslig individ så räcker det med att jag råkar klämma lite med innanlåren för att det plötsligt ska bli pannkaka av allt.. Är rädd att jag i ren nervositet kommer att försöka klämma mig fast i sadeln inne på dressyrbanan :) och då blir det handbromsen i som följd..
Men eftersom ni båda är inne på att jag ska göra det själv så kanske det bara är att köra på :)

Fast man kanske inte alltid kan/vill stå i boxen och göra i ordning? Vi har halmbädd och innan mockning är det inte så mysigt att stå i boxen (hästen gräver en del) och efter mockning så är det så fluffigt med ny halm att man inte ser benen!

Vi sköter hästarna i gången och kan också passera varandras hästar utan problem, trots att det finns utgångar vid båda kortändarna av stallet.

För mig är det självklar att inte sköta hästen i boxen, för mig är boxen ett fredat ställe för hästen. Allt som ska göras på eller med våra hästar sker utanför boxen, aldrig i.

Så här kan man se hur olika människor kan resonera.

Jopp, tävla på tills det funkar! Jag och Wille har aldrig kunnat prestera lika bra på tävling som hemma för han blir större, starkare och mer taggad på tävling. Publik is the shit enligt honom :D Din kanske blir lugn på tävling istället. Stoet jag hade blev alltid tokfokuserad och lugn på tävling, hemma var hon däremot en vanlig fuxmärr ;)

För mig är det självklar att inte sköta hästen i boxen, för mig är boxen ett fredat ställe för hästen. Allt som ska göras på eller med våra hästar sker utanför boxen, aldrig i.

På vårt stall så sker enbart täckesbyten i boxen, ingen annan skötsel. Det tycker jag är en bra tumregel! :)

På vårt stall så sker enbart täckesbyten i boxen, ingen annan skötsel. Det tycker jag är en bra tumregel! :)

Att lägga på täcket i boxen när de ska ut eller kommer in är ok, men allt där efter njet för mig.

Hahaha, ja du har nog rätt.. Min är inte en fux men däremot ett sto :D Hon är lugnet själv på nya platser, så kan bara jag behålla lugnet jag med så kanske det kan bli riktigt bra till slut.

I vårt stall har vi uppbindningsplatser men det är få platser mot antalet hästar så är det en tidpunkt som många är i stallet så kan man få stå i boxen. Mina två hästar gör jag olika med -valacken kan jag göra iordning i boxen, han brukar uppskatta "besök", medan stoet undviker jag att "tränga mig på" i boxen då hon är väldigt tydlig med att boxen vill hon vara ifred. Täckesbyten görs i boxarna förutom med mitt sto då jag specifikt bett om att de inte ska göra det i boxen, jag KAN byta täcke på henne där men vill inte att personal ska riskera något.
Ang att gå förbi varandra på gången gör folk det i stallet (gäller den ena uppbindningsplatsen, de andra behöver man inte trängas vid), och min valack går att gå förbi utan problem -stoet GÅR att gå förbi men jag vill helst inte att man gör det, så då flyttar jag henne istället.

Är ju väldigt olika på alla ställen, men det är intressant att se hur olika man gör. Något som också är intressant är de som "bosätter" sig på gången och hästen står där hur länge som helst trots att man är många fler i stallet ;)

Ja, alla drar ju gränsen på olika ställen, just att passera en häst med två i handen är jag inte jätteglad för heller, men jag gör det om det behövs: Det är inte alltid det finns lediga boxar att sätta hästen i eftersom vissa står i uteboxar en bit bort men görs i ordning uppe i stora stallet.

kl

Men för att lufta mig om något helt annat, jag har (återigen...) lite ångest för hur jag ska göra med mina hästar nästa år. Jag har blivit jättefäst vid de två lånehästarna jag har, och rent "logiskt" tänkt så passar de mig mycket bättre än min egen också, storleks- och temperamentsmässigt.

Jag vill jättegärna fortsätta med båda två, men samtidigt förstår jag klart att ägaren vill få sålt dem eftersom det kostar henom jättemycket pengar varje månad. Jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa, men det förutsätter att jag säljer min egna unghäst, och lägger till lika mycket till i mellanskillnad ungefär... Om det nu ens går att få sålt, det kan man väl inte räkna med i nuläget.

Alternativt att jag försöker deala mig till något fodervärdskontrakt. I vilket fall kvartstår problemet vilken av lånehästarna jag i så fall vill behålla, 5-åringen eller hans mamma?

Kan någon vara snäll och bara säga åt mig vad jag ska göra? :p
(#dagensilandsproblem)

Är ju väldigt olika på alla ställen, men det är intressant att se hur olika man gör. Något som också är intressant är de som "bosätter" sig på gången och hästen står där hur länge som helst trots att man är många fler i stallet ;)

Ett annat fenomen jag funderar kring är hur mycket saker folk kan sprida omkring sig. När jag är i ridhuset så är det enbart Dannes grimma och täcke som är i närheten av gången. Ryktlådan åker tillbaka när jag hämtar sadel osv. Det finns dock några som lyckas ha flera(?) täcken, grimmor, skydd, ryktlådor, jackor, kaffemuggar osv osv kvar i gången medan de rider. Nästan så man blir imponerad av hur mkt en människa kan ställa upp på så kort tid faktiskt :D

Har ju varit lite off pga husrenovering så jag har inte riktigt koll på dina lånehästar men hur gammal är mamman och vilken utbildningsnivå ligger de på i förhållande till din egen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 142
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Har du en 5-, 6- eller 7-årig lovande dressyrhäst registrerad i SWB? I april är det dags för inventeringar inför unghäst-VM i dressyr 2024.
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 099
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama