Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Ja, det känns osäkert att räkna med att få hästen såld... och just nu har han haft vila i tre månader, så jag får nog vänta med annons tills han är igångsatt i alla fall.

Dessutom är han aldrig röntgad, det går kanske inte att få ut ett öre.

knapplån

Vad tycker ni om det nya LA:3 programmet?

Kollade genom det och jag tycker att det är toppen att dom har med en längning av hästens form:). Hade dock velat se att man fick rida lätt när man länger formen. Hoppas att få rida det kommande säsong!

Kollade lite snabbt (guud vad jobbigt att behöva läsa program och inte bara titta på bilder :p), och jag gillar det!

knapplån

Vad tycker ni om det nya LA:3 programmet?

Travdelen ser väldigt trevlig ut. Galoppen förstår jag inte riktigt, tror att det blir svårt att få flyt med så korta snuttar och skarpa vändningar.
Intressant att de har ändrat koefficienterna på allmäna intryck (Nu ska det alltså vara: Gångarter 1, Framåtbjudning 1, Lösgjordhet 2, Ryttaren 3, Korrekthet 1)

Då börjar väl jag då :D

Var nämligen med om ngt "märkligt" igår på Danne. Hade lite cavalettibommar framme (inte upphöjda eller så) som jag red över i trav lite då och då under passet. Under ena övertravningen får jag vara med om ngt som jag aldrig varit med om tidigare. Danne rör sig nämligen högt upp över 2 av bommarna för att sedan trava på som vanligt igen. Känslan jag får är lite liknande den som kommer direkt i en galoppfattning från skritt, fast ändå inte riktigt. Det var fortfarande i trav och han var fortfarande samlad.

Någon som har en idé om vad det var han gjorde?

Longerade Danne över bommar igår så nu har jag fått se vad det är han gör. :) Han har 3 sätt att ta sig över bommarna på i trav.

1. Travar bara över dem. Ingen extra aktivitet i rygg eller annat. Slår i några av bommarna. Detta är givetvis fel sätt att göra på . Han gör det första gången han travar över samt när han börjar bli trött.

2. Lyfter lite extra på benen. Samlar ihop sig ngt och lyfter ryggen. Detta är det jag normalt förknippar med cavalettibommar.

3. Lyfter högt på benen. Skulle tippa på att han åtminstone lyfter hovarna 20cm över bommarna. Lyfter ryggen ordentligt. Samlar sig mer. Får en annan takt där han (svårt att förklara) blir lite hängande i luften över bommarna. Skulle tippa på att det var detta han gjorde sist också. När han gör detta så verkar det ta rätt hårt på ryggmusklerna för han blir helt slut i stort sett direkt.

Vill du ha en maffigare häst med mer gång kan vi byta pållar:idea:. Har en som rör sig som attans men som jag inte passar ihop med:angel:

Maffigare och maffigare, jag vill ha en som är lite mindre, kvickare och känsligare! Men framförallt så är det ju dessa två hästarna som jag fastnat för :love:

Men skulle du bli av med din så kan du ju komma och prova min :angel:

Ja precis! :D När jag precis hade börjat jobba i stallet, 2010, fanns där ett litet Don Romantic-sto som jag var dökär i :love:, väldigt lik din faktiskt!

Men ja, 5-åringen är jättefin, fast just kvick tycker jag att stoet är ännu mer, men så är hon ju istället på gränsen till att bli lite trippig.

Har sett ett par stycken DR-avkommor och de har varit riktigt trevliga allihop :) Men jag kan ju bara tala för min egen som är mycket personlig, väldigt lätt att rida (inte tung eller stark, ingen häst det krävs någon styrka på av ryttaren -förutom magmuskler för att kunna sitta i traven ;) ), jättekänslig och snabb i reaktionerna.

Det är en ganska fin gräns det där, man vill ju ha snabbheten -men utan att det blir just trippigt.

Om det var jag som skulle välja så skulle jag faktiskt välja athena. Den gav ett bättre intryck, ser ut att vara väldigt lätt och mycket motor i, vill gärna göra rätt, lätt att korta, bruce såg mer ..temperamentsfull ut. och valpig, ser ut att vara mycket jobb med att få honom välbalanserad och bärig. men det kan klart bli en bra häst! ...lite lösa tankar från mig = )

Maffigare och maffigare, jag vill ha en som är lite mindre, kvickare och känsligare! Men framförallt så är det ju dessa två hästarna som jag fastnat för :love:

Men skulle du bli av med din så kan du ju komma och prova min :angel:

Hojtar till när boxen blir tom:D

Om det går.. Tycker verkligen inte att det är kul längre och vet inte vad jag ska göra för att få tillbaka motivationen.
Skit att jag saknar vettiga ridvägar/skog runt stallet, hade behövt att bara lilla runt. Får kanske dra tillbaks till Stockholm igen;-)

Annars har jag hört att det är rätt fina skogar i norrland också;).
525048_4570514992823_1272909054_n.jpg

Förstår att du säljer faktiskt även om jag tycker det är synd:/.

Hon står i Ystad, bara öppna fält runt omkring. Visserligen en del grusväg som är ok men litar inte tillräckligt på hästen för att ge mig ut. I skogen stoppar i alla fall träden om hon blir rädd för något;-)

Fast ni har lite väl mycket snö för att jag ska bli glad - och alldeles för mycket mygg:-D.
Men ni har verkligen helt underbart ridvägar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 142
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Har du en 5-, 6- eller 7-årig lovande dressyrhäst registrerad i SWB? I april är det dags för inventeringar inför unghäst-VM i dressyr 2024.
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 099
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama