Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dressyrnissarnas snacktråd nr 7

Ja visst är det fascinerande ibland? Jag låter korgen med borstar stå kvar framme men då läggs grimma + grimskaft och bogskydd däri och om det inte finns täckeshängare (när jag står i spolspiltan) så ligger täcket vikt på korgen. Det är alltså en korg som står kvar framme efter mig och det känns ok eftersom jag oftast rider dagtid och är ensam i stallet. Annars plockas saker undan under ridtiden.
Värst är ju de personerna som inte tar reda på sakerna efter ridning heller utan bara dräller saker omkring sig överallt! Man hittar vantar i foderkärran eller en mössa på täckeshängaren utanför sin hästs box. Saknar de inte sina saker?

/Ninnurur som har stenkoll på allt i stallet men har totalt kaos hemma :D

Mamman är 9 år. Henne har jag tävlat upp till MsvC med placering, är kvalade MsvB och hon kan bytena, det är jag som behöver träna och få in timing där :angel:. Jag har startat två debutantfälttävlan med henne också, och hon är tävlad 1.20 hoppning med placering innan jag konverterade henne till dressyr/FT-häst ;)

Film på oss: http://www.youtube.com/watch?v=sXvLmEx0qxs

5-åringen (alltså blivande 6-åring) har startat LB med en del placeringar och någon vinst, även placering i LA. Inte jättelångt bort till Msv med honom också. Mycket potential! Har också startat 1.20 hoppning.

Film på oss: http://www.youtube.com/watch?v=ciJyzDJdEyo

Min egen är året yngre, 4 som blir 5, satsade nästan enbart FT med honom och red Breeders förra året. I dressyren skulle jag nog inte säga att vi är på mer än LC just nu även om vi nog kan komma upp i LA nästa år om vi hittar stadigheten i formen först.

Film på oss: http://www.youtube.com/watch?v=uR1EG4h48js

Eller kaffeskedar i boxarna :D

Känns som om vi har samma "städ"princip. På stallet är jag perfektionist och hemma ja äh alltså jo :angel: (skyller på att vi renoverar och låtsas inte om att det var samma kaos i gamla huset)

Jag skyller på att jag har en 1½ åring hemma. För hon lägger ju saker överallt :angel: Min mamma suckar ideligen åt mig och är så fascinerad över hur jag kan vara så olika :D

Följdfråga..

Vad vill du ägna dig åt sen. Är det FT eller renodlad dressyr eller annat?
Hur mycket tid har du?
Är det om du ska båda som du måste sälja din eller är det även om du enbart vill ha en av dem?

Hunden och sambon får klä skott för en del av skiten här hemma också. Det kan väl aldrig vara JAG som stökar?:angel:

Det vet jag inte heller riktigt, och det hänger väl lite ihop.
Jag kan nog inte sluta helt med fälttävlan och bara rida dressyr, men skulle jag välja något att satsa mer på så är det dressyren. Och rida fälttävlan på lätt nivå bara för skojs skull.

Jag pluggar heltid, civilingenjör. En häst hinner jag utan problem, två går nog också om man lägger manken till, tre - inte så rimligt. Ska jag själv stå för omkostnader är två hästar absolut max om jag inte vill gå back ekonomiskt.

Köpa båda kommer jag aldrig klara, och ska jag kunna köpa någon måste jag sälja min+lägga allt jag har sparat typ.

Som läget är nu är det egentligen bra, jag får betalt för att rida på hästarna, och om jag har dåligt med tid någon dag finns det andra som motionerar dem. Men de kan alltså försvinna när som helst, och jag bestämmer inte själv över dem, kan inte åka iväg på träningar, vågar inte lägga upp några långsiktiga mål, osv.

Äsch traceys du är bara en sådandär skitnödig dressyrkärring :rofl:

Självklart respekterar man om någon inte vill gå förbi ens häst,utan vill att man ska ta in den i en box, det säger ju sig självt. I de stallen jag har stått (mest hoppryttare) brukar man gå förbi varandra med något undantag.

Äsch traceys du är bara en sådandär skitnödig dressyrkärring :rofl:

Men nu tycker jag inte att tonen är så trevlig här?:eek:

Vi gamla skröpliga dressyrtanter är rädda om våra hästar. Men folk som tvingar sina hästar över livsfarliga anordningar ute i naturen, ja dom tycker väl inte en spark i stallgången är nåt att tjafsa om förstås :devil:

:rofl:

hmm

då säger jag såhär:

9:åringen är jättefin och verkar trevlig men inte en häst som jag skulle titta 2 gånger på.

5:åringen är en riktig WOW- häst. Detta är den häst jag skulle välja om jag skulle rida renodlat dressyr. ENligt filmen alltså, kemin spelar in oxå såklart.

4:åringen kan nog bli fin den också.

Det är såklart svårt att jämföra hästar i olika åldrar/ utbildningsnivå men omjag skulle rangordna dem och ta hänsyn till ålder mm skulle det bli såhär:

5åring
4åring
9åring

Sen kommer frågan vad känner du själv? Jag är en sådan som inte kan göra mig av med mina skyddslingar. :angel:

Du kan inte göra en överenskommelse med ägaren då? Typ att du köper in dig i ena hästen och utbildar gratis sas eller ngt annat (spånar fritt).

Det vet jag inte heller riktigt, och det hänger väl lite ihop.
Jag kan nog inte sluta helt med fälttävlan och bara rida dressyr, men skulle jag välja något att satsa mer på så är det dressyren. Och rida fälttävlan på lätt nivå bara för skojs skull.

Jag pluggar heltid, civilingenjör. En häst hinner jag utan problem, två går nog också om man lägger manken till, tre - inte så rimligt. Ska jag själv stå för omkostnader är två hästar absolut max om jag inte vill gå back ekonomiskt.

Köpa båda kommer jag aldrig klara, och ska jag kunna köpa någon måste jag sälja min+lägga allt jag har sparat typ.

Som läget är nu är det egentligen bra, jag får betalt för att rida på hästarna, och om jag har dåligt med tid någon dag finns det andra som motionerar dem. Men de kan alltså försvinna när som helst, och jag bestämmer inte själv över dem, kan inte åka iväg på träningar, vågar inte lägga upp några långsiktiga mål, osv.

Det blir stor ekonomisk skillnad mot nu antar jag, om du nu får betalt för att rida? Har du råd med två, tid är en viktig sak, men pengar kostar det också..

Vilken känner du mest att du vill ha kvar i så fall? Jag tycker känslan för personligheten är viktig. Vilken passar dej bäst?

Försök att behålla Bruce.. sen Athena och sist Marvin. Men var är Hip-hopen? Har du sålt den?

Senast ändrad:

Hip-Hopen har från början varit tänkt som min systers häst, så hon har ridit honom senaste tiden. Jag vet inte om hon helst vill ha honom kvar eller sälja och köpa en annan, det är inte helt lätt att få svar från henne ;). Hade det varit upp till mig tycker jag egentligen hon kanske skulle ha haft något lite enklare, mer rutinerat. Men om hon tycker om honom så... Jag försöker att inte lägga mig i det för mycket. Men jag kan nog inte få igenom att sälja honom för att köpa något annat till mig :angel:

Jag säger 5-åringen, och därefter 9-åringen. trevliga båda två :)

Grattis fiorano, vilken fantastisk gåva? Får du lasta bägge två då eller? De enkelaxlade har ju oftast högre lastvikt på b-kort men du kanske har BE.

Nja, eftersom det är ett sto och en hingst så vågar jag inte köra dom tillsammans även om det skulle vara möjligt;). Vet inte än vad det är för lastvikt men jag får dra 1470 med min bil på b-kort så det blir nog inga bekymmer med en ponny och ett enaxlat släp:).

Jag är fortfarande otroligt glad:D!

Jag håller nog med dig angående alla hästarna, 9-åringen är jättetrevlig och roliga att rida på, men gångarts- och utstrålningsmässigt så är ju 5-åringen mycket mer "wow".

4-åringen är ju min bebis... Vi har haft mamman sedan hon var föl, jag valde hingst, var med när han föddes, har ridit in honom själv och jag är den enda som suttit på honom. MEN jag har hela tiden vetat om att jag inte kommer ha honom kvar för alltid. Jag känner själv att jag passar bättre ihop med de andra två hästarna, sedan är det svårare att skilja dem två åt, personlighetsmässig är de ganska lika.

Det bästa hade ju varit att kunna deala ihop något så att jag inte behöver känna mig beroende av att få sålt min för att få ihop pengar, men jag vill gärna ha ett färdigt förslag i så fall att gå till ägaren med så det är väl det jag får klura lite på...

Japp, skillnad blir det helt klart. Jag har inte gjort någon ordentlig kalkyl på det ännu eftersom jag mest bara spånar än sålänge, och jag måste höra mig för ang stallplats också...

Det är så många faktorer som spelar in, just nu försöker jag bara komma underfund med vad det är jag VILL egentligen :p

Man ska ha så tur som jag har. Jag sålde min uppfödning till en hästkompis och nu står vi inackorderade i samma stall! Så jag får vara nära "min" bebis och pussa på henne när jag vill men jag slipper arbeta med henne själv. Med slipper menar jag att det är ett sto ända ut i hovspetsarna och jag ska inte ha ston. När jag betäckte mamman (fuxsto) beställde jag en brun hingst, men fick ett fuxsto till :devil: Perfekt då att sälja och slippa kollisionerna som jag alltid lyckas med och istället få njuta av att se hennes framsteg på nära håll!

För övrigt håller jag med om att 5-åringen är flashigast på alla sätt, men det där med att sälja häst är ju inte det lättaste i dagsläget så det kanske blir svårt. Testa att sätta ut en annons på din för att se om intresse finns på marknaden?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 142
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lördag och en ny lagfinal står på OS-schemat när dressyrens lagmedaljer ska fördelas i Grand Prix Special. Här finns svenska starttider...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Har du en 5-, 6- eller 7-årig lovande dressyrhäst registrerad i SWB? I april är det dags för inventeringar inför unghäst-VM i dressyr 2024.
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 099
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama